معرفی کتاب اضطراب موقعیت

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اضطراب موقعیت ” وضعیتی است که پیر و جوان نمی شناسد ، غنی و فقیر هم ندارد و در عصر حاضر ممکن است هر کسی را درگیر کند . «عطش رسیدن به موقعیت، مانند دیگرتمایلات فوایدی هم دارد: به ما مهمیز می زند که حق استعدادهای‌مان را ادا کنیم، برتری را تشویق می‌کند، راه ما را در انجام کارهای بی قاعده و زیان‌آور می‌بندد و اعضای جامعه را حول نظام ارزشی واحدی نگه می‌دارد. اما مانند دیگر تمایلات حجم زیاد آن می‌تواند کشنده باشد. مفیدترین راه حل این مساله تلاش برای درک آن و صحبت در مورد آن است».

«معمولا در مورد افرادی که موقعیت‌های مهمی در جامعه دارند گفته می‌شود که” برای خودشان کسی شده اند”  و به افراد مقابلشان می‌گوییم”هیچ چیز” نیستند که البته صفت های بی‌معنایی است؛ چرا که همه ما الزاما افرادی با هویت‌های مجزا و مدعی وجود قیاس پذیری هستیم».

«زیباترین و کامل‌ترین ماشین‌ها هم نمی‌تواند به ما ذره‌ای از رضایتی را بدهد که از رابطه‌ای خوب به دست می‌آوریم».

«بسیار تلخ و زننده به نظر می‌رسد که وقتی نمی‌توانیم دست از حسادت برداریم، مجبوریم بیشتر زندگیمان را صرف حسادت به چیزهای اشتباهی بکنیم».

جملاتی که خواندید بخش‌هایی از کتاب «اضطراب موقعیت»، (status anxiety) نوشته آلن دو باتن بود. نویسنده‌ای که همیشه فلسفه را به ساده‌ترین، زیباترین و کاربردی‌ترین شکل برایمان بیان می‌کند. کلمه “status” که «موقعیت» ترجمه شده، طبق تعریف خود نویسنده به جایگاه حقوقی یا حرفه‌ای فرد در میان گروه اشاره می‌کند. دو باتن به شکل مفصل و جذابی، از نمونه‌های مختلف این اضطراب چه در گذشته‌های دور و چه قرن حاضر مثال‌هایی مطرح می‌کند و در این مسیر از فیلسوفان، دانشمندان، نویسندگان، واعظان و افراد صاحب سخن بسیاری نقل و نقد می‌کند. متن کتاب مانند سایر کتاب‌های دو باتن بسیار روان و گیرا و تازه است.

در واقع کتاب اضطراب موقعیت بر شیوع اضطراب در جوامع مدرن می پردازد و به ما گوشزد می کند ، به رغم افزایش شگفت انگیز ثروت ،  انباشت غذا و دانش ، بالا رفتن سطح رفاه زندگی ، امنیت ، تسهیلات درمانی و بهداشتی و امکانات مادی ، سطح اضطراب کاهش پیدا نکرده و بالعکس به همان اندازه میزان اضطراب بالا تر نیز رفته و به نظر می رسد ما برای تحمل کردن خود بیش از هر زمانی به تایید و محبت دیگران نیاز پیدا کرده ایم . در هیاهوی لذت ها و امکانات ، به راحتی از مسخره شدن آشفته می شویم ، آرزوی تحسین ریاکارانه و چاپلوسانه  دیگران را داریم و اظهار نظرهای مبنی بر این که بی اهمیت هستیم ، زخم هایی  بر ما می زند که هر روز عمیق تر می شود.

هم چنین بخوانید: معرفی کتاب زندگی دومت زمانی آغاز می‌شود که می‌فهمی فقط یک زندگی داری   .

الن دوباتن فیلسوف ۴۹ ساله سوئیسی  در مصاحبه ای می گوید :” هدف من از نوشتن کتاب اضطراب موقعیت ، ارائه تعریف جامعی از این بیماری جهان شمول و کمک به حل مسئله بود  .” اضطراب موقعیت ” وضعیتی است که پیر و جوان نمی شناسد ، غنی و فقیر هم ندارد و در عصر حاضر ممکن است هر کسی را درگیر کند . حتی خود من هم با آن مواجه شدم و بسیاری از دوستان نزدیکم و افرادی مانند بیل گیتس را هم می شناسم که به اضطراب موقعیت مبتلا شده اند .در حقیقت فرقی ندارد برنده یا بازنده باشی ، ما همواره نگران موقعیتی هستیم که در جهان داریم ، چرا که اغلب افراد بسته به جایگاهی که در جهان داریم برای مان ارزش قائل می شوند و به ما محبت می کنند . گویی ایگو یا خود پنداره ما تنها با نظرات دیگران تغذیه می شود و جان می گیرد یا بهتر بگویم مثل بادکنک باد می شود و به شدت نسبت به نادیده گرفتن ها و طرد شدن ها ، آسیب پذیر است .  “

مخاطبین کتاب اضطراب موقعیت

همه افرادی که در جامعه خود را درگیر اضطراب موقعیت می‌بینند از جمله کسانی که  ترس از عقب‌ ماندن از بقیه همیشه درونشان وجود دارد، نگرانند که رقیب، همکار یا حتی کسی که رابطه نزدیکی با او دارند  موقعیت و شرایط بهتری به دست آورد به خصوص اگر پای تلاش کمتری در میان باشد، درگیر دنیای مٌد و تجملات و ظواهر زندگی شده‌اند و باورهای نادرست عموم مردم یا بخشی از جامعه که قدرت بیشتری در دست دارد، موجب شده ملاک‌های بی‌ارزش و اهمیتی را  جهت  رسیدن به کمال برگزینند.

درباره نویسنده

اَلَن دو باتن   یک نویسنده، فیلسوف و مجری تلویزیون ساکن بریتانیا است.وی در سال ۲۰۰۸ او یکی از اعضای هیئت مؤسس یک سازمان جدید آموزشی با نام مدرسه زندگی بود.دو باتن دوره دکتری فلسفه را در دانشگاه هاروارد آغاز کرد ولی برای نوشتن کتب فلسفی به زبان ساده، آن را نیمه کاره رها کرد. دو باتن، کتب بسیاری از جمله تسلی بخشی‌های فلسفه، هنر سیر و سفر، یک هفته در فرودگاه، جستار‌هایی در باب عشق، شغل مورد علاقه و…را به تحریر در آورده و به کمک جمعی از نویسندگان همکارش در مدرسه زندگی، کتاب‌ها و ویدیوهای جذاب و کاربردی‌ای منتشر می‌کنند که گستره بزرگی از موضوعات روزمره را در برمی‌گیرد.  

آیا شما کتاب اضظراب موقعیت را مطالعه کرده اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را درباره آن با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *