رابطه شبکه های اجتماعی با افسردگی

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

طبق برخی تخمین ها ، تقریباً ۴ میلیارد نفر در سراسر جهان از وب سایت های شبکه ای مانند فیس بوک ، توییتر و اینستاگرام استفاده می کنند و همین امر باعث می شود که متخصصان بهداشت روان بررسی کنند که آیا محبوبیت زیاد شبکه های اجتماعی در افسردگی نقش دارد یا خیر.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که وقت خود را در شبکه های اجتماعی محدود می کنند ، شادتر از کسانی هستند که این کار را نمی کنند. مطالعات همچنین نشان می دهد که شبکه های اجتماعی ممکن است باعث ایجاد برخی از احساسات منفی در کاربران شود که باعث ایجاد یا بدتر شدن علائم افسردگی آنها می شود.

تعریف افسردگی

افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی اساسی نوعی اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه به فعالیتهایی که فرد زمانی از آنها لذت می برد ، مشخص می شود. افسردگی ممکن است خفیف یا شدید باشد و تمرکز حواس ، خواب یا خوب غذا خوردن ، تصمیم گیری یا انجام روال عادی را برای کسانی که دچار این بیماری هستند دشوار کند.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است در مورد مرگ یا خودکشی فکر کنند ، احساس بی ارزشی کنند ، دچار اضطراب شوند یا علائم جسمی مانند خستگی یا سردرد داشته باشند. روان درمانی و دارو از جمله درمان های افسردگی است.

تاثیر شبکه های اجتماعی برافسردگی

• شبکه های اجتماعی هرگز محبوبیت بیشتری نداشته اند ، زیرا بیش از نیمی از جمعیت جهان در این سایت های شبکه فعال هستند که اخبار بی وقفه ای را پخش می کنند ، که بیشتر آنها منفی است.

• یک مطالعه نشان داد که افرادی که اواخر شب فیس بوک را چک می کنند بیشتر احساس افسردگی و نارضایتی می کنند.

• یک مطالعه  در دانشگاه پنسیلوانیا ۲۰۱۸ نشان داد که هرچه افراد زمان کمتری را در شبکه های اجتماعی می گذرانند ، علائم افسردگی و تنهایی کمتری احساس می کنند.

• یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که کاربران فیس بوک که هنگام حضور در سایت حسادت می ورزند ، بیشتر علائم افسردگی را نشان می دهند.

محدود کردن وقت خود در شبکه های اجتماعی و اولویت قرار دادن ارتباطات در دنیای واقعی می تواند برای سلامت روان مفید باشد.

هم چنین بخوانید: رابطه افسردگی و فراموشی چیست؟

علت یا همبستگی؟

برخی مطالعات در مورد شبکه های اجتماعی و بهداشت روان نشان می دهد که بین وب سایت های شبکه و افسردگی رابطه وجود دارد. تحقیقات دیگر یک گام فراتر می رود ، در می یابد که شبکه های اجتماعی به وضوح ممکن است باعث افسردگی شوند.

مطالعه مهم FOMO – نشان میدهد: محدود کردن شبکه های اجتماعی باعث کاهش تنهایی و افسردگی می شود”  -که در مجله روانشناسی اجتماعی و بالینی در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

این مطالعه نشان داد که هرچه افراد از شبکه های اجتماعی کمتر استفاده می کنند ، احساس افسردگی و تنهایی کمتری دارند.

این امر نشان دهنده رابطه علی بین استفاده کمتر از شبکه های اجتماعی و بهزیستی عاطفی است. به گفته محققان ، این مطالعه اولین بار است که تحقیقات علمی بین این متغیرها ارتباط علی ایجاد می کند.

جوردین یانگ ، نویسنده مقاله در بیانیه ای گفت: “قبل از این ، تنها چیزی که می توانستیم بگوییم این بود که ارتباطی بین استفاده از شبکه های اجتماعی و نتایج ضعیف با رفاه وجود دارد.”

محققان برای ایجاد ارتباط علی و معلولی بین شبکه های اجتماعی و افسردگی ، ۱۴۳ دانشجوی دانشگاه پنسیلوانیا را به دو گروه اختصاص دادند: یکی می تواند بدون هیچ محدودیتی از شبکه های اجتماعی استفاده کند در حالی که دسترسی به شبکه های اجتماعی در گروه دوم فقط به ۳۰ دقیقه در فیس بوک ، اینستاگرام ، و طی یک دوره سه هفته ای با هم ترکیب شدند.

هر یک از شرکت کنندگان در مطالعه از آیفون برای دسترسی به شبکه های اجتماعی استفاده می کردند و محققان برای اطمینان از انطباق با آنها داده های تلفن آنها را رصد می کردند. گروهی که دسترسی محدود به شبکه های اجتماعی داشتند میزان افسردگی و تنهایی کمتری را نسبت به ابتدای مطالعه گزارش کردند.

و هر دو گروه کاهش اضطراب و ترس از دست دادن (FOMO) را آشکارا اعلام کردند زیرا پیوستن به این مطالعه باعث شد حتی گروهی که دسترسی نامحدود به شبکه های اجتماعی دارند در مورد مدت زمانی که در سایت های شبکه می گذرانند بیشتر بدانند.

اینکه چرا شرکت کنندگانی که فقط ۳۰ دقیقه روزانه در شبکه های اجتماعی می گذرانند افسردگی کمتری دارند ، قطعی نیست ، اما محققان معتقدند که این جوانان پس از دیدن برنامه هایی – مانند تعطیلات ساحلی دوست ، نامه پذیرش مدرسه گراد یا خانواده خوشبخت – در امان بودند. احساس بدی نسبت به خودشان ایجاد کردند.

گرفتن عکس یا پست از افرادی که زندگی به ظاهر “بی نقصی” دارند ، باعث می شود کاربران شبکه های اجتماعی احساس کنند که با کیفیت زندگی نمی کنند. مطالعه ۲۰۱۵ دانشگاه میسوری  نشان داد که کاربران منظم فیس بوک در صورت احساس حسادت در سایت ، بیشتر دچار افسردگی می شوند .

شبکه های اجتماعی همچنین می توانند مواردی از FOMO (ترس از دست دادن) را در اختیار کاربران قرار دهند ، به عنوان مثال ، اگر آنها در تعطیلات ساحلی دوستشان دعوت شده باشند اما به دلایلی نتوانستند بروند. یا اگر دوستی اصلاً در سفر از آنها دعوت نکرده بود ، ممکن است کاربران هنگامی که ببینند دیگران در حلقه اجتماعی آنها هستند احساس صدمه دیدن کنند و کنار گذاشته شوند. این می تواند آنها را به زیر سوال بردن دوستی یا ارزش خودشان سوق دهد.

کاربران شبکه های اجتماعی که به صفحه شبکه های اجتماعی سابق خود مراجعه می کنند و تصاویری از شریک زندگی قبلی خود را بینند که در آن مشغول غذا خوردن با عشق جدید است ، می توانند FOMO را تجربه کنند. آنها ممکن است تعجب کنند که چرا همسر سابق آنها هرگز آنها را به چنین رستوران های شیک نمی برد و یا آنها را با هدایا مجذوب نمی کرد.

در نهایت ، محدود کردن وقت خود در شبکه های اجتماعی می تواند به معنای مقایسه نکردن خود با دیگران و در نتیجه ، فکر نکردن در مورد خود و ایجاد علائمی باشد که به افسردگی کمک می کنند.

چرا جوانان در معرض خطر هستند

قبل از شبکه های اجتماعی و اینترنت ، بیشتر کودکان فقط باید نگران قلدری در محیط مدرسه میشدند. اما شبکه های اجتماعی به آزارگران راهی جدید برای آزار و اذیت قربانیان خود داده اند.

قلدرها فقط با یک کلیک می توانند ویدئویی از تمسخر ، کتک زدن یا تحقیر هدف خود را پخش کنند. برخی از دختران و پسران ​​می توانند وارد صفحه شبکه های اجتماعی همسالان خود شوند ، نظرات منفی بگذارند یا اطلاعات غلط منتشر کنند. در برخی موارد ، قلدرها قربانیان خود را متقاعد کرده اند که خودشان را بکشند.

در حالی که بسیاری از مدارس سیاست ها و قوانینی ضد زورگویی در مورد رفتار آنلاین دانش آموزان دارند ، اما هنوز هم نظارت بر رفتارهای سو استفاده گر در شبکه های اجتماعی برای مربیان و والدین می تواند دشوار باشد.

بدتر از همه این است که قربانیان زورگویی اغلب می ترسند که اگر با پدر یا مادر ، معلم یا مدیر در مورد بدرفتاری صحبت کنند ، قلدری افزایش یابد. این امر می تواند باعث شود کودک حتی بیشتر منزوی شود و بدون حمایت عاطفی که برای کنترل یک وضعیت سمی و بالقوه ناپایدار نیاز دارند ، برود.

اخبار بد

اکنون از هر پنج آمریکایی ۵ نفر اخبار خود را از شبکه های اجتماعی می گیرند – یعنی کسانی که اخبار خود را از رسانه های آنلاین دریافت می کنند ، نسبت به رسانه های چاپی تعداد بیشتری دارند.

برای کاربران شبکه های اجتماعی ، افرادی هستند که چند بار در یک زمان یا چند بار در روز وارد سیستم می شوند ، این به معنای قرار گرفتن در معرض اخبار بدون توقف ، از جمله اخبار بد است. عناوین مربوط به بلایای طبیعی ، حملات تروریستی ، نزاع های سیاسی ، مرگ افراد مشهور و بیماری همه گیر کرونا که اغلب در لیست های برتر شبکه های اجتماعی قرار دارند.

قبل از ظهور شبکه های اجتماعی و اینترنت ، قرار گرفتن در معرض اخبار بد محدود بود. مردم اخبار را از پخش هایی که در ساعات خاصی از روز یا روزنامه ها پخش می شد ، دریافت می کردند.

این امر مانع از آن می شد که مردم در طول شبانه روز غرق اخبار شوند و یا احساس کنند که اگر اخباری را دقیقاً هنگام انتشار نگیرند ، آنها را از دست می دهند.

عادت نوشتن اخبار ناخوشایند در سایت های شبکه های اجتماعی یا جاهای دیگر بصورت آنلاین به “چرخاندن در حال نابودی” معروف است و می تواند بر سلامت روانی فرد تأثیر منفی بگذارد و منجر به ایجاد یا افزایش علائم اضطراب یا افسردگی شود.

یک مطالعه روانپزشکی در سال ۲۰۱۸ بر روی ۹۱۰۰۵ نفر نشان داد که برای کسانی که قبل از خواب وارد فیس بوک شده اند ۶٪ احتمال ابتلا به اختلال افسردگی وجود دارد و میزان شادی خود را ۹٪ ۲ پایین تر از کسانی که بهداشت خواب بهتر دارند ارزیابی می کنند.

دکتر آملیا آلدائو ، روانشناس بالینی ، در ژوئیه سال ۲۰۲۰ به NPR گفت که پیمایش در حال نابودی ، عموم مردم را به یک “چرخه منفی – منفی” تبدیل می کند. این چرخه ادامه می یابد زیرا “ذهن ما برای جستجوی تهدیدها پیچیده است.” “هرچه زمان بیشتری را صرف پیمایش کنیم ، هرچه خطرات بیشتری را پیدا کنیم ، هر چه بیشتر در آنها غرق شویم ، اضطراب بیشتری خواهیم داشت.”

طولی نکشید که جهان به نظر می رسد مکانی کاملاً “غم انگیز” است ، که می تواند باعث شود مردم احساس ناامیدی کنند.

با خیال راحت از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

استفاده از شبکه های اجتماعی خطرات بهداشت روان را به همراه دارد ، اما این بدان معنی نیست که باید کاملاً از آن اجتناب شود. کارشناسان توصیه می کنند از وب سایت های شبکه در حد متوسط ​​استفاده کنید.

وقتی در شبکه های اجتماعی هستید ، یک تایمر تنظیم کنید یا برنامه ای را روی تلفن یا رایانه خود نصب کنید که مدت زمانی را که در یک سایت شبکه گذرانده اید مشخص کند.

بدون استفاده از این تایمرها یا برنامه ها ، قبل از اینکه بدانید چند ساعت می توانید در شبکه های اجتماعی وقت بگذارید، وارد شبکه های اجتماعی نشوید. برای محدود کردن وقت خود در شبکه های اجتماعی ، می توانید فعالیت های دنیای واقعی را نیز برنامه ریزی کنید که به شما کمک می کند تا بر محیط و شرایط نزدیک خود تمرکز کنید. کتاب بخوانید ، فیلم تماشا کنید ، به گردش بپردازید ، بازی کنید ، نان بپزید یا با یک دوست تلفنی مکالمه کنید. زمانی را برای لذت بردن از زندگی در حالت آفلاین اختصاص دهید.

منبع: VERYWELLMIND

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *