چگونه مودبانه نه بگوییم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

نه گفتن برای اغلب ما سخت است اما تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چگونه مودبانه نه بگوییم؟ کلید و اساس نه گفتن مودبانه و حرفه ای این است که “نه” را به شیوه های مختلف تقسیم بندی کنید تا به طرز عجیبی به کسی خیره نشوید و سپس زمزمه کنید “من نمی توانم این کار را انجام دهم. راه های مختلفی برای نه گفتن به افرادی که با آنها در تعامل هستید وجود دارد، به گونه ای که برای شما مفید است و همچنان نسبت به طرف مقابل مودب و محترمانه رفتار کنید. در اینجا چند مورد برای در ذهن داشتن آنها ذکر کرده ایم.

رئیس شرکت

نه گفتن به رئیستان در شرکت می تواند ترسناک باشد و اگر از خوردن صبحانه، ناهار و شام پشت میزتان لذت نبرید، گاهی اوقات به جایی می رسید که باید از رئیس خود تشکر کنید، اما نه ممنون! برای رئیس خود، می خواهید تصویری را ترسیم کنید که مفتخرید که برای کار اضافی در نظر گرفته شده اید، اما اولویت های دیگر باعث می شود که در حال حاضر این امکان وجود نداشته باشد.

چیزی در امتداد این موارد بگویید: “من واقعاً از اینکه برای این پروژه به من فکر می کنید متشکرم. در حال حاضر قصد داشتم این هفته/ماه را روی پروژه‌های X، Y و Z صرف کنم. “وای، خیلی ممنون که این را برای من آوردی. در حال حاضر من تمام روز روی پروژه X & Y کار می کنم. آیا ترجیح می دهید آن کار را کنار بگذارم و به جای آن وقت خود را صرف این پروژه جدید کنم؟

هم چنین بخوانید: نه گفتن به افراد خودشیفته چگونه است؟

به همکارانتان

من عاشق کمک به همکارانم هستم و واقعاً از کمک آنها گاه به گاه به خودم نیز قدردانی می کنم. با این حال، گاهی اوقات به دلیل حجم کاری که در حال حاضر دارم، نمی توانم کمکی به انها کنم. در این مورد، می‌خواهید هر زمان که ممکن است آنها را نزد خود نگه دارید. “این یک ابتکار بسیار هیجان انگیز برای هدایت برایان است، شما باید خوشحال باشید! بهتر است بگویید: از اینکه از من در مورد بخش نظرسنجی آن درخواست کمک کردید متشکریم. حقیقتاً، این چیزی نیست که من آن را به عنوان یک منطقه قدرت در نظر بگیرم، احتمالاً سرعت کار را کاهش خواهم داد.

ممکن است از او بپرسید لیزا در این کارها بسیار خوب است. می‌دانید که من معمولاً عاشق انجام این نوع کارها هستم و واقعاً از شما متشکرم که از من برای بخش طرح‌بندی آن کمک می ‌خواهید. متأسفانه، زمان‌بندی خوب نیست، رئیس ما مارک از من می‌خواهد تا هفته آینده روی ارائه به ELT کار کنم.

به مشتریان چگونه مودبانه نه بگوییم؟

نه گفتن به مشتریان می تواند سخت تر از سایر افراد باشد. بالاخره آنها هستند که به شما پول می دهند. نکته اصلی در این مسئله این است که مطمئن شوید مشتری شما احساس می کند شنیده شده و درک می شود. هنگامی که به طور کامل به نظرات یا خواسته های آنها گوش دادید، نحوه برخورد خود با این موضوع را از زاویه دیگری با آنها در میان بگذارید. به عنوان مثال، می‌دانی باب، من کاملاً متوجه می‌شوم که چه می‌گویی و نمی‌توانم بیشتر باهات موافق باشم. فکر می‌کردم وقتی نتایج مثبت ترکیب XYZ را برجسته می‌کنیم، بتوانیم محدوده سنی ۳۶ تا ۴۵ را بررسی کنیم.

“کارن عالی است، من از شما متشکریم که به آن اشاره کردید و آن را مطرح کردید تا مطمئن شوید که ما به آن رسیدگی می کنیم. مندی در تیم نیز به دنبال این موضوع بوده است، من از او دخواست می کنم که نظرات خود را در مورد آنچه در جلسه ما در روز پنجشنبه کشف کرده برای شما به اشتراک بگذارد.

در زندگی شخصی خود چگونه مودبانه نه بگوییم؟

با افرادی که در زندگی شخصی شما هستند، بهتر است نه بگویید و دلیل آن را نیز بیان کنید. شاید شما قبلاً چیز دیگری برنامه ریزی کرده باشید یا ممکن است که شما اصلا نمی خواهید آن کار را انجام دهید. البته، شما می خواهید به احساسات مردم احترام بگذارید، اما با روابط نزدیکتر و شخصی تر، بهتر است در مورد دلیل نه گفتن خود صادق باشید.

یکی از قوانین من برای کمک به حفظ خودم در مسیری که همیشه بله نگویم این است که من همیشه خوشحالم که به کسی کمک می کنم، مشروط بر اینکه او کار اصلی را انجام دهد. بالاخره یک نفر از من در زندگی اش کمک می خواهد، بنابراین او باید کارهای سنگینی را انجام دهد.

این مسئله در بسیاری از موقعیت ها پیش آمده است. وقتی بزرگ‌ترین دخترم از نداشتن پول شکایت می‌کرد، به او کمک می‌کردم تا بودجه‌ای بسازد. او باید زمان و مکانی را تعیین کند و من خوشحال خواهم شد که به او کمک کنم. وقتی کسی از من خواسته است که او را یاری دهم تا چیزی را با کامیونم جابجا کند، این جمله را می گویم که: البته خوشحالم که در اینجا وقتی در دسترس هستم کمک می‌کنم. می‌خواهید در حیاط به شما کمک کنم؟ قطعا من می توانم این کار را انجام دهم. با این حال امروز در دسترس نیستم، از قبل برنامه ریزی کرده ام.

نتیجه گیری چگونه مودبانه نه بگوییم؟

با کمی شانس، چیزهایی در رابطه با نحوه نه گفتن مودبانه و حرفه ای یاد گرفتید. کمک به دیگران گاهی اوقات بسیار عالی است، خوب است بدانید که می توانید در صورت نیاز روی کمک دیگران نیز حساب کنید و برعکس. این به ما کمک می‌کند احساس کنیم مرتبط هستیم و بخشی از چیزی بزرگتر از خودمان هستیم. متأسفانه، بله گفتن به درخواست‌های کمک دیگران بسیار آسان می‌شود، اما می تواند منجر به عصبانیت و فرسودگی شغلی شود. وقتی کسی از شما کمک می‌خواهد، لحظه‌ای در نظر بگیرید که آیا واقعاً می‌خواهید انجام دهید و می‌توانید انجام دهید یا نه. بنابراین بهتر است مودبانه و حرفه‌ای نه بگویید.

منبع: LIFEHACK