دلیل خروپف چیست و چگونه آن را متوقف کنیم؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دلیل خروپف این است که بافت های شل در گلو تکان می خورند ، زیرا هوایی که در آن تنفس می کنید از کنار آن ها عبور می کند. تقریباً نیمی از بزرگسالان هر از گاهی خروپف می کنند. مواردی مانند وزن ، سلامتی و شکل دهان شما می تواند باعث شود بیشتر در شب خروپف کنید.

چگونه متوجه شویم که خروپف می کنیم؟

خروپف

اگر صدای خروپف آنقدر بلند باشد که شریک شما را بیدار کند ، احتمالاً در مورد آن چیزهایی شنیده اید. اگر به آن ها اعتقاد ندارید یا تنها می خوابید و می خواهید مطمئن شوید ، قبل از خواب یک دستگاه ضبط صدا را روشن کنید.

بینی گرفته

هر چیزی که شما را از تنفس از طریق بینی باز دارد ، می تواند دلیل خروپف شود ، مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا یا آلرژی. داروهای بدون نسخه یا نوارهای بینی می توانند به بازکردن این مجاری تنفسی کمک کنند ، اما اگر هفته ها مبتلا به سرفه شده اید ، با پزشک خود مشورت کنید.

به پشت خوابیدن

به پشت خوابیدن می تواند باعث خروپف یا بدتر شدن آن شود. خوابیدن به پهلو بهتر است. همچنین می توانید با دو یا سه بالش روی هم بخوابید تا به پشت صاف نباشید.

شکل بینی

اگر دیواره نازک بین سوراخ های بینی شما درست شکل نگرفته باشد ، یک طرف آن می تواند کوچکتر از طرف دیگر باشد که به آن انحراف تیغه بینی می گویند. این مساله می تواند نفس کشیدن را برای شما دشوار کند و دلیل خروپف شود. اگر بینی شما در تصادف آسیب دیده باشد ، همین اتفاق می افتد. با پزشک خود صحبت کنید گاهی اوقات جراحی می تواند آن را برطرف کند.

هم چنین بخوانید: نارکولپسی یا حمله خواب چیست؟

شکل دهان

اگر قسمت فوقانی دهان به طرف گلو کوتاه و ضخیم باشد ، می تواند راه تنفس شما را تنگ کرده و باعث خروپف شود. هم چنین اگر قطعه کوچک بافتی که از کام نرم شما آویزان است طولانی تر از حد معمول باشد هم باعث خروپف می شود. ممکن است شما با این چیزها متولد شوید ، اما اگر اضافه وزن داشته باشید ممکن است این موارد بدتر شوند. گاهی اوقات جراحی نیز می تواند به این امر کمک کند.

دارو

داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند (آرام بخش نامیده می شوند) ، شل کننده های عضلانی و برخی داروهای ضد افسردگی می توانند زبان و ماهیچه های گلو را آرام کنند. برخی از داروها همچنین می توانند به افزایش وزن کمک کنند و آپنه خواب را تشدید کند. در صورت خروپف کردن و مصرف هر یک از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

آپنه خواب

خروپف می تواند نشانه بیماری جدی تری به نام آپنه خواب باشد. این وضعیتی است که در آن فرد در طول خواب به طور مکرر برای مدت کوتاهی تنفس خود را متوقف می کند. ممکن است باعث نفس نفس زدن یا بیدار شدن شما در طول شب شود. علائم آن شامل خشکی دهان ، سردرد یا گلو درد در صبح است. این مساله با سکته مغزی ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی مرتبط است ، بنابراین اگر فکر می کنید ممکن است دچار آپنه خواب شوید ، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است دستگاهی را توصیه کنند که به شما در تنفس هنگام خواب یا در برخی موارد جراحی کمک می کند.

خروپف کودک

خروپف کردن کودکان به صورت گاه به گاه غیر معمول نیست ، به خصوص اگر سرماخوردگی یا آلرژی داشته باشند. اما در برخی موارد ، می تواند نشانه ای از عفونت در سینوس ها ، گلو ، ریه ها یا مجاری تنفسی یا احتمالاً آپنه خواب باشد. اگر متوجه شده اید که فرزند شما اغلب شب ها با صدای بلند خروپف می کند ، در این مورد با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

خروپف در بارداری

مادران آینده احتمالاً خروپف می کنند زیرا مجاری بینی آنها ممکن است متورم شده و تنفس را دشوار کند. افزایش وزن در دوران بارداری همچنین می تواند به دیافراگم فشار وارد کند ، که به انتقال هوا به داخل و خارج ریه ها کمک می کند. اما زنان باردار باید در صورت خروپف به پزشک خود اطلاع دهند ، زیرا می تواند با مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا مرتبط باشد.

منبع: WEBMD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *