تاثیر افسردگی بر روابط عاطفی چگونه است؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تاثیر افسردگی بر روابط عاطفی چگونه است؟ زندگی با افسردگی می تواند بر روابط شما با عزیزان و دوستان تأثیر بگذارد. اما روش هایی وجود دارد که می توانید در هنگام افسردگی با کنترل وضعیت خود با دیگران ارتباط برقرار کنید.

زندگی با افسردگی چالش هایی از جمله غلبه بر موانع تغذیه و حفظ روابط معنادار به همراه دارد.

تاثیر افسردگی بر روابط عاطفی

تاثیر افسردگی بر روابط عاطفی

طبق مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ ، زوجین اظهار داشتند که افسردگی به طرق زیر بر روابط عاشقانه آنها تأثیر منفی می گذارد:

  • عوارض عاطفی
  • روابط عاشقانه و صمیمیت جنسی
  • ارتباطات
  • انزوا
  • کمبود انرژی / انگیزه
  • وابستگی به رابطه
  • عدم درک
  • عدم قطعیت

همچنین ، این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که گزارش کردند چگونه افسردگی بر روابط آنها تأثیر می گذارد ، براساس وضعیت افسردگی آن ها و همسرشان نتایج متفاوت است.

هم چنین بخوانید: علت افسردگی بدون دلیل چیست؟

افسردگی چه مشکلاتی را می تواند در روابط ایجاد کند؟

چه با افسردگی زندگی کنید و چه با کسی که دچار افسردگی است رابطه یا دوستی داشته باشید ، این شرایط از طرق مختلف می تواند بر ارتباط شما تأثیر بگذارد.

تاثیر افسردگی بر روابط عاشقانه

سارا رتری ، دکترای روانشناسی زوجین و بنیانگذار موسسه ارتباطات زوجین ، می گوید بسیاری از علائم افسردگی ، مانند خستگی ، کمبود انرژی ، کاهش علاقه به فعالیت ها و تحریک پذیری ، همه چیز را در روابط دشوار می کند.

به جای احساس نزدیک شدن، می توانید به سرعت احساس کنید که از شریک زندگی خود دور شده اید. روابط برای بقا به صرف انرژی نیاز دارند و داشتن انرژی هنگامی که دوره های افسردگی را تجربه می کنید دشوار است .

وقتی یک دوره افسردگی را تجربه می کنید ، معمولاً هیچ چیز جذاب به نظر نمی رسد و فرد فاقد انرژی و علاقه به انجام هر کاری با شریک زندگی خود است. بنابراین وقتی شریک زندگی شما چیزی را درخواست می کند ، ممکن است احساس یک چالش یا بار کنید یا حتی برایتان تحریک کننده باشد.

یک تاثیر دیگر افسردگی بر روابط عاطفی این است که علاقه جنسی نیز گاهی از بین می رود. ممکن است بخواهید خودتان را کنار بگذارید و آنچه را که اتفاق می افتد با شریک زندگی خود به اشتراک نگذارید. گاهی اوقات ممکن است احساس بی ارزشی کنید یا احساس گناه کنید ، که درخواست کمک را به چالش می کشد.

روابط دیگر

در طول دوره های افسردگی ، شاید کمتر علاقه داشته باشید که با دوستان و عزیزانتان وقت بگذرانید و درگیر کار سخت تر باشید.

“ممکن است احساس کنید دعوت ها را رد می کنید و از افرادی که به آنها اهمیت می دهید عقب نشینی کنید … فعالیت هایی که قبلا دوست داشتید، اغلب دیگر جذاب به نظر نمی رسند ، یا تلاشی که برای شرکت در آن انجام می دهید احساس می کنید انرژی بیشتری از شما می توانید گرفته می شود.

نکاتی در مورد به حداقل رساندن تاثیر افسردگی بر روابط عاطفی

 به حداقل رساندن تاثیر افسردگی بر روابط عاطفی

اگرچه آسان نیست ، اما روش های زیر می توانند تأثیر مثبتی در روابط شما داشته باشند.

روابط عاشقانه

افسردگی خود را درک کنید

افسردگی نشانه ای از انواع مختلف عدم تعادل است.

افسردگی مانند یک چراغ اخطار قرمز بر روی داشبورد شخصی شماست وقت آن است که بفهمید این هشدار چه چیزی را به شما می گوید.

رتری پیشنهاد می کند به موارد زیر توجه کنید:

  • عادت های خواب
  • کیفیت غذا
  • سطح استرس
  • عادت های ورزش
  • عدم تعادل هورمون ها
  • تأثیر صدمات سر یا ستون فقرات

داروهای ضد افسردگی نباید اولین انتخاب باشند تا زمانی که شما در مورد کشف کردن آنچه که شما را از تعادل خارج کرده است ، کار و بررسی انجام دهید.

با شریک زندگی خود صحبت کنید

جزئیات مربوط به سلامت روان خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید.

بخشی از افراد می گویند که نمی خواهند شریک زندگی خود را ناراحت کنند یا خیلی خجالت می کشند.اما باید به شریک زندگی تان که شما و رابطه تان را دوست دارد و برای شما ارزش قائل است ، اجازه دهید از این مسائل مطلع باشد و با شریک زندگی خود صحبت کنید. به همسرتان اطلاع دهید که هنگام اشتراک گذاری آنچه اتفاق می افتد ، به آن ها احتیاج دارید تا گوش دهند.

آنچه را که نیاز دارید بخواهید

درخواست کمک از شریک زندگی می تواند شما را نزدیک نگه دارد. بسیاری از افراد از اینکه می توانند به شریک زندگی خود کمک کنند بسیار خوشحال می شوند.

Rattray می گوید: “اگر پیشنهادی تا حدودی جذاب به نظر می رسد ، اما همچنین خیلی سخت به نظر می رسد ، به شریک زندگی خود بگویید چه نوع کمکی را برای تحقق آن نیاز دارید.”

زمان هایی را برای با هم بودن تعیین کنید

زمان ها و شرایطی را که انرژی شما بهترین است مشخص کنید و برنامه ریزی کنید که در آن زمان ها کارها را با هم انجام دهید.

رتری می گوید: “آنچه را که به شما کمک می کند احساس نزدیکی و ارتباط داشته باشید ، اولویت بندی کنید و افراد را در بالای لیست خود قرار دهید.”

به عنوان مثال ، اگر صبح هنگامی است که احساس بهترین حالت را دارید ، برنامه صبحانه خوردن با هم یا پیاده روی صبح با هم چند بار در هفته را تنظیم کنید.

روابط دیگر

به دوستان معتمد اعتماد کنید

بررسی کنید که با کدام اعضای خانواده و دوستان خود احساس امنیت و صمیمیت می کنید و شرایط خود را با آن ها در میان می گذارید و به آنها بگویید چه احساسی دارید.

رتری می گوید: “به افراد مورد اعتماد در زندگی خود اجازه دهید بدانند که چه چیزی را پشت سر می گذارید در این صورت حمایت و همدلی از سمت آن ها احساس خوبی برایتان به همراه خواهد داشت.”

نه بگویید

“آماده باشید تا به هر چیزی که اکنون نمی توانید قبول کنید” نه “بگویید. اگر انرژی یا علاقه ای به شرکت در کاری ندارید ، یا توانایی پیگیری کاری را ندارید ، از خود مراقبت کنید و دعوت ها یا درخواست ها را رد کنید “. افسردگی علامت آن است که شما از تعادل خارج شده اید و استراحت و نه گفتن ، چیزی است که شما نیاز دارید ، نه احساس گناه در مورد عدم توانایی انجام آنچه را که توافق کرده اید.

هم چنین بخوانید: چگونه به راحتی نه بگوییم؟

به دعوت ها پاسخ دهید

اگرچه نه گفتن به دعوت درست است ، اما به جای چشم پوشی از دعوت به مهمانی ها و مجالس ، به افراد بگویید می خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید و دوباره با آنها در تعامل باشید ، اما شما در حال حاضر آمادگی حضور در جمع را ندارید.

چیزی کوتاه و قابل تأمل ، از جمله “من برای دوستی مان ارزش قائل هستم و واقعاً امیدوارم که وقتی حالم بهتر شد با شما ارتباط برقرار کنم” می تواند احترام به شخصی که برای شما مهم است را نشان دهد.

کارهای خود را توضیح دهید

رتری پیشنهاد می کند قبل یا بعد از دیدن افراد، به خانواده و دوستان بگویید که چرا ممکن است رفتار متفاوتی داشته باشید.

او می گوید: “اگر احساس تحریک پذیری یا حساسیت دارید ، با دوستان و نزدیکان خود صاف باشید و به آنها بگویید که کاملاً سرحال نیستید ، نه اینکه رفتار منفی داشته باشید و بدون توضیح رفتار کنید.”

چه موقع به دنبال کمک باشید

چه موقع به دنبال کمک برای تاثیر افسردگی بر روابط عاطفی باشید

بعضی اوقات انجام اقدامات کنترل افسردگی توسط خود شما امکان پذیر نیست.

“چه بخواهید با یک فرد متخصص روان درمانی یا زوج درمانی ، یک متخصص طب یا یک پزشک مشورت کنید ، این کار جزو اقدامات مثبت در جهت سلامتی و رشد است و نشانه هایی از عدم موفقیت نیست. هر کس می تواند از ابزارهای بیشتر در جعبه ابزار خود ، مهارت های مقابله ای بیشتر و عادات سالم بیشتری استفاده کند. ” “برای داشتن زندگی بهتر نباید صبر کنید تا به مرحله ترس و وحشت برسید. وقتی آگاهی دارید که احساسی مانند قبل ندارید ، یا احساسی را که می خواهید احساس نمی کنید ، به دنبال کمک باشید. “

هم چنین بخوانید: ۲۰ راهکار درمان افسردگی و رهایی از آن

در حالی که زندگی با افسردگی می تواند حفظ روابط را دشوار کند ، اما روش هایی وجود دارد که می توانید با کسانی که بیشتر از همه به آن ها علاقه دارید نزدیک بمانید. درک و مدیریت افسردگی روش خوبی برای مراقبت از خود برای داشتن روابط سالم با دیگران است.

از طریق ارتباط آزاد درباره احساسات ، نیازها و چالش های احتمالی ، شما و عزیزانتان می توانید با هم تعامل و ارتباط داشته و به تقویت روابط خود کمک کنید.

منبع: PSYCHCENTRAL

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *