سردرد بعد از غذا خوردن نشانه چیست؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اگر تا به حال دچار سردرد بعد از غذا شده اید بدانید که تنها نیستید . این موضوع سردرد بعد از نهارو به معنی سردرد پس از غذا خوردن نامیده می‌شود . اگر این نوع سردرد به طور منظم رخ می‌دهد , نباید آن را نادیده بگیرید . در حالی که برخی سردردها ممکن است ناشی از انواع خاصی از غذاها باشد , برخی علائم بیماری‌هایی هستند که نیاز به توجه پزشکی دارند . برای یاد گرفتن اینکه چه چیزی ممکن است باعث سردرد بعد از غذا شود میتوانیم مطالعه کنیم.

سردرد بعد از غذا خوردن

دلیل سردرد بعد از غذا چیست؟

سردرد بعد ازغذا خوردن با درد های مختلفی رخ می‌دهد و دلیل های مختلفی دارد.

برخی از افراد متوجه شدند که سردردهای آنها پس از غذا به ویژه بعد از خوردن برخی غذاها ، یا مصرف شیرینی جات یا کربوهیدرات ها تشدید دارد هنوز هم ، دیگران بعد از هر وعده غذایی متوجه  سردرد می شوند.

دلایل مختلفی برای این سردردها وجود دارد. در اینجا برخی از رایج ترین موارد ذکر شده است:

افت قند خون پس از غذا

هم چنین هیپوگلیسمی راکتیو نامیده می‌شود , این وضعیت با سردرد در عرض ۴ ساعت پس از خوردن مشخص می‌شود . این بیماری از افت فشار خون ناشی می‌شود برخی علت عبارتند از:

•دیابت

•تومورهای گوارشی

• سطح هورمون غیرطبیعی

آلرژی غذایی

شما ممکن است باور داشته باشید که آلرژی همیشه علائم مشابه به حساسیت آلرژی دارد – مانند عطسه کردن یا آبریزش بینی – اما این همیشه درست  نیست . در حقیقت , آلرژی‌های غذایی می‌توانند باعث واکنش‌های مختلفی از جمله سردرد شوند .

 اگر بعد از خوردن یک غذای خاص و یا جز تشکیل‌دهنده , سردرد را تجربه می‌کنید , ممکن است به یک غذا حساسیت داشته باشید و از آلرژی خود آگاه باشید .

عدم تحمل غذایی

متفاوت از آلرژی غذایی , علائم عدم تحمل غذا تقریبا همیشه در طبیعت گوارشی هستند . اما در برخی موارد آن‌ها بعد ازغذاخوردن میتوانند سردرد را تحریک کنند

اختلالات TMJ

مفصل گیجگاهی فکی (مفصل گیجگاهی فکی) مفصلی است که فک پایین (فک پایین) شما را به بخشی از جمجمه (استخوان گیجگاهی) جلوی گوش شما متصل می کند.

اختلالات TMJ به طور کلی با صدا یا صدای کلیک یا احساس تنگی در دو طرف فک هنگام باز و بسته شدن دهان مشخص می شود. از آنجا که مفصل آسیب دیده به ناحیه سر شما بسیار نزدیک است ، جویدن نیز می تواند باعث درد و ایجاد سردرد شود.

محرک سرد

این نوع سردرد معمولاً به عنوان یخ زدگی مغز یا “سردرد بستنی” شناخته می شود. بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی منجمد یا خیلی سرد اتفاق می افتد.

کارشناسان معتقدند که این اتفاق در اثر تغییر در رگهای خونی اطراف اعصاب خاص ، در پاسخ به دمای سرد رخ می دهد. این نوع سردرد می تواند شدید باشد ، ثانیه ها تا چند دقیقه طول بکشد ، اما به هیچ درمانی نیاز ندارد.

هم چنین بخوانید: غذاهای مفید برای سردرد

درمان سردرد بعد ازغذا

  • دهان خود را مرطوب نگه دارید
  • با توجه به تشنگی حتماً در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید.

هیدراته ماندن قسمت مهمی در مدیریت سردرد است. ننوشیدن مایعات کافی ، به ویژه در هوای گرم ، می تواند باعث کمبود آب بدن شما شود و به درد سردرد نیز اضافه شود.

آب معمولاً یک انتخاب ایده آل است ، زیرا از قند اضافی موجود در آب میوه ها ، قهوه طعم دار ، چای شیرین و سایر نوشیدنی های شیرین جلوگیری می کند.

از غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند ، دوری کنید زیرا باعث تشدید سردرد در افراد خاص می شود.

  • یک رژیم حذف را در نظر بگیرید

حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل مهم است. اما هنگامی که یک رژیم غذایی متعادل باعث بهبود سردرد بعد از خوردن غذا نمی شود ، در مورد یک رژیم حذف با دکتر خود صحبت کنید.

یک رژیم غذایی دفع مانند آزمایش علمی انجام می شود که شما همچنان گزینه های مختلف غذایی را امتحان می کنید تا ببینید تحت تأثیر هر یک قرار دارید. این می تواند به شما کمک کند عدم تحمل غذایی ، حساسیت ها و آلرژی های احتمالی را کشف کنید.

به عنوان مثال ، ممکن است سعی کنید مدت زمان مشخصی را بدون محصولات لبنی طی کنید تا ببینید آیا بعد از غذا خوردن هنوز علائمی را تجربه می کنید یا خیر. اگر در این مدت سردردتان از بین می رود ، ممکن است حساسیت غذایی را مشخص کرده باشید.

اگر آنها از بین نرفتند ، می توانید لبنیات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و غذای دیگری را که ممکن است مقصر باشد حذف کنید. این روند را می توان تا زمان آشکار شدن یک ماده غذایی ماشه ای ادامه داد. شما همیشه باید تحت هدایت پزشک یا متخصص تغذیه رژیم حذف کنید.

جمع بندی

اگر پس از غذا خوردن سردرد دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید. تشخیص و درمان بیماری هایی مانند قند خون غیر طبیعی ، اختلال TMJ یا آلرژی و عدم تحمل غذایی بسیار مهم است. خوشبختانه بسیاری از سردردهای بعد از  غذا خوردن براحتی قابل درمان هستند.

منبع: HEALTHLINE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *