۱۰ تمرین ساده برای افزایش ضریب هوشی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

باورتان می شود که مسواک زدن با دست مخالف، می تواند باعث تقویت سلول های خاکستری مغزتان شود؟! تمرینات ساده ای وجود دارند که می توانند باعث افزایش ضریب هوشی شوند. در این مطلب ما تمرین ساده را معرفی کرده ایم. برای اطمینان از آن ها کافی است خودتان امتحان کنید!

در این مقاله، به ۱۰ فعالیت روزمره ای که می توانند باعث تقویت ذهنتان بشوند نیز اشاره می کنیم.

نحوه اثرگذاری تمرینات افزایش ضریب هوشی

دادن تجربه های جدید به ذهنتان که حس های فیزیکی مانند حس بینایی، چشایی، لامسه و شنوایی شما را با حس عاطفی شما ترکیب می کند، باعث افزایش ارتباط نواحی مختلف مغزتان می شود که سبب خواهد شد سلول های عصبی، مواد مغذی برای مغز تولید کنند که باعث افزایش چشم گیر حافظه می شود و سلول های اطراف آن را تقویت می کنند و آن ها را در برابر پیری، مقاوم می کند.

۱. برای افزایش ضریب هوشی با دست مخالفتان مسواک بزنید

تحقیقات نشان داده که استفاده از از قسمت مخالف مغز(همانند این تمرین)، می تواند باعث رشد سریع و انبساط قابل توجه بخش هایی از غشاء مغز شوند که مسئولیت کنترل و پردازش اطلاعات لامسه ی دست را بر عهده دارند.

افزایش ضریب هوشی

نحوه ی انجام تمرین: با دست مخالف مسواک بزنید و فراموش نکنید که درب خمیردندان را نیز با دست مخالف باز کنید.

هم چنین بخوانید: ۹ روش جلوگیری از پوسیدگی دندان

۲. با چشمان بسته دوش بگیرید

در این حالت، احتمالا دستانتان قادر خواهند بود متوجه بخش های مختلفی از بدنتان که مشاهده نمی کنید بشود و پیام هایی را به مغز شما مخابره می کنند.

 نحوه ی انجام تمرین: سعی کنید شیر آب را تنها با احساستان پیدا کنید و دمای آب را با توجه به احساستان تنظیم کنید. سپس همانطور با چشمان بسته خودتان را بشویید.

۳. فعالیت های روزمره ی خود را با ترتیبی متفاوت انجام دهید

افزایش ضریب هوشی

بررسی تصویربرداری های مغزی نشان می دهد که کارهای جدید باعث تمرین ناحیه های گسترده ای از غشای مغزی می شود و سطح فعالیت در بخش هایی متفاوت از مغز، افزایش می یابد. اما هنگامی که آن کار روتین و تکراری می شود، سطح فعالیت مغز پایین می آید.

نحوه ی انجام تمرین: بعد از صبحانه لباستان را عوض کنید، از مسیر دیگری به سمت محل کارتان بروید، یا حتی به تماشای برنامه کودک بنشینید. این کار ممکن است باعث تحریک ذهنتان شود تا متوجه شوید که کودکان به چیزی مانند برنامه کودک که برای شما بی اهمیت است، چه توجه عمیقی به خرج می دهند.

هم چنین بخوانید: چگونه در همه سنین مغز فعال داشته باشیم؟

۴. اشیاء اطرافتان را سر و ته کنید

هنگامی که اشیاء را صاف می بینید، بخش کلامی چپ مغزتان، به سرعت آن را در بخش  مشخصی طبقه بندی می کند و توجهتان را به جای دیگری منحرف می کند. هنگامی که اجسام برعکس هستند، بخش راست شبکه ی مغزتان نیز شروع به فعالیت می کند و تلاش می کند تا اجسام، رنگ ها و ارتباطات یک جسم عجیب را تفسیر کند.

افزایش ضریب هوشی

نحوه ی انجام تمرین: عکس های خانوادگیتان، ساعت روی میزتان و یا تقویمتان را سر و ته کنید.

۵. صندلی که بر روی آن می نشینید را تغییر دهید

در اکثر خانواده ها، همه ی افراد خانواده، صندلی مخصوص خودشان را بر روی میز دارند اما ذهن شما از تجربه های جدید است که استقبال می کند.

افزایش ضریب هوشی

نحوه ی انجام تمرین: صندلیتان را عوض کنید و جای فرد دیگری را بگیرید(البته مراقب باشید که دعوا نشود)، به طوری که اشیائی که در رو به روی خود می بینید متفاوت باشد و حتی نحوه ی دسترسی شما به نمکدان روی میز نیز فرق کند.

۶. شیشه پنجره ی ماشین را پایین بیاورید

هیپوکمپوس، بخشی از مغزتان است که خاطرات را پردازش می کند و به شکل ویژه ای با بو ها، صداها و مناظر در ارتباط است تا نقشه ی ذهنی شما را بسازد.

نحوه ی انجام تمرین: سعی کنید بوها و صداهای جدید در مسیرتان را تشخیص دهید. باز کردن پنجره ها باعث خواهد شد که این بخش از ذهن، مواد اولیه ی گسترده تری برای ساخت نقشه ی ذهنی شما داشته باشد.

افزایش ضریب هوشی

۷. یک پروژه هنری را به صورت گروهی انجام دهید

هنر باعث فعال شدن بخش  احساسی و غیرکلامی و غشاء مغزتان می شود. هنگامی که اثری هنری خلق می کنید، در واقع شما دارید بر روی بخش هایی از مغزتان که به شکل ها، رنگ ها و سطوح علاقه مند است، داده می نویسید و همچنین این فعالیت های فکری، بسیار متفاوت از فعالیت های منطقی و روزمره ای است که بیشتر روز شما را پر می کند.

نحوه ی انجام تمرین: از هر فرد گروه بخواهید که چیزی مرتبط با موضوعی خاص را نقاشی کند. همانند یک فصل، یک حس و یا یک رویداد خاص.

۸. ارتباطات اجتماعی خود در طول روز را افزایش دهید

تحقیقات علمی به دفعات ثابت کرده که کمبود ارتباط اجتماعی، اثرات منفی شدیدی بر همه ی مهارت های شناختی مغزتان دارد.

افزایش ضریب هوشی

نحوه ی انجام تمرین: تشنه هستید؟ به جای خرید از مغازه، از یک دستفروش، نوشیدنی خود را بخرید. می خواهید بنزین بزنید؟ به جای اینکه با دستگاه خودپرداز هزینه ی بنزین را پرداخت کنید، هزینه را به کارمندان جایگاه بپردازید.

۹. برای افزایش ضریب هوشی متفاوت مطالعه کنید

هنگامی که با صدای بلند مطالعه می کنیم و یا به کتاب صوتی گوش می دهیم، از بسیاری از شبکه های متمایز ذهنمان استفاده می کنیم که وقتی آرام مطالعه می کردیم، از آن ها استفاده ای نمی شد.

نحوه ی انجام تمرین: کتابی را برای دوستتان با صدای بلند بخوانید. همچنین می توانید جای خواننده و شنونده را نیز جابجا کنید. ممکن است که سرعت خواندنتان کاهش پیدا کند اما در عوض، زمان لذت بخشی را کنار همدیگر خواهید بود.

۱۰. برای افزایش ضریب هوشی غذاهای جدیدی را امتحان کنید

 سیستم بویایی شما می تواند با فعال سازی گیرنده های خاصی که در بینی قرار دارد، میلیون ها بوی متفاوت را تشخیص دهد و بینشان تمایز قائل شود. این بخش، ارتباط مستقیمی با بخش عاطفی مغزتان دارد، بنابراین بوهای جدید می توانند باعث برانگیختن احساسات جدید و به وجود آمدن ارتباطات جدیدی در شبکه مغزی شما شوند.

غذاهای جدید

نحوه ی انجام تمرین: یک سبک غذای متفاوت و ناآشنا را انتخاب کنید(به طور مثال غذای چینی!)، سپس به جستجوی سبزیجات، ادویه ها و مواد غذایی بسته بندی شده مرتبط با آن سبک غذا باشید.

در این مطلب ۱۰ تمرین ساده برای افزایش ضریب هوشی را معرفی کردیم. شما این تمرینات را امتحان کرده اید؟

منبع: READERSDIGEST

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *