چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مدیریت و کنترل احساسات بسیار دشوار و مورد سوال است. آیا شما هم با این موضوع درگیر هستید؟ با وجود اینکه مطالب بسیاری در این زمینه وجود دارد، اما هم چنان بسیاری از افراد نمی توانند احساسات خود را به صورت موثر کنترل کنند. مدیریت احساسات مانند توسعه یک رفتار یا عادت برای بهتر انجام دادن کارها است. با weloveit همراه باشید تا به بررسی موضوع کنترل موثر عواطف و احساسات بپردازیم.

اگر اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی عملکرد احساسات خود داشته باشیم، در موقعیت بسیار بهتری هستیم و می توانیم از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنیم. یادگیری کنترل احساسات می تواند یکی از بهترین مهارت هایی باشد که در زندگی خود به دست می آوریم.

احساسات ما در اغلب موارد بر عقل غلبه می کنند. نادیده گرفتن آن ها می تواند باعث تنش و اضطراب شود. اما توانایی مدیریت آن ها امری ضروری و بسیار کمک کننده است.

احساسات

هم چنین بخوانید: چرا اینقدر احساساتی هستیم؟ بررسی دلایل احساساتی بودن

در ادامه روش هایی را برای کنترل موثر احساسات بیان می کنیم:

۱. نخستین گام آگاهی از احساسات است

اگر نسبت به عواطف خود آگاهی نداشته باشید، چگونه می توانید آن ها را کنترل کنید؟ در ابتدا سعی کنید عواطف و هیجانات خود را تحت نظر داشته باشید و آن ها را نام گذاری کنید. توجه داشته باشید که چه زمان هایی احساساتی می شوید.

۲. علت احساسات را بررسی کنید

پس از شناخت احساسات، باید علت آن ها را دریابید. باید دلیل به وجود آمدن احساسات درونی خود را بررسی کنید. مانند یک دوست از خودتان بپرسید: اشتباه کار کجا است؟ چه چیزی باعث به وجود آمدن این احساسات در من شده است؟ با این کار ذهن شما همواره به دنبال پاسخ می گردد. یکی از دلایل آن می تواند نادیده گرفتن یا مورد احترام واقع نشدن ارزش هایمان باشد.

۳.از خودتان بپرسید: راه حل چیست؟

پس از اینکه علت را یافتید، حال از خودتان بپرسید چگونه می توانم آن را کنترل کنم؟ راه حل چیست؟ گاهی اوقات ممکن است طرز تفکر خود را درباره آن موقعیت تغییر دهید. افکار ما تاثیر مستقیم بر احساساتمان دارند، بنابراین اگر وقتی احساس خوبی ندارید احتمالا یک فکر منفی منجر به ایجاد این احساس شده است. اگر نحوه تفکر خود درباره آن موقعیت را تغییر دهید، بلافاصله احساس بهتری خواهید داشت.

۴. نوع واکنش خود را انتخاب کنید

این بخش، سخت ترین قسمت است. نحوه واکنش و کنترل عواطفما یک عادت است. افرادی هستند که هیچ گاه دچار استرس نمی شوند. آنها این عادت را ایجاد کرده اند که با وضعیت هایی که دوست ندارند، ارتباط برقرار نکنند و آن موقعیت را رها کنند. یادگیری گوش دادن به عواطف خود ، شناسایی ، فهمیدن و سپس انتخاب آنها ، کاری است که با تلاش و تمرین مداوم و منظم به دست می آید. در این صورت می توانید این مهارت ضروری را کسب کنید.

آیا احساسات خود را کنترل می کنید ، یا آنها شما را کنترل و راهنمایی می کنند؟ کنترل عواطف آسان نیست. اما هنگامی که شما قادر به کنترل احساسات خود باشید ، زندگی برای شما تغییر می کند. نه تنها احساس قدرت و کنترل بیشتری در زندگی خواهید داشت ، بلکه شادتر و سالم تر خواهید بود زیرا نمی خواهید استرس داشته باشید یا نگران باشید.

منبع: LIFEEHACK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *