۱۲ استراتژی کنترل پول خرج کردن

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همه ما اهداف مالی بلند مدت مانند پس انداز برای بازنشستگی داریم که می خواهیم به آنها برسیم. با این حال ، برای رسیدن به این اهداف ، باید استراتژی کنترل پول خرج کردن را یاد بگیریم و در برابر وسوسه های خرید روزمره ، مانند یک شام گران قیمت در یک رستوران ، خرید وسیله ای جدید یا تعطیلات خوب ، مقاومت کنیم.

متأسفانه ، سیستم پاداش مغزی ما به گونه ای تنظیم شده است که اغلب پاداش های کوتاه مدت فوری قابل دسترس را به اهداف بلند مدت و بدون هیچ گونه لذت فوری ترجیح می دهد. بنابراین ، برای مقاومت در برابر هجوم هزینه های زندگی روزمره ، به خودکنترلی نیاز است.

هم چنین بخوانید: روانشناسی پول خرج کردن ؛ ولخرج هستید یا صرفه جو؟

کدام استراتژی های کنترل پول خرج کردن واقعا موثر هستند؟

استراتژی های کنترل پول خرج کردن

در یک مطالعه جدید ، تازه منتشر شده در مجله PLOS ONE ، داویدنکو و همکارانش (۲۰۲۱) فراتحلیل استراتژی های خودکنترلی مالی را در ادبیات دانشگاهی انجام دادند تا متوجه شوند کدام استراتژی های کنترل مالی روانشناختی موثر هستند.

فراتحلیل تجزیه و تحلیل آماری است که نتایج بسیاری از مطالعات علمی مختلف را با هم ادغام می کند و این مزیت را دارد که حجم نمونه بیشتری داشته باشد ، قدرت آماری را افزایش دهد و تجزیه و تحلیل را تحت تأثیر ویژگی های مطالعات فردی قرار دهد. دانشمندان ۱۵ مقاله مختلف با مجموع ۲۹ مطالعه شامل ۱۲ استراتژی مختلف کنترل پول خرج کردن در فرا تحلیل خود داشتند.

۱۲ استراتژی کنترل پول خرج کردن مشخص شده در تجزیه و تحلیل عبارتند از:

  • استفاده از طرح پیش بینی پس انداز بازنشستگی
  • برنامه ریزی خریدها با لیست خرید
  • پرداخت با پول نقد در مقابل کارت
  • پیگیری سپرده های پس انداز هفتگی
  • استفاده از حساب پس انداز بدون برداشت زودهنگام
  • نگه داشتن بودجه برای سفر
  • پیش بینی پشیمانی در آینده برای خریدها
  • تنظیم اهداف خاص پس انداز
  • نگه داشتن پول نقد در صورتحساب ها به طور کلی
  • نگه داشتن پول نقد به طور خاص در قالب اسکناس های بزرگ
  • دسترسی سخت به پول

خبر خوب این است: در تمام مطالعات ، استراتژی های کنترل مالی به طور قابل توجهی به داوطلبان کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهند یا پس انداز را افزایش دهند. بنابراین ، استراتژی های کنترل پول خرج کردن به طور کلی خوب عمل می کنند!

دانشمندان در ادامه داده ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا دریابند که آیا استراتژی های کنترل مالی پیشگیرانه (استراتژی هایی که بر آنچه مردم می توانند برای کنترل هزینه ها قبل از مواجه شدن با یک وضعیت وسوسه انگیز انجام دهند) متمرکز شده اند یا استراتژی های کنترل مالی واکنش پذیر (استراتژی هایی که بر آنچه مردم می توانند در طی یک وسوسه انگیز انجام دهند ، متمرکز است)موفق تر بوده است؟ با این حال ، تجزیه و تحلیل نشان داد که هر دو نوع استراتژی به یک اندازه موثر هستند. روی هم رفته ، این که کدام یک از استراتژی های خودکنترلی مالی برای کاهش هزینه ها استفاده می شود ، تا زمانی که به طور مداوم استفاده شود ، چندان مهم نیست.

کدام استراتژی های کنترل پول خرج کردن به صورت آنلاین تبلیغ می شوند؟

در تجزیه و تحلیل دوم ، آن ها بررسی کردند که کدام یک از استراتژی های خود کنترلی مالی با تجزیه و تحلیل محتوای وب سایت ها با تمرکز بر کنترل پول خرج کردن ، به صورت آنلاین تبلیغ می شوند. دانشمندان توانستند ۱۰۴ وب سایت را که شامل ۱۹۵۰ پیشنهاد برای کاهش هزینه یا افزایش پس انداز است ، شناسایی کنند.

این ها ۱۰ استراتژی برتر خود کنترلی مالی بودند که به صورت آنلاین تبلیغ شده بودند:

  • خرید هوشمندانه ، مانند فقط خریدن کالاهای فروشی یا اجتناب از کالاهای دارای نام تجاری
  • از مکان ها ، افراد و فعالیت های وسوسه انگیز مانند رستوران ها ، سیگار کشیدن ، مراکز خرید یا جستجوی آنلاین خودداری کنید
  • برای خرید مواد غذایی برنامه ریزی کنید ، مانند داشتن لیست خرید
  • کسر خودکار مبالغ استفاده شده از فیش حقوقی
  • بودجه ایجاد کنید
  • حساب ها و رفتارهای صرفه جویی یا پس انداز را پیگیری کنید
  • دستیابی به پول را سخت کنید ، مثلاً با مسدود کردن کارت های اعتباری
  • اهداف مالی خود مانند صندوق بازنشستگی یا دانشگاه را تعیین کنید یا به آن ها فکر کنید

جالب اینجاست که همپوشانی بین استراتژی های تبلیغ شده بصورت آنلاین و استراتژی هایی که با اولین تجزیه و تحلیل در این مطالعه اثبات شده است ۴/۵۵ درصد بود. بنابراین ، برخی از توصیه های مفید در مورد وب سایت هایی که استراتژی خود کنترلی مالی را تبلیغ می کنند وجود دارد ، اما فقط تا حدی با آنچه ادبیات دانشگاهی اثبات کرده است همپوشانی دارد.

مردم در زندگی واقعی از کدام استراتژی های کنترل مالی استفاده می کنند؟

در بخش سوم و آخر این مطالعه ، دانشمندان از ۱۰۰۰ داوطلب کانادایی و آمریکایی در مورد استراتژی های خودکنترلی مالی خود سوال کردند تا بررسی کنند که تا چه حد استراتژی های آزمایش شده در ادبیات دانشگاهی یا ارائه شده در وب سایت ها با آنچه مردم واقعاً انجام می دهند همخوانی دارد زندگی هشتصد و سی نفر از ۱۰۰۰ داوطلب حداقل یک استراتژی را توصیف کردند که از آن استفاده می کردند. به طور کلی ، ۲۰ استراتژی مختلف شناسایی شد.

اینها ۱۰ استراتژی برتر خود کنترلی مالی بودند که توسط داوطلبان مورد استفاده قرار گرفته بودند:

  • بودجه ایجاد کنید
  • اگر چیزی نیاز دارید یا می خواهید به آن فکر کنید
  • دستیابی به پول را سخت کنید ، مثلاً با مسدود کردن کارت های اعتباری
  • خرید هوشمندانه ، مانند فقط خریدن کالاهای فروشی یا اجتناب از کالاهای دارای نام تجاری
  • قبل از هزینه پس انداز کنید ، به عنوان مثال ۵۰ درصد از حقوق و دستمزد را پس انداز کنید
  • اهداف مالی خود مانند صندوق بازنشستگی یا دانشگاه را تعیین کنید یا به آن ها فکر کنید
  • حساب ها و رفتارهای صرفه جویی یا پس انداز را پیگیری کنید
  • درباره خود آینده خود فکر کنید یا تصور کنید
  • قبل از خرید صبر کنید

به طور کلی ، استراتژی های مورد استفاده توسط افراد واقعی در زندگی روزمره حدود ۵۰ درصد با آنچه که با اولین تجزیه و تحلیل در این مطالعه اثبات شد ، همپوشانی دارند. همپوشانی استراتژی های تبلیغاتی آنلاین ۹۵ درصد بود. این ممکن است پیشنهاد کند (جای تعجب نیست) که مردم تصمیمات خود را بر اساس این استراتژی خودکنترلی مالی قرار می دهند تا بیشتر از ادبیات دانشگاهی براساس توصیه های آنلاین عمل کنند. ارتباط بهتر نتایج علمی با وب سایت هایی که خودکنترلی مالی را ارتقا می دهند ، می تواند به افراد کمک کند تا استراتژی های خود را بهینه کنند.

شکست در کنترل پول خرج کردن می تواند عواقب شدیدی داشته باشد و این استراتژی ها را به ابزاری مهم برای خوشبختی طولانی مدت و موفقیت در زندگی تبدیل کرده است. خوشبختانه استراتژی های روانشناختی برای کاهش هزینه های زیاد و شروع پس انداز موثر هستند. جالب این است که استراتژی خاص در واقع چندان اهمیتی ندارد. این نشان می دهد که رویکرد کاملاً آگاهانه نسبت به تصمیمات مالی روزمره که شامل یک یا چند استراتژی فوق الذکر است ، راهی عالی برای جلوگیری از خرج کردن است.

منبع: PSYCHOLOGYTODAY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *