۱۱ نکته مهم در برقراری ارتباط موثر با دیگران
در برقراری ارتباط موثر با دیگران، گاهی اوقات نحوه بیان بسیار مهم تر از چیزی است که می گوییم. بنابراین برای صحبت کردن و برقراری ارتباط در یک گزارش کوتاه، یک جلسه یا سخنرانی در مقابل هزاران نفر باید اصول برقراری ارتباط با دیگران را رعایت کنیم.
باید خود را به جای شنونده ها قرار دهید. چه چیزی باید بشنوند؟ واقعیت یا احساس محوری؟ لحن رسمی یا غیر رسمی؟

در این مطلب با ما با معرفی ۱۱ نکته برقراری ارتباط موثر با دیگران همراه باشید.
مدت زمان برقراری ارتباط موثر
نکته مهم این است که سعی کنید طول بیشتر صحبت ها ها را زیر ۳۰ ثانیه، البته زیر یک دقیقه نگه دارید. این اطمینان می دهد که شریک (ها) مکالمه شما فرصتی عادلانه برای شرکت در صحبت دارد، آنچه را که می خواسته بگوید فراموش نمی کند و یا فکر نمی کند که شما خودخواه هستید.
نکته: بسیاری از سخن گو ها زمان را از دست می دهند. برای اینکه گفته های خود را به یک دقیقه یا کمتر برسانید ، همزمان با صحبت کردن در حالی که به تایمر یا ساعتی که در دست دارید نگاه کنید و تمرین کنید. شاید از دیدن اینکه یک دقیقه چقدر سریع می گذرد تعجب کنید.
اگر سخنرانی می کنید، آن را به مدت ۲۰ دقیقه حفظ کنید ، زیرا توجه بسیاری از افراد پس از ۲۰ دقیقه کم می شود. می توانید برای پرسش و پاسخ وقت بگذارید.

هم چنین بخوانید: مهارت های ارتباطی که منجر به بهبود روابط می شوند
تمرکز در برقراری ارتباط موثر
هوشمندانه توجه کنید که آیا مخاطبان از جزئیات استقبال می کنند یا خیر. با رعایت ساختار، مردم به احتمال زیاد با شما خواهند ماند و صحبت شما را همراهی خواهند کرد. پس از یک روز، اکثر مردم مقدار کمی از سخنرانی شما را به یاد می آورند. به بحثی که یک هفته یا بیشتر در آن شرکت کرده اید ، فکر کنید. چقدر از آن را به خاطر دارید؟ بنابراین به ساختار و سادگی صحبت خود توجه بسیار داشته باشید.
سرعت
از آنجا که بسیاری از افراد علاوه بر استفاده از ساختاری که به راحتی قابل دنبال کردن است مانند: “امروز می خواهم سه نکته را بیان کنم”، باز هم با تمام دقت به کل صحبت های شما گوش نمی دهند، بهتر است که در سخنرانی خود با سرعت آرام تر صحبت کنید؛ این امر همچنین به افراد فرصت می دهد تا سخنان شما را پردازش کرده و آنچه را که می گویید در موقعیت خودشان استفاده کنند. آرام و شمرده صحبت کردن هم چنین اعتماد به نفس شما را هم نشان می دهد. سرعت بیش از حد صحبت می تواند به این معنی باشد که شما اعتماد به نفس پایینی دارید و اطمینان کافی ندارید. البته، سعی کنید مانند یک نوازنده ، سرعت صحبت خود را تغییر دهید. برای چند کلمه سرعت بگیرید یا بیشتر اوقات، برای تأکید سرعت خود را کم کنید. اثر این کار در برقراری ارتباط موثر می تواند چشمگیر باشد.
منطق و احساس را با هم به کار ببرید
آمار و واقعیت های جذاب و واضح برای افراد منطقی جالب است و حکایات احساسی و پرداختن به ارزشهای اصلی برای افراد احساسی جذاب هستند. سعی کنید از ترکیب آن ها برای جذابیت بیشتر در برقراری ارتباط موثر استفاده کنید.
حالت ایستادن
شانه ها را به سمت عقب و چانه را سمت جلو ببرید و محکم بایستید، این کار به اعتبار و اطمینان شما می افزاید. علاوه بر این اعتماد به نفس تان را هم بالا می برد. البته توجه داشته باشید که چانه خود را زیاد بالا نبرید زیرا این کار می تواند شما را مغرور جلوه دهد.

ارتباط چشمی
در ۲/۳ زمان صحبت، شریک مکالمه خود را نگاه کنید. این کار ممکن است باعث شود شما روان پریش به نظر برسید اما نکته مهم تر این است که کمتر باعث می شود که فرد احساس کند به او اهمیت نمی دهید. هنگام صحبت با یک گروه، یک ثانیه با افراد در سمت چپ خود و سپس با افراد سمت چپ خود، ارتباط چشمی برقرار کنید و هنگامی که به فرد سمت راست خود رسیدید، جهت عکس این کار را انجام دهید. در یک کنفرانس ویدیویی، چشم های خود را دقیقاً بالای لنز متمرکز کنید. این کار چانه را کمی بالا می آورد.
تن صدا
زنان و مردان هر دو باید در تن صدای طبیعی خود صحبت کنند. این یک روش آسان دیگر برای به دست آوردن اعتبار است. اما توجه داشته باشید که به زیر دامنه طبیعی تن صدای خود نروید زیرا ظاهری مصنوعی ناخوشایند خواهید داشت!
لبخند در برقراری ارتباط موثر
برای بهبود واکنش افراد به خودتان، سعی کنید سخنانتان را با لبخند شروع کنید و در صورت لزوم ، دوباره لبخند بزنید. این کار روشی ساده برای جذب افراد است.
وقفه و متوقف شدن
این توصیه که کلا صحبت خود را قطع نکنید، کمی سیاه و سفید است. در صورت نیاز اگر شخص مقابل مدت زمان زیادی است که به صورت مداوم صحبت می کند یا شما حرف مهمی برای گفتن دارید، قطع کردن صحبت اشکالی ندارد.
در بعضی از افراد و در برخی فرهنگ ها ، قطع صحبت فرد مقابل، قابل قبول تر است.با توجه کامل به مخاطبان، آگاهانه تصمیم بگیرید که آیا ارزش آن را دارد که صحبت قطع شود یا خیر. مکث یک ثانیه ای بیان می کند که شما اظهارات شخص مقابل را جدی می گیرید و فقط منتظر ساکت شدن او نیستید تا بتوانید سخنان خود را به اشتراک بگذارید. مکث یک ثانیه ای همچنین به شما لحظه ای می دهد تا قبل از صحبت کردن فکر کنید ، چیزی که بیشتر ما می توانیم از آن برای برقراری ارتباط موثر استفاده کنیم.

صحبت کردن با صدای بلند
به طور معمول ، شما می خواهید از نظر لحن و زبان مکالمه مناسب داشته باشید. اما گاهی اوقات، هنگام تلاش برای الهام بخش بودن صحبت، استفاده از زبان بلندتر و حتی استناد به خرد دیگران مناسب است.
صحبت پایانی برقراری ارتباط موثر با دیگران
ما صحبت کردن را قبل از یک سالگی شروع می کنیم، بنابراین بسیاری از صحبت های ما پیکربندی می شوند. برای ترک عادات بد مکالمه به تمرین نیاز دارید بنابراین سعی کنید موارد ذکر شده را در مقابل دوربین یا یک دوست و با استفاده از تایمر تمرین کنید.
کار کردن بر روی مهارت های ارتباطی ممکن است از مهم ترین راه ها نه تنها برای برای بهبود شغل، بلکه بهبود زندگی شخصی شما باشد.
منبع: PSYCHOLOGYTODAY