چگونه رفلاکس معده را درمان کنیم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

رفلاکس معده می‌تواند به اندازه حمله قلبی درد داشته باشد و به فرد آسیب برساند. با تغییرات ساده در برنامه غذایی یا خواب، می‌توان رفلاکس یا سوزش سر معده را تسکین داد. در ادامه با بررسی این نکات با ما همراه باشید.

وقتی احساس بدی دارید، دراز نکشید

اگر سوزش سر دل دارید، دراز کشیدن فقط آن را بدتر می کند. اسید معده‌ای که به مری می پیوندد مدت طولانی در آنجا خواهد ماند. هنگام نشستن ، جاذبه زمین اسید را به درون معده شما سوق می‌دهد. اگر رفلاکس اسید در اواخر شب دارید، به ارتفاع ۴ تا ۶ اینچ سر خود را بر روی بالش بگذارید و بخوابید. بالش و پتو شما می توانند این کار را تسکین دهند.

وعده‌های غذایی معمولی و کوچک میل کنید

خوردن وعده های غذایی بزرگ می تواند رفلاکس اسید را بدتر کند. وعده های غذایی بزرگ، معده را گسترش می دهد و از بسته شدن کامل اسفنکتر پایین مری جلوگیری می کنند. نتیجه این است که اسید بیشتری وارد مری می شود. برای جلوگیری از این امر، اغلب وعده‌های غذایی کوچکتر را در طول روز میل کنید.

به گفته پزشکان، با محدود کردن وعده های غذایی به مقدار ۵۰۰ کالری و ۱۵ گرم چربی به نظر می رسد که اسفنکتر باز می شود. به طور خلاصه، وعده‌های غذایی با چربی کم بخورید و میان وعده تان را قسمت بندی کنید.

سریع غذا نخورید

اگر از رفلاکس معده رنج می‌برید، آهسته تر غذا بخورید! سریع غذاخوردن، باعث سوزش معده بیشتر می شود.

ممکن است که خوردن سریع خود به تنهایی دلیل رفلاکس معده نباشد. اما ارتباطی بین وعده‌های غذایی سریع و سوزش معده وجود دارد. افرادی که به سرعت غذا می خورند ، بیش از حد دچار پرخوری می شوند که این امر فشار بیشتری را در معده ایجاد می کند و باعث رفلاکس اسید می شود.

به سمت چپ خود بخوابید

در حالی که سعی در خوابیدن با سوزش معده دارید، روی سمت چپ خود دراز بکشید. بیمارانی که سوزش معده دارند اگر روی سمت راست خود می خوابند، مقدار زمان رفلاکس معده بیشتر می شود. خوابیدن روی سمت چپ ، فضای بین معده و اسفنکتر مری را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید ، که ممکن است این نظریه درست یا غلط باشد.

لباس های تنگ نپوشید

اگر رفلاکس معده دارید، لباس های گشاد بپوشید. لباس های تنگ باعث فشار بر معده می شوند که اسید را به سمت بالا حرکت می دهد. شلوار جین، لباس های اندامی و کمربندهای محکم می توانند شما را در معرض خطر قرار دهد ، حتی اگر سوزش سر دل را تجربه نکرده باشید.

ورزش نفس کشیدن را تمرین کنید

تمرینات تنفس می تواند علائم رفلاکس معده را بهبود بخشد. این تکنیک ها می توانند عضلات اطراف دیافراگم را تقویت کنند ، که به بستن اسفنکتر پایین مری کمک می کند. تنفس عمیق باعث کاهش فشار بر معده نیز می شود. نفس های کوتاه و کم عمق گاز بیشتری را در معده ایجاد می کند ، بنابراین با تنفس عمیق ، بر معده خود تمرکز کنید.

هم چنین بخوانید:غذاهایی که بعد از ورزش نباید بخوریم

شام خود را زود تر بخورید

بیشتر از سه ساعت قبل از خواب شام بخورید. افرادی که ظرف سه ساعت قبل از خواب غذا می خورند علائم سوزش سر دل را بدتر می کنند. غذا باید هضم شود تا معده بتواند تولید اسید را متوقف کند.

بیش از حد خم نشوید

در انجام ورزش و جابه جایی وسایل ، مواظب باشید که مرتباً خم نشوید. خم شدن بیش از حد باعث می شود تا نیروی جاذبه علیه شما کار کند. اگر از سوزش سر دل رنج می برید ، خم شدن بیش از حد می تواند در سینه یا گلوی شما احساس سوزش ایجاد کند.

به سرعت و بعد از خوردن غذا خم نشوید . ممکن است بخواهید تمرین و کشش خود را تنظیم کنید اما تا جایی که ممکن است خم نشوید. در حین بلند کردن وسایل ، زانوهای خود را خم کنید تا خیلی زیاد خم نشوید.

تبدیل به یک کارآگاه ، برای سوزش معده خود شوید

از سال ۲۰۲۰ ، هیچ رژیم رسمی دستگاه گوارش وجود ندارد. محققان گمان می کنند که غذاهای خاص علائم را بدتر می کنند ، اما برای هر فرد متفاوت است. به عنوان مثال ، برخی از متخصصان در مورد قهوه توصیه می کنند ، اما تحقیقات در بیماری مری هیچ ارتباطی بین قهوه و سوزش سر دل ندارد. شما باید تحقیق کنید که کدام غذاها به شما می سازند و کدام یک نمی سازد.

اگر به دارو نیاز دارید آن‌ها را به طور صحیح، مصرف کنید

هرگز از داروهای قوی ، حتی از خرید آنتی اسیدهای بدون نسخه خودداری کنید. بیشتر بیماران داروهای سوزش معده را به درستی مصرف نمی کنند. نتیجه این است که بیماران حتی در زمان استفاده از پزشک ، رفلاکس اسید را تجربه می کنند. اگر سوزش معده ادامه زندگی شما را با مشکل مواجه می کند ، به پزشک مراجعه کنید.

نعنا مصرف نکنید

اگرچه نعناع باعث رفع حالت تهوع می شود ، اما به رفلاکس معده کمک نمی کند. طی یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ ، بسیاری از بیماران مبتلا به گوارش بعد از نوشیدن چای نعناع علائم بدتری را تجربه می کنند. نعنا اسفنکتر که معده را از مری جدا می کند ، شل می کند.

رژیم خود را کنترل کنید

اکتا گوپتا ، متخصص گوارش می گوید: رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل علائم ریفلاکس اسید دارد و اولین خط درمانی است که برای مبتلایان به GERD استفاده می شود. علائم سوزش سر دل به طور مستقیم به زمان و آنچه می خورید متکی است. اگرچه برای بیماران GERD رژیم خاصی وجود ندارد ، اما تنظیم وعده های غذایی شما می تواند علائم شما را کاهش دهد.

پزشکی جان هاپکینز نخوردن لبنیات پر چرب ، شکلات ، میوه های اسیدی ، پیاز ، سیر ، نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های کافئین دار توصیه می کند. با این حال ، برخی از افراد نسبت به غذاهای خاص حساس تر هستند ، و شما می توانید هر چیزی را که مزاحمت شما نیست بخورید.

به رژیم غذایی خود فیبر اضافه کنید

مصرف فیبر را افزایش دهید و سوزش معده خود را کاهش دهید. در سال ۲۰۰۴ ، دانشمندان بیش از ۶۵۰۰۰ فرد مبتلا به سوزش قلب را در مجله معده بررسی کردند. شرکت کنندگانی که نان پر فیبر می خورند ، علائم کمتری از رفلاکس معده دریافت می کنند. براساس گزارش مجله جهانی معده ، فیبر گاز و فشار موجود در معده را تسکین می دهد. با فشار کمتر ، اسفنکتر مری می تواند به درستی بسته شود ، که منجر به ریفلاکس اسید کمتری می شود.

قبل از آنکه ورزش کنید ، هرچیزی را که می خورید به یاد داشته باشید

ورزش هم می تواند باعث رفلاکس معده نیز بشود. محققان بر این باورند که سوزش معده ناشی از ورزش بستگی به آنچه که قبل از ورزش می خورید ، دارد. اگر شما سوزش معده را تجربه می کنید ،بهتر است قبل از تمرین، آنچه را که می خورید را به یاد داشته باشید و رعایت کنید.

به عنوان یک قاعده کلی ، سعی کنید دو تا سه ساعت قبل از ورزش غذا بخورید. اگر زودتر غذا می خورید ، میان وعده سبک میل کنید. برخی تمرینات و کشش ها می توانند میزان اسیدی را که وارد مری شما می شود ، را افزایش دهد.

بیش از حد از غذاهای سرخ کرده استفاده نکنید

غذاهای سرخ شده شاید بدترین وعده های غذایی برای سوزش معده باشد. غذاهای چرب باعث تضعیف اسفنکتر مری می شوند. هنگامی که اسفنکتر نمی تواند به درستی بسته شود ، اسید معده بیشتری به داخل مری می رود.

بسیاری از غذاهای سرخ شده دارای چربی ، ادویه جات و گریس هستند و برای هضم کامل زمان بیشتری نیاز دارند، همچنین می توانند علائم رفلاکس معده را بیشتر کنند.

وزنتان را کاهش دهید

چاقی عامل اصلی رفلاکس معده است. اگر چاق نیستید ، کاهش وزن هنوز هم می تواند علائم سوزش معده را تسکین دهد. هرگونه چربی اضافی بدن ، خطر ابتلا به سوزش معده را بیش از حد افزایش می دهد. این عامل حتی در مورد افرادی که اضافه وزن ندارند، اما در معرض اضافه وزن قرار دارند، هم خطرناک است.

علت سوزش معده را پیدا کنید

اگر رفلاکس معده دارید یا سوزش معده مکرر را تجربه کرده اید ، به دنبال علت آن باشید. بیشتر موارد سوزش سر دل ناشی از اسفنکتر ضعیف مری یا اسید بیش از حد در معده است.

سیگار نکشید

در حالی که سیگار کشیدن ، یک عامل خطرناک برای رفلاکس معده نیست، اما می تواند بیماری را وخیم تر کند و منجر به سوزش معده و درد مکرر شود. افرادی که سیگار می کشند ، ممکن است روز بعد با احساس اسید در گلوی خود بیدار شوند.

چرا این اتفاق می افتد؟ موسسه ملی دیابت و گوارش و بیماری های کلیوی می گوید که دود بر مری تأثیر می گذارد. اسفنکتر مری را شل می کند و مخاط گوارشی را تحریک می کند. به علاوه ، می تواند یکی از دلایلی باشد که باعث می شود شما از اسید معده اذیت شوید.

بعد از وعده های غذایی سنگین ، پیاده روی مختصری انجام دهید

اگر پرخوری کرده اید و از سوزش معده رنج می برید ، کمی پیاده روی کنید. ورزش سبک به معده کمک می کند تا معده را خالی کند و باعث شود اسید پایین بیاید. با ۱۰ یا ۱۵ دقیقه پیاده روی این ترفند را انجام دهید.

پیاده روی و ایستادن پس از غذا علائم دیابت و رفلاکس معده را بهبود می بخشند. ورزش سبک باعث هضم غذا می شود و محتویات مواد غذایی را به پایین فشار می دهد و این به معنای سوزش کمتر معده است.

منبع: HEALTHYGEM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *