چگونه نسبت به حرف دیگران بی توجه باشیم

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

شاید این مساله که چگونه می توانیم نسبت به حرف دیگران بی توجه باشیم برای شما هم سوال باشد. تغییر اساسی طرز تفکر کار ساده ای نیست، اما تا حدودی می توان به تغییر آن کمک کرد. برای متوقف کردن توجه به این که مردم درباره ما چه فکر می کنند، باید در فرهنگ جامعه تغییر ایجاد کرد و سطح اجتماعی را ارتقا داد.

چرا به حرف دیگران اهمیت می دهیم؟

دلایل بسیاری برای این موضوع وجود دارند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

بیولوژی ما به گونه ای است که به دنبال تائید از سوی دیگران هستیم. با توسعه و پیشرفت جوامع و بهبود مهارت های ارتباطی میزان این مساله کمی کاهش یافته است.

برای رسیدن به این که چگونه نسبت به حرف دیگران بی توجه باشیم،باید به درون خود نگاه کنیم، توانایی هایمان را بشناسیم ، افکارمان را تحت کنترل بگیریم و چند مورد را یاد بگیریم.

چگونه نسبت به حرف دیگران بی توجه باشیم

۱. افکار مردم نسبت به ما بازتاب از خوشان است نه از ما

همه ما دنیا را از دیدگاه خودمان می بینیم. اگر کسی شما را به خاطر ارزشی که شما دارید، دوست ندارد، این فقط بازتاب خود اوست. به عنوان مثال، اگر شخصی شما را به دلیل این که دوست دارید ساعت های گران قیمت بخرید، منفیانه قضاوت کرد، این رفتار بازتاب ذهنیت و ارزش های خود اوست نه شما.

هنگامی که مردم شما را منفیانه قضاوت می کنند، بیشتر درباره خودشان صحبت می کنند نه درباره شما. بیشتر اوقات حتی این موضوع به یک مشاجره در زندگی خودشان در نقطه ای دیگر باز می گردد که شما فقط وسیله ای برای نمایش آن بوده اید.

۲. شما نمی توانید همه را راضی نگه دارید

هرچقدر محبوب تر باشیم احساس امنیت بیشتری داریم. زیرا احساس رد شدن و عدم تائید توسط دیگران برای ما وحشتناک است. اما حقیقت این است که نمی توان همه را راضی نگه داشت . مردم با هم تفاوت دارند و طرز فکر همه مانند هم نیست . بنابراین این کار تقریبا غیر ممکن است.

هم چنین بخوانید: مهارت های ارتباطی که منجر به بهبود روابط می شوند

۳. آیا مردم اصلا به ما توجه می کنند؟

افراد خودخواه هستند. ما تمام مدت در حال نگرانی درباره این که مردم درباره ما چه فکری می کنند هستیم. باید بدینیم که در واقع به ندرت به ما توجه و فکر می کنند. نسبت به قضاوت های کوچک آن ها هم بی توجه باشید.

۴. به قضاوت های خودتان گوش دهید

یکی ز دلایلی که ما همیشه نگران تفکر دیگران درباره خودمان هستیم، این است که با دنیایی از رسانه های منفی که همیشه در حال مقایسه و انتقال کردن از همه بوده اند، احاطه شده ایم. به دلیل مقایسه های درونی ای که درباره افراد انجام می دهیم، فکر می کنیم که افراد هم همیشه در حال فکر کردن به ما هستند. برای آغاز تغییر باید از قضاوت کردن دیگران و فکر کردن درباره انتخاب هایشان، تیپ شان و … خودداری کنیم.

۵. زندگی شما مربوط به خود شما است

هیچ کس به جای شما زندگی نمی کند و دنیا را از دید شما نمی تواند ببیند. شما قابل مقایسه با هیچ کس نیستید، بنابراین هیچ گاه خودتان را با دیگری مقایسه نکنید.

۶. ذهن خود را به مثبت اندیشی عادت بدهید

ما همیشه در حال فکر کردن هستیم و منفی فکر کردن بسیار راحت تر از تفکرات مثبت است. وقتی تفکرات منفی به سراغتان می آیند، کنترل افکارتان را در دست بگیرید. اگر فکر می کنید چیزی واقعا اشتباه است، به جای فکر کردن، دست به کار شوید و آن را اصلاح کنید.

۷. روی نیازهایتان تمرکز کنید

با حذف افکار منفی داخلی، می تواید روی نیازهای خودتان تمرکز کنید. خودتان را بیشتر بشناسید و با خودتان ارتباط بهتری داشته باشید. از نظر روحی، مالی و … به خودتان برسید. با اجرای این روند، احساس بسیار بهتری خواهید داشت.

هم چنین بخوانید: برای درمان اضطراب اجتماعی چه کنیم؟

چگونه بی تفاوت باشیم؟

احساس پذیرفته شدن یک خواسته تقریبا همه انسان ها است است. نیاز به تعلق در DNA ما وجود دارد.

اما گاهی اوقات این نیاز در مرکز توجه قرار می گیرد و آنچه دیگران درباره ما فکر می کنند اهمیت بیشتری از آنچه در مورد خودمان فکر می کنیم ، می یابد.

ما ممکن است هر نوع نگاه و کلمه ای را که به ما کمک می کند ارزیابی کنیم که آیا قابل قبول بوده ایم یا فاقد آنها بوده ایم. کسی که بدون سلام در سالن عبور می کند ممکن است ما را عصبی کرده و متقاعد کند که شایسته توجه نیستیم. ممکن است همیشه رضایت دیگران را در اولویت قرار دهیم ، این امر باعث می شود خودمان را خسته کنیم و سعی کنیم به اندازه کافی خونسرد ، به اندازه کافی سخت کوش ، به اندازه کافی جذاب یا به اندازه کافی موفق عمل کنیم تا احساس ارزشمند بودن کنیم.

چه چیزی در پس این اضطراب مورد پسند واقع شدن است ، و چرا برخی از ما نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر آن هستیم؟

در بسیاری از موارد ، این نوعی پژواک از گذشته است. در برهه ای از زندگی ما ، ممکن است چیزی یا کسی ارتباط و محبت را مشروط جلوه داده باشد ، چیزی که باید برای آن بجنگیم و واقعاً شایسته آن نیستیم. احساس شرمندگی در حالی شکل می گیرد که لاجرم از کمال کوتاه می آییم. نویسنده برنه براون ، که کار خود را صرف مطالعه شرم و راه هایی کرده است که ما می توانیم آنچه را که او “مقاومت در برابر شرم” می نامد ، توسعه دهیم ، در کتاب خود با عنوان “هدایای کمال نقص” می نویسد:

“تلاش سالم متمرکز بر خود است:” چگونه می توانم پیشرفت کنم؟ “کمال گرایی محور دیگری است:” آنها چه فکری می کنند؟ “

شاید مراقبان کودکی شما از نظر عاطفی دور بوده اند ، از نظر جسمی یا کلامی توهین کرده اند ، یا استانداردهای غیرممکن را تعیین کرده اند. شاید در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفتید. شاید احساس کردید که هرگز در فرهنگ مقایسه رقابتی سنجیده نشده اید.

یا شاید نتوانید توضیحی را به طور دقیق مشخص کنید. شما فقط می دانید که احساس ناامنی و بی لیاقتی می کنید ، و این باعث می شود که برای اطمینان از اهمیت و تعلق داشتن به دیگران اعتماد کنید.

مطمئن باشید ، اینکه بخواهید مثبت فکر کنید چیز بدی نیست. همه ما باید کمی آگاهی داشته باشیم که دیگران چگونه ما را نگاه می کنند تا تعادل داشته باشیم و با چگونگی تأثیرگذاری بر دیگران همخوانی داشته باشیم. اما نگرانی بیش از حد در مورد آنچه مردم فکر می کنند می تواند ما را وادار کند تا به جای آنچه که ما آرزو و نیاز داریم ، فقط برای آنچه دیگران از ما می خواهند ارزش قائل شویم. و کنایه از این است که آنچه در ابتدا تلاشی برای اطمینان از خوشبختی و پذیرش ما آغاز می شود می تواند خلاف این عمل را انجام دهد.

۱. ایجاد یک ذهنیت جدید

اگر تشخیص دهید که شخصی هستید که مایل به دوست داشته شدن هستید ، مراحلی وجود دارد که می توانید برای برقراری ارتباط سالم با دیگران و با خود انجام دهید.

۲. یک دید کلی داشته باشید

گفته می شود اگر مردم بدانند دیگران نسبت به آنها چقدر توجه کمی دارند ، کمتر به آنچه دیگران درباره آنها می اندیشند اهمیت می دهند. و این درست است: همه به اندازه کافی ذهن خود را مشغول کرده اند. افراد دیگرهم چنین ناامنی های خاص خود را دارند. اگر نگران نحوه مواجهه با شخصی که تازه ملاقات کرده اید هستید ، به خاطر داشته باشید که او هم احتمالا همین نگرانی را دارد.

۳. تفکر خود را زیر سوال ببرید

انسان ها به سمت الگوهای تفکر منفی گرایش دارند که می توانند به خلق و خو یا رفتار ما آسیب برسانند. به عنوان مثال ، ما ممکن است بدترین ها را فرض کنیم ، یا خوب ها را در یک شرایط فیلتر کنیم و فقط به موارد بد توجه کنیم. یا ممکن است بیش از حد کلی سازی کنیم یا به نتیجه برسیم. به افکار خود توجه کنید ، و آنها را زیر سوال ببرید تا اینکه اجازه دهید برداشت ها با شما فرار کنند. ممکن است دریابید که آنچه در مورد آن نگران هستید فقط در ذهن شما وجود دارد.

۴. کمال گرایی را رها کنید

متزلزل کردن این احساس دشوار است که اگر همه چیز را درست درست کنید ، مورد علاقه و تحسین قرار می گیرید. اما این یک پیگیری بی نتیجه است ، نه تنها به این دلیل که کمال یک توهم است ، بلکه به این دلیل که آنچه مردم درباره شما فکر می کنند بیشتر از اینکه مربوط به شما باشد به آن ها ارتباط دارد.

۵. خودتان را بشناسید

واقعاً چه چیزی را دوست دارید؟ شما واقعا چه می خواهید؟ آیا شغل ، روابط و سرگرمی های خود انتخاب می کنید زیرا آنها را دوست دارید یا اینکه شخص دیگری را راضی یا تحت تأثیر قرار می دهد؟ به خود اجازه دهید چیزهای جدید را امتحان کنید و تعجب کنید ، “اگر اینقدر نگران قضاوت نبودم چه چیزی را دنبال می کنم یا لذت می برم؟”

۶. افراد مشابه خود را پیدا کنید

افرادی وجود دارند که می توانند با شما هم ذات پنداری کنند و شما را به خاطر خودتان دوست داشته باشند. وقت خود را تلف نکنید تا به کسانی که انتظار دارند شما مطابق با خواسته ها و خواسته های آنها باشید ، آویزان شوید. اصالت را پرورش دهید ، و کسانی را که قرار است با آنها باشید پیدا خواهید کرد. همانطور که براون در Daring Greatly می نویسد ، “از آنجا که تعلق واقعی فقط وقتی اتفاق می افتد که ما خود اصیل و ناقص خود را به جهانیان ارائه دهیم ، احساس تعلق ما هرگز نمی تواند بیشتر از سطح پذیرش خود باشد.”

۷. به خود اجازه دهید آسیب پذیر باشید

اگر بر خلاف حرف دیگران صحبت کنید ، ریسک کنید یا با عدم تأیید روبرو شوید ، می تواند وحشتناک باشد. اما آنچه برایتان مهم است را انتخاب کنید ، به خود اعتماد کنید و دنبال آن بروید. ما با همیشه ایمن بازی کردن رشد نمی کنیم. ما با فرصت دادن به خودمان برای شکست رشد می کنیم.

۸. کمک بگیرید

اضطرابی که نسبت به حرف دیگران و آنچه دیگران فکر می کنند احساس می کنید گاهی با کمی خودآگاهی برطرف می شود. اما در برخی موارد ، به ویژه برای کسانی که آسیب روانی یا مشکلات روانی دارند ، کمک حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا ریشه احساسات خود را بگیرید. به خودتان اجازه دهید بیش از اینکه درد و رنج خود را طولانی کنید ، مراقبت های لازم را انجام دهید.

۹. دوست خود باشید

این واقعیت سختی است ، اما هرگز نمی توانید کاری کنید که همه افراد شما را دوست داشته باشند. اما به سمت مثبت ماجرا نگاه کنید: هیچ کس دیگری هم نمی تواند این کار را انجام دهد. به جای تمرکز بر حرف دیگران ، بر هدفی تمرکز کنید که شما را به سمت شخصی که می خواهید باشید بیشتر ببرد. یاد بگیرید که خودتان را با همه معایب و مشکلات دوست داشته باشید.

منبع: LIFEHACK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *