شاخص های ازدواج موفق چه مواردی هستند؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر خودتان را زوج خوشبختی می‌دانید، این یکی از شاخص های ازدواج موفق شما است. همۀ ما می‌دانیم حفظ روابط به خصوص ازدواج چقدر سخت است . این امر به تلاش و سازش زیاد نیاز دارد. توانایی حفظ یک ازدواج موفق حتی با این‌که نوسانات روحی و روانی را به دوش می‌کشید، ستودنی است. پس ویژگی‌های یک ازدواج موفق چیست؟ طبق مطالعۀ UCLA، زوج‌هایی که توافق می‌کنند کارهای خانه را با هم انجام بدهند، به احتمال زیاد روابط شادتری دارند.

هم چنین بخوانید: راهکارهای بهبود رابطه و کامیابی در ازدواج

آن‌ها می‌نشینند و مشکلات را با هم حل می‌کنند

بین تمام زوج‌ها مشاجره و سوءتفاهم‌هایی هست. یکی از مشخصات یک ازدواج موفق حفظ جریان ارتباطی باز بین این دو است. زوج‌هایی که می‌نشینند و مشکلات را با هم حل می‌کنند به جای این‌که مشکلاتشان را رها کنند تا پیچیده‌تر شوند، به احتمال زیاد ازدواج شادتری دارند.

داشتن یک گفتگوی سالم و گوش‌دادن به نقطه‌نظرات یکدیگر نیز یکی دیگر از شاخص های ازدواج موفق است.

آن‌ها از همدیگر حمایت می‌کنند

زوجین می‌توانند اهداف شغلی متفاوتی داشته باشند. ممکن است آن‌ها پیش‌زمینۀ شغلی مشابهی داشته باشند و یا نه، ممکن است یکی از زوجین دانش بیش‌تری دربارۀ نوعی کاری که همسرش انجام می‌دهد داشته باشد. آن‌چه اهمیت دارد این است که هر دوی آن‌ها چقدر از اهداف یکدیگر حمایت می‌کنند و باعث ترقی و پیشرفت یکدیگر می‌شوند. زوج‌های یک ازدواج موفق به هم انگیزه می‌دهند و برای این‌که دیگری به اهدافش بر سد با هم کار می‌کنند.

شاخص های ازدواج موفق آن‌ها از همدیگر حمایت می‌کنند

آن‌ها می‌دانند در آینده چه می‌خواهند

زوج‌های یک ازدواج موفق از جایگاهی در آینده خودشان را آن‌جا می‌بینند، دیدگاه واضحی دارند. آن‌ها دربارۀ آیندۀ خودشان با هم صحبت می‌کنند و تصویر روشنی از نحوۀ سپری‌کردن زندگی مشترکشان دارند. این هم یکی از نتایج یک رابطۀ شفاف و واضح است. تصمیم‌گیری دربارۀ یک آیندۀ مشترک یکی از نشانه‌های ازدواج سالم است.

اعتماد قوی بین آن‌ها وجود دارد

بر پایۀ اعتماد پیشرفت کنید. اعتماد اساس هر رابطه‌ و یکی از شاخص های ازدواج موفق است. ازدواج‌هایی که بر پایۀ اعتماد ساخته می‌شوند به سختی متزلزل می‌شوند. وقتی زن و شوهر هر دو به هم اعتماد می‌کنند، خود به خود بین آن‌ها احساس درک متقابل به وجود می‌آید. این باعث می‌شود کم‌تر دچار سوءتفاهم و مشاجره شوند. وقتی هر دوی شما به هم اعتماد می‌کنید، تمایلتان بیش‌تر می‌شود تا موضوعات دیگر را با هم در میان بگذارید و این امر شما را به هم نزدیک‌تر هم می‌کند.  

هم چنین بخوانید: راهکارهای مدیریت قدرت در رابطه عاطفی

آن‌ها در اولویت اول، بهترین دوست هم هستند

دوست‌ بودن یکی از شاخص های ازدواج موفق است. فقط وقتی‌که هر دوی شما بهترین دوست هم هستید و به هم اعتماد دارید، می‌توانید خودتان باشید. در ازدواج، زوجینی که بهترین دوست هم هستند به هم اتکا می‌کنند و تقریباً هر چیزی را با هم در میان می‌گذارند. آن‌ها عمیق‌ترین و تاریک‌ترین ترس‌هایشان را را با هم در میان می‌گذارند و شادترین لحظات را هم دارند. آیا آن‌ها شادترین زوج نیستند؟

شاخص های ازدواج موفق بهترین دوست هم هستند

آن‌ها با هم سازش می‌کنند

سازش یکی از ویژگی‌های مهم ازدواج است. در یک ازدواج موفق، هر دوی زوجین دیگری را اولویت خودش قرار می‌دهد و با هم سازش می‌کنند. این یعنی همدیگر را شاد می‌کنند و به نیازهای یکدیگر احترام می‌گذارند. این سازش فقط وقتی موفقیت محسوب می‌شود که احساسی شبیه به بار سنگین (سربار) نداشته باشد.

آن‌ها به هم احترام می‌گذارند

زوجینی که به نقطه‌نظرات و تصمیمات یکدیگر احترام می‌گذارند به احتمال زیاد ازدواج شادی دارند. مساوات (برابری) یکی از شروط لازم برای احترام‌گذاشتن به همسرتان است. وقتی با همسرتان با مساوات رفتار می‌کنید و با هم تصمیم می‌گیرید، بیش‌تر به هم احترام می‌گذارید. احترام شما به همسرتان یکی از رفتارهای ضروری در ازدواج شاد است.

آن‌ها همدیگر را می‌بخشند

زوجین در ازدواج ناگزیر اشتباه می‌کنند. بعضی از اشتباهات می‌توانند کوچک باشند مثل زمان کافی صرف نکردن، به کار اولویت بیش‌تری دادن و غیره. اما بعضی از اشتباهات می‌توانند بزرگ باشند مثل فریب دادن همسرتان. ما به عنوان انسان ناگریز اشتباه می‌کنیم. بعضی وقت‌ها، یکی از زوجین اشتباه خیلی بزرگی مرتکب می‌شود و زوج دیگر باید تصمیم بگیرد که با آن چه کند. در این مواقع، آن‌ها فقط یک حق انتخاب دارند یا ببخشند یا به ازدواجشان پایان بدهند. زوج‌هایی که شریک خودشان را می‌بخشند و به آن‌ها شانس دیگری می‌دهند ازدواج شادتری را محقق می‌کنند.

هم چنین بخوانید: حسادت در رابطه زناشویی به چه معنا است؟

آن‌ها همیشه عاشق‌پیشه هستند

شاخص های ازدواج موفق آن‌ها همیشه عاشق‌پیشه هستند

وقتی آن‌ها در دهۀ ۳۰ تا ۶۰ سالگی خودشان هستند، هنوز هم عاشق‌پیشه‌اند. چنین زوجینی همیشه می‌دانند چطور رابطۀ خودشان را جذاب‌تر کنند و عاشق‌پیشه بمانند. حیاتی‌ترین عناصر یک ازدواج موفق برای زوجین عناصری هستند که به ازدواج آن‌ها تداوم می‌بخشد، یعنی یکی از آن‌ها عاشق است. زوج‌های یک ازدواج موفق هرگز عشق خودشان را از دست نمی‌دهند. اگر این اتفاق بیافتد هم آن‌ها همیشه راهی پیدا می‌کنند تا به هم برگردند.

آن‌ها با هم رشد می‌کنند

هیچ رابطه یا ازدواجی بی‌نقص نیست. اکثر شما روی ازدواج سرمایه‌گذاری می‌کنید، اکثر شما با هم رشد می‌کنید. به تکامل رسیدن و قوی‌تر شدن روابط زمان می‌برد. نگهداشتن کینه‌های گذشته فقط مانع ازدواج‌تان است و آن را خیلی تلخ می‌کند.

فقط وقتی زن و شوهر هر دو مایل هستند تا از اشتباهات خودشان درس بگیرند و با هم رشد کنند، می‌توانند گذشته را پشت سر بگذارند و با هم روی ساختن آینده تمرکز کنند.

ایستادگی و تعهد دارند

در ازدواج قوانین زیادی هست که باید آن‌ها را برقرار کرد. بعضی وقت‌ها احساس می‌کنید در ازدواج تسلیم شده‌اید و اعتمادتان را به هم از دست دادید.  در این مواقع، زوج‌هایی که مقاومند و به سختی تلاش می‌کنند تا ازدواجشان را حفظ کنند کسانی هستند که می‌توانند به موانع ازدواجشان غلبه کنند. تسلیم‌شدن در ازدواج راه فرار راحتی است. اگر شما واقعاً به دنبال یک ازدواج موفق و طولانی هستید، ایستادگی یکی از ویژگی‌هایی است که هر دوی زوجین باید داشته باشند. هر دوی زوجین باید به ازدواجشان تعهد داشته باشند.

آن‌ها قدردان یکدیگر هستند

زوجین یک ازدواج موفق همیشه قدردان تلاش‌های طرف مقابل هستند. آن‌ها از هم قدردانی می‌کنند و بهترین تلاش خود را می‌کنند تا مسئولیت‌هایشان را با هم تقسیم کنند و با هم به عنوان یک تیم کار کنند. قدردانی از یکدیگر به تقویت روحیۀ طرف مقابل کمک می‌کند و همسرانتان احساس عشق و شادی دارند چون تلاش‌هایشان مورد تصدیق و قدردانی شماست.

اگر موقع خواندن ویژگی‌های بالا در مورد یک ازدواج موفق، به ازدواجتان فکر می‌کنید و لبخند می‌زنید این نشان می‌دهد که شما عجالتاً یک ازدواج زیبا و موفق دارید. ثابت‌قدم بودن، تعهد و حفظ جریان ارتباطی باز بین هر دوی شما مهم است. به جای کینه‌توزی، دنبال راه‌حلی باشید تا مشکلات را حل کنید و از مسائلتان سر در بیاورید. چیزی نیست که نتوان حلش کرد. همیشه به یاد داشته باشید که هر دوی شما انسانید و جایز‌الخطا هستید. آن چیزی که اهمیت دارد نحوۀ از عهدۀ مشکلات برآمدن و تلاش‌کردن شما برای ساختن یک ازدواج موفق است.

منبع: MEDIUM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *