کاهش استرس شغلی ؛ چگونه با استرس شغلی مقابله کنیم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کاهش استرس شغلی برای موفقیت و کارایی بیشتر در محیط کار الزامی و اجتناب ناپذیر است.با توجه به تنوع بالای مشاغل، هر شغل استرس مخصوص به خود را دارد و استرس شغلی یک لوله کش، پستچی، معلم و پزشک با هم متفاوت هستند. از طرف دیگر ، بسیاری از نقاط استرس در مشاغل مختلف مشابه خواهند بود. از جمله آن ها داشتن همکاران سرسخت، نیاز به رعایت ضرب الاجل ، افزایش غیرمنتظره حجم کار ، انتظارات غیرواقعی و … است.

یادگیری نحوه برخورد موثر با این عوامل استرس زا ضروری است. کسانی که مهارت کافی در کنار آمدن با استرس شغلی را ندارند ، در نهایت از شغل خود بیزار می شوند. آنها اول هفته را با ترس از رفتن به محل کار سپری می کنند و وقتی به محل کار خود می رسند، تعداد روزهای باقی مانده آخر هفته را حساب می کنند. همه این ها به احتمال زیاد منجر به شکست و عدم موفقیت آن ها می شود و احتمالاً به دلیل استرس زیاد کار را ترک می کنند.

کاهش استرس شغلی با استفاده از چند استراتژی ساده امکان پذیر است. در ادامه ۷ روش کاربردی و ساده برای مقابله با استرس شغلی آورده شده است.

استرس شغلی چیست

۱. یاد بگیرید “نه” بگویید

بیشتر استرس شما ممکن است ناشی از این باشد که هنگام پاسخگویی به درخواست کمک همکاران ، بیش از حد وقت می گذارید. مطمئناً ، بازیکن تیم بودن بسیار عالی است و کمک به یک همکار بسیار زیبا است. اما نه زمانی که کار خود شما با مشکل مواجه شود!!

ضمناً ، به خاطر داشته باشید که وقتی می گویید “نه” ، این یک جمله کامل است. نیازی به توضیح ندارد. لازم نیست توضیح دهید که چرا “نه” گفتید. فقط با لبخند بگویید نه!!

هم چنین بخوانید: چگونه به راحتی نه بگوییم؟

۲. اگر نمی توانید “نه” بگویید، رویکرد دیگری داشته باشید

اگر نه گفتن گزینه مناسبی برای شما نیست، روش دیگری را در پیش بگیرید.

به جای نه گفتن می توانید موارد زیر را به آن ها بگویید: ”انجام این کار باعث خوشحالی من است اما در حال حاضر لیستی از وظایف و پروژه های فعلی برای من وجود دارند که به کار تمام وقت من در محل کار احتیاج دارند. دوست دارید کدام یک از این پروژه ها یا وظایف را متوقف کنم تا بتوانم این وظیفه جدید را دنبال کنم؟

۳. از شایعات دور باشید

از شایعات و نمایش های مرتبط با کار فاصله بگیرید. آیا شایعات سرگرم کننده هستند؟ اغلب اوقات، بله. اما همچنین وقت شما را از بین برده و باعث ایجاد تنش در محل کار می شوند. علاوه بر این ، انرژی ذهنی شما را نیز کاهش می دهند. بنابراین فقط روی کار خود تمرکز کنید.

۴. به خودتان یادآوری کنید که چه چیزهایی در زندگی شما مهم هستند

در ابتدای روز کاری ، لحظه ای وقت بگذارید و به خود یادآوری کنید که مهمترین چیز در زندگی شما چیست. به احتمال زیاد ، جواب کار شما نخواهد بود. آیا کار مهم است؟ بلی. اما آیا مهمترین است؟ احتمالا خیر. باید همیشه موارد ارزشمند زندگی خود را به یاد داشته باشید. این کار میزان استرس شغلی شما را کاهش می دهد.

۵. اولویت روز بعد خود را یادداشت کنید

در پایان روز کاری خود، سه اولویت را برای روز بعد بنویسید. صبح روز بعد که به محل کار خود رسیدید ، لیست را دوباره مرور کنید. اطمینان حاصل کنید که این اولویت های اصلی را به پایان برسانید. با این کار هر روز با احساس موفقیت و دید واضح درباره آنچه در مرحله بعدی باید حل کنید به پایان خواهید رسید. احساس پیشرفت و شفافیت باعث کاهش استرس شغلی می شوند.

کاهش استرس شغلی

۶. پیاده روی کوتاه انجام دهید

پنج دقیقه پیاده روی می تواند یک بازآفرینی ذهنی و سایر مزایای سلامتی را برای شما به همراه داشته باشد. برای صحبت کردن با دیگران، پیاده روی را حذف نکنید. هدف در اینجا این است که یک تلنگر کوچک به سیستم عصبی ایجاد کند که باعث بهبود خلق و خو و تمرکز شما شود.

۷. نفس عمیق بکشید

دو یا سه نفس عمیق بکشید. البته، هر نوع تنفس عمیق موثر نیست. روش پیشنهادی، تنفس دیافراگمی است ، اگرچه تمرینات تنفسی مفید دیگری نیز وجود دارند. ورزش تنفسی دیافراگم به تحریک عصب و ایجاد آرامش کمک می کند.

هم چنین بخوانید: ۸ تمرین تنفس برای کاهش اضطراب و استرس

۸. هر روز چند دقیقه ورزش کنید

حداقل ۲۰ دقیقه در روز ورزش کنید. مهم نیست که چه نوع ورزش باشد نکته مهم این است که ورزش مورد علاقه خود را انجام دهید. شما می توانید این کار را بدون فشار زیاد بر روی بدن خود انجام دهید، مانند پیاده روی ، استفاده از تردمیل ، تمرین با شدت زیاد (HIIT) ، تمرینات مقاومتی ، طناب زدن و غیره. ورزش به شما کمک می کند تا استرس روزانه خود را تسکین داده و احساس موفقیت را به شما القا می کند. هر دوی اینها برای مقابله با استرسی که از کار می گیرید مفید و کارآمد هستند.

هم چنین بخوانید: بهترین زمان ورزش کردن چه موقع هست؟

۹. به خواب خود توجه کنید

برای کاهش استرس شغلی به خواب خود توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که مقدار و کیفیت خواب مورد نیاز بدن را بدست آورده اید. هر فرد از این نظر با دیگری متفاوت است، اما ۷ تا ۹ ساعت خواب برای اغلب افراد معمول است. در مورد به موقع رفتن به رختخواب نظم و انضباط داشته باشید.

هم چنین بخوانید: ۹ تمرین تنفس قبل از خواب برای خواب عمیق و راحت

چگونه با استرس شغلی مقابله کنیم

۱۰.کار را در محل کار رها کنید

اگر قبل از پایان روز نمی توانید کارهای اساسی را انجام دهید و به پایان برسانید، کار را در محل کار رها کنید. بردن مداوم کار به خانه یک دستورالعمل برای استرس مزمن است. مثل این است که یک مهمان ناخوانده داشته باشید که از رفتن امتناع کند و سپس در تعطیلات با شما همراه شود!!

۱۱. به رفت و آمد خود از محل کار به منزل توجه کنید

برای تغییر ذهنیت خود از زمان رفت و آمد استفاده کنید. می توانید به پادکست یا موسیقی گوش دهید یا برای تفریح عصر برنامه ریزی کنید. پس از بازگشت به خانه ، قبل از این که وارد زندگی خانوادگی شوید ده دقیقه وقت بگذارید استراحت کنید. با انجام این کار احتمال اینکه یک شب لذت بخش داشته باشید و با استرس محیط کار مقابله کنید بسیار زیاد است.

۱۲. درباره چیزهایی که شما را برای یک روز کاری خوب آماده می کند یادداشت برداری کنید

کتاب خوادن، اختصاص دادن وقت به سرگرمی، وقت گذاشتن برای خانواده؛ کدام یک شما را برای روز کاری خوب آماده می کنند؟ فعالیت های دلخواه خود را بنویسید و اطمینان حاصل کنید که آن ها را به صورت منظم در برنامه روزمره خود انجام می دهید.

۱۳. شب قبل همه موارد را آماده کنید

شب قبل خود را برای روز کاری آینده آماده کنید. جعبه کار، کیف ، نهار، کلیدهای ماشین و هر چیز دیگری را که نیاز دارید در یک نقطه قرار دهید. لباس هایتان را ست کنید. نهار را زودتر از موعد آماده کنید. پنج دقیقه زمان گذاشتن برای آماده شدن در شب قبل، احساس آرامش در صبح ایجاد می کند که باعث کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس می شود.

۱۴. زود بیدار شوید

زود بیدار شدن از نظر ذهنی دیدگاه شما را تغییر می دهد زیرا صبح احساس عجله کمتری دارید و وقت آن است که نفس عمیق بکشید و افکار خود را جمع و جور کنید.

آلارم گوشی را قطع نکنید و به تعویق نیندازید. بلکه سعی کنید ذهنیت خود را تغییر دهید. شما باید زود بیدار شوید تا کنترل زندگی خود را به دست آورید و از زندگی نهایت استفاده را ببرید.

سخن پایانی

استرس شغلی بر همه ما تأثیر می گذارد. نمی توان از آن جلوگیری کرد ، اما می توان آن را مدیریت کرد. کسانی که تلاش می کنند مهارت های لازم برای مقابله با این نوع استرس را بیاموزند ، افراد شادتری می شوند. آنها همچنین در کار خود موثرتر می شوند. از همه مهمتر ، آنها احساس اعتماد به نفس و خوش بینی خواهند داشت که به آن ها کمک می کند زندگی را بهترادامه دهند.

منبع: LIFEHACK

2 دیدگاه برای «کاهش استرس شغلی ؛ چگونه با استرس شغلی مقابله کنیم؟»

    • ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ در t ۱۱:۱۲
      Permalink

      خیلی ممنون از لطف و توجه شما دوست عزیز

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *