اثرات منفی کمبود ویتامین دی در بدن

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ویتامین دی به حمایت از سیستم ایمنی قوی و داشتن استخوانهای سالم کمک می کند. اما اگر ویتامین دی کافی دریافت نکنید چه اتفاقی برای بدن می افتد؟ در ادامه با weloveit همراه باشید تا اثرات منفی ناشی از کمبود ویتامین دی در بدن را بررسی کنیم.
ویتامین D  به چندین روش به سلامت استخوان ها و جذب کلسیم کمک می کند. اگر بدن شما کمبود آهن داشته باشد، ممکن است درد در ناحیه استخوان ها احساس کنید. نام این بیماری استئومالیاسی است که در اثر التهاب ایجاد شده و باعث ایجاد درد در استخوان می شود.

یکی دیگر از عوارض جانبی کمبود این ویتامین، بیشتر بیمار شدن است. ویتامین دی به طور مستقیم با سلول هایی که مسئول مبارزه با عفونت در بدن شما هستند مرتبط است. بدون تقویت ویتامین دی، سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار مشکل شود. مطالعات بی شماری ارتباط بین کمبود این ویتامین و عفونت های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات الریه را نشان داده اند.

اگر همواره احساس خستگی می کنید، این نیز می تواند نشانه کمبود ویتامین D باشد. خستگی مزمن و اختلالات خواب از علائم کمبود این ویتامین هستند.   هم چنین مطالعات موردی نشان داده اند که سطح پایین این ویتامین خون می تواند باعث خستگی و سردرد شود.
افسردگی هم یکی دیگراز علائم کمبود ویتامین دی خصوصا در افراد مسن است. مصرف این ویتامین می تواند به بهبود سلامت روان کمک کند. در صورت کمبود آن ، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز می تواند افزایش یابد. زیرا این ویتامین نقش اساسی ای در تنظیم انسولین بدن و جلوگیری از دیابت دارد. اگر فکر می کنید به ویتامین دی بیشتری احتیاج دارید ، حتما بیشتر وقت خود را در بیرون از خانه در آفتاب بگذرانید ، ماهی را بیشتر در برنامه غذایی خود قرار دهید یا مکمل مصرف کنید.

منبع: HEALTHYGEM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *