چرا به افسردگی بی دلیل دچار می شویم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

شاید برای هم اتفاق افتاده باشد که هر چند مدت یکبار بدون هیچ دلیل خاصی احساس افسردگی بی دلیل به سراغتان بیاید. حقیقت این است که همیشه یک دلیل وجود دارد اما مشخص نیست که دقیقا چیست. مغز یک اندام پیچیده است و درک کاملی از افکار و عواطف ما دارد.
افسردگی خفیف کاملا رایج است. ما همه زمانی در زندگی مان دوره هایی را تجربه می کنیم که غمگین هستیم. اگر افسردگی بی دلیل ما پیشرفت کند، ممکن است سلامتی و کیفیت زندگی ما را به خطر بیاندازد.
در ادامه درباره برخی از دلایل شایع اینکه چرا شما ممکن است احساس افسردگی کنید صحبت خواهیم کرد و هم چنین ساده ترین و موثرترین ابزارها را برای رهایی از این مساله و بهبود خودشناسی و قدرت درونی برای جلوگیری از رویدادن این موضوع در آینده معرفی خواهیم کرد.

۱. چرا احساس افسردگی می کنیم؟


فهمیدن اینکه چرا احساس افسردگی می کنید یک قدم مهم برای درمان و جلوگیری از افسردگی است.

لازم نیست یک روان شناس آموزش دیده باشید تا بفهمید چرا احساس ناراحتی می کنید. گاهی باید بدانید که در بدن، ذهن و زندگی تان چه می گذرد.

در ادامه برخی از دلایل رایج افسردگی خفیف آورده شده است:

احساس استرس و سردرگمی داشتن

استرس می تواند عامل اصلی افسردگی خفیف باشد. افراد به دلایل مختلف مانند کار، زندگی خانوادگی و فعالیت های فوق برنامه، تعهداتی زیادی دارند. تمام اینها می توانند شما مضطرب و سردرگم سازند.

علت اینکه استرس به افسردگی کمک می کند این است که وقتی خیلی سرتان شلوغ است، وقت ندارید تا به ذهنتان یک استراحت بدهید. وقتی این اتفاق می افتد، افکار شما آن چنان درگیر هستند که تقریبا غیر ممکن است که آن ها را آرام کنید و زمانی که ذهن شما از کنترل خارج می شود، احساس می کنید که کنترل زندگی خود را از دست می دهید.

شرایط سلامت جسمانی


بیماری های مختلفی وجود دارند که می توانند منجر به افسردگی شوند. یکی از آن ها کمبود ویتامین D است. مطالعات نشان داده اند که تقریبا ۴۲ % از آمریکایی ها دچار کمبود ویتامین D هستند. این تعداد در میان اسپانیولی ها و آمریکایی ها به ترتیب ۶۹ درصد و ۸۲ درصد بیشتر است.

راه حل کمبود ویتامین D ساده است. یا بیشتر این ماده مغذی مهم را از طریق رژیم غذایی یا مکمل خود دریافت کنید و یا بیشتر در مقابل نور خوزشید بایستید.

تغییر در هورمون ها ممکن است بر حالت شما تاثیر بگذارد. این تغییرات ممکن است ناشی از عملکرد تیروئید، چرخه قاعدگی، و میزان فعالیت فیزیکی باشد که در کوتاه مدت می تواند باعث عصبانیت شما شود. در دراز مدت، می تواند منجر به احساس کمبود خواب شود و همچنین تاثیر منفی روی حالت و توانایی شما در تمرکز داشته باشید و شما را ناراحت و افسرده کند.

مرور گذشته


زخم های گذشته می تواند بدون اینکه حتی متوجه شوید بر حال شما تاثیر بگذارد . هر چیزی که شما را به یاد آن ها بیاندازد می تواند باعث افسردگی شما شود اگر هیچ چیز هم شما را به یاد آن رویداد ها نیاندازد، خاطرات ناخودآگاه مثل یک جریان پنهانی از افکار دردناک عمل می کنند که در رفتار شما ظاهر می شوند . به عنوان مثال، اگر شریک شما در رابطه پیشین به شما خیانت کرده باشد.

فکر کردن به اینکه این کار برای سایر افراد چقدر ساده است

آیا فکر می کنید دوستان فیس بوک شما زندگی هیجان انگیزتری دارند؟ حقیقت این است که زندگی آن ها هیجان بیشتری ندارد و شما تصاویر زندگی آن ها را با باطن زندگی خود مقایسه می کنید. در واقع هیجان یک احساس موقت است اما شادی حقیقی یک حس کلی از وجود است. بهترین روش این است که زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنید بلکه کارهایی را انجام دهید که احساس شادی را برای شما به ارمغان می آورند.

افراد آنگونه که انتظار داریم نیستند


بسیاری از ما انتظارات غیر واقعی از افراد دیگر داریم. ما اغلب بیش از حد از دیگران انتقاد می کنیم، در حالی که در عین حال انتظار داریم که آن ها از ما تعریف کنند، ما فقط خطاهای دیگران را خواهیم دید، سپس تعداد افرادی را که می توانیم با آن ها روابط نزدیکی داشته باشیم محدود می کنیم. و اگر روابط نزدیکی نداشته باشیم، پس از آن بیشتر در معرض افسردگی قرار می گیریم . باید این نکته را همیشه در نظر داشته باشیم که که افراد دیگر جایزالخطا هستند و ما نمی توانیم آن ها را بی نقص کنیم و این کار ما نیست.

تغییر شرایط آب و هوایی


مطالعات نشان داده اند که آب و هوا می تواند بر وضعیت ما تاثیر بگذارد. گاهی اوقات، تنها چند روز بارانی می تواند باعث شود که شما احساس سرما خوردگی کنید. مطالعات نشان داده اند که نور می تواند سروتونین را افزایش دهد که حال ما را بهبود می بخشد. پس از خاموش کردن لامپ ها و رفتن به رختخواب در این زمان اجتناب کنید.دوره های طولانی آب و هوای بد هم می توانند بدون اینکه متوجه شویم باعث افسردگی ما شوند.

هم چنین بخوانید: تاثیر رژیم غذایی سالم بر بهبود افسردگی

چگونه با عوامل افسردگی مبارزه کنیم؟

راهکارهای سریع


گاهی اوقات احساس افسردگی می کنیم، چون ذهن ما بر چیزهایی ناخوشایند تمرکز می کند که ممکن است اتفاق بیافتد. مواردی که در ادامه بیان می کنیم برای درمان افسردگی خفیف طراحی شده اند، اما می توانند به عنوان اقدامات پیشگیرانه در مقابل افسردگی هم به کار روند.

۱. قدم زدن و پیاده روی


یکی از ساده ترین روش های بهبود وضعیت روحی تان، رفتن به پیاده روی است. این کار به شما کمک می کند استرس خود را از طریق پاک کردن ذهن خود کاهش دهید و با انجام این کار راحت تر می توانید آرامش خود را به دست آورید. کافی است فقط سرعت خود را کم کنید، و توجه خود را به هر نقطه از مسیر معطوف کنید، با این کار ذهن تان منحرف می شود و فقط توجه شما را به مسیر خود جلب می کند.

۲. تماس با دوستان یا اعضای خانواده


صحبت کردن با فرد دیگر، حتی اگر هیچ توصیه ای به شما نکنند می تواند به شما کمک کند تا مسائل را در ذهن خود حل کنید . فقط دانستن اینکه افراد دیگری هستند که به شما اهمیت می دهند، می تواند برای بهبود حال شما کافی باشد.

۴. تهیه فهرست شکرگزاری و قدردانی


این کار یک ابزار قدرتمند برای کمک به شما برای قرار دادن چیزها در جایگاه صحیح است. یک لیست سپاسگزاری می تواند چیزهایی را به شما یاد آوری کند که از آن ها بهره مند هستید: مانند سلامتی، شغل، خانواده. آیا غذا، سرپناه و لباس دارید؟ بسیاری از مردم در دنیا چیزهایی که ما از آن ها بهره مند هستیم را ندارند.

۷. نور خورشید


از اینکه چیزی به این سادگی می تواند باعث شود شما احساس بهتری داشته باشید، شگفت زده خواهید شد . همانطور که در بالا اشاره شد، مطالعات نشان داده اند که نور خورشید می تواند حالت شما را بهبود بخشد. حتی بهتر است پنجره ها را باز کنید و هوای تازه را استشمام کنید و به آواز پرندگان گوش دهید.

هم چنین بخوانید: درمان افسردگی ؛ نکات مهمی که باید در مورد آن بدانید

رفتارهای پیشگیرانه

۱. مدیتیشن

مدیتیشن مراقبه یک ابزار قدرتمند برای کمک به ما در ایجاد ذهن قوی و احساسات پایدار است. با آرامش ذهن می توانیم توانایی خود را برای دیدن با وضوح بیشتر توسعه دهیم، بنابراین درک بهتر از آنچه که در ذهن و احساسات ما اتفاق می افتد، به ما کمک می کند تا زخم هایمان را از گذشته بهبود دهیم، به طوری که دیگر باعث احساسات دردناکی نشوند. مدیتیشن مزایای دیگری نیز دارد که می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد مانند کاهش استرس ، افزایش سلامت جسمی و روانی، خواب بهتر و بیشتر. حتی می تواند به شما کمک کند که جور دیگری زندگی کنید.

در ابتدایی ترین، مراقبه به سادگی ذهن شما را از همه محرک های حسی بیداری رها می کند و اجازه می دهد آن را به طور طبیعی حل و فصل کنید. نکته مهم در مورد مدیتیشن این است که شما مجبور نیستید زمان زیادی را برای رسیدن به نتایج تمرین صرف کنید و مجبور نیستید این کار را به صورت کامل انجام دهید. برای انجام مدیتیشن، تنها کاری که باید انجام دهید این است که راحت روی یک صندلی، ترجیحا در یک مکان آرام برای چند دقیقه بنشینید. چشمانتان را ببندید و نفس عمیق بکشید. هنگامی که ذهن شما سرگردان می شود، فقط نفس عکیق بکشید . در آغاز حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز تمرین کنید، و سپس آن را به تدریج افزایش می دهید چون قادر خواهید بود که بیشتر بنشینید. راه های دیگری هم برای مدیتیشن وجود دارند اما برای شروع این کار بسیار خوب است.

۲. داوطلب شدن


داوطلب شدن کار بسیار خوبی است که به شما کمک می کند برای هر چیزی که دارید شکرگزار باشید و از افسردگی بی دلیل اجتناب کنید و هم چنین کمک می کند تا زندگی خود را به طور کامل حفظ کنید و افراد زیادی را که به کمک شما نیاز دارند را هم حفظ کنید. آن ها به کسی نیاز دارند که با آن ها صحبت کند، تا آن ها بدانند که تنها با مشکلات خود تنها نیستند، و اینکه فردی به رفاه آن ها اهمیت می دهد. این کار باعث بهبود روحیه آن ها و خودتان می شود.

۳. عضویت در شبکه های اجتماعی


مشارکت در یک گروه اجتماعی راهی خوب برای ارتباط با افراد دیگر است که می توانند به شما در هدایت چالش های زندگی کمک کنند. گروه های بسیاری وجود دارند که برای کمک به جلوگیری از افسردگی بی دلیل ما هستند از جمله آن ها گروه های حمایتی و گروه های معنوی است. این نوع گروه ها به طور خاص برای کمک به شما برای مقابله با مسائل زندگی طراحی شده اند. همچنین می توانید ارتباط خود را با افرادی که در آن ها شرکت می کنند، گسترش دهید.

سخن پایانی


احساس افسردگی خفیف، افسردگی بی دلیل در دنیای پر مشغله امروز مساله ای رایج است. هر چه فعالیت های بیشتری داشته باشیم، بیشتر فکر می کنیم، و چیزهای بیشتری می توانند احساسات دردآور و ناراحت کننده را تحریک کنند.
سه دلیل اصلی برای درمان و پیشگیری از افسردگی خفیف وجود دارند:

  • ذهن آرامی داشته باشید، به عنوان مثال کمتر فکر کنید
  • تفکرات مثبت بیشتری داشته باشید
  • نحوه انجام رویدادها در زندگی خود را تغییر دهید


پیشنهاداتی که در بالا مورد بحث قرار گرفتند، هر سه دلیل را بررسی خواهند کرد. بنابراین، اکنون شما این ابزار را دارید که نه تنها افسردگی بی دلیل را درمان کنید بلکه از آن جلوگیری کنید.

منبع: LIFEHACK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *