چگونه اهداف هوشمندانه انتخاب کنیم ؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

همه ما در زندگی شخصی و تجاری به هدف نیاز دازیم. هدف داشتن به حرکت به سمت کاری که می خواهیم انجام دهیم، ما را سوق می دهند. روش های بسیار خوب و بدی برای نوشتن اهداف وجود دارند. برای اطمینان از اینکه از روش خوبی برای انجام این کار بهره می برید، در ادامه با ما همراه باشید تا روش تهیه لیست اهداف هوشمندانه را توضیح دهیم.

اهداف هوشمندانه

هوشمند یا smart‌ به معنای خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و دارای محدوده زمانی است. چیزی که هدف هوشمندانه را از هدف غیر هوشمندانه متمایز می کند، همین موضوع است. هدف غیر هوشمندانه، می تواند مبهم باشد و یا به صورت شفاف مشخص نشده باشد. اما هدف هوشمندانه قابل دستیابی است و شما را به سمت موفقیت و داشتن دیدگاه واضح، سوق می دهد. چگونه اهداف هوشمندانه انتخاب کنیم ؟

چگونه اهداف هوشمندانه انتخاب کنیم ؟

هر ایده ای که به ذهن تان می رسد، نیازمند برنامه ریزی و نقشه است تا اتفاق بیفتد. برای آغاز برنامه ریزی به تنظیم هدف نیاز دارید. زیبایی نوشتن اهداف هوشمندانه بر اساس قالب این است که می تواند بر زندگی شخصی یا کاری تان اعمال شود.

در زندگی شخصی، تعیین اهداف ساده است اما دنبال کردن آن ها کمی با چالش مواجه است. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که اهدافشان را شرح می دهند و آن ها را توصیف می کنند، ۱.۲ تا ۱.۴ برابر از سایرین موفق تر می شوند. زیرا در صورتی که دید شفافی از اهداف داشته باشید، با احتمال بیشتری به آن ها دست خواهید یافت.

هم چنین بخوانید: تعیین هدف در زندگی و عمر بیشتر

خاص

اول و مهم تر از همه ، هدف شما باید مشخص باشد. تا حد امکان شفاف و مختصر باشد زیرا تیم شما یا خودتان با آن سروکار دارید ، هرکسی که هدف را انجام دهد باید بتواند دقیقاً مشخص کند که چه کاری انجام می دهند. برای اطمینان از اینکه هدف شما تا حد ممکن خاص است ، Ws را در نظر بگیرید:

چه کسی = چه کسی در اجرای این هدف نقش دارد؟

چه چیزی : چه چیزی دقیقاً می خواهم انجام دهم؟

کجا = کجا اتفاق می افتد؟

چه موقع = چه موقع باید انجام شود؟

چرا = چرا می خواهم به این هدف دست یابم؟

ارزیابی

تنها راه برای فهمیدن اینکه هدف شما موفقیت آمیز بوده یا نه ، اندازه گیری و ارزیابی آن است. اضافه کردن اعداد به یک هدف می تواند به شما یا تیمتان کمک کند که متوجه بشوید آیا انتظاراتتان برآورده شده است یا خیر.

به عنوان مثال ، “رفتن به ورزشگاه دو بار در هفته برای شش ماه آینده” یک هدف قوی تر برای تلاش کردن است تا اینکه به سادگی بگوییم ، “بیشتر اوقات به ورزشگاه بروید”.

تنظیم نقطه عطف در طول فرآیند هم می تواند به پیشرفت بیشتر کمک کند.

قابل دستیابی

نکته مهم بعدی که باید هنگام استفاده از الگوی اهداف هوشمند در نظر داشته باشید اطمینان از دستیابی به هدف است. داشتن رؤیاهای بزرگ بسیار عالی است اما برای بیشتر بودن شانس تحقق رویاها، باید امکان پذیر بودنشان را هم در نظر بگیرید. این بدان معنی نیست که هدف شما نباید چالش برانگیز باشد.

مرتبط بودن

هدف شما باید مرتبط باشد. باید با اهداف تجاری یا با آرزوهای شخصی شما مطابقت داشته باشد. منظور از انجام این کار چیست؟ یک هدف هوشمند برای شما ، تیم شما یا برنامه کاری کلی شما قابل استفاده و مهم است. این هدف باید بتواند شما را به سمت جلو سوق دهد و شما را در دستیابی به آن انگیزه دهد.

داشتن محدوده زمانی

آخرین عامل الگوی اهداف هوشمند ، داشتن محدودیت زمانی است . هدف شما به مهلت احتیاج دارد ، زیرا بدون تعیین مهلت احتمال تحقق آن کمتر است.

مهلت مقدماتی احساس اضطراری را ایجاد می کند که می تواند شما یا تیم شما را به تلاش برای رسیدن به هدف انگیزه دهد. مقدار زمانی که اختصاص می دهید باید واقع بینانه باشد. اگر سه هفته طول بکشد تا در واقع آن را تکمیل کنید ، فقط یک هفته به خودتان یا تیمتان ندهید. شما می خواهید یک چالش را ایجاد کنید اما نمی خواهید در معرض استرس یا فشار قرار بگیرید

نوشتن اهداف خود به دنبال یک الگوی اهداف هوشمندانه دید واضح تری را برای شما فراهم می کند. با یک هدف روشن ، می تواند ایده بهتری از آنچه در نظر گرفته می شود به شما ارائه دهد. همچنین امکان نظارت بر پیشرفت را آسان تر می کند ، بنابراین متوجه می شوید که در مسیر صحیح هستید یا نه.

حال که آموختیم چگونه اهداف هوشمندانه انتخاب کنیم ، باید به سرعت دست به کار شویم و لیستی از اهداف خود را در قالبی که معرفی کردیم استخراج کنیم.

منبع: lifehack

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *