علائم کمبود ویتامین سی در بدن چه مواردی هستند؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ویتامین سی اغلب به عنوان تقویت کننده ایمنی بدن شناخته می شود، اما این ماده مغذی در همه موارد از سلامت مو تا قدرت استخوان ها نقش دارد. کمبود ویتامین سی می تواند بر مفاصل، ناخن ها، سطح آهن، روحیه، پوست و موارد دیگر تأثیر بگذارد. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چه علائمی می تواند با کمبود ویتامین سی مرتبط باشد.

علائم کمبود ویتامین سی

موهای خمیده یا پیچیده

از آنجا که ویتامین سی به تولید کلاژن کمک می کند، عدم دریافت کافی آن می تواند منجر به نقص در ساختار پروتئین بدن شود. این موضوع می تواند باعث خم شدن یا کلاف شدن مو شود که از آن به عنوان موی چوب پنبه ای یاد می شود.

مو می تواند در هر نقطه از بدن ، نه فقط سر، تحت تأثیر قرار بگیرد. موهای آسیب دیده احتمالاً بیشتر از بین می روند یا می ریزند. علاوه بر این کمبود ویتامین سی، می تواند باعث خشکی مو و تقسیم انتهای موها شود.

خونریزی لثه ها یا لثه های متورم

از آنجا که ویتامین سی با تولید کلاژن در ارتباط است، عدم دریافت کافی آن باعث ایجاد لثه های حساس می شود که متورم می شوند و منجر به خونریزی طولانی مدت لثه ها شود.

خونریزی یا لثه های متورم در کمبود ویتامین سی

بدون ویتامین سی، لثه ها ضعیف، ملتهب و بنفش می شوند.در موارد شدیدتر، از دست دادن دندان اتفاق می افتد، بنابراین تشخیص زود هنگام کمبود ویتامین سی ضروری است.

هم چنین بخوانید: کمبود ویتامین و افسردگی چه رابطه ای دارند؟

کبودی آسان پوست

کبودی در اثر شکستن رگ های خونی ایجاد می شود و باعث تغییر رنگ نشت خون در زیر سطح پوست می شود. کسانی کهپوست شان به راحتی کبود می شود ممکن است نیاز باشد ویتامین سی بیشتری دریافت کنند زیرا این ویتامین به ساخت کلاژن کمک می کند و دیواره رگ های خونی را تقویت می کند.

کبودی و کمبود ویتامین سی

بنابراین ، عدم دریافت کافی ویتامین C ممکن است منجر به تولید کلاژن ضعیف شود. نتیجه آن رگ های خونی ضعیف تری است که در برابر پارگی و ایجاد کبودی آسیب پذیرتر هستند. کسانی که با کمبود ویتامین سی همراه هستند نشانه آن نقاط کوچک و بنفش است که در نقاط مختلف بدن ظاهر می شوند.

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی

کراتوز پیلاریس نوعی بیماری پوستی است که در آن برجستگی های جزئی روی بازوها و ران ها ظاهر می شود. این مساله ناشی از تجمع کراتین است که منافذ پوست را مسدود می کند.

محققان ارتباطی بین این بیماری و کمبود ویتامین سی یافته اند. به طور معمول، این وضعیت چند ماه پس از مصرف مکمل ها برطرف می شود. با این حال ، عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند در ایجاد کراتوز پیلاریس نقش داشته باشد ، بنابراین دلیل اصلی آن می تواند به موارد دیگری غیر از ویتامین سی مربوط باشد.

خون دماغ مداوم

ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند که رگ های خونی را تقویت می کند. خونریزی بینی هنگام ترکیدن رگ های خونی در بینی اتفاق می افتد. به همین دلیل ویتامین C ممکن است به جلوگیری از آنها کمک کند ، در حالی که کمبود آن ممکن است منجر به خونریزی بیشتر بینی شود.

کمبود ویتامین سی و خون دماغ

بدون ویتامین C ، تولید کلاژن می تواند غوطه ور شود و منجر به ضعیف شدن رگ های خونی بینی شود. این امر باعث می شود که کسی دچار خونریزی بینی شود زیرا مواد مغذی حیاتی را که می تواند از پارگی رگ های خونی جلوگیری کند ، دریافت نمی کند.

فولیکول های قرمز مو

مطالعه انجام شده توسط دانشگاه واشنگتن نشان داد که بین فولیکول های قرمز مو و اسکوربوت ارتباط وجود دارد. دلیل این امر این است که فولیکول های مو حاوی رگ های خونی هستند که از تولید بالاتر کلاژن بهره مند می شوند.

بدون ویتامین سی، رگ های خونی آنقدر قوی نیستند. هنگامی که رگ های خونی شکسته می شوند، نقاط قرمز ریزی را در نزدیکی فولیکول باقی می گذارند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که فقط حدود دو هفته مصرف مکمل نیاز است تا این علامت فروکش کند.

هم چنین بخوانید: علائم کمبود ویتامین B12 چه مواردی هستند؟

داشتن سطح پایین آهن

کمبود ویتامین سی اغلب با مقادیر کم آهن همراه است که می تواند کم خونی را در پی داشته باشد. علائم کم خونی شامل خستگی ، سردرد ، رنگ پریدگی و موارد دیگر است.

کمبود آهن و کمبود ویتامین سی

ناخن های قاشقی دارای لکه های قرمز

یکی از علائم کم خونی فقر آهن و کمبود ویتامین سی ناخن های قاشقی شکل است. این نوع ناخن ظاهری مقعر دارد و معمولاً بسیار شکننده است و در نتیجه در معرض شکستگی قرار دارد.

وقتی ناخن های قاشقی شکل به دلیل کمبود ویتامین سی باشد ، ممکن است لکه قرمز یا خطوط عمودی قرمز نیز داشته باشد. این موارد در اثر پارگی رگ های خونی ایجاد می شود که در نتیجه ضعیف شدن کلاژن به دلیل کمبود ویتامین سی در بدن رخ می دهد.

درد و تورم مفصل

چندین مطالعه نشان داده است که بین اسکوربوت و درد و تورم مفصل رابطه وجود دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که این ارتباط به قدری شدید است که کمبود ویتامین سی مانع از راه رفتن بیمار می شود!

دلیل چنین تاثیری وجود بافت همبند در مفاصل است که حاوی کلاژن می باشد. هنگامی که ویتامین سی برای حمایت از جذب کلاژن وجود ندارد، مفاصل می توانند دردناک شده و حتی خونریزی کنند. خوشبختانه، محققان شاهد بهبود بیماران در کمتر از یک هفته با استفاده از مکمل ها هستند.

پوست خشک یا آسیب دیده

ویتامین سی در اپیدرم یا لایه خارجی پوست بسیار بیشتر وجود دارد و ظاهری سالم و درخشان به آن می بخشد. با کمبود ویتامین سی، پوست می تواند خشک شود و به راحتی آسیب ببیند.

اثرات کمبود ویتامین سی و پوست خشک

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کمبود ویتامین C مربوط به شکنندگی پوست است. همچنین تحقیقات نشان داده است که بین مصرف ویتامین C و نرم و لطیف بودن پوست ارتباط وجود دارد. از آنجا که ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، می تواند به جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از آلاینده ها نیز کمک کند.

هم چنین بخوانید: کمبود ویتامین دی ؛ علائم و نشانه های آن

طولانی شدن بهبود زخم ها

مطالعه ای در سال ۲۰۰۷ نشان داد که کسانی که زخم پا دارند و زخمشان بهبود نمی یابد بیشتر دچار کمبود ویتامین C می شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مقادیر کم ویتامین سی ممکن است به باز شدن زخم های قدیمی کمک کند.

این مساله به این دلیل که ویتامین C از پاسخ ایمنی بدن به چنین زخم هایی پشتیبانی می کند که به بهبود آنها کمک می کند و خطر عفونت را کاهش می دهد. علاوه بر این، ویتامین C از تولید کلاژن پشتیبانی می کند، که باعث تقویت بافت اسکار زخم می شود.

عفونت های مداوم یا بیماری

ویتامین C با کمک به تولید گلبول های سفید خون که از عفونت جلوگیری می کنند، در ارتقای ایمنی نقش اساسی دارد. وقتی کسی دچار کمبود ویتامین سی باشد ، به احتمال زیاد به عفونت مبتلا می شود و با ورود باکتری یا ویروس بیمار می شود.

کمبود ویتامین سی و عفونت

علاوه بر این، ویتامین C از سلول های ایمنی محافظت می کند زیرا یک آنتی اکسیدان است وبه آن ها فرصت بیشتری می دهد تا به طور موثر با عوامل بیماری زای مرتبط با عفونت ها و بیماری ها مبارزه کنند و در نتیجه بهبودی سریعتر و کامل تری حاصل شود.

هم چنین بخوانید: ۱۳ ویتامین ضروری بدن برای سالم ماندن

استخوان ضعیف

متخصصان دریافته اند که ویتامین C نقش مهمی در تشکیل استخوان های قوی و سالم دارد. این امر به ویژه در مورد کودکان در حال رشد بیشتر صدق می کند. به همین ترتیب، افراد مسن در صورت کمبود ویتامین C ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان باشند.

کسانی که دارای سطح پایین ویتامین C هستند، ممکن است شکستگی مکرر استخوان و مقدار بیشتری از دست دادن استخوان را تجربه کنند. علائم ضعف استخوان ممکن است کمردرد، از دست دادن قد و وضعیت بد بدن باشد.

خسته بودن

اگرچه بسیاری از موارد می توانند باعث خستگی شوند ، اما ارزش آن را دارد که ویتامین C خود را به عنوان اولین پاسخ به خستگی بیش از حد افزایش دهید. مطالعه ای توسط موسسه ملی بهداشت نشان داد که سطح پایین ویتامین سی اغلب به صورت خواب آلودگی زودرس بروز می کند.

کمبود ویتامین سی و خسته بودن

به علاوه، این علامت ممکن است قبل از علائم جدی دیگر وجود داشته باشد که به صورت کامل کمبود ویتامین سی باشد. به همین دلیل است که خستگی مربوط به کمبود ویتامین C می تواند در کمتر از یک روز از بین برود!

افزایش وزن

مطالعه ای در سال ۲۰۰۵ نشان داد که کمبود ویتامین C نه تنها به افزایش وزن بلکه به طور خاص با مقادیر بالاتر چربی شکم ارتباط دارد. کمبود ویتامین C می تواند به کاهش سرعت متابولیسم شما مربوط شود و بنابراین با چاقی در ارتباط است. این ماده مغذی به تنظیم ترشح چربی کمک می کند، بنابراین عدم دریافت کافی آن می تواند عاملی برای افزایش وزن باشد.

التهاب مزمن

از آنجا که ویتامین سی یک آنتی اکسیدان است، نقش مهمی در کاهش التهاب دارد. متخصصان دریافته اند که التهاب می تواند افراد را در معرض خطر بیشتری از بیماری های خاص از جمله دیابت و بیماری های قلبی قرار دهد.

التهاب مزمن و کمبود ویتامین سی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داده است که افراد دارای سطح پایین ویتامین سی، ۴۰٪ بیشتر در معرض بیماری قلبی در ۱۵ سال آینده هستند. برعکس، افرادی که بالاترین سطح ویتامین C را دارند در سال های آینده زندگی شان کمتر دچار بیماری قلبی می شوند.

کمبود ویتامین سی و خلق و خو

افت روحیه یکی از اولین علائم کمبود ویتامین C است که به این معنی است که پس از افزایش مصرف آن، علائم می توانند خیلی سریع معکوس شوند.

مطالعه منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه کمبریج نشان داد که خوردن غذاهای بیشتر حاوی ویتامین سی، باعث بهبود خلق و خوی مردان جوان بالغ می شود. این مساله به این دلیل است که این ماده مغذی در ایجاد ثبات در خلق و خو نقش دارد. هم چنین ممکن است با تأثیر مثبت ویتامین C بر انرژی مرتبط باشد، زیرا خستگی می تواند باعث دمدمی مزاج شدن شود.

هم چنین بخوانید: اثرات منفی کمبود ویتامین دی در بدن

پوست چروکیده

مطالعه ای که روی بیش از ۴۰۰۰ زن ۴۰ تا ۷۴ ساله انجام شد ، نشان داد که داشتن ویتامین C بیشتر، مرتبط با احتمال کمتر ایجاد چین و چروک است. به این دلیل که ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند.

پوست چروکیده و کمبود ویتامین سی

کلاژن همان چیزی است که با صاف و لطیف تر جلوه دادن پوست، باعث چروک شدن پوست می شود. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب رساندن به رادیکال های آزاد که باعث از بین رفتن استحکام پوست می شود ، کمک کند.

آفتاب سوختگی سریع

ویتامین C به محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش که ممکن است باعث آسیب پوست ، از جمله آفتاب سوختگی شود ، کمک می کند. این ماده مغذی در پوست وجود دارد اما در اثر تابش اشعه ماورا بنفش تمایل به کاهش دارد.

به همین دلیل دریافت ویتامین C کافی نه تنها برای دفاع از پوست بلکه برای اطمینان از وجود سطح کافی در پوست پس از قرار گرفتن در معرض اشعه UV مهم است. همچنین آسیب کم ناشی از نور می تواند پوست را سالم و جوان نگه دارد.

استرس اکسیداتیو و کمبود ویتامین سی

استرس و کمبود ویتامین سی

ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان همچنین می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک کند، کمبود ویتامین سی است که می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش دهد. به این دلیل که استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها است.

علائم استرس اکسیداتیو می تواند شامل خستگی ، از دست دادن حافظه ، سردرد ، عفونت ، چین و چروک ، درد مفاصل و بدتر شدن بینایی باشد. از آنجا که بسیاری از این علائم با موارد موجود در این لیست همپوشانی دارند ، ویتامین سی ممکن است به چندین روش در مبارزه با چنین چالش هایی کمک کند.

منبع: HEALTHYGEM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *