خشکی دست و راه های درمان و جلوگیری از آن

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

خشکی دست ها، اتفاقی رایج است. شاید مشکل خطرناکی نباشد اما ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. در اکثر مواقع، خشکی دست ها بر اثر شرایط محیطی به وجود می آید. به طور مثال، آب و هوا می تواند باعث خشکی دست ها شود. شستن مداوم دست ها، تماس با مواد شیمیایی و بیماری های خاص نیز می توانند باعث خشک شدن دست ها شوند.

خشکی پوست شما به هر دلیلی که باشد، روش های مختلفی برای مرطوب سازی آن وجود دارد. روش های درمان خشکی پوست، روش های جلوگیری از آن و دلایل خشکی پوست را در این مقاله بررسی می کنیم.

خستگی دست

۱۰ درمان برای خشکی دست ها

برای مقابله با خشک شدن دست ها، می توانید از برخی درمان های زیر استفاده کنید:

۱. مرطوب کردن

مقداری کرم یا لوسیون مرطوب کننده را چندبار در روز استفاده کنید. لوسیون های و کرم ها به بازگشت رطوبت به پوست و باقی ماندن آن کمک می کنند.

هم چنین بخوانید: چگونه پوست جوان و شادابی داشته باشیم؟

۲. پوشیدن دستکش

اگر دستانتان زیاد با آب تماس دارد، مانند زمان شستن ظرف ها، حتما از یک جفت دستکش استفاده کنید. دستکش می تواند کمک کند که روغن های طبیعی پوستتان از بین نرود.

۳. کاهش استرس

ممکن است عجیب به نظر برسد اما بین استرس و اگزما، ارتباط وجود دارد. پس اگر متوجه شدید دستانتان به دلیل اگزما، به شدت خشک می شوند، تلاش کنید با خود مراقبتی، سطح استرس خود را کاهش دهید.

۴. دارو درمانی

اگر اگزمای شدید دارید، ممکن است نیاز به دارو داشته باشید تا دستانتان فرصت کافی برای ترمیم را داشته باشند. ممکن است پزشکتان استرویدهایی برای اعمال به پوستتان تجویز کند و یا حتی آنتی بیوتیک های خوراکی.

۵. درمان با اشعه فرابنفش

در بعضی از موارد پسوریازیس شدید، درمان با اشعه فرابنفش می تواند باعث شود که پوستتان خودش را ترمیم کند. گرچه قبل از هر اشعه درمانی، باید با پزشک خود مشورت کنید.

۶. مراقبت در طول شب

یکی از بهترین درمان ها برای خشکی پوست، استفاده از لوسیون و یا مرطوب کننده هایی بر پایه ی نفت است. موادی همانند وازلین. سپس دستانتان را با یک جفت دستکش نرم و یا جوراب بپوشانید. در دام انداختن رطوبت باعث جذب بیشتر آن در پوستتان می شود و موقع بیدار شدن از خواب، دستانی به نرمی کودکی خود خواهید داشت.

هم چنین بخوانید: راهکارهای جلوگیری از خشکی پوست

۷. استفاده از کرم یا لوسیون

برای پوست های خشک و زبر، ممکن است پزشکتان به شما لوسیون ویژه ای که دارای اسید لاکتیک و یا اوره است را پیشنهاد دهد. این مواد باعث خلاص شدن شما از شر خشکی پوست می شوند.

۸. استفاده از کرم های هیدروکورتیزون دار

در بعضی مواقع، خشکی پوست می تواند به شرایطی به نام درماتیت منجر شود که در آن، پوست ملتهب و قرمز می شود. در چنین شرایطی، لوسیونی که دارای هیدروکورتیزون است می تواند مفید باشد. هیدروکورتزون می تواند باعث تسکین پوست ملتهب شما شود.

۹. استفاده از یک پانسمان مرطوب

پوستی که بخاط خشکی تَرَک برداشته، برای درمان نیاز به مراقبت ویژه دارد. پزشکتان ممکن است پیشنهاد کند که تا زمانی که پوستتان ترمیم می گردد، از یک پانسمان مرطوب استفاده کنید.

۱۰. استفاده از مرطوب کننده های قوی

برای مرطوب سازی عمیق، از مرطوب کننده هایی که برای حیوانات ساخته شده استفاده کنید. بله درسته! چنین محصولاتی برای مواردی چون خشکی بدن گاو کاربرد دارند و می توانند عمیقاً پوست انسان را هم مرطوب کنند.

چگونه از خشکی پوست جلوگیری کنیم؟

اگر خشکی دستانتان به خاطر شرایط کاریتان است، همیشه لوسیونی کوچک همراه خود داشته باشید تا بتوانید دائماً پوستتان را در طول روز، مرطوب نگه دارید. به دنبال مرطوب کننده هایی با مواد زیر باشید:

  • گلیسیرین
  • روغن جوجوبا
  • کره کاکائو
  • آلوئه ورا

اگر در محلی مانند بیمارستان و یا رستوران کار می کنید که نیاز به شستشوی مکرر دستانتان دارید، از رئیستان درخواست کنید که محفظه های لوسیون بر روی دیوارها نصب کند. اگر از قبل وجود دارند، از آن ها استفاده کنید.

باید از گرمای زیاد همانند خشک کن های دست، دوری کنید. همانند سرما، گرما نیز می تواند باعث خشکی پوست شما شود.

دلایل خشکی پوست

شرایط آب و هوایی

طبیعی است که در ماه های سرد سال، پوستتان خشک تر شود. تغییرات آب و هوایی، به ویژه هوای سرد و خشک، می تواند باعث خشکی دستتان شود. کاهش رطوبت هوا باعث کاهش رطوبت پوست شما نیز می شود.

شرایط محیط کار

شرایط محیط کار نیز می توانند باعث خشکی پوست شوند. به طور مثال شغل هایی مانند پرستاری، پزشکی و یا معلمی که نیاز به شستشوی بیش از حد دست ها است، می توانند باعث خشکی پوست شوند. کارگران کارخانه ها و آرایشگران نیز ممکن است دائم با مواد شیمیایی و یا اجسامی که باعث تحریک پوست می شوند سر و کار داشته باشند. چنین مواردی نیز باعث خشکی پوست می شد.

بیماری های خاص

بعضی بیماری های خاص نیز می توانند باعث خشکی دست شوند و یا فرد را در معرض خشکی مکرر دست قرار دهند. به طور مثال شخصی که سیستم  بدنش اختلالاتی همانند دیابت و یا لوپوس دارد، ممکن است گردش خون کمی در دستانش داشت باشد که باعث تحریک آسان تر دست ها می شود. اگزما و پزوریازیس نیز دو بیماری هستند که ممکن است باعث التهاب، خشکی و ترک برداشتن پوست شوند.

چه موقع به کمک نیاز داریم؟

اگر خشکی پوست به دلیل اگزما یا بیماری های پوستی دیگری ایجاد شده است، ممکن است عوارضی همانند عفونت و یا ناخن های بدشکل داشته باشد.

برخی علائم نشان دهنده ی مشکلات جدی است. همانند:

  • تغییر رنگ پوست
  • خونریزی
  • قرمزی بیش از حد
  • تخلیه شدن رطوبت از طریق نواحی باز پوست
  • متورم شدن پوست

اگر خشکی پوست شما با روش های خانگی درمان نشد و یا یکی از علائم بالا را دارید، باید از پزشکان متخصص درخواست کمک کنید.

منبع: HEALTHLINE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *