انواع افسردگی در زمستان و دلایل ایجاد آن

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

افسردگی در زمستان با خواب آلودگی بیش از حد ، هوس غذایی ، افزایش وزن و افسردگی تابستانی با بی خوابی و کاهش اشتها مشخص می شود. درمان افسردگی زمستانی بر نور درمانی متمرکز است که با طلوع مصنوعی و تاریکی مقابله می کند. هیچ درمان قطعی برای افسردگی نادر تابستانی وجود ندارد. این دو الگوی فصلی یک تصویر آینه ای نیستند و یکپارچه سازی آنها با یکدیگر گیج کننده است. تعریف DSM از SAD بسیار گسترده است.

اختلال افسردگی فصلی (SAD) ، هم بسیار وسیع و هم بسیار ظریف تعریف شده است. از یک سو ، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) در مورد اینکه چه فصلی باعث افسردگی می شود بی طرف است ، حتی اگر از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر در زمستان ، نه در تابستان ، خلق و خوی بدتری داشته باشند.

افسردگی در زمستان با خواب آلودگی بیش از حد ، هوس غذایی و افزایش وزن ، افسردگی تابستانی با بی خوابی و کاهش اشتها مشخص می شود. درمان زمستانی بر نور درمانی متمرکز است که با طلوع مصنوعی قبلی و تاریکی مقابله می کند. هیچ درمان قطعی برای افسردگی نادر تابستانی وجود ندارد. این دو الگوی فصلی یک تصویر آینه ای نیستند و یکپارچه سازی آنها با یکدیگر گیج کننده است. تعریف DSM از SAD بسیار گسترده است.

برای اینکه افسردگی زمستانی با تعریف DSM مطابقت داشته باشد ، قسمت های فصلی باید در طول سال ها به طور قابل توجهی بیشتر از قسمت های غیر فصلی باشد. با این حال ، در زمان تشخیص ، دو زمستان آخر باید هر دو علامت دار باشند. کسی که سال گذشته افسردگی در زمستان را تجربه نکرده، اما زمستان امسال دوباره افسرده شده ، نمی تواند رسماً الگوی فصلی را تشخیص دهد ، حتی اگر این اختلال در زمستان بیشتر از آن اتفاق افتاده باشد. بنابراین ، این الزام بسیاری از موارد فصلی را که به نور درمانی پاسخ می دهند حذف می کند.

در واقع ، این اختلال زمستانی لزوماً هر سال رخ نمی دهد ، اما به طور منظم در دراز مدت به اندازه کافی رخ می دهد تا از دوره های افسردگی در سایر فصول بیشتر شود. برخی از سال ها ممکن است شبیه به رکود زمستانی باشد یا در دوره های کوتاه مدت مکرر و کوتاه مدت از افسردگی کامل رخ دهد ، در حالی که زمستان های دیگر ممکن است بدون مشکل سپری شوند.

هم چنین بخوانید: انواع افسردگی ، بررسی علل، علائم و درمان آن ها

علائم افسردگی در زمستان

علائم افسردگی در زمستان

برای تصمیم گیری در مورد شروع درمان با نور ، باید مجموعه ای از علائم کلیدی که موفقیت درمان را پیش بینی می کند در نظر بگیرید:

  • بی خوابی (خواب طولانی تر از حد معمول)
  • افت انرژی در بعد از ظهر یا عصر ، که قبل از خواب بهبود می یابد
  • در کل احساس بدتری در عصر نسبت به صبح دارید
  • هوس خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات (برخلاف تابستان)
  • خوردن بیشتر و افزایش وزن

هنگامی که برخی یا همه این علائم وجود دارد ، این شرط خوبی است که نور درمانی افسردگی را ریشه کن کند ، حتی اگر معیارهای DSM رعایت نشده باشد

برای برآورد شیوع جمعیت SAD ، یک مطالعه سوئیسی مصاحبه های DSM را برای افسردگی اساسی ، همراه با پرسشنامه فصلی ، با نزدیک به ۱۰۰۰ بزرگسال ، ۲۹-۸۹ ساله انجام داد ، که یک نمونه جمعیتی را تشکیل داد. از آن ها خواسته شد تا شدت تغییرات زمستانی را در علائم روانی و جسمانی از “اصلا” تا خفیف ، متوسط ​​و شدید ارزیابی کنند. همانطور که انتظار می رفت ، اکثریت بزرگ افسردگی زمستانی را تجربه نکردند ، اما ۱۱ نفر از آن ها تجربه کردند.

حال گروهی از افرادی را که علائم مشخصه SAD مانند انرژی کمتر ، نیاز به خواب بیشتر ، اشتهای بیشتر و خوردن بیشتر دارند اما احساس افسردگی ندارند را در نظر بگیرید! آنها اختلال خلقی ندارند و هنوز آزمایشات بالینی برای بررسی مفید بودن نور درمانی مورد نیاز است.

این گروه فصلی بدون افسردگی برای درک SAD ضروری است زیرا علائم فیزیکی یک ماه زودتر از علائم خلقی در شروع دوره افسردگی ظاهر می شوند. این دنباله در جدول زمانی فصلی برای افراد مبتلا به SAD اطلاعات مفیدی است زیرا آن ها می توانند پیش بینی کنند که افسردگی هفته ها بعد از بین رفته و قبل از وقوع نور درمانی پیشگیرانه را شروع کنند. با تشخیص نیاز به خواب بیشتر ، یا شروع هوس غذایی به عنوان پیش سازهای قسمت خلقی ، آن ها می توانند نور درمانی را زود شروع کرده و از قسمت زمستان اجتناب کنند.

بی خوابی و کاهش اشتها

در نهایت ، گروه نسبتاً کوچکی از بیماران فصلی را در نظر بگیرید که بدون علائم خواب و اشتها ، دچار این اختلال می شوند. متأسفانه ، احتمال پاسخ آنها به نور درمانی به میزان قابل توجهی کمتر از کسانی است که علائم پیش بینی کننده دارند. تجربه درمان این نوع افسردگی زمستانی هنوز کاملاً محدود است و احتمالاً تا پایان زمستان ، داروهای استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

این تغییرات در الگوهای علائم فصلی ما را وادار می کند تا چرخه خواب و علائم اشتها را از افسردگی متمایز در نظر بگیریم ، اما با زمان پیش بینی شده به آن مرتبط است. مراقب آن هوس کربوهیدرات در اواخر شب باشید! این اولین نشانه این است که افسردگی زمستانی در راه است.

با شیوع کرونا، هفته ها در خانه گیر کرده ایم ، نور داخل اتاق که هرگز با آنچه در خارج از خانه پیدا می کنیم مطابقت ندارد ، از شرایط طبیعی نور فصلی که مانع افسردگی زمستانی می شود ، حتی در بهار و تابستان محروم می شویم. درمان با نور پس از بیدار شدن از خواب ، هم چرخه شبانه روزی خواب و بیداری را تثبیت می کند و هم با سستی زندگی داخل خانه مقابله می کند.

درمان با نور مناسب که می تواند افسردگی را در هر زمان از سال از بین ببرد ، حتی برای افرادی که هرگز چرخه خلق فصلی را در زندگی روزمره تجربه نکرده اند. متناوبا ، در صورت امکان ، نیم ساعت در خارج از خانه هر روز صبح یک نوع درمان طبیعی است.

منبع: PSYCHOLOGYTODAY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *