دویدن روی تردمیل بهتر است یا دویدن در فضای باز؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

یک سوال عمده که دوندگان نظرات مختلفی در مورد آن دارند، این است که دویدن روی تردمیل بهتر است یا دویدن در فضای باز؟

طرفداران هر دو رویکرد عشق به دویدن دارند. با این حال، برخی از افرادی که در فضای باز می دوند، معتقدند که دویدن روی تردمیل یکنواخت و خسته کننده است، در حالی که افرادی که روی تردمیل می دوند ممکن است دویدن در یک محیط کنترل شده را ترجیح دهند.

خوشبختانه شما می توانید از مزایای هر دو نوع دویدن بهره مند شوید.

این مقاله مزایا و معایب دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز را بررسی می کند تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک برای شما بهترین انتخاب است.

دویدن روی تردمیل

تردمیل یک وسیله ورزشی با صفحه چرخشی قابل کنترل است که می توانید روی آن راه بروید یا بدوید. تردمیل در اکثر ورزشگاه ها وجود دارد، همچنین می توانید یکی از آن ها را خودتان از فروشگاه ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

دویدن روی تردمیل

مزایای دویدن روی تردمیل

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از تردمیل قابلیت دسترسی به آن است. از آن جا که بیشتر تردمیل ها در فضای بسته قرار دارند، می توانید از آن در روز یا شب و در هر شرایط آب و هوایی استفاده کنید که می تواند دویدن را برای کسانی که در شب ورزش می کنند یا کسانی که در مکان هایی با آب و هوای متغیر زندگی می کنند، دسترس پذیرتر کند.

بیشتر طرفداران دویدن روی تردمیل، از کارکردهای مختلفی که تردمیل می تواند ارائه دهد مانند کنترل دقت سرعت، شیب و بازه های زمانی آن­ها لذت می برند.

همچنین برای کسانی که آسیب دیدگیشان بهبود یافته و می خواهند ورزش را شروع کنند، نیز مفید است، زیرا آن ها می توانند با راه رفتن روی تردمیل در یک محیط کنترل شده به آرامی پیشرفت کنند.

به عنوان مثال، برای شخصی که از مچ پا آسیب دیدگی داشته است، دویدن در فضای باز به علت عواملی مانند زمین ناهموار، سطح لغزنده و غیره خطر بیشتری ایجاد می کند.

بنابراین دویدن روی تردمیل برای مفاصل شما ممکن است بهتر باشد زیرا بیشتر تردمیل ها دارای صفحه های بالشتکی هستند تا بخشی از ضربه را به خود بگیرند. در مقابل، زمین سخت، به ویژه پیاده روها و خیابان ها، چنین نخواهد بود.

برخلاف تصور عمومی، بیشتر تحقیقات نشان می دهد که هیچ یک از دویدن ها باعث آسیب به زانو یا مفصل نمی شود.

هم چنین بخوانید: پیاده روی یا دویدن ؛ کدام یک بهتر است؟

معایب دویدن روی تردمیل

بر خلاف دویدن در فضای باز، که در محیطی سرسبز و زیبا است، دویدن روی تردمیل در یک مکان ثابت است که برخی می گویند با گذشت زمان، دویدن روی تردمیل ممکن است خسته کننده شود.

مزایای دویدن روی تردمیل

با این حال، بسیاری از تردمیل های مدرن صفحه نمایش هایی را برای شبیه سازی دویدن در فضای باز فراهم می کنند، که ممکن است تجربه را لذت بخش تر کند. با این وجود، بسیاری معتقدند که این امر هرگز مانند دویدن در فضای باز نیست.

علاوه بر این، دویدن روی تردمیل در مقایسه با دویدن در فضای باز به مجموعه عضلات کمتری مانند گلوت و همسترینگ نیاز دارد. زیرا زمانی که روی تردمیل می دوید، بدن شما تمایل دارد که در یک حرکت ثابت خطی بدود و کف تردمیل شما را به جلو می کشد.

یک راه حل ساده برای این کار این است که چند بار در هفته تمرینات مقاومتی را در برنامه تناسب اندام خود بگنجانید. که می تواند به شما در به کار گرفتن عضلاتی که هنگام دویدن روی تردمیل کنار گذاشته شده بودند، کمک کند.

بسیاری از دوندگان به دلیل پارامترهای محدود تردمیل، گامهای طبیعی کمتر و کوتاه تری را با دویدن روی تردمیل گزارش کردند. با این حال حوزه بحث برانگیزی است. طی یک مطالعه که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، تفاوت قابل توجهی در گام های راه رفتن بین دویدن در فضای باز و دویدن روی تردمیل وجود نداشت.

در نهایت، یکی از بزرگترین نکات منفی دویدن روی تردمیل، هزینه آن است.

دویدن در فضای باز

دویدن در فضای باز شامل دویدن در هر مسیر، پیاده رو، خیابان و یا هر زمین دیگر در فضای باز است.

مزایای دویدن در فضای باز

دویدن در فضای باز

بیشتر دوندگان به دلیل تغییر منظره، هوای تازه، چالش هایی که در زمین ناهموار وجود دارد و گزینه های نامحدودی که برای انتخاب مسیرها وجود دارد، دویدن در فضای باز را بسیار لذت بخش تر از دویدن روی تردمیل می دانند.

تنوع زیاد می تواند انگیزه فرد را برای ادامه ورزش افزایش دهد.

اگرچه دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز مزایای سلامتی از جمله کاهش فشار خون پایین، استقامت بیشتر و کاهش خطر افسردگی را به همراه دارد، اما دویدن در فضای باز ممکن است مزایای بیشتری داشته باشد. زیرا به شما کمک می کند تا بیشتر با طبیعت در ارتباط باشید.

جالب توجه است، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که حداقل صرف زمان به مدت ۳۰ دقیقه در هفته در اطراف فضای سبز مانند پارک ها و جنگل ها، می تواند میزان افسردگی را ۷٪ و فشار خون بالا را ۹٪ کاهش دهد.

علاوه بر این، محیط ها و موانع مختلفی که هنگام دویدن در فضای باز ممکن است با آن ها روبرو شوید می توانند به شما در فعال سازی سایر گروه های عضلانی و ایجاد تعادل بهتر کمک کنند. این اقدامات می تواند شامل جاخالی دادن افراد دیگر در مسیر، پرش از روی گودال ها و یا دویدن در تپه ها باشد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است افرادی که در فضای باز می دوند استخوان های محکم تری دارند زیرا آن ها در سطوح سخت تری می دوند. که این امر باعث می شود نیروی جاذبه و فشار بیشتری بر استخوان ها وارد شود که در نتیجه برای متابولیسم استخوان مهم است.

در نهایت، اگر از هزینه کفش دو و تجهیزات ورزشی چشم پوشی کنیم، دویدن در فضای باز کاملاً رایگان است. همین امر باعث می شود که دویدن در فضای باز برای افراد با هر درآمدی، دسترس پذیری بیشتری داشته باشد.

معایب دویدن در فضای باز

دویدن در فضای باز بهتر است در دمای خشک و نسبتا گرم باشد. دویدن در آب و هوای بارانی، برفی و دمای بسیار سرد یا گرم، خطرناک تر است. اگرچه با داشتن لباس مناسب، آموزش و آمادگی مناسب، می توانید در اکثر شرایط آب و هوایی در فضای باز بدوید.

معایب دویدن روی تردمیل

علاوه بر این، دویدن در سرما یا گرمای شدید می تواند خطر کمبود آب بدن شما را افزایش دهد. اگر لباس مناسب نپوشید و آب کافی بدن خود را تامین نکنید، می تواند تهدید کننده زندگی شما باشد.

در نهایت، دویدن در شب احتمال آسیب دیدگی را افزایش می دهد و می تواند خطرناک باشد. اگر دویدن در شب را انتخاب کردید، حتماً لباس شب رنگ بپوشید و از چراغ برای کمک به دید خود استفاده کنید. همچنین مسیر خود و زمان انتظار برای رسیدن به خانه را به دوست خود بگویید. بهتر است، یک دوست در دویدن در فضای باز همراه خود داشته باشید.

کدام یک برای کاهش وزن بهتر است؟

بهترین ورزش برای کاهش وزن، ورزشی است که از انجام آن لذت می برید.

چه دویدن روی تردمیل و چه دویدن در فضای باز را ترجیح دهید، ورزش هوازی منظم مانند دویدن، باعث کالری سوزی می شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که چند بار در هفته دویدن (حتی تعداد کم) منجر به چربی سوزی می شود. جالب اینجاست که حتی اکثر شرکت کنندگان در این مطالعه علاوه بر کاهش وزن قابل توجهی که داشتند، منجر به افزایش حجم عضلات آن ها هم شد.

حداقل دو نوع متفاوت از دویدن می تواند به کاهش وزن کمک کند.

شما می توانید با دویدن با شدت کم تا متوسط، که به آن دویدن حالت پایدار نیز می گویند، وزن خود را کم کنید. دویدن با حالت پایدار به معنای دویدن با سرعت پیوسته و با همان شدت برای مدت زمان مشخص است.

به این ترتیب، می توانید از تمریناتی با شدت زیاد و استراحت کوتاه (به نام تمرینات هیت) استفاده کنید. هیت شامل ورزش های شدید و فواصل استراحت کوتاه بین ۹۰-۳۰ ثانیه ای است. مانند دو سرعت، و به دنبال آن یک دوره استراحت مانند دویدن آهسته یا راه رفتن است.  یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که هم ورزش هیت و هم دویدن حالت پایدار به افراد کمک می کند تا چربی سوزی داشته باشند. در واقع کاهش وزن به تلاش و لذت فرد در طول تمرین و همچنین تعداد دفعاتی که فرد ورزش می کند، بستگی دارد.

این نتایج نشان می دهد که هر نوع دویدن را که انتخاب کنید، گزینه ی خوبی است.

خوشبختانه، شما می توانید هم هیت و هم حالت پایدار را روی تردمیل یا بیرون از منزل انجام دهید. با این حال، اگر بیرون از منزل می دوید، مطمئن شوید که برای جلوگیری از آسیب دیدگی، روی زمین هموار بدوید.

فراتر از کاهش وزن، تمام انواع دویدن می تواند مزایای سلامتی بی شماری از جمله کاهش فشار خون، کلسترول، قند خون، افسردگی و اضطراب را برای شما به همراه داشته باشد.

اگر تازه شروع به دویدن می کنید، حتماً ابتدا با یک ارائه دهنده خدمات سلامت صحبت کنید تا مطمئن شوید این کار برای شما مناسب است. همواره بهتر است آهسته و به تدریج پیشرفت کنید.

دویدن در فضای باز

نکات مهم

جدای از این که از دویدن روی تردمیل و یا دویدن در فضای باز لذت می برید، دویدن ایمن و بدون خطر اهمیت بالایی دارد.

قبل از اینکه یک تمرین ورزشی جدید را امتحان کنید، با ارائه دهنده خدمات سلامت خود صحبت کنید، به خصوص اگر شما یک بیماری مزمن مانند بیماری قلبی دارید.

شروع تمرینات ورزشی بیش از حد پرتکاپو می تواند منجر به آسیب دیدگی یا نتایج جدی تر اما نادر، مانند حمله قلبی شود.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی کالری مصرف می کنید.

مطالعات نشان داده است افرادی که مسافت های طولانی را می دوند و یا افرادی که رژیم های غذایی بسیار کم کالری دارند احتمالاً به دلیل آسیب دیدگی طولانی مدت و کمبود کالری مورد نیاز برای ترمیم مناسب استخوان، استخوان های ضعیف تری دارند.

بنابراین، چه روی تردمیل و چه در فضای باز بدوید، مصرف کالری کافی و استراحت کافی میان دویدن، برای بهبودی سلامت ضروری است.

دویدن زمانی که از آن لذت می برید و می توانید آن را طولانی مدت انجام دهید، بهترین کار است.

چه دویدن روی تردمیل و یا دویدن در فضای باز را انتخاب کنید، هر دو فواید زیادی مانند کاهش خطر بیماری مزمن و بهبود سلامت روان را به همراه دارند.

انتخاب مناسب ترین نوع دویدن به بودجه، محیط و ترجیحات کلی شما بستگی دارد. اگر در انتخاب خود مطمئن نیستید، سعی کنید هر دو فضای باز و تردمیل را امتحان کنید و یا هر دو را متناوبا انتخاب کنید.

در هر صورت، دویدن برای سلامتی شما بسیار مفید است.

دویدن روی تردمیل و دویدن در فضای باز هر کدام مزایا و معایبی دارند.

چه دویدن در فضای باز و چه دویدن روی تردمیل را انتخاب کنید، هر کدام از نظر جسمی و روحی مزایایی برای شما دارد.

بهترین دویدن برای شما نوعی است که از آن لذت می برید و در دراز مدت هم موجب رضایت و خشنودی شما می شود.

منبع: HEALTHLINE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *