قهوه و لاغری ، آیا قهوه باعث لاغری می شود؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

قهوه و لاغری چه ارتباطی با هم دارند؟ آیا قهوه موجب لاغری و کاهش وزن می شود؟ بله قهوه می تواند فواید بسیاری از جمله کاهش وزن داشته باشد. همراه با یک سبک زندگی سالم که شامل غذای مقوی و ورزش منظم است ، مصرف قهوه یک استراتژی رایگان کاهش وزن در صورت مصرف بدون چربی ، در حد متوسط ​​و در زمان بهینه است.

بیایید بحث کنیم که چگونه قهوه چربی سوزی و سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشد. همچنین اگر چیزی به عنوان مصرف بیش از حد قهوه و روش صحیح نوشیدن آن برای استفاده از فواید سلامتی آن وجود داشته باشد ، یاد خواهیم گرفت.

چه چیزی قهوه را به یک معجون کاهش وزن قوی تبدیل می کند؟
یک کلمه: کافئین.

کافئین ، متداول ترین ماده روانگردان در جهان ، یک ماده اصلی در اکثر مکمل های تجاری چربی سوز است. این ماده می تواند سوخت و ساز بدن را تقویت کند ، شما را هوشیار و فعال کند و به تحرک و سوختن بافت های چربی کمک می کند.

همچنین کافئین را در بیشتر نوشیدنی ها مانند قهوه ، چای ، نوشابه، نوشیدنی های حاوی کاکائو و نوشیدنی های انرژی زا پیدا خواهید کرد.

چگونه قهوه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

چگونه قهوه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟
  • با سرکوب اشتها
  • با بهبود متابولیسم بدن
  • با سوزاندن چربی

بیایید نگاهی دقیق به چگونگی کمک قهوه به کاهش وزن و شواهد موجود در مورد قهوه و لاغری بیندازیم.

قهوه و لاغری ، آیا قهوه اشتهای شما را سرکوب می کند؟

قهوه می تواند در تلاش برای دستیابی به اهداف کاهش وزن به شما کمک کند. نوشیدن قهوه احساس گرسنگی و اشتهای شما را سرکوب می کند. اشتها تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد ، از جمله میزان فعالیت بدنی ، سبک زندگی و عادات غذایی و هورمون ها.

کافئین هورمون پپتید YY (PYY) را تحریک می کند که به عنوان هورمون سیری شناخته می شود. هرچه قهوه بیشتری بنوشید ، احساس گرسنگی و احساس رضایت بیشتری خواهید داشت. همچنین میزان هورمون گرلین را که مسئول ایجاد احساس گرسنگی است ، کاهش می دهد.

یک مطالعه اروپایی در سال ۲۰۱۴ نقش قهوه در سرکوب اشتها و احساس گرسنگی شما را تأیید کرد. شرکت کنندگان در طی چهار هفته از نوشیدن قهوه در روز ، میزان مصرف غذا را کاهش داده و احساس سیری کردند.

هم چنین بخوانید: مروری بر فواید ومضرات چای و قهوه

آیا قهوه چربی می سوزاند؟

کافئین باعث تحریک سیستم عصبی می شود و سیگنال های مستقیمی را به سلول های چربی بدن ارسال می کند تا چربی را تجزیه کند. این امر با افزایش سطح خون هورمون اپی نفرین که آدرنالین نیز نامیده می شود ، به این مهم دست می یابد. آدرنالین از طریق خون به بافت های چربی منتقل می شود و به آنها سیگنال می دهد تا چربی ها را تجزیه کرده و در جریان خون آزاد کند.

بر اساس مطالعه ۲۰۲۰ که در مجله تغذیه منتشر شده است ، قهوه خبرهای خوشایندتری برای زنان نسبت به مردان به ارمغان می آورد. در یک بررسی ملی و تغذیه ملی اخیر ، مشخص شده است که زنانی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه می نوشند ، چربی کل بدن و چربی معده کمتری دارند .

یافته های تحقیق در میان کسانی که قهوه ای حاوی کافئین / بدون کافئین مصرف کرده بودند ، در میان افراد سیگاری / غیر سیگاری و در افرادی که بیماری مزمن دارند یا نه ، سازگار بود. اثرات مشابه قهوه در کاهش چربی بدن نیز در سایر تحقیقات انجام شده است. ممکن است در قهوه ترکیبات زیست فعال غیر از کافئین وجود داشته باشد که در کاهش وزن نقش دارند.

آیا قهوه متابولیسم را افزایش می دهد؟

قهوه حاوی چندین ماده فعال بیولوژیکی است که سوخت و ساز بدن شما را تقویت می کند ، مانند کافئین ، تئوبرومین ، تئوفیلین و اسید کلروژنیک.

واقعیت جالب دیگر این است که قهوه به کالری سوزی حتی در زمان استراحت بدن کمک می کند. به سرعت سوزاندن کالری در حالت استراحت در بدن ، میزان متابولیسم استراحت (RMR) گفته می شود. مطالعات مختلف ثابت کرده اند که کافئین مصرف شده در دوزهای بیشتر می تواند RMR را ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. کافئین فرآیند ترموژنز یا تولید گرما و انرژی حاصل از هضم غذا را در بدن تحریک می کند.

این مطالعه همچنین نشان داد که تأثیر قهوه و لاغری در افراد لاغر و جوان نسبت به افراد چاق یا پیر بیشتر مشهود است. اثر ممکن است بسته به هر مورد متفاوت باشد.

در اینجا آنچه راجع به خواص تقویت کننده متابولیسم قهوه می توان گفت ، گفته شده است. دانشگاه هاروارد T.H. محققان دانشکده بهداشت عمومی چان یک مطالعه ۲۴ هفته ای انجام دادند که اثر قهوه را بر روی ۱۲۶ فرد حساس به انسولین دارای اضافه وزن در سنگاپور طی شش ماه بررسی کرد. از نیمی از شرکت کنندگان خواسته شد که روزانه چهار فنجان قهوه فوری کافئین دار بنوشند. از نیمه دیگر گروه خواسته شد که یک نوشیدنی شبیه قهوه مصرف کند اما نه قهوه و نه کافئین.

هدف اصلی بررسی این موضوع بود که آیا مصرف قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. در عوض ، محققان کشف کردند که نوشیدن چهار فنجان قهوه در روز می تواند چربی بدن را ۴٪ کاهش دهد. آنها کاملا اعتقاد دارند که از دست دادن چربی توسط قهوه و نتیجه “واکنش متابولیک” تأمین می شود. کافئین روند متابولیسم بدن را افزایش می دهد و از این رو ، بدن می تواند کالری بیشتری را با کاهش متوسط ​​چربی بدن بسوزاند.

متابولیسم و ​​خواص چربی سوزی قهوه نیز در تحقیق دیگری که توسط Derrick Alperet ، یکی از نویسندگان و محققان تحقیق در گروه تغذیه ، هاروارد T.H انجام شد ، مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه تأیید کرد که مصرف قهوه منجر به افزایش متابولیسم ، سوزاندن کالری بیشتر و کاهش چربی بدن می شود.

آیا یک قهوه جنبه منفی هم دارد؟

قهوه مانند شمشیر دو لبه است. نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد ، باعث سردرد ، لرز ، مشکلات هضم غذا ، افزایش فشار خون ، ضربان قلب سریع ، افزایش تپش قلب و حتی افزایش وزن می شود.

قهوه مانند یک دارو است زیرا کافئین بر مراکز لذت شما تأثیر می گذارد ، سطح دوپامین را افزایش می دهد و باعث شادی شما می شود. این مشکل زمانی بوجود می آید که شما نتوانید بدون قهوه به درستی کار کنید و احساس بدخلقی ، اضطراب یا دلهره کنید. این یک پرچم قرمز است که اعتیاد ، وابستگی و عادت به خواب و سلامت روانی شما را نشان می دهد.

اگر با چالش های بهداشت روان دست و پنجه نرم می کنید ، ممکن است به خصوص نسبت به قهوه و اثرات تغییر دهنده ذهن آن حساس باشید. دوزهای بالای کافئین می تواند باعث افزایش اضطراب و حملات وحشت شود.

در یک مطالعه مشترک توسط اختلالات خواب و مرکز تحقیقات ، بیمارستان هنری فورد ، و گروه روانپزشکی و علوم اعصاب رفتاری ، کالج پزشکی ایالتی وین در دیترویت ثابت شد که کافئین شش ساعت قبل از خواب مصرف شده اثرات مخربی بر خواب ، ایجاد یا بدتر شدن بی خوابی می گذارد.

خواب ابزاری اساسی برای کاهش وزن است و هنگامی که مصرف قهوه مانع از خوابیدن می شود ، شما را در معرض خطر افزایش وزن و چاقی قرار می دهد. مطالعه دیگری تأیید کرد که از دست دادن خواب به مدت ۳۰ دقیقه در روز می تواند باعث افزایش وزن شود و باعث پیشرفت دیابت نوع ۲ شود. بنابراین ، خوردن قهوه برای هوشیار و بیدار نگه داشتن شما در طول شب می تواند به سلامتی شما آسیب برساند و منجر به افزایش وزن و سایر عوارض شود. عادات نامناسب خواب اغلب با افزایش اشتها و هوس ، به ویژه برای غذاهای پرکالری مرتبط است.

مطالعات ثابت کرده است که ارتباط بین کمبود خواب و افزایش گرلین ، هورمونی که احساس گرسنگی شما را تنظیم می کند ، منجر به مصرف بیشتر کالری و افزایش وزن می شود.

همچنین ، همه نوشیدنی های قهوه یکسان نیستند. چندین نسخه محبوب ، مانند یک فراپوچینو خاص یا ماکیاتو ، سرشار از شکر و چربی هستند و مصرف منظم این نوع قهوه ها باعث افزایش وزن می شود.

فواید قهوه نیز به دوز بستگی دارد. طبق کمیته مشاوره دستورالعمل های رژیم غذایی ایالات متحده ، نوشیدن حدود ۴۰۰ میلی گرم (یا حدود چهار فنجان) بی خطر تلقی می شود ، و این دوزی است که اثرات متابولیکی و سرکوب گرسنگی کافئین را بهینه می کند. هر فرد باید تعداد کافی فنجان قهوه را با پزشک خود در میان بگذارد. هر چیزی که بیش از دوز توصیه شده باشد می تواند منجر به مزایای مضر برای سلامتی شود و ممکن است منافع کاهش وزن را نفی کند.

چه چیزی قهوه را برای سلامتی مفید می کند؟

یک نکته تاریک در مصرف قهوه وجود دارد ، اما به همان اندازه که به نظر می رسد مضر نیست. بلکه مزایای زیادی برای سلامتی دارد.

قهوه حاوی مواد مغذی مانند نیاسین ، پتاسیم ، منیزیم و آنتی اکسیدان است ، همه این ها می توانند سلامت قلب ، سلامت گوارش و بهبود عملکرد عضلات را بهبود بخشند. همچنین حاوی کافئین است که انرژی ، متابولیسم شما را افزایش می دهد و می تواند باعث کاهش وزن شود.

تصور غلط رایج در مورد مدر بودن قهوه از نظر علمی اثبات نشده است و خطر کم آبی را افزایش نمی دهد. قهوه در حد متوسط ​​به میزان مایعات روزانه شما اضافه می کند.

مصرف منظم قهوه همچنین مصرف آنتی اکسیدان شما را افزایش می دهد. قهوه حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمند معروف به پلی فنول است که از عناصر ریز مغذی گیاهی هستند. پلی فنول ها با سلامت مغز ، هضم غذا و کاهش خطر ابتلا به بیماری های خاص خاص مرتبط هستند.

بیایید در بخش بعدی در مورد نحوه نوشیدن قهوه برای کاهش وزن موثر و پایدار بحث کنیم.

نحوه نوشیدن قهوه برای کاهش وزن

بله ، روش هایی وجود دارد که به طور علمی ثابت شده است که قهوه و لاغری با هم ارتباط دارند. در اینجا چند روش وجود دارد که می توانید برای بهبود سلامتی از جمله کاهش وزن متوسط قهوه بنوشید.

مصرف قهوه خود را کم نگه دارید

اگرچه می توانید از یک فراپوچینو به عنوان یک درمان گاه به گاه لذت ببرید ، بهتر است روزانه قهوه خود را سبک کنید. بهترین شرط بندی شما قهوه سیاه است زیرا نوشیدنی مناسبی برای کسانی است که قصد کاهش وزن دارند. قهوه سیاه در هر وعده کمتر از پنج کالری دارد (یعنی یک فنجان ۸ اونسی).

اگر قهوه سیاه مورد علاقه شما نیست ، می توانید به آن شیر خشک بدون چربی معمولی یا گیاهی و ترجیحاً بدون قند یا شیرین کننده های طبیعی جایگزین کم کالری مانند استویا و اریتریتول اضافه کنید. قهوه بسته به آنچه در آن قرار می دهید می تواند یک نوشیدنی سالم یا ناسالم باشد.

سعی کنید بیش از چهار فنجان قهوه ۸ اونسی که هر روز ۴۰۰ میلی گرم کافئین دارد برای کاهش وزن متوسط ​​مصرف نکنید. اگر قهوه غلیظ را ترجیح می دهید ، کمتر از چهار فنجان توصیه شده مصرف کنید زیرا کافئین موجود در بدن می تواند قسمت تاریک آن را از بین ببرد. همچنین ، قبل از تصمیم گیری در مورد میزان مصرف قهوه در روز ، سایر غذاهای حاوی کافئین ، نوشیدنی ها و داروهایی را که در حال حاضر مصرف می کنید ، در نظر بگیرید.

قهوه خود را در زمان بهینه بنوشید

جمعیت جهان سالانه حدود ۱۶۷ میلیون کیسه قهوه مصرف می کند. به طور متوسط ​​یک آمریکایی روزانه چهار فنجان قهوه می نوشد ، در حالی که اروپایی ها به طور متوسط ​​روزانه هفت فنجان قهوه مصرف می کنند.

قهوه یک نوشیدنی محبوب در سطح جهانی است زیرا ثابت شده است که باعث افزایش انرژی و هوشیاری شما می شود. این خواص قهوه می تواند به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند.

در مورد قهوه و لاغری ، نوشیدن یک فنجان قهوه سیاه یا بدون چربی قبل از تمرین روزانه می تواند به شما در کاهش سریع وزن کمک کند. تحقیقات ثابت کرده است که کافئین به طور متوسط ​​حدود ۱۱٪ عملکرد ورزشی شما را بهبود می بخشد. به همین دلیل است که قهوه قبل از انجام ورزش های استقامتی مانند دویدن یا دوچرخه سواری مصرف می شود زیرا به شما کمک می کند تا با درد عضلانی سریعتر حرکت کنید.

کافئین باعث مسدود شدن آدنوزین ، یک انتقال دهنده عصبی مهاری می شود ، و جهشی از سلول های عصبی و انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین آزاد می کند و باعث می شود شما انرژی و هوشیاری بیشتری داشته باشید.

همچنین نوشیدن قهوه زمان مشخصی دارد. از آنجا که قهوه آدنوزین را مسدود می کند ، باعث می شود احساس بیداری بیشتری داشته باشید ، اگر در نیمه دوم روز آن را مصرف کنید ، می تواند در خواب و تنظیم هورمون شما اختلال ایجاد کند. حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد تا کافئین بر روی بدن تأثیر بگذارد و به همان اندازه جذب غشا سلول شود. اثر کافئین می تواند چندین ساعت باقی بماند.

خواب ابزاری حیاتی برای کاهش وزن است. بنابراین ، حداقل شش تا هفت ساعت قبل از خواب از خوردن قهوه خودداری کنید تا خواب با کیفیت و تنظیم هورمون داشته باشید. اگر بی خوابی دارید ، پیشنهاد می شود مصرف قهوه یا هر نوع غذای حاوی کافئین را در ظهر متوقف کنید.

قهوه و لاغری ، وقفه های متناوب داشته باشید

اگر مرتباً کافئین مصرف کنید ، با گذشت زمان تحمل خواهید کرد. بنابراین ، تمام اثرات مثبت کافئین یا قهوه ، مانند تسریع در متابولیسم و ​​سوزاندن چربی ، با گذشت زمان صاف می شوند. با این حال ، این همچنان گرسنگی و اشتهای شما را سرکوب می کند و باعث می شود کمتر بخورید.

برای اینکه قهوه به ابزاری برای کاهش وزن پایدار تبدیل شود ، قبل از اینکه دوباره آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، مدتی به آن و سایر غذاهای حاوی کافئین استراحت دهید. می توانید به تدریج قهوه را قطع کرده یا برای چرخه های یک هفته ای ، دو هفته ای و غیره سم زدایی کامل کافئین را انجام دهید. بدین ترتیب بدن شما به کافئین عادت نمی کند و تأثیرات مثبت آن بر بدن هدر نمی رود.

اگر عادت به مصرف قهوه دارید ، در دوره میان دوره ای نوع بدون کافئین را انتخاب کنید یا سایر نوشیدنی های سالم مانند نوشیدنی های حاوی میوه و سبزیجات را امتحان کنید زیرا برای سلامتی بدن تلاش می کنید.

قهوه و لاغری ، آیا قهوه واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟

در زمینه قهوه و لاغری ، قهوه به تنهایی به کاهش وزن کمک نمی کند. اما می توان از آن به عنوان ابزاری برای کاهش وزن استفاده کرد که بدون چربی ، در حد متوسط ​​و در زمان بهینه مصرف شود. تا زمانی که قهوه خود را بدون بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز و نه قبل از شش تا هفت ساعت قبل از خواب مصرف کنید ، این یک نوشیدنی سالم است که با آنتی اکسیدان ها قدرت فوق العاده ای دارد. لطفاً در مورد برنامه شخصی نوشیدن قهوه با پزشک خود مشورت کنید.

با این حال ، اگر دچار بیماری های مزمن هستید یا با مشکلات بهداشت روان دست و پنجه نرم می کنید ، باید مراقب قسمت تاریک قهوه باشید. قهوه بیش از حد می تواند شما را عصبی ، تحریک پذیر ، وابسته ، دارای مشکلات گوارشی ، حالت تهوع ، بی خوابی ، افزایش فشار خون ، ضربان قلب و سایر مشکلات سلامتی کند.

همچنین ممکن است لازم باشد از قهوه فاصله بگیرید تا به عنوان ابزاری پایدار برای کاهش وزن در شما کار کند زیرا اثر آن در طولانی مدت به دلیل مقاومت کاهش می یابد.

هنگامی که با یک سبک زندگی سالم همراه با غذای مقوی و ورزش منظم همراه شوید ، مصرف قهوه می تواند یک استراتژی رایگان برای کاهش وزن باشد. اما از آنجا که قهوه به طور متفاوتی بر همه تأثیر می گذارد ، توصیه می شود در مورد قهوه و لاغری به عنوان ابزاری برای کاهش سبک زندگی با پزشک خانواده مشورت کنید.

منبع: LIFEHACK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *