چگونه عذاب وجدان را کنار بگذاریم و از گذشته عبور کنیم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

عذاب وجدان و احساس گناه، علیرغم اینکه ماهیت منفی دارد ، باید به عنوان نشانه یا محرکی برای بهبود هوش هیجانی و سلامت روان مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ، نباید از آن به عنوان یک تاکتیک انگیزشی استفاده کنیم. احساس گناه، یک انرژی ذهنی منفی (احساسات منفی) است ، یک احساس تکراری عذاب وجدان در مورد انجام کار اشتباه یا عدم انجام کار.

در نتیجه ، یک درگیری درونی وجود دارد که بر خود ارزشی تأثیر می گذارد و احساس عدم امنیت را به همراه دارد که منجر به عدم کنترل کارها می شود. پشیمانی در نتیجه منجر به مجازات درونی می شود که دارای تأثیرات تحقیرآمیزی بر سلامت روان مانند اضطراب ، شک و فرومایگی است و اعتماد به نفس فرد از بین می رود.

ما می خواهیم از این امر جلوگیری کنیم و یاد بگیریم که چگونه احساس گناه نکنیم و عذاب وجدان نداشته باشیم، اما اجازه می دهیم که گناه خواستار عمل صالحانه و بهبود خود شود. در این مقاله ، ما ۴ مرحله و تمرین را برای تبدیل گناه‌ها به امری مثبت، بررسی می کنیم.

احساس گناهمان را باید با کارهایی که باعث کاهش اضطراب و فشار می شود ، نزدیک کنیم و این سوال بزرگ را از خودمان بپرسیم که ” چه کاری را انجام داده ام؟ ” بیایید سریع تر درباره آن صحبت کنیم و در مورد آن دانش عمیق تری پیدا کنیم.

عذاب وجدان

گناه را در جایی که به آن تعلق دارد، رها کنید

شما احتمالاً این سوال را از خود می پرسید: “چقدر طول می کشد تا از شر گناه خلاص شوید؟ پاسخ این است: این موضوع می تواند یک عمر یا فقط یک دقیقه طول بکشد – این مسئله بستگی به این دارد که منشأ و ماهیت گناه را چه قدر طول بکشد که درک کنید ، و چه تصمیمی درباره آن کار بگیرید.

این رویکرد با درک این واقعیت آغاز می شود که منشا گناه متعلق به گذشته است. هر بار که احساس گناه می کنیم ، خاطره یک واقعه مرده را دوباره زنده می کنیم. به عنوان مثال ، بیایید بگوییم که شما در حالت آرامش قرار دارید و ناگهان شخصی شما را مقصر می داند که کاری را انجام داده اید (یا نکرده اید). بلافاصله ، گناهی در وجود شما بوجود می آید. در آن لحظه سردرگمی یا ناامیدی را فقط احساس می کنید.

از آنجا که منشأ گناه در گذشته نهفته است ، ما می خواهیم گذشته را ا داره کنیم و در آن نمانیم. زیرا وقتی در گذشته می مانیم ، در واقعیت ما از واقعه مرده ( زنده بودن آن) تغذیه می کنیم و احساس گناه را دائماً بدتر می کنیم. گناه از نظر جسمی و روحی بر ما تأثیر می گذارد و سردرگمی و رنج را به حضور ما دعوت می کند.

اولین قدم برای رهایی از عذاب وجدان و احساس گناه

  • گناه را در همان گذشته رها کنید
  • در زمان حال به صورت آگاهانه و سازنده عمل کنید

این کار باعث می شود فشارها بر رویتان کمتر شود و شما را برای کنار گذاشتن گناهانتان قدرتمند می سازند. شما باید با موضع خنثی و با ذهن روشن عمل کنید ، بدون اینکه احساسی شوید.

تصور کنید یک ساختمان در حال سوختن است و شما برای نجات جان خود تلاش می کنید ، شما سعی می کنید تا حد ممکن بسیاری از افراد را نجات دهید. شما بیش از بیست نفر را گذرانده اید اما فقط یک نفر را نجات داده اید. شما هنوز در حال تلاش هستید ، در مورد کسانی که نتوانستید نجات دهید ، فکر نمی کنید و احساس گناه نمی کنید.

با وجود اتفاق بد، چگونه احساس گناه و عذاب وجدان نداشته باشیم؟

مهارت پذیرش خود را بهبود ببخشید

هیچ فردی در این دنیا وجود ندارد که دچار گناه نشده باشد. زندگی شامل اشتباه کردن است و گناه عنصری از زندگی است. هنگامی که شما از اشتباه کردن خود آگاه هستید ، این رویداد همچنان در گذشته باقی می ماند ، غیرقابل برگشت است و می توانید این احساس را کنار بگذارید:

گناه خود را بپذیرید این حقیقت وجود دارد که می توانید آن را کنترل کنید اگرچه واقعه و علت غیرقابل برگشت است ، اما تأثیر آن موقتی است و شما قدرت تغییر آن را دارید.

ریزش مو

ابراز اراده و شجاعت می تواند این اوضاع را درست کند.

از قدرت شجاعت خود استفاده کنید اندکی شهامت برای پشت سر گذاشتن گناه و تمرکز بر جبران خسارت و بهبود خود ، همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

با این روش شجاعت شما تقویت می شود و می توانید حس ارزشمندی را در درون خود مشاهده کنید. فوراً رنج شما از بین خواهد رفت! شما هنوز هم از گناه آگاه هستید اما دیگر از آن رنج نمی برید. شما در راه اصلاح و بهبود کارها هستید و به “نسخه بهتری از خودتان” تبدیل می شوید. تنها ، این یک دستاورد بزرگ و یک عمل تحقق یافته است.

هم چنین بخوانید: معرفی کتاب تفکر، سریع و کند اثر دانیل کانمن

هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید

بارها و بارها در کارها شکست خورده ایم و احساس گناه می کنیم ، و بارها باعث شده ایم که دیگران احساس گناه کنند. اما بیشتر اوقات ، بسیاری از ما بدون دلیل عینی خودمان را مقصر می دانیم. هرچه گناه را به خودمان تحمیل کنیم ، بیشتر از هوش هیجانی خود جدا می شویم و نمی توانیم سیگنال های عواطف خود و سایر افراد اطراف خود را درک کنیم.

بنابراین ، درک گناه به عنوان نشانه عملی برای پذیرش و بهبود رفتار به منظور بهبود هوش هیجانی امری اجتناب ناپذیر است.

بیشتر ما با موقعیت‌هایی در زندگی روبرو هستیم که از آن گناه بر خودمان تحمیل می کنیم بدون اینکه بخواهیم بپرسیم واقعاً در قبال هر یک از آن گناهان پاسخگو هستیم. واقعیت این است که باید موقعیت خود را بپذیرید و ببینید که در کجای کارتان ایراد داشتید.

با این کار، شما می توانید تعادل احساسیتان را برقرار کنید و هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید.

انتخاب کنید که می خواهید چه احساسی داشته باشید

این مهم ترین مرحله است. چگونه می توان یک گناه قوی حل نشدنی را برطرف کرد؟

مهم نیست که گناه شما چقدر شدید باشد ، مهم این است که در گذشته است و صرفاً وجود آن نباید دلیلی برای مجازات شما باشد.

حتی اگر آن گناه درست نشود ، قابل جبران است. به خود پیشنهاد دهید که به هر طریق ممکن آن کار را جبران کنید. این یک عمل شجاعانه در پذیرش خود است. این کار به تنهایی ، برای آنکه در هر زمان آزادی انتخاب آن را داشته باشید ، باعث می شود احساس عالی ، صادقانه ، وفاداری و درستکاری داشته باشید. هیچ کس نمی تواند آن فرصت را از شما دور کند.

از آزادی و فرصتتان استفاده کنید تا بتوانید از گناهتان به سمت چیزهایی که دارید و مثبت هستند ، برسید. در چنین حالتی به احساسی که می خواهید می رسید و گناهانتان بزرگترین معلم زندگیتان می شوند.

آزادی شما در انتخاب نگرش

به یاد داشته باشید ، ناتوانی در مدیریت گناه مانعی برای رشد عاطفی شما است و به سلامت روان شما آسیب می رساند. در یک مجموعه خاص از شرایط خود ، یک شخص دستیابی را انتخاب کنید. پتانسیل خفته را در درون خود بیدار کنید که راه حل را به شما نشان می دهد و به شما آرامش درونی می بخشد.

خود را دوست داشته باشید و از گناهان خود برای رشد شگرف در کنار آزادی درونی خود استفاده کنید.یک روش موثر دم و بازدم قوی است.اثر بی نظیر دم و بازدم آنقدر فوری است که وقتی آن را جدی و کامل انجام می دهید ، احساس گناه متوقف می شود و می توانید به این درجه برسید که با ارزش و توانیتان همه کاری را انجام دهید.

منبع: LIFEHACK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *