عفونت کلیه چیست؟ چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

عفونت کلیه هنگامی رخ می دهد که باکتری به اندام منتقل شده و باعث التهاب می شود. این عفونت به اقدام پزشکی نیاز دارد. این باکتری ها اغلب از طریق مجرای ادرار عبور می کنند ، اما می توانند از قسمت های دیگر بدن نیز منتقل شده و از طریق جریان خون منتقل شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری مشترک و راه های کمک به پیشگیری از آن ، ادامه مطلب را بخوانید.

علل عفونت کلیه

فیزیولوژی

از آنجا که عفونت کلیه معمولاً در اثر ورود باکتری به مجرای ادرار ایجاد می شود ، عوامل خطر فیزیولوژیکی وجود دارد. یک مورد آناتومی زن است ، در این حالت مجرای ادرار بسیار کوتاه تر است و بنابراین باکتری ها فاصله کمتری برای ورود به مجرای ادرار دارند.

عامل خطر دیگر به مردان مربوط می شود ، زیرا افراد با بزرگ شدن پروستات احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت کلیه دارند. به این دلیل که این غده می تواند باعث انسداد مجاری ادراری شود و باعث می شود که باکتری ها قبل از دفع شدن به بیرون حرکت کنند.

هم چنین بخوانید: ۶ روش طبیعی برای تمیز کردن کلیه ها

مسائل پزشکی

شرایط پزشکی مختلف می تواند افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت کلیه قرار دهد. به عنوان مثال ، سنگ کلیه یک عامل خطر است زیرا در نتیجه تجمع مواد معدنی محلول در پوشش اندام ایجاد می شود ، که می تواند جریان ادرار را مسدود کند.

عامل خطرساز دیگر داشتن اعصاب آسیب دیده است که می تواند علائم عفونت مثانه را بی حس کند و سپس به کلیه ها منتقل شود. کاتترها همچنین می توانند ریفلاکس وزیکوورترال را افزایش دهند ، وضعیتی که مقدار کمی ادرار از راه اشتباه جریان می یابد.

بهداشت و یا سیستم ایمنی ضعیف

بهداشت و یا سیستم ایمنی ضعیف

همانند بسیاری از عفونت ها ، بهداشت و سلامت سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی در احتمال ابتلا به عفونت کلیه دارد. اطمینان از رعایت بهداشت مناسب در توالت می تواند از وارد شدن باکتری به مجرای ادرار و ایجاد عفونت جلوگیری کند.

ضعف سیستم ایمنی بدن می تواند مبارزه با عفونت را با چالش بیشتری روبرو کند. این یک فرصت بیشتر برای ورود و حرکت به بدن و کلیه ها به باکتری ها است.

تورم

با پیشرفت عفونت کلیه ، کلیه ممکن است نتواند به درستی مواد زائد را از طریق ادرار آزاد کند. در نتیجه ، مواد معدنی همراه با آب در بدن جمع می شوند.

نمک و مایعات اضافی می تواند تورم را در قسمت های مختلف بدن از جمله دست و پا ایجاد کند. اصطلاح پزشکی این علامت ادما است ، که توصیف پف کردن است که به طور خاص مربوط به گیر افتادن مایعات در بافت های بدن است. همچنین می تواند باعث تورم صورت شود.

ادرار غیرمعمول

یکی از علائم اولیه عفونت کلیه ، نیاز مداوم به دفع ادرار است. از آن جا که کلیه ها وظیفه ساخت ادرار را دارند ، هرگونه اختلال در این ارگان می تواند باعث تغییر در دفعات و تعداد نیاز به دفع ادرار شود.

 ادرار غیرمعمول

رنگ و تغییرات کوچک ادرار هم ممکن است نشانه ای باشد که در کلیه ها اتفاق می افتد. به همین ترتیب ، ممکن است فشار یا ناراحتی نیز وجود داشته باشد که فرد مبتلا هنگام ادرار کردن احساس می کند. این علائم همچنین می توانند در صورت وجود عفونت در مثانه وجود داشته باشند ، بنابراین هرچه درمان زودتر انجام شود بهتر است.

جوش یا دانه های پوستی

یکی از علائمی که به نظر نمی رسد مربوط به عفونت کلیه باشد ، بثورات پوستی است. معمولاً تصور می شود که تحریکات پوستی به دلیل خارجی، مانند تماس با ماده حساسیت زا است.

با این حال ، این همچنین می تواند نشانه ای باشد که کلیه ها مشکل دارند. به این دلیل که عفونت های کلیه ممکن است منجر به تجمع مواد زائد در بدن شود. این می تواند باعث تحریک پوست شود ، منجر به خراش بیش از حد و به طور بالقوه ایجاد بثورات می شود.

بوی بد دهان

عفونت کلیه می تواند باعث دفع ادرار بیشتر بدن شود و منجر به کم آبی بدن شود و اجازه رشد باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان را در دهان دهد. این عفونت همچنین می تواند مربوط به حالت تهوع و استفراغ باشد ، که می تواند عامل اصلی بوی بد دهان باشد.

مصرف آنتی بیوتیک برای بهبود عفونت کلیه می تواند منجر به بوی بد دهان شود زیرا می تواند تعادل باکتری ها را در روده از بین ببرد. آنتی بیوتیک ها همچنین می توانند طعم فلز در دهان باقی بگذارند ، بنابراین تشخیص بوی بد دهان شما را دشوار می کند.

سرگیجه

عفونت کلیه می تواند منجر به علائم مختلفی شود که ممکن است باعث سرگیجه شود. ترکیبی از خستگی و کم آبی می تواند جای خود را به سبکی سر بدهد. مقصر دیگر ممکن است کم اشتهایی به دلیل حالت تهوع مربوط به خود عفونت یا درمان باشد.

سرگیجه

عفونت کلیه همچنین می تواند مربوط به کم خونی باشد که باعث کمبود هموگلوبین در خون می شود و ممکن است منجر به سرگیجه شود. در حالی که درمان با آنتی بیوتیک می تواند برخی از این علائم را در ابتدا تشدید کند ، اما پس از بهبودی کامل بدن ، باید فروکش کند.

حالت تهوع

وقتی عفونت کلیه ایجاد می شود ، بدن می تواند با افزایش دفعات ادرار سموم متخلف را دفع کند. این ممکن است باعث کم آبی بدن شود که در نتیجه منجر به حالت تهوع و حتی گاهی استفراغ می شود.

حالت تهوع

فرد مبتلا به عفونت کلیه همچنین می تواند در ناحیه شکم احساس ناراحتی همراه با حالت تهوع کند. فرد مبتلا همچنین ممکن است کاهش وزن را تجربه کند. عفونت کلیه با آنتی بیوتیک نیز درمان می شود که می تواند با تغییر باکتری های روده ، این علائم را تشدید کرده و باعث ناراحتی معده شود.

مشکل تنفس

مشکل در تنفس علامت شایع عفونت کلیه نیست ، بلکه نشانه عارضه بعدی است. سختی تنفس می تواند مربوط به نارسایی کلیه باشد که به عفونت مربوط است.

همچنین می تواند نشانه سپسیس باشد که بدن در نتیجه واکنش به عفونت به برخی از بافت های خود آسیب می رساند. در حالی که باید همه علائم را به سرعت برطرف کرد ، مشکل در تنفس یکی از موارد ضروری و مهم است.

عفونت کلیه و خستگی

مانند هر مسئله بهداشتی ، خستگی یکی از علائم رایج است زیرا بدن در حال تلاش برای بهبودی خود است. با این حال ، ممکن است یک دلیل اساسی وجود داشته باشد که فراتر از نیاز به استراحت و بهبودی است.

عفونت کلیه و خستگی

اگر عفونت کلیه برای مدت طولانی ادامه یابد ، می تواند باعث آسیب به عضو شود. در این حالت ممکن است عدم تعادل هورمونی ایجاد شود که منجر به تولید سلول های خونی کمتر شود. سپس بیمار ممکن است کم خون شود و باعث خستگی مفرط شود.

درد در اطراف کلیه ها

کلیه ها در نزدیکی قسمت وسط در هر دو طرف بدن قرار دارند. وقتی آلوده به عفونت می شوند ، درد یا فشار ممکن است در هرجای نزدیک این ناحیه ، در پشت یا جلو ایجاد شود.

حساسیت به طور معمول در جایی بین قفسه سینه و باسن در پشت ، شکم یا هر دو احساس می شود. این ناراحتی غالباً در کنار بدن احساس می شود و ممکن است با موقعیت های خاص ، حالت ایستاده ، نشسته یا خم شدن به روش خاصی تشدید شود.

تب و عفونت کلیه

همانند بسیاری از بیماری ها ، تب می تواند با عفونت های کلیه همراه باشد. افزایش دمای بدن می تواند نشانه ای از واکنش بدن در برابر مورد ناخواسته در اندام باشد.

 تب و عفونت کلیه

عفونت کلیه هم چنین می تواند با کم خونی همراه باشد که به دلیل کاهش هورمون اریتروپویتین است. کم خونی می تواند باعث ایجاد تب نیز شود. با این حال ، تب های مرتبط با کم خونی اغلب درجه پایین هستند ، در حالی که تب شدید به طور مستقیم با عفونت ارتباط دارد.

تشخیص عفونت کلیه

برای تشخیص معاینه کلیه ، پزشک احتمالاً معاینه جسمی را انجام می دهد و درد در ناحیه وسط به پایین کمر را بررسی می کند. آن ها همچنین به دنبال علائم کم آبی بدن خواهند بود و همچنین یک نمونه ادرار را برای آزمایش وجود باکتری بررسی می کنند.

بسته به سناریو ، پزشک همچنین ممکن است سونوگرافی و سی تی اسکن را هم استفاده کند.

این شرایط پزشکی باعث می شود بیمار به دلیل عفونت کلیه در بیمارستان بستری شود.

درمان عفونت کلیه

آنتی بیوتیک ها

بسته به شدت عفونت کلیه ، پزشک اغلب آنتی بیوتیک ها را به عنوان اولین گزینه درمانی تجویز می کند. علائم معمولاً پس از چند روز از مصرف دارو برطرف می شوند ، اما به پایان رساندن کل دوره آنتی بیوتیک ضروری است.

پزشک ممکن است به مدت یک هفته دارو یا بیشتر برای شما تجویز کند که باید حتی پس از ناپدید شدن علائم نیز ادامه یابد. برای اطمینان از پاک شدن عفونت ، ممکن است آزمایش ادرار پیگیری شود.

بستری شدن در بیمارستان

اگر عفونت کلیه شدید باشد ، پزشک ممکن است شما را برای درمان در بیمارستان بستری کند. در این حالت ، آنتی بیوتیک ها و مایعات اغلب به صورت وریدی تجویز می شوند. دوره بستری به طور معمول بین ۳ تا ۷ روز طول می کشد.

همچنین ممکن است پزشک آزمایش ادرار و خون را برای کنترل روند درمان انجام دهد. بیمارانی که مبتلا به دیابت ، کم خونی سلول داسی شکل ، سرطان ، درد شدید یا استفراغ هستند ، باردار هستند یا سالمندان ، به احتمال زیاد بستری می شوند.

عوارض عفونت کلیه : EPN ، آبسه کلیه و سپسیس

اگر بلافاصله عفونت کلیه درمان نشود ، ممکن است عوارضی ایجاد شود. یکی از این موارد پیلونفریت آمفیزماتیک است که به EPN معروف است. این یک عفونت شدید است که در آن باکتری ها گاز سمی آزاد می کنند که منجر به علائم شدید و آسیب سریع بافت کلیه می شود.

عارضه دیگر ، آبسه کلیه است که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. سپسیس همچنین می تواند رخ دهد که شامل ورود باکتری به جریان خون است. این عوارض نادر است ، اما مراجعه سریع پزشکی را بسیار ضروری می کند.

پیشگیری از عفونت کلیه

آبرسانی به بدن

از آنجا که عفونت های کلیوی غالباً نتیجه ورود باکتری ها به مجاری ادراری از طریق مجرای ادرار است ، حفظ آب بدن بسیار حیاتی است. نوشیدن مایعات زیاد به اطمینان حاصل می شود که دستگاه ادراری مرتباً از بدن خارج می شود.

 آبرسانی به بدن

عفونت کلیه همچنین باعث تکرر ادرار می شود ، و این باعث می شود که باکتری های ناخواسته بتوانند خود را به کلیه ها برسانند. حتما نوشیدن آب را جزو اهداف روزانه خود قرار دهید.

ادرار کردن

هیدراته ماندن باعث تکرر ادرار می شود ، اما همچنین مهم است که عادت به نگه داشتن ادرار نداشته باشید. هرچه مثانه بیشتر پر بماند فرصت بیشتری برای باکتری برای حمله به دستگاه ادراری ایجاد می شود.

توقف را در سفرهای جاده ای برنامه ریزی کنید و هنگام حضور در جمع از نزدیکترین سرویس بهداشتی آگاه باشید. حتی اگرتخلیه ادرار فوری نباشد ، بهتر است که آن را نگه ندارید و دفع کنید.

فیبر

داشتن رژیم غذایی فیبری می تواند نقشی اساسی در پیشگیری از عفونت کلیه داشته باشد. به این دلیل که فیبر حرکات منظم روده را تقویت می کند ، که می تواند خطر انتشار باکتری به دستگاه ادراری را کاهش دهد.

داشتن یک رژیم غذایی با بسیاری از غذاهای پر فیبر مانند میوه ها و سبزیجات می تواند به روند سالم کار کمک کند. حتی ممکن است ارزش داشته باشد که مصرف مکمل های فیبر را در صورت نیاز در نظر بگیرید. سالم نگه داشتن دستگاه گوارش و انجام عادات بهداشتی مناسب می تواند خطر ابتلا به عفونت کلیه را کاهش دهد.

منبع: HEALTHYGEM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *