هواپز چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

امروزه آشپزی بدون استفاده از روغن و آب طرفداران بسیاری پیدار کرده است. یکی از جدیدترین محصولات در این قسمت، هواپز است. اما هواپز چیست و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی هواپز و کاربردهای آن بپردازیم.

هواپز چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

هواپز  یکی از لوازم برقی معروف آشپزخانه  است که برای پخت غذاهای سرخ شده مانند گوشت ، شیرینی و چیپس سیب زمینی استفاده می شود. این دستگاه‌ با گردش هوای گرم در اطراف غذا باعث ترد شدن غذا میشود.  همچنین منجر به یک واکنش شیمیایی معروف به Maillard می شود که در اثر آن واکنشی بین اسید آمینه و قند کاهنده در حضور گرما اتفاق می افتد. همین منجر به تغییراتی در رنگ و طعم غذا می شود. غذاهایی که در هواپز پخت میشوند به علت کاهش مقدار چربی و کالری در آنها به عنوان یک جایگزین سالم برای غذاهای سرخ شده معرفی می شوند. در هواپز به جای آنکه غذا در روغن غوطه ور شود ، فقط به یک قاشق غذاخوری روغن نیاز دارید تا طعم و بافتی مشابه غذاهای سرخ شده را بدست آورید. در نتیجه استفاده از آن می تواند به کاهش محتوای چربی کمک کند . غذاهای سرخ شده عموماً چربی بیشتری نسبت به غذاهایی دارند که با استفاده از روش های دیگر پخت تهیه می شوند. به عنوان مثال ، سینه مرغی که سرخ شده حاوی حدود ۳۰٪ چربی بیشتری نسبت به مقدار مساوی مرغ سوخاری است (۲ ، ۳). برخی از تولیدکنندگان ادعا می کنند که با استفاده از هواپز می توان میزان چربی غذاهای سرخ شده را تا ۷۵٪ کاهش داد.  زیرا   هواپز ها به طور قابل توجهی نیاز به روغن  کمتری نسبت به سرخ کن های سنتی دارند. در حالی که پخت بسیاری غذاهای سرخ شده به مقدار حداقل ۳ فنجان (۷۵۰ میلی لیتر) روغن نیاز دارند ، غذاهای سرخ شده در هوا پز فقط به ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) نیاز دارند. این بدان معنی است که سرخ کن ها تا ۵۰ برابر روغن بیشتری نسب به هواپز ها استفاده می کنند.

 گرچه همه روغن توسط غذا جذب نمی شود ، اما با استفاده از هواپز می توان مقدار کلی چربی غذای شما را کاهش داد. مطالعه ای خصوصیات سیب زمینی سرخ شده در روغن و هواپزرا با هم مقایسه کرد و طبق نتایج آن استفاده ازهواپز میزان چربی بسیار کمتر دارد در عین حال رنگ و طعم غذا مشابه پختن آن در روغن است. همین می تواند تأثیر زیادی بر سلامتی شما بگذارد ، زیرا مصرف غذاهای پرچرب با روغن های گیاهی خطر بیماری هایی مانند بیماری قلبی افزایش میدهد . استفاده از هواپز ممکن است به کاهش وزن کمک کند . غذاهای سرخ شده در روغن تنها دارای چربی بالایی هستند ، بلکه کالری بیشتری نیز دارند و همین ممکن است در افزایش وزن نقش داشته باشند. مطالعه ای بر روی ۳۳۵۴۲ نفر افراد بالغ در اسپانیا انجام شد و طبق نتایج آن مصرف بیشتر غذاهای سرخ شده با خطر چاقی بیشتری همراه است. اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، استفاده از دستگاه هواپز شروع خوبی است. با بسته بندی ۹ کالری در هر گرم چربی ، چربی های موجود در رژیم غذایی بیش از دو برابر کالری در هر گرم دارند . از آنجا که غذاهای سرخ شده در هوا پز چربی کمتری نسبت به غذاهای سرخ شده در روغن دارند ، در نتیجه استفاده از دستگاه هواپز می تواند راهی آسان برای کاهش کالری و چربی غذا باشد. سرخ کردن غذا در هوا پز می تواند تشکیل ترکیبات مضر را کاهش دهند اما آشپزی در روغن فراوان چربی و کالری بیشتری دارد ، می تواند ترکیبات فوق العاده خطرناکی مانند آکریل آمید ایجاد کند. اکریل آمید ترکیبی است که در غذاهای غنی از کربوهیدرات در طی روش های پخت با حرارت بالا مانند سرخ کردن تشکیل می شود. طبق تحقیقات آژانس بین المللی در مورد سرطان ، آکریل آمید به عنوان “یک ماده سرطان زای احتمالی” شناخته می شود ، همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد آکریل آمید می تواند با پیشرفت سرطان ارتباط داشته باشد. اگرچه نتایج حاصل پیچیده است ، اما برخی مطالعات نشان داده اند که ارتباط تنگاتنگی بین آکریل آمید در رژیم غذایی و افزایش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی ، آندومتر و تخمدان وجود دارد.

سرطان ها: به جای سرخ کن میتوان از هوا پز استفاده کرد ، چون استفاده از هواپز میتواند به کاهش محتوای آکریل آمید در غذاهای سرخ شده کمک کند. در واقع ، مطالعهای در این زمینه انجام شد و نشان داد که آشپزی در هواپز باعث کاهش ۹۰٪ آکریل آمید در مقایسه با روش های سنتی سرخ کردن می شود.غذا هایی که با روغن فراوان سرخ میشوند دارای چربی ، کالری و حتی برخی ترکیبات مضر هستند . اگر می خواهید بدون اصلاح رژیم غذایی و کاهش غذاهای سرخ کردنی وزن یا میزان چربی خود را کاهش دهید ، استفاده از  دستگاه هوا پز انتخاب مناسبی است. با این حال ، به یاد داشته باشید که سرخ کردن غذا در هواپز ممکن است گزینه بهتری باشد ، اما به این معنی نیست که آشپزی با آن کاملا سالم است .  لزوماً غذای سرخ شده در هواپز سالم نیست  اگرچه غذاهای سرخ شده در هواپز  ممکن است از غذاهای سرخ شده سالم تر باشند ، اما لازم به یادآوری است که استفاده از آن مشابه پخت و پز غذا در روغن فراوان است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که خوردن غذاهای سرخ شده ممکن است با تأثیرات سو ad زیادی بر سلامتی همراه باشد. به عنوان مثال ، مطالعه ای بر روی ۱۵۳۶۲ نفر نشان داد که افراط در خوردن غذاهای سرخ شده خطر نارسایی قلبی افزایش میدهد. تحقیقات دیگر نشان داده است که خوردن منظم غذاهای سرخ شده ممکن است با خطر بیشتری برای ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها از جمله سرطان پروستات ، ریه و دهان همراه باشد. غالباً مصرف غذاهای سرخ کردنی با بیماری های نیز همراه است ، از جمله دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا. با اینکه تحقیقات در مورد اثرات غذاهای سرخ شده در هواپز محدود است ، پس توصیه می شود مصرف کلیه غذاهای سرخ شده را کاهش دهید.سلامتی بهتر. در عوض ، برای تقویت عطر و طعم و جلوگیری از اثرات منفی غذاهای سرخ شده بر روی سلامتی ، روش های پخت و پز سالم تری مانند پخت ، تفت دادن ، بخارپز یا ساتو کردن را انتخاب کنید.

هواپز‌ها یکی از جدیدترین محصولات مرتبط با پخت و پز هستند. این دستگاه دارای یک لامپ هالوژنی است و امواج نوری تولید می‌کند که حرارت طبخ غذا را ایجاد می‌کند و همزمان یک فن هوا و گرما را در درون ظرف به گردش در می‌آورد تا قسمت‌های مختلف غذا به صورت همسان پخته شود؛ بنابراین زمانی که بخواهیم غذایی بدون روغن، مثلا سیب زمینی، ماهی یا مرغ درست کنیم و البته نخواهیم طعم غذا را با آبپز کردن از دست بدهیم، بخارپز‌ها و به تازگی هواپزها به کمک ما می‌آیند. هواپز‌ها را می‌توان مشابه دستگاه‌های بخارپز دانست؛ با این تفاوت که هواپز‌ها در عملکرد و نحوه‌ی ایجاد حرارت متفاوت، توانسته اند طرفداران بیشتری به خود جذب کنند. سرعت پخت در این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه بیشتر است. برای مثال یک مرغ درسته را در یک ساعت می‌توانید در این دستگاه بپزید.نکته: دقت داشته باشید که هواپز باید دارای لامپ هالوژنی باشد. هنگام خرید قسمت داخلی درب دستگاه را چک کنید و از وجود آن اطمینان حاصل کنید.

مزایای استفاده از هواپز

  • یکی از مهم‌ترین مزایای دستگاه هواپز بی نیازی به روغن یا آب در پخت غذاست. این خاصیت به افرادی که رژیم‌های خاص کم کالری یا گیاه‌خواری دارند بسیار کمک می‌کند.
  • مورد دیگری که قابل توجه است پخت یکنواخت غذا‌ها و خوراکی هاست. شما بدون نیاز به اینکه منتظر بمانید تا روغن داغ شود و بدون آنکه نیاز باشد مراقب غذا باشید، می‌توانید به ساده‌ترین روش سالم‌ترین خوراکی‌ها را تهیه کنید. در این صورت احتمال سوختگی موضعی در غذا نیز وجود ندارد و خب همانطور که می‌دانید قسمت‌های سوخته در غذا‌ها بسیار مضر هستند.
  • دستگاه هواپز تقریبا بدون محدودیت است. شما هر نوع خوراکی را از گوشت گرفته تا سبزی می‌توانید در هواپز طبخ کنید. تنها چیزی که تفاوت می‌کند زمان قرار گیری غذا در دستگاه است که طبیعتا درمورد گوشت طولانی‌تر است.
  • هواپز‌ها معمولا دارای دو طبقه هستند و این خود در تهیه غذا سرعت بخش است. شما می‌توانید دو نوع غذا را در طبقات مختلف و به صورت همزمان بپزید و هم در مصرف برق و هم در زمانتان صرفه جویی کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم که سینی‌های دستگاه هواپز را کمی چرب کنید تا از چسبیدن غذا به آن‌ها جلوگیری شود. البته این تنها یک پیشنهاد است.
  • همواره توجه داشته باشید که اجزای مختلف هواپز به سادگی قابل جداسازی و شستشو هستند.
  • مزیت پخت با هواپز نسبت به سایر روش‌ها مثلا پخت غذا در فر، این است که چون جریان هوا کاملا یکنواخت است، غذای شما مثل فر خشک نمی‌شود؛ بنابراین روی غذا کمی برشته و درون آن آبدار و اصطلاحاً غذا مغزپخت می‌شود.
  • اگر کمی خلاقیت به خرج دهید خواهید دید که هواپز‌ها محدود به پخت گوشت، مرغ یا سبزیجات نمی‌شوند. بسیاری از کاربران از این دستگاه برای خشک کردن میوه، پخت کیک، باز کردن یخ مواد فریز شده و … استفاده می‌کنند. پس دستگاهی چندکاره نیز هست…

برای اطلاع از قیمت هواپز می توانید به صورت اینترنتی یا حضوری نسبت به خرید هواپز اقدام نمایید.

تهیه غذا به وسیله دستگاه هوا پز سالم است؟

هواپزها به عنوان یک روش سالم برای لذت بردن از غذاهای سرخ شده مورد علاقه مخاطب تبلیغ می شوند ، اخیراً استفاده از آن رایج شده است . طبق تبلیغات سازنده آنها و ادعا هایی که می شود هواپز ها به  کاهش مقدار چربی در غذاهای پرطرفدار مانند سیب زمینی سرخ کرده ، بال مرغ ، امپنادا و  ماهی کمک می کنند. اما سوال اینجاست که پخت و پز با هوا پز چقدر سالم است؟ در این مقاله شواهد موجود را بررسی می‌کنیم که طبق آنها مشخص می شود واقعا فواید آشپزی با هواپز بیشتر از خطرات آن است.

هواپزها از هوای گرم برای “سرخ کردن” مواد غذایی استفاده می کنند

سرخ کن های عمیق به روغن متکی هستند، ظاهر مواد غذایی را ترد نگه می دارند و در عین حال نرم بودن آن ها را حفظ می کنند. هواپز، برای رسیدن به همان نتیجه ، از هوای بسیار گرم استفاده می کند ، تقریباً مانند یک اجاق گاز کوچک کار می کند. یک عنصر گرمایشی در بالای هواپز ، هنگامی که در یک سبد معلق است ، هوای گرم را به پایین و اطراف غذا منتقل می کند.

نکات مربوط به استفاده از هواپز

  1. هواپز را از قبل را گرم کنید
    این یک امر معمول است که هر عنصر پخت و پز باید از قبل گرم شود. اکثر مارک های هواپزها مشخص می کنند که هواپز باید از قبل گرم شود تا از پخت یکنواخت اطمینان حاصل شود. اگر هواپز شما دارای پیش گرمایش نیست ، کافی است آن را به دمای دلخواه بچرخانید و اجازه دهید حدود ۳ دقیقه قبل از قرار دادن غذای شما در آن کار کند.

۲٫ از روغن غذاهای خود برای سرخ کن استفاده کنید

برخی دوست دارند از روغن برای غذاهای خاص برای ترد شدن آن ها استفاده کنند اما برخی غذاها لزوما به آن نیاز ندارند. اگر غذای شما قبلاً مقداری چربی (مرغ گوشتی تیره ، گوشت گاو چرخ کرده ، تکه های گوشتی چرب و غیره) روی آن وجود دارد ، احتمالاً نیازی به روغن ندارید.

۳٫ سبد هواپز خود را چرب کنید
حتی اگر غذای شما نیازی به روغن ندارد ، همیشه یک لحظه وقت بگذارید تا حداقل سبد هواپز خود را چرب کنید. این کار را می توانید با اسپری کردن کمی روغن روی توری پایینی هواپز انجام دهید. این کار باعث می شود غذای شما نچسبد.

۴٫ سبد را بیش از حد پر نکنید
اگر می خواهید غذاهای سرخ شده شما ترد شوند ، باید مطمئن شوید که سبد را زیاد پر نمی کنید. قرار دادن غذای زیاد در سبد از ترد شدن و سرخ شدن غذای شما جلوگیری می کند. برای اطمینان از این که این اتفاق نمی افتد ، غذای خود را به صورت دسته ای بپزید یا در یک هواپز بزرگتر قرار دهید.

۵٫ هنگام پخت سبزیجات ، بال و غیره ، سبد را تکان دهید.
هنگام سرخ کردن اجسام کوچکتر مانند بال مرغ ، سیب زمینی سرخ کرده و موارد مشابه ، باید سبد را هر چند دقیقه یکبار تکان دهید تا از پخت یکنواخت اطمینان حاصل شود. گاهی اوقات برخی از یک جفت انبر آشپزخانه سیلیکونی برای چرخاندن وسایل بزرگتر به جای تکان دادن استفاده می کنم. هنگامی که سبد را برای تکان دادن باز می کنید ، هواپز موقتاً متوقف می شود اما با برگشتن سبد ، پخت غذای شما را در همان درجه حرارت ادامه می دهد.

۶٫ درجه حرارت را برای برخی غذاها تنظیم کنید
گاهی اوقات می توان گرمای هواپز را در بالاترین درجه حرارت قرار داد تا کار کند ، اما مراقب باشید زیرا برخی از غذاها می توانند به سرعت خشک شوند. یک قاعده خوب این است که دما و زمان را از مدت زمانی که معمولاً در فر می سازید تغییر دهید.

سخن پایانی

در مقایسه با غذاهای سرخ کردنی ، استفاده از هواپزها می تواند میزان چربی ، کالری و مواد مضر موجود در غذا را کاهش دهد. با این حال ، پخت غذا در هواپز نسبت به غذاهای سرخ شده معمولی میزان چربی کمتری دارد.. اگرچه هواپز ها ممکن است جایگزین بهتری برای سرخ کردن عذا در روغن باشد ، اما در هر حال کاهش مصرف غذاهای سرخ شده بهترین گزینه است.

منبع: TASTE OF HOMEHEALTHLINEMYFORKINGLIFE