چگونه با بی علاقگی نسبت به همه چیز کنار بیاییم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بی علاقگی نسبت به همه چیز ، می تواند انجام کارهایی را که باید هر روز انجام دهید دشوارتر کند و شما را برای انجام بسیاری از کارها بی احساس ، بی علاقه و بی انگیزه کند. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که قبلاً برای شما جالب بوده است ، اما اکنون به نظر نمی رسد انگیزه یا الهامی برای انجام آنها پیدا کنید.

این احساس که به آنهدونی معروف است ، می تواند باعث شود افراد علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت می بردند از دست بدهند. همچنین باعث می شود افراد هنگام انجام کارهایی که قبلاً دوست داشتند انجام دهند ، لذت نبرند.

چرا احساس بی علاقگی نسبت به همه چیز دارید؟

چرا احساس بی علاقگی نسبت به همه چیز می کنید؟

از دست دادن علاقه یکی از علائم اصلی افسردگی است. علاوه بر افسردگی ، از دست دادن علاقه هم چنین می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • اختلال دوقطبی
  • روانگسیختگی
  • استفاده از مواد مخدر
  • فشار و استرس

همچنین لازم به ذکر است که از دست دادن علاقه لزوماً با یک اختلال روانی مرتبط نیست. همچنین می تواند ناشی از مواردی مانند کار بیش از حد ، مشکلات روابط ، فعالیت های خسته کننده یا احساس ساده، گیر افتاده باشد.

بی علاقگی نسبت به همه چیز می تواند چرخه ای ایجاد کند که رهایی از آن دشوار است. به دلیل کاهش علاقه ، ممکن است از صرف وقت با دیگران و مشارکت در کارهایی که به طور معمول به شما کمک می کند استرس کمتری داشته باشید ، دست بردارید. این افزایش انزوا ، کاهش فعالیت و کاهش حمایت اجتماعی می تواند در ایجاد اضطراب و افسردگی بیشتر نقش داشته باشد.

هم چنین بخوانید: ۶ راهکار افزایش انرژی در زمان افسردگی

کنار آمدن با بی علاقگی نسبت به همه چیز

کنار آمدن با بی علاقگی نسبت به همه چیز

خوشبختانه گام هایی وجود دارد که می توانید برای احساس بهتر در هنگام از دست دادن علاقه خود انجام دهید. در اینجا مواردی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

بر فعال ماندن تمرکز کنید

از دست دادن علاقه می تواند انجام کارهای معمول را دشوار کند ، اما تمرکز بر انجام برخی فعالیت های بدنی در هر روز نشان داده است که ورزش تأثیرات مثبت بر سلامت روانی از جمله بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی را دارد. حتی پیاده روی سریع هر روز می تواند کمک کننده باشد.

به اندازه کافی استراحت کنید

کمبود خواب می تواند بر سلامت روانی شما تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که بی خوابی منجر به افزایش دو برابری خطر ابتلا به افسردگی می شود . بنابراین اگراز از دست دادن علاقه رنج می برید ، مطمئن شوید که عادت های خوب خواب و استراحت با کیفیتی دارید.

قدم های کوچک بردارید

قدم های کوچک بردارید

اگرچه ممکن نیست بتوانید با همان ذوق و شوق قبلی خود را به فعالیت هایی که معمولاً دوست دارید بپردازید ، اما انجام کارهای کوچک هر روز می تواند کمک کند. اگر سرگرمی ای وجود دارد که معمولاً دوستش دارید اما علاقه خود را نسبت به آن از دست داده اید ، خودتان را به چالش بکشید تا چیزهای جدیدی در مورد آن بیاموزید یا یک پروژه بزرگتر را به مراحل بسیار کوچکتر تقسیم کنید و هر روز کمی وقت بگذارید تا فقط به یک کار بپردازید.

برنامه ریزی کنید

حتی اگر الهام گرفتن دشوار باشد ، ممکن است برنامه ریزی برای کارهایی که می خواهید در آینده انجام دهید مفید باشد. تحقیقات نشان داده است که برنامه ریزی برای آینده ، معروف به مقابله پیشگیرانه ، می تواند به بهبود تاب آوری کمک کند.

یک پشتیبان پیدا کنید

وقتی احساس بی علاقگی نسبت به همه چیز می کنید ، می توانید برای حمایت، از دوستان و خانواده خود کمک بگیرید. به آن ها اطلاع دهید که شما با این بی علاقگی دست و پنجه نرم می کنید.

گاهی اوقات صرف وقت با دیگران می تواند روحیه شما را بالا ببرد. اشتیاق افراد دیگر نیز می تواند مسری باشد ، بنابراین ممکن است دریابید که اشتیاق آن ها برای فعالیت های مختلف بر شما نیز تأثیر می گذارد.

چگونه می توان کمک گرفت؟

اگر احساس بی علاقگی نسبت به همه چیز باعث می شود که کنار آمدن با آن مشکل باشد ، مهم است که به دنبال کمک باشید. با پزشک خود در مورد احساسات خود صحبت کنید ، به ویژه اگر این احساسات با علائم دیگری مانند خلق و خوی پایین ، تحریک پذیری یا احساس بی ارزشی همراه باشد.

تشخیص

پزشک ممکن است بسته به تشخیص شما ، درمان های متفاوتی را توصیه کند. به عنوان مثال ، در صورت تشخیص افسردگی ، پزشک ممکن است روان درمانی ، دارو یا ترکیبی از این دو را پیشنهاد کند. همچنین می توانید فقط به دنبال کمک مستقیم از یک متخصص بهداشت روانی باشید بدون این که ابتدا به پزشک یا پرستار مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید.

درمان احساس بی علاقگی نسبت به همه چیز

درمان احساس بی علاقگی نسبت به همه چیز

تعدادی از رویکردهای درمانی مختلف مانند روان درمانی وجود دارد که می تواند برای از بین بردن احساس نداشتن علاقه از جمله درمان شناختی-رفتاری (CBT) برای تغییر افکار و رفتارهای شما استفاده شود. داروهای ضدافسردگی یا داروهای دیگر نیز ممکن است برای افزایش روحیه شما تجویز شوند ، اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا این داروها شروع به کار کنند.

منبع: VERYWELLMIND

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *