عشق و انواع مختلف آن را بهتر بشناسید

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عشق، تجربه وشناخت آن یکی از مهمترین اهداف روابط سالم است. همه انواع مختلف عشق را ابراز و هم چنین دریافت می کنند. علاوه بر آن ، برخی از افراد نسبت به سایرین توانایی تجربه انواع خاصی از علاقه را دارند.

۸ نوع مختلف عشق بر اساس اعتقادات یونان باستان

۱. آگاپه – عشق بی قید و شرط

نخست ، ما آگاپه را داریم. این مدل یک علاقه نوع دوست ، از خودگذشته و بی قید و شرط است. یونانی ها فکر می کردند کاملاً رادیکال است ، شاید به این دلیل که افراد معدودی به نظر می رسد طولانی مدت آن را احساس کنند. برخی از مردم آگاپه را نوعی علاقه معنوی توصیف می کنند. به عنوان مثال ، مسیحیان معتقدند که حضرت عیسی(ع) این نوع عشق را به همه انسان ها نشان داده است. او از خودگذشته بود و خود را فدا کرد تا دیگران از گناهان خود خلاص شوند. هم چنین او برای خوشبختی دیگران رنج می برد.

۲. اروس – رومی

اروس به نام خدای یونانی عشق و باروری نامگذاری شده است. بنابراین ، معمولاً با عشق عاشقانه ، پرشور و جسمی همراه است. این احساس بیانگر اشتیاق و تمایل جنسی است. یونانی ها در واقع بسیار از این احساس وحشت داشتند. آنها فکر می کردند به دلیل اینکه انسان انگیزه غریزی برای تولید دارد ، این احساس بسیار قدرتمند است و منجر به از دست رفتن کنترل می شود. اگرچه یونانی ها فکر می کردند این نوع احساس خطرناک است ، اما هنوز هم نوعی احساساست که با تمایل پرشور و جنسی همراه است. حتی در روزهای مدرن ، برخی معتقدند که این نوع عشق گرم و سوزان است.

۳. فیلیا – محبت

یونانیان این نوع احساس را “محبت آمیز” تعریف کردند. به عبارت دیگر ، این نوع عشقی است که شما نسبت به دوستان خود احساس می کنید. از قضا ، یونانیان باستان فکر می کردند که این نوع احساس بهتر از اروس (تمایل جنسی) است ، زیرا علاقه بین افرادی است که خود را برابر می دانستند. در حالی که بسیاری از مردم کلمه “عشق” را با عاشقانه پیوند می دهند ، افلاطون همواره استدلال می کند که جذابیت جسمی برای عشق لازم نیست. از این رو ، چرا انواع مختلفی از عشق وجود دارد. این نوع ، به ویژه ، اغلب به عنوان “عشق افلاطونی” شناخته می شود – تمایل بدون اعمال جنسی.

۴. فیلاتیا – علاقه به خود

فیلاتیا علاقه به خود است. در جامعه مدرن ما ، بیشتر مردم علاقه به خود را با خودشیفتگی یا خودخواه بودن مرتبط می کنند. با این حال ، این همان معنایی نیست که یونانیان باستان از علاقه به خود داشتند. این علاقه به هیچ وجه منفی یا ناسالم نیست. در واقع ، لازم است که بتوانیم محبت را به دیگران هدیه دهیم و دریافت کنیم. ما نمی توانیم آنچه را که نداریم به دیگران بدهیم. و اگر خودمان را دوست نداریم ، چگونه می توانیم دیگران را دوست داشته باشیم؟ راه دیگر برای دیدن علاقه به خود ، فکر کردن در مورد آن به عنوان خود دلسوزی است. درست همانطور که ممکن است به شخص دیگری محبت و علاقه نشان دهید ، باید همان محبت و عشق را به خود نشان دهید.

۵. استورگ – آشنا

استورگ را می توان “عشق آشنا” تعریف کرد. این نوع عشق بسیار شبیه به احساسات دوست داشتنی و عشق محبت آمیز بین دوستان است. با این حال ، این احساس بیشتر به علاقه بین والدین و فرزندان شبیه است. دقیقاً مانند فیلیا ، جذابیت جسمی و جنسی ندارد. اما پیوند ، خویشاوندی و آشنایی شدید بین مردم وجود دارد.

۶. پراگما – عشق ماندگار

یونانیان باستان پراگما را “عشق پایدار” تعریف می کنند. به عبارتی ، این مورد تقریباً برعکس اروس (عشق جنسی) است. اروس بخاطر اشتیاق و شدت آن تمایل به سوختن سریع دارد. با این حال ، پراگما عشقی است که در مدت زمان طولانی بلوغ و رشد پیدا کرده است. مثال آن زوج های متاهل قدیمی که از دوران نوجوانی با هم بوده اند و هنوز هم دست در دست دارند ، هستند. متأسفانه ، پیدا کردن این نوع عشق در جامعه امروز به نوعی نادر است. افراد صبر و شکیبایی و تمایل به تماشای عشق با گذشت زمان را ندارند. این نوع عشق به تلاش زیادی نمی پردازد. هر دو نفر در ایجاد مصالحه خوب هستند و هرکدام برای ایجاد خوشبختی شخص مقابل تلاش مساوی انجام می دهند.

۷. لودوس – بازیگوش

لودوس به عنوان “عشق بازیگوش” شناخته می شود. با این وجود ، راه بهتر برای توصیف آن ، احساس دلگرمی در روزهای ابتدایی عاشقانه است. اگر قبلاً عاشق شده اید ، می دانید که درباره چه چیزی صحبت می کنم. خوشبینی هایی که دارید، عشق تان از درون در می گذرد ، احساس می کنید که هرگز نمی خواهید بدون او باشید. بررسی ها نشان می دهد وقتی افراد این نوع عشق را تجربه می کنند ، مغز آنها مانند کوکائین عمل می کند . به عبارت دیگر ، مغز شما دقیقاً مانند کسی که به معنای واقعی کلمه از نظر دارویی سرشار است روشن و فعال می شود. این باعث می شود احساس زندگی و هیجان را احساس کنید.

۸. مانیا – شیدایی

مانیا لزوماً نوع خوبی از عشق نیست ، زیرا وسواسی است. این نوع عشقی است که می تواند شخص را به جنون ، حسادت و حتی عصبانیت سوق دهد. به این دلیل است که تعادل بین اروس (جنسی) و لودوس (بازیگوش) بسیار کم است. بسیاری از افرادی که این نوع علاقه را تجربه می کنند ، از عزت نفس پایین رنج می برند. آنها می ترسند عشق خود را از دست ندهند ، و این ترس آنها را مجبور می کند برای نگه داشتن آنها چیزهایی “دیوانه وار” بگویند یا انجام دهند. در صورت عدم کنترل ، شیدایی در بعضی موارد می تواند بسیار مخرب باشد.

منبع: LIFEHACK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *