روش هایی برای درمان خستگی چشم کامپیوتر

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

خستگی چشم کامپیوتر نوعی بیماری است که بین ۵۰ تا ۹۰ درصد افرادی که بیشتر وقت خود را صرف تماشای صفحه های رایانه می کنند، مبتلا می شوند. هنگامی که شما بیش از اندازه به صفحه کامپیوتر یا موبایل خود نگاه می کنید، ممکن است چشم هایتان اذیت شوند. ما در اینجا نشانه و روش هایی برای کاهش خستگی چشم کامپیوتر خواهیم گفت. با weloveit همراه باشید.

علائم خستگی چشم کامپیوتر

چند علامت تعیین کننده که نشانگر خستگی چشم کامپیوتر است، وجود دارد. اگرچه عوامل مختلفی می توانند باعث بروز این علائم شوند، اما اگر به طور همزمان از دو ویژگی زیر رنج می برید و شغل شما به صورتی است که ساعات طولانی به صفحه کامپوتر نگاه می کنید، به احتمال زیاد نشان دهنده خستگی چشم کامپیوتر است.

۱. خشکی چشم

خستگی چشم کامپیوتر

اکثر افراد زمانیکه به صورت طولانی به صفحه نگاه می کنند، یک سوم پلک می زنند در نتیجه اشک چشم هایشان تبخیر می شود و سطح چشم خشک می شود. خشکی چشم، می تواند غده های اشکی شما را کم کار کند. شما بعد از اتمام کارتان متوجه خشکی چشم خود می شوید.

۲. سر درد

زمانی که شما به مدت زمان زیاد روی رایانه خود تمرکز می کنید و به یک حالت می نشینید، سر درد شدیدی خواهید گرفت. این سر درد معمولا از پشت سر و قسمت فوقانی گردن شروع می شود و به سمت بالا تا شقیقه ها کشیده می شود.

خستگی چشم کامپیوتر

دقت داشته باشید اگر این سر درد ها به صورت مکرر ادامه یابند، می توانند به میگرن تبدیل شود و آن زمان است که شما به راحتی نمی توانید سر درد خود را درمان کنید.

بیشتر بخوانید: غذا های مفید برای سر درد

روش هایی برای رفع خستگی چشم کامپیوتر

۱. چشم هایتان را هیدراته کنید

قطره های استریل چشمی اشک مصنوعی، به رفع خشکی چشم شما کمک می کند. شما با ریختن قطره در زمان های مشخص می توانید از خستگی چشم خود جلوگیری کنید.

خستگی چشم کامپیوتر

۲. آب بنوشید

کمبود آب بر تمام نقاط بدن مخصوصا چشم تاثیر می گذارد و باعث می شود بر چشم فشار بیاید. شما با نوشیدن آب زیاد می توانید از چشم خود محافظت کنید.

۳. از رفتن به محیطی که هوای خشک دارد، جلوگیری کنید

علاوه بر هیدراته کردن چشم ها، باید توجه به هوای محیط داشته باشید. بسیاری از محیط کار ها، از کولر، پنکه و تهویه هوا استفاده می کنند. این وسایل گرد و غبار را به اطراف پراکنده می کنند و باعث آبریزش چشمی شما می شود.

خستگی چشم کامپیوتر

تا جایی که امکان پذیر است گرد و غبار محیط را پاک کنید و باد اسپیلت و پنکه را بر صورت خود بردارید. هوای محیط را مرطوب نگه دارید.

۴. استراحت کنید

برای استراحت خود برنامه ریزی کنید. زمانی که شما با کامپیوتر کار می کنید نه تنها چشم شما بلکه مغزتان نیز به استراحت نیاز دارد تا بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

مطالعات نشان داده است کسانی که زمان استراحت را بین کار های خود قرار می دهند، از جای خود بلند می شوند و حرکات کششی انجام می دهند، چشم درد و کمر درد کمتری دارند.

۵. پلک بزنید

هر بار که پلک می زنید، چشمتان را با لایه ای از اشک مرطوب نگه می دارید و احساس راحتی می کنید. هنگامی که پلک نمی زنید و به مدت طولانی به صفحه نگاه می کنید، ماهیچه چشمتان خشک می شود. شما باید زیاد پلک زدن را در زمان کار، عادت خود قرار دهید و اگر فراموش می کنید، هر ۲۰ دقیقه بر روی موبایل خود هشدار قرار دهید تا به شما یاد آوری کند.

خستگی چشم کامپیوتر

۶. میان وعده بخورید

خوردن میوه و آجیل که حاوی ویتامین A ، C  و E هستند به بهبود  شبکیه چشم کمک می کنند. همچنین امگا ۳ به خشکی چشم نیز کمک می کند. شما می توانید امگا ۳ را در بادام و گردو و ماهی بیابید.

۷. برای خواب خود برنامه ریزی کنید

در هنگام خواب، چشمان شما با مواد مغذی و اشک تازه می شوند؛ بنابراین یک برنامه خواب منظم برای چشم های سالم و شاد ضروری است. در صورتی که کمبود خواب می تواند باعث گشاد شدن رگ های خونی در چشم ما و منجر به تحریک و خستگی چشم در طول روز شود.

خستگی چشم کامپیوتر

برای استراحت در هنگام عصر، سعی کنید از دیدن صفحه نمایش، از جمله تلویزیون و تلفن های هوشمند خودداری کنید؛ زیرا نور آبی صفحه های دیجیتال با ارتقا فعالیت مغز مرتبط است و موجب خستگی می شود.

۸. موقعیت صفحه کامپیوتر را درست تنظیم کنید

موقعیت و زاویه صفحه کامپوتر بسیار مهم است، اگر زاویه را به صورت نادرست قرار داده باشید بر چشم شما فشار می َآید و باعث خستگی می شود.

صفحه شما باید اندازه یک بازو که تقریبا ۲۰ اینچ است دور از صورت شما باشد. به یاد داشته باشید که بیشتر از ۴۰ اینچ نباشد. صفحه باید ۴ تا ۵ اینچ زیر چشم شما باشد تا مجبور نباشید سر خود را بالا یا پایین بگیرید.

۹. نور صفحه و محیط خود را تنظیم کنید

نه تنها نور صفحه کامپیوتر بلکه نور محیطی نیز که در آن کار می کنید نیز برای سلامتی چشم شما مهم است.

خستگی چشم کامپیوتر

نور پشت زمینه عامل حیاتی است، اگر زیاد یا کم باشد موجب می شود زیاد به آن خیره شوید و خستگی را برایتان رقم می زند. همچنین اگر نور پنجره محیط نیز در چشم شما است باید از پرده استفاده کنید یا اگر نور لامپ مستقیما به شما می خورد، محل نشستن خود را تغییر دهید.

به علاوه رنگ نوری که از آن استفاده می کنید، تاثیر به سزایی دارد. به نوان مثال: نور آبی که در صفحه کامپیوتر و موبایل است، عضلات چشم شما را کشیده تر می کند. شما می توانید به تنظیمات بروید و نور خود را به حالت شب تغییر دهید و یا لنزهای مسدود کننده نور آبی را روی عینک خود انتخاب کنید تا خستگی چشم کامپیوتر را تسکین دهد.

خستگی چشم کامپیوتر می تواند ناراحت کننده و آزار دهنده باشد. خوشبختانه، می توانید با رعایت نکات ساده بالا بدون نیاز به خرید تجهیزات گران قیمت از چشم خود محافظت کنید.

اگر احساس کرده اید خستگی چشم شما حتی پس از امتحان کردن این موارد همچنان ادامه دارد، وقت آن است که به دکتر بینایی سنجی بروید. آنها می توانند چشم های شما را معاینه و ایراد کار را پیدا کنند و به شما نسخه ای برای بهتر شدنتان بدهند.

منبع: LIFEHACK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *