کتاب هایی که برای شاد زندگی کردن باید بخوانیم

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از شگفت انگیز ترین موضوعات مرتبط با شادی، این است که با وجود اینکه گنجینه ای عظیم از اطلاعات راجع به آن وجود دارد، افراد زیادی همچنان دنبال شادی برای شاد زندگی کردن می گردند. در واقع بخش مهمی از کتاب های توسعه فردی، مرتبط با خوشبختی و شاد زندگی کردن هستند.

اگرچه این موضوع می تواند نشان دهنده ی این باشد که چقدر کتاب های بی فایده در این زمینه نوشته شده اند، اما قطعا در بین آن ها، کتاب های بسیار ارزشمندی نیز وجود دارند. در ادامه، کتاب های معروف متعددی در زمینه ی شادکامی را بررسی می کنیم.

کتاب هایی برای شاد زندگی کردن

الیته قبل از رسیدن به لیست کتاب ها، قواعدی که برای انتخاب بهترین کتاب های خوشبختی در نظر گرفته ایم را بیان می کنیم:

  • دیدگاه: به دلیل اینکه کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده است، دیدگاه راجع به خوشبختی، یکی از مهمترین مواردی است که باید در نظر گرفته شود. دیدگاه هر فردی راجع به خوشبختی و زندگی شاد، متفاوت است و بنابراین، بسیار مهم است که کتاب هایی انتخاب شود که متمایز از کتاب ها و مطالب تکراری راجع به مثبت نگری باشد. این لیست، دیدگاه هایی منحصر به فرد از افراد مختلف را به شما ارائه خواهد داد.
  • تفکر واقع گرایانه: هنگامی که افراد راجع به خوشبختی و داشتن زندگی شاد فکر می کنند، اولین چیزی که به ذهنشان می رسد، خانه های بزرگ و خودروهای گران قیمت است. این طرز تفکر دیگر ناکارآمد شده و کتاب های برجسته در زمینه ی خوشبختی هم بیشتر بر روی کشف معنای وجودی تمرکز می کنند. یک راه مناسب برای فکر کردن راجع به این موضوع، یک کتاب خوب در زمینه ی خوشبختی است که باعث تفکر واقع گرایانه شما شود.
  • ماجراجویانه: یک کتاب خوشبختی باید باعث شود که شما به اعماق وجود و تفکرتان بنگرید و نباید این امکان را از شما سلب کند و فکرتان را به مسائل متفرقه مشغول کند.

۱- کتاب ۱۰ درصد شادتر – اثر دن هریس

کتاب برای شاد زندگی کردن

یکی از روش هایی که به بسیاری از افراد برای دستیابی به خوشبختی و شاد زندگی کردن پیشنهاد می شود، مدیتیشن یا مراقبه است. افراد زیادی به ستایش مراقبه پرداختند و بیان می دارند که باعث تغییر یافتن زندگیشان شده است و بقیه را نیز به انجام آن تشویق می کنند.

در حالی که مراقبه بسیار عالی است، اکثر افراد درک زیادی از آن ندارند و یا با آن کنار نمی آیند. اینجاست که این کتاب وارد عمل می شود. کتاب ۱۰ درصد شادتر دن هریس، کتابی بی نظیر است که روش های منحصر به فردی برای مراقبه ارائه می کند. به جای تمرکز بر روی چیزهایی که بسیاری از بلاگرها در تلاشند در پست هایشان آن ها را توضیح دهد، هریس راجع به مراقبه، روش برتری را ارائه می کند.

۲- کتاب پروژه شادی – اثر گریچر رابین

این کتاب که یکی از پرفروش ترین های نیویورک تایمز نیز هست و در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است، از بهترین کتاب هایی است که می توانید در بازار پیدا کنید.

کتاب برای شاد زندگی کردن

نویسنده ی آن، گریچر رابین، یک سال تمام از زندگی اش را به بررسی تئوری های مختلف در زمینه بررسی و آزمایش روش هایی برای بهبود حس خوشبختی در افراد پرداخته است.

بر اساس نتایجی که در آن یکسال بدست آمد، او شروع به نوشتن دستاوردهای خود در این کتاب کرد تا نشان دهد چه راه هایی کاربردی هستند و چه روش هایی بی فایده هستند. این کتاب، اثری قابل توجه است که شاید با توجه به مطالب زیادی که در این زمینه وجود دارد، نتواند تمام مباحث را پوشش دهد اما نظریات او می تواند باعث شود شادی بیشتری را وارد زندگی خود کنید.

۳- کتاب هنر شاد زیستن – اثر هاوارد سی. کاتلر و تنزین جیاتسو

این کتاب به نویسندگی دکتر کاتلر که بر اساس مصاحبه هایش با دالایی لاما ، رهبر محبوب بوداییان و از شادترین افراد تاریخ بشریت، نوشته شده است،  در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است.

کتاب برای شاد زندگی کردن

مصاحبه هایی که دکتر کاتلر انجام داد، یک هفته ی تمام به طول انجامید و آن دو، درباره ی حس آرامش و خوشبختی شخص دالایی لاما، در این کتاب صحبت کرده اند. علاوه بر متن مصاحبه، هدف این کتاب این است که به خواننده آن، کمک کند تا به شادی یا حداقل چشم اندازی از آن در حد دالایی لاما برسد.

هم چنین بخوانید: ۶ کتاب تقویت ذهن ، معرفی و بررسی کتاب های برتر

به علاوه، دکتر کاتلر، دید علمی خودش را نیز با آموزه های دالایی لاما ترکیب می کند تا دیدگاهی تازه از شادکامی را به ما نشان دهد.

۴- کتاب شیرجه در خوشبختی – اثر دنیل گیلبرت

این کتاب که توسط دنیل گیلبرت نوشته شده، کتابی در زمینه خوشبختی است که خواندنش علاوه بر جالب بودن، سرگرم کننده نیز هست. هتمرکز اصلی این کتاب بر این اصل است که اکثر ما واقعا نمی دانیم چگونه خودمان را خوشحال کنیم.

کتاب برای شاد زندگی کردن

او برای تحقیقاتش، از بخش های مختلفی از روانشناسی، علوم اعصاب، اقتصاد و فلسفه استفاده می کند تا توضیح دهد که به چه دلیل نمی توانیم خودمان را خوشحال کنیم و چگونه می توانیم با این اطلاعات، در دریای خوشبختی شیرجه بزنیم. او همچنین در این کتاب، به مباحثی مانند انگیزش انسان می پردازد که بقیه ی کتاب های خوشبختی، خیلی به آن نمی پرداخته اند.

۵- کتاب تله شادمانی – اثر دکتر راس هریس

دکتر راس هریس، در زمینه ی پزشکی و بیشتر در زمینه ی مدیریت استرس، فعالیت می کند. او مربیان، روانشناسان، پزشکان و متخصصان سلامت زیادی را با روش آگاهی بخشی ذهن، تعلیم می دهد. دکتر هریس این کتاب را در سال ۲۰۱۳ بر اساس تجربیات خودش منتشر کرد.

کتاب برای شاد زندگی کردن

در این کتاب خودآموز و ساده، او روش هایی کاربردی و قوی بر پایه ی روش پذیرش و تعهد درمانی را جهت رسیدن به خوشبختی ارائه می دهد. در واقع این روش، به عنوان روشی معتبر برای روان درمانی شناخته شده است و تحقیقات زیادی راجع به اثربخشی آن انجام شده است.

علاوه بر آن، دکتر هریس بیان می دارد که افسانه ها و تفکرات مشهور متفاوتی در زمینه ی خوشبختی وجود دارد که گمراه کننده و اشتباه هستند. او می گوید که این تفکرات واهی، می توانند حتی باعث استرس، اضطراب و افسردگی بیشتر شوند!

هم چنین بخوانید: ۷ کتاب انگیزشی برای موفقیت در کسب و کار

۶- کتاب مزیت شادمانی – اثر شان آکور

شان آکور، از مدرسین دانشگاه هاروارد و از بنیان گذاران دوره ی خوشبختی، ۷ اصل اساسی روانشانی مثبت گرا را برای ما آشکار می کند که بر پایه ی گسترده ترین مطالعات انجام شده در زمینه ی خوشبختی و توانمندی بشر است که با مطالعه بر روی بیش از ۱۶۰۰ دانشجو بدست آمده است. به دلیل اینکه فضای نمونه بسیار بزرگی مورد مطالعه قرار گرفته است، خواندن این کتاب می تواند راهنمایی کاربردی و درست برای خوشبخت تر شدن باشد.

کتاب برای شاد زندگی کردن

با وجود کتاب های فراوانی که در زمینه ی خوشبختی وجود دارند، دیدگاه های ویژه  و متفاوت زیادی راجع به خوشبختی وجود دارد. بسیاری از این کتاب ها، سبب خواهند شد که بیشتر راجع به مفهوم خوشبختی تفکر کنید و همچنین به شما توصیه هایی جهت حل مسائل و مشکلات خودتان ارائه می دهند. با انجام این کارها، شاید بتوانید زندگی رضایت بخش و شادتری داشته باشید.

شما کدام یکی از این کتاب ها را برای شاد زندگی کردن مطالعه کرده اید؟

منبع: LIFEHACK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *