چگونه خستگی در طول روز را کاهش دهیم؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اختصاص دادن یک روز به استراحت هیچ اشکالی ندارد، اما اگر در طول روز بدون نوشیدن قهوه نمی توانید سرحال باشید، باید عادت های خود را برای رفع خستگی در طول روز ارزیابی کنید و عادت هایی که انرژی تان را کاهش می دهند را تغییر دهید.

علت خستگی در طول روز چیست

اگر خستگی شما جدید است، همراه با علائم دیگر است، یا آنقدر شدید که نمی توانید عملکرد طبیعی روزمره خود را داشته باشید، با مراجعه به پزشک شروع کنید. اگرسلامت هستید اما هم چنان در طول روز خسته هستید، نیازی نیست که فرسودگی را به صورت عادی بپذیرید. هنوز می توانید تغییراتی ایجاد کنید که سطح انرژی خود را بالا ببرید.

هم چنین بخوانید: چرا همیشه احساس خستگی می کنیم؟

مراقب خواب خود باشید

واضح است که خواب کم باعث خستگی شما خواهد شد. اگر غالباً کمتر از هفت ساعت در شب می خوابید، نه تنها ممکن است خسته شوید، بلکه در معرض مشکلات جدی سلامتی هم هستید، از جمله:

  • افزایش وزن
  • افسردگی
  • افزایش خطر تصادفات
  • کاهش ایمنی
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت و مشکلات قلبی
  • اختلال در تفکر ، حافظه و روحیه
خستگی زیاد در طول روز

کم خوابی شایعترین علت خستگی در طول روز است. اما برخی مطالعات نشان داده است که خواب منظم بیش از ۹ ساعت در هر شب هم خطر چاقی ، دیابت و سردرد را افزایش می دهد . بیشتر بزرگسالان با هفت تا هشت ساعت خواب در شب بهترین عملکرد و انرژی را در طول روز دارند.

عامل دیگر کاهش انرژی در طول روز ، دکمه snooze ‌آلارم گوشی است. این دکمه ما را وسوسه می کند که ۹ دقیقه بیشتر بخوابیم، اما این همان زمان کافی برای خستگی و نرسیدن به زمان خواب مناسب برای ترمیم خستگی است. بنابراین بهتر است دقیقا پس از این که صدای آلارم گوشی را شنیدید از رختخواب خود بلند شوید.

خواب هم مانند تغذیه مناسب و ورزش کردن برای سلامتی مهم است. برای انجام کارهای دیگر خواب را کنار نگذارید.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

اگر صبحانه معمول شما کلوچه ، پیراشکی، کاسه غلات تصفیه شده گندم یا حتی بدتر از آن است ، اصلاً هیچ فایده ای ندارد زیرا احتمالا فقط چند ساعت از روز شما را سرحال نگه می دارد. مصرف کربوهیدرات منجر به افزایش قند خون چیز نیست ، احتمالاً فقط چند ساعت از روز خود را احساس خواهید کرد. شکم خود را با دوز سنگین کربوهیدرات بار کنید و منجر به افزایش قند خون و پس از آن افت قند خون می شود که در پی آن دوست دارید چرت بزنید.

در هر وعده غذایی مواد غذایی حاوی پروتئین مصرف کنید و میان وعده های متعادل حاوی کربوهیدرات با پروتئین را میل کنید. اگر وقت دارید، برای صبحانه تخم مرغ میل کنید. در غیر این صورت، کره ی بادام زمینی را روی یک تکه نان تست گندم کامل قرار دهید، از یک کاسه ماست با میوه لذت ببرید یا اسموتی غنی شده با پروتئین را نوش جان کنید. به جای آب نبات وشکلات در بعد از ظهر ، برش های سیب را با یک تکه پنیر کوچک میل کنید. پروتئین نوسانات شدید قند خون را از بین می برد و هوشیاری بیشتری برای شما ایجاد می کند.

از پشت میز بلند شوید

به نظر غیرعادی است ، اما خستگی روزانه می تواند اعلام نیاز برای فعالیت بیشتر بدن شما باشد. ورزش متابولیسم بدن شما را بالا می برد ، روحیه شما را شاداب می کند و به شما کمک می کند شب ها بهتر بخوابید. نیازی نیست که ساعت ها در باشگاه ورزش کنید. حتی ۲۰ دقیقه پیاده روی سریع در اطراف منزل هم مزایایی را به همراه خواهد داشت.

	درمان خستگی در طول روز

آب بیشتری بنوشید

کمبود آب بدن منجر به خستگی می شود. بسیاری از افراد در طول روز به اندازه کافی آب نمی نوشند.

با داشتن یک بطری آب میزان مصرف آب خود را افزایش دهید و قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب کامل بنوشید. یک ترفند سریع دیگر، دوش گرفتن مختصر است. اگر این یک گزینه مناسب برای شما نیست، با شستن صورت یا حتی شستن دست در آب سرد می توانید احساس بیداری بیشتری داشته باشید.

هم چنین بخوانید : میزان مصرف آب در روز ، روزانه چقدر آب بخوریم؟

کاری لذت بخش انجام دهید

خنده یکی از بهترین انرژی دهنده ها است و هیچ هزینه ای برای شما ندارد. یک فیلم خنده دار تماشا کنید، یک رمان خنده دار یا کمیک استریپ مورد علاقه خود را بخوانید ، یا با بهترین دوست خود تماس بگیرید.

هر روز حتی اگر فقط برای مدت کوتاهی باشد به یک فعالیت مورد علاقه خود بپردازید. آهنگ های مورد علاقه خود را گوش دهید. هر چیزی که باعث شود شما احساس خوبی داشته باشید را انجام دهید، یا چیز جدیدی را امتحان کنید. در کلاس مورد علاقه خود ثبت نام کنید ، یک رستوران جدید امتحان کنید ، یک سرگرمی یا ورزش جدید یاد بگیرید. حتی تغییرات کوچک مانند مدل موی جدید یا مسیر کار می تواند روزمرگی را از بین برده و احساس هوشیاری بیشتری در شما ایجاد کند.

احساس خستگی زیاد در طول روز

روحیه خود را تقویت کنید

استرس ، منفی نگری و افسردگی، انرژی زیادی را از ما می گیرند. اگر غرق در افکار غم انگیز هستید، ممکن است برای از بین بردن آن ها به کمک یم فرد حرفه ای نیاز داشته باشید. اما برای رفع استرس روزمره ، می توانید موارد زیر را امتحان کنید.

داوطلب شدن: کمک به دیگران یکی از بهترین راه ها برای بهبود روحیه و انرژی شماست.
شکرگزار بودن: هر شب یک یا دو دقیقه قبل از خواب وقت بگذارید و اتفاق خوبی که آن روز افتاده را بنویسید.
بخشش: عصبانیت ، کینه ، ناراحتی از خود یا کینه توزی انرژی و روحیه شما را از بین می برد. آزاد کردن افکار منفی، ذهن شما را برای تمرکز روی موضوعات محرک بیشتر آزاد می کند.
مدیتیشن: برای بهره مندی از مراقبه ، نیازی نیست یک ساعت وقت بگذارید. حتی سه دقیقه شمردن نفس هایتان در حالی که آرام نشسته اید به آرامش ذهن شما کمک می کند و احساس هوشیاری و هوشیاری بیشتری را در شما ایجاد می کند.
ایمان خود را تقویت کنید: برقراری ارتباط با قدرت بالاتر راهی عالی برای رفع نگرانی ، قدردانی از آنچه دارید و رها کردن تنش ها و افکار منتهی به خستگی است.
اگر به نظر می رسد که خستگی در طول روز شما را اذیت نی کند و مانع از کارکرد خوبتان می شود، ایجاد تغییرات سالم راهی بهتر برای احساس خوب و انرژی داشتن برای تسخیر زندگی پرمشغله شماست.

منبع: VERYWELLMIND

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *