چگونه از جمع شدن گرد و غبار در خانه جلوگیری کنیم؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بسیاری از افراد به وجود گرد و غبار در خانه حساسیت دارند اما گرد و غبار حتی برای کسانی که حساسیت ندارند هم ناخوشایند است. با وجود این که که نمی توانید همه ذرات را از خانه خود خارج کنید ، اما می توانید از جمع شدن گرد و غبار در خانه جلوگیری کنید.

به جای برخورد با گرد و غبار هنگام آمدن ، از جمع شدن آن جلوگیری کنید. تعویض گردگیر یا خرید درب منزل می تواند خانه شما را به شدت تغییر دهد. در این مطلب تکنیک های آسان برای به حداقل رساندن گرد و غبار در خانه معرفی شده اند.

هم چنین بخوانید: بهترین ترفندهای تمیز کردن منزل

جلوگیری از گرد و غبار در خانه

کف های سخت چوبی را جاروی دستی نزنید

کف های سخت چوبی و گرد و غبار در خانه

بسیاری از افراد جاروبرقی را فقط برای مناطق فرش شده مناسب می دانند. اما آیا می دانستید می توانید کف های چوبی سخت را هم جاروبرقی بزنید. ملیسا هومر ، رئیس ارشد نظافت میدپرو ، به مردم توصیه می کند که هرگز کف اتاق خود را جاروی دستی نزنند زیرا جارو زدن گرد و غبار را به اطراف می پراکند، در حالی که جاروبرقی باعث از بین رفتن آن می شود. بنابراین کف های چوبی را فقط جاروبرقی بکشید.

اگر نگران خراشیده شدن کف خانه خود هستید ، از شلنگ جاروبرقی استفاده کنید. در بسیاری از شلنگ ها اتصال برس موی اسب وجود دارد که گرد و غبار را به دام می اندازد و از چوب سخت کف منزل شما محافظت می کند.

پادری برای جلوی درب منزل استفاده کنید

حتی اگر بدون کفش هم وارد منزل می شوید، باز هم باید یک پادری مناسب تهیه کنید. متخصص آلرژی ، استفن کیمورا می گوید که پادری های منزل گرد و غبار و گرده ها را قبل از ورود به دام می اندازند. تماس کفش ها با پادری، میزان گرد و غبار در خانه شما را کاهش می دهد.

جوی چو ، یک طراح داخلی ، دو پادری ورودی را توصیه می کند: یک پادری ضخیم برای بیرون و یک پادری نازک تر و نرم تر برای داخل منزل. برای جلوگیری از گرد و غبار در خانه، کفش های خود را روی پادری ها بگذارید.

چرا ملحفه ها گرد و غبار را جمع می کنند

ملحفه ها و گرد و غبار در خانه

مردم هر شب تخت های خود را مرتب می کنند پس چرا ملافه ها گرد و غبار را جمع می کنند؟ محققان در ایالت پن می گویند که مایت های گرد و غبار برای زندگی به سلول های پوست وابسته هستند. ذرات غالباً از سلول های پوستی به وجود می آیند و بدن هر شب پوست می ریزد.

برای خلاص شدن از شر گرد و غبار ، حداقل دو هفته یک بار ملحفه های خود را بشویید. وقتی تختخواب خود را مرتب می کنید ، ملافه هایتان را تکان دهید. در صورت امکان رطوبت اتاق خود را کاهش دهید. به گفته متخصص بیماری های آلرژی ، میرون زیت ، رطوبت کم ، ریزگردها را از بین می برد.

فن ها حتی در هنگام حرکت گرد و خاک می گیرند

فن و گرد و غبار در خانه

اگر فن تهویه هوای خانه خود را همیشه روشن نگه دارید ، ممکن است فکر کنید که از گرد و غبار پاک شده اید. اما اینطور نیست. طبق ساینس ABC ، ​​فن های متحرک برق تولید می کنند که گرد و غبار را به سمت تیغه ها جذب می کند. از این رو ، فن های متحرک ذرات را در اتاق شما جمع می کنند و پخش می کنند.

حتی پنکه های سقفی نیز می توانند از آنچه برخی تصور می کنند ، آلوده تر باشند. هر چند ماه یک بار سعی کنید فن های تهویه خود را تمیز کنید. تیغه ها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

بسیاری از افراد به روش درست گرد گیری انجام نمی دهند

گردگیری گرد و غبار در خانه

می توانید هر چند بار که می خواهید گرد و غبار را پاک کنید اما اگر به درستی گردگیری نکنید فایده ای ندارد. Tori Toth توصیه می کند از بالا به پایین گرد و غبار را پاک کنند. به آن فکر کنید: وقتی قفسه های بالایی را غبارروبی می کنید ، ذرات را به قفسه های پایین می کشید.

اگر از پایین به بالا گردگیری کنید، باید دوباره قسمت های پایینی را گردگیری کنید. از سطوح بالا شروع کنید. ابتدا پنکه ها و پرده های سقف را پاک کنید و در آخر جاروبرقی یا تی بکشید. با این کار اطمینان حاصل می کنید که تا حد ممکن ذرات پاک می شوند.

آیا گرد و غبار از طریق پنجره ها به داخل منزل می آید؟

پنجره و گرد و غبار در خانه

بستن پنجره ها باعث افزایش یا کاهش گرد و غبار می شود؟ پالوما بیمر ، استاد محیط زیست در دانشگاه آریزونا ، می گوید که ۶۰٪ گرد و غبار از خارج از منزل می آید. اما گرد و غبار ترکیبی از ذرات داخلی و خارجی است.

محل زندگی شما تعیین می کند که چه مقدار گرد و غبار از پنجره ها به داخل می آید. اگر با مشکل گرده روبرو هستید ، درها و پنجره ها را ببندید و در روزهای بادی پنجره های منزل را باز نکنید.

از هر نوع گردگیر استفاده نکنید

گردگیر و گرد و غبار در خانه

برای پاک کردن گرد و غبار از چه چیزی استفاده می کنید؟ پیراهن یا حوله قدیمی؟ اگر وسیله گردگیری شما چیزی غیر از یک پارچه میکروفایبر باشد ، گرد و غبار زیادی را جذب نمی کند. دونا اسمالین، می گوید: “هیچ چیزبهتر از گردگیر میکرو فایبر نیست این ابزار مانند آهنربا گرد و غبار را به خود جذب می کند.

پارچه های میکروفایبر برای جمع آوری گرد و غبار و به دام انداختن آن طراحی شده اند. نیازی نیست که آن ها را در محلول پاک کننده خیس کنید. فقط کافی است آن را کمی مرطوب نگه دارید.

چرا بالش ها پر از مایت های گرد و غبار هستند

بالش ها مانند اسفنج های گرد و غبار هستند. وقتی روی آنها می خوابید ، بالش ها سلول های مرده پوست ، باکتری ها و البته ریزگردها را جذب می کنند. در سال ۲۰۱۱ ، محققان تخمین زدند که یک سوم وزن بالش می تواند از پوست مرده و گرد و غبار تشکیل شود.

در حالی که بیشتر افراد ملحفه بالش را می شویند ، تعداد کمی از افراد خود بالش را می شویند. رابرت اوکسمن، توصیه می کند بالش خود را هر شش ماه یکبار تعویض کنید. در غیر این صورت ، می توانید بالش خود را سالانه دو تا چهار بار بشویید.

گیاهان خانگی گرد و غبار در خانه را از بین می برند

گیاهان و گرد و غبار در خانه

برخی از افراد ممکن است در نگهداری گیاهان خانگی تردید داشته باشند زیرا گلدان ها حاوی خاک هستند. اما تحقیقات نشان می دهد که گیاهان خانگی در واقع گرد و غبار را از خانه پاک می کنند. چندین مطالعه کنترل شده نشان داد که گیاهان آپارتمانی گرد و غبار را جذب می کنند و ذرات را از هوا خارج می کنند.

گیاهان مصنوعی هم می توانند ذرات موجود در هوا را کاهش دهند. با این حال ، بعضی از گیاهان طبیعی مانند پیچک بهتر از بقیه با گرد و غبار در خانه مقابله می کنند. فقط یادتان باشد که برگهایشان را پاک کنید!

خانه تکانی کنید

گرد و غبار در همه خانه ها وجود دارد. نمی توانید جلوی نشستن گرد و غبار شدن در قفسه های کتاب خود را بگیرید ، اما می توانید میزان گرد و غبار جمع شده را محدود کنید.

خانه تکانی با جابه جا کردن وسایل و تمیز کردن آن ها نه تنها باعث می شود خانه شما آراسته تر به نظر برسد بلکه باعث کاهش میزان گرد و غبار در خانه شما می شود. پس چند دقیقه وقت بگذارید و کارها را کنار بگذارید. به یاد داشته باشید که کتاب ها می توانند به خصوص در صفحاتشان ، گرد و غبار جمع کنند.

فرش را تکان دهید

فرش و گرد و غبار در خانه

هیچ چیز مانند فرش گرد و غبار را به خود جلب نمی کند ، اما زدودن گرد و غبار از آن ها راحت است. لیزا واگنر ، که شستشوی فرش را به حرفه ای ها می آموزد ، می گوید: بیشتر جاروبرقی ها روی فرش ها بیش از حد تهاجمی هستند. برای پاک کردن فرش خود فرش را تکان دهید. این کار را با تکان دادن فرش در بیرون اشتباه نگیرید.

واگنر می گوید ، حتی اگر فرش شما غبارآلود به نظر نرسد ، باز هم می تواند کثیف باشد. او توصیه می کند هر دو یا سه سال یکبار فرش خود را بشویید. کفش یا گیاه را روی فرش قرار ندهید زیرا با این کار خاک بیشتری جمع خواهد شد.

دستگاه تصفیه هوا بگیرید، نه مرطوب کننده هوا

تصفیه هوا و گرد و غبار در خانه

برخی از افراد ادعا می کنند که مرطوب کننده ها گرد و غبار را از هوا خارج می کنند ، اما این درست نیست. مرطوب کننده ها فقط رطوبت هوا را بیشتر می کنند و روی گرد و غبار یا گرده تأثیر نمی گذارند. اما برخی از دستگاه های تصفیه هوا آلاینده های هوا را “غیرفعال می کنند” و در نتیجه گرد و غبار کمتری ایجاد می شود.

اگر می خواهید یکی از این دستگاه ها را بخرید ، یک دستگاه تصفیه هوا تهیه کنید. فیلتر HEPA باید برای کاهش ذرات کافی باشد. افرادی که آسم دارند از دستگاه تصفیه هوا بسیار سود می برند.

پرده های خانه را تمیز کنید

گرد و غبار فقط روی میز و کف جمع نمی شود. به بالا نگاه کنید مایت های گرد و غبار می توانند روی پرده جمع شوند و بسیاری از افراد تمیز کردن آن ها را فراموش می کنند. هر زمان که پنجره های خود را باز کنید ، باد گرد و غبار پرده ها را بیشتر به داخل خانه می آورد.

خوشبختانه ، زدودن گرد و غبار پرده آسان است. تکان دادن آنها یا جاروبرقی کردن آنها می تواند تأثیرگذار باشد. پرده ها را هر سه تا شش ماه یکبار بشویید. شستشو بهترین روش برای از بین بردن تمام ریزگردها از روی پارچه است.

گردگیرهای پری را کنار بگذارید

گردگیرهای پری و گرد و غبار در خانه

اگرچه این مدل گردگیرها پرطرفدار هستند ، اما به اندازه کافی مبلمان شما را تمیز نمی کنند. در حالت ایده آل ، گردگیرهای پری الکتریسیته ساکن ایجاد می کنند که گرد و غبار را به خود جذب می کند. اما بیشتر متخصصان تمیز کردن خانه غبارگیرهای پری را توصیه نمی کنند زیرا به جای جمع آوری گرد و غبار ، آن ها را پراکنده می کنند.

اگر می خواهید گرد و غبار کمتری در خانه خود داشته باشید ، گردگیر پری را کنار بگذارید. پارچه ای با الیاف ریز را انتخاب کنید که کمی مرطوب باشد و از آن با محلول تمیز کننده استفاده کنید.

مراقب منسوجات خاص باشید

منسوجات خاص و گرد و غبار در خانه

آیا می دانید برخی از پارچه ها گرد و غبار بیشتری نسبت به بقیه جذب می کنند؟ مطالعه ای در مجله National Fibers نشان داد که پارچه هایی با منافذ بزرگ گرد و غبار بیشتری جمع می کنند. به همین دلیل است که برخی از منسوجات ، مانند پشم ، خانه شما را کثیف می کنند.

چگونه می توانید گرد و غبار پارچه را پاک کنید؟ مقدار منسوجات با منافذ بزرگ خانه خود را محدود کنید. پارچه ای با اندازه منافذ زیر ده میکرومتر ، گرد و غبار را جذب نمی کند. اگر منسوجات ضخیم دارید ، ممکن است لازم باشد بیشتر آن ها تمیز کنید.

از روزنامه در سطوح محتلف استفاده کنید

بسیاری از افراد به ندرت سطوح مرتفع، مانند بالای قفسه های کتاب را غبارروبی می کنند. به جای جمع آوری گرد و غبار آن سطوح ، روی سطح آن ها روزنامه بیندازید. روزنامه گرد و غبار را جمع می کند و شما می توانید آن را دور بریزید و گاهی اوقات جایگزین کنید.

گزینه دیگر غبارروبی با دستکش های پلاستیکی است. یک دستکش پلاستیکی بپوشید و آن را روی سطح مورد نظر بکشید.

منبع: HEALTHYGEM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *