چرا نباید ساعت کاری طولانی داشته باشیم؟
آیا تاکنون به اثراب جسمی و روحی ساعت کاری طولانی روی بدن دقت کرده اید؟ چرا باید ساعت کاری طولانی را متوقف کنید؟ چگونه می توان آن را متوقف کرد؟ درست است که سخت کوشی شما را به موفقیت در مواردی که می خواهید می رساند اما متاسفانه اکثر افراد جامعه سخت کوشی را به معنای ساعت کاری طولانی می دانند.
شاید فکر کنید که ساعت کاری طولانی نشان دهنده ی فداکاری، تعهد و پشتکار شما باشد؛ اما هنگامی که کار کردن با سلامتی، شادی و عملکرد اجتماعی شما تداخل پیدا کند مانند وزنه ای سنگین است که انگار به گردنتان آویزان شده است.
این موضوع قابل درک است وقتی که افراد مشهور موفق در مورد موفقیت هایشان و کار کردنشان در ساعات طولانی صحبت می کنند شما از آنها پیروی کنید زیرا که معتقدید شما نیز با انجام چنین کار هایی به موفقیت دست می یابید.
هنگامی که شخصی به نام ایلان ماسک(ELON MUSK) مدیر اجرایی موتور های تسلا و بنیان گذار اسپیسکس می گوید که ۱۰۰ ساعت در هفته احتمال موفقیت را بسیار بهبود می بخشد، ممکن است تصور کنید این یک راه قطعی برای موفقیت است. اما ثابت شده است که: (تاثیرات منفی بلند مدت بیشتر از سود های کوتاه مدت طولانی کار کردن است.)

هم چنین بخوانید: اعتیاد به کار چیست و چگونه آن را ترک کنیم؟
فهرست مطالب
تحقیقات در مورد ساعت کاری طولانی
تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت ثابت کرد که کار کردن در ساعات طولانی به معنای بهره وری بیشتر نیست بلکه در حقیقت خلاف آن است.
تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت ثابت کرد که کشور هایی که ساعات کار در آنجا بیشتر است به معنای تولید بیشتر آنها نیست.
تحقیقی که در سال ۲۰۲۰ صورت گرفت نشان داد در ساعات طولانی تر نسبت به قبل موجب فرسودگی شغلی می شود.
با توجه به تحقیقاتی که در موارد بالا مشاهده کردید اکثر کشور ها به دنبال امکاناتی برای کاهش روز ها و ساعات کاری برای افزایش بهره وری هستند . همینطور شرکت هایی که فقط چهار روز کاری در هفته دارند دریافته اند که کاهش استرس کارکنان و بهبود تمرکز آن ها موجب افزایش بهره وری می شود.
چرا افراد ساعت کاری طولانی دارند؟
دلیل اصلی که مردم در ساعات طولانی تری کار می کنند عبارت است از:
- پول
- فشار
- منابع
پول: چه برای خودتان و چه برای شرکت کار کنید. پول بزرگ ترین محرک است. هزینه ی اضافه تر حین اضافه کاری انگیزه ی بسیار خوبی برای بیشتر ماندن در محل کار برای به پایان رساندن کار دیگر است. هنگامی که شما صاحب ذهنیت رئیس کار هستید اغلب باعث می شود به کسب درآمد بیشتر ایمان داشته باشید. این بخشی از مسئولیت ادامه ی کار است. اگر شما این کار را انجام ندهید پس چه کسی انجام دهد؟
فشار: اگر همکارانتان دیر کار می کنند و یا خودتان محل کار را زود تر ترک می کنید اغلب در شرایط بدی دیده می شوید. به افرادی که مشغول اضافه کاری هستند پاداش تعلق می گیرد و این امر تصور اشتباهی را برای کارمند ایجاد می کند.
منابع و یا کمبود آن ها موقعی وجود دارد که کارمندان مجبور به انجام دو برابر از حجم کارشان هستند. مهلت های فوری و کمبود نیرو راهی مهم برای کار کردن در ساعت های طولانی است.
دلایل متوقف کردن ساعت کاری طولانی

آیا تا به حال در رابطه با اثرات طولانی مدت ساعت کاری طولانی فکر کرده اید؟
مطمئن هستم می توانید موارد واضحی از جمله تحریک، خستگی و…. نام ببرید.
اما این موارد فقط آسیب های سطحی اند همانطور که می دانید تمام اعضای بدن ما در ارتباط با همدیگر و به هم پیوسته اند. پس یک تغییر جزئی ممکن است کل سیستم بدن ما را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال: اگر کمبود خواب داشته باشید، بازدهی کمتری دارید، اشتباهات بیشتری مرتکب می شوید و کیفیت کار هایتان پایین می آید. برای اینکه بتوانید به خودتان در رابطه با ساعات طولانی کار کردن کمک کنید در درجه اول باید به اثرات آن در زندگی توجه کنید، تجارت و کار و رفاه کلی دقت کنیم. در واقع این چهار نکته است که ارزش توجه شما را دارد.
سلامت جسمانی: شما نیاز به متخصصی ندارید که به شما بگوید ساعات کاری طولانی بر روی سلامتی شما تاثیر منفی می گذارد. زیرا بدن شما بدون انرژی ، استراحت، خواب و ورزش نمی تواند بدود. در واقع هنگامی که شما ساعات طولانی کار می کنید زمان کافی برای آشنایی با اصول اولیه ی مورد نیاز بدن برای عملکرد بهتر و تامین انرژی ندارید.
مطالعه ی جدیدی که بر روی بیش از ۱۴۳۰۰۰ شرکت کننده انجام شد ، نشان می دهد افرادی که ۱۰ ساعت یا بیشتر در روز و حداقل ۵۰ روز در سال کار می کنند، ۲۹% بیشتر از بقیه ی افراد در معرض خطر سکته ی مغزی هستند. همچنین تحقیقات و مطالعات بسیاری صورت گرفته است که ارتباط مستقیمی بین ساعات طولانی کار و مشکلات قلبی را نشان می دهد. علاوه بر این تحقیقات دیگری نشان می دهد که کارکنانی که ۴۰ تا ۵۵ ساعت کار می کنند، در مقایسه با افرادی که ۳۵ تا ۴۰ ساعت کار می کنند در معرض خطر سکته ی مغزی هستند.
علاوه بر خطر سکته ی مغزی، اگر زمان کافی برای استراحت و تامین انرژی بدن خود نگذارید، پیامد های نا خوشایند دیگری از جمله بی خوابی، دیابت، بیماری های قلبی و چاقی دیگری وجود دارد.
ظاهرا ساعت کاری و شیفتی نا منظم، با تاثیرات منفی از جمله اختلال در ریتم شبانه روزی، خواب، میزان تصادفات، سلامت روان و خطر حمله قلبی مرتبط است. بر اساس تحقیقات انجام شده این نگرانی ها به دلیل کاهش بهره وری،غیبت و هزینه ها بهداشت و درمان می باشد. شواهد همچنان حاکی از آن است که ساعات طولانی کار با خطر صدمات حوادث مرتبط است.
سلامت روان : اگر ذهن شما به سختی کار می کند بدین معناست که ذهن شما به استراحت نیاز دارد ساعت کاری طولانی به معنای وارد کردن فشار زیاد به ذهن و در نظر گرفتن زمان کمتر برای استراحت ذهنتان است. بسیاری از مطالعات در طول سال های اخیر نشان داده است که ارتباط شخص بین ساعات طولانی کار و افزایش استرس، شکایات بیخوابی، پر خوری و نوشیدن بیش از حد وجود دارد. همچنین کار کردن بیشتر از ۵۵ ساعت در هفته احتمال بروز افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد. درست است که معاشرت و حفظ سلامت روان، ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند اما با کار کردن در ساعات طولانی و مشغله ی بیش از حد در محل کار وقت شما را با خانواده و دوستانتان می گیرد و منجر به کاهش تمرکز و کاهش بهره وری می شود و اگر وقت خود را برای آنها اختصاص بدهید ، ممکن است فرزندانتان عملکرد تحصیلی و رفتاری کمتری داشته باشند.
کار کردن به صورت مداوم با ساعت های طولانی منجر به عدم تعادل بین کار و زندگی می شود که در نتیجه منجر به کاهش رضایت و عملکرد شغلی و همچنین رضایت کمتر از زندگی و روابط می شود.
ساعت کاری طولانی به معنای وقت و زمان کمتر برای خودت_ خانواده است. چندین مطالعه نشان می دهند که ساعات طولانی کار کردن انگیزه ی شادی و رضایت از زندگی را کاهش و به روابط خانوادگی و اجتماعی آسیب می رساند و می تواند تعارفات خانوادگی را افزایش دهد.
بهره وری : تصور اینکه ساعت کاری طولانی به انجام کار بیشتر کمک می کند اشتباه است.
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ی دریافت یافته اند در حالی که کارمندان در کشور یونان ۲۰۴۲ ساعت در سال ۲۰۱۴ کار می کردند کارمندان در آلمان نه تنها ۱۳۷۱ ساعت در سال کار می کردند بلکه بهره وری بیشتری داشتند. همچنین جالب است بدانید مدیران نمی توانند تفاوتی بین کارمندانی که ۸۰ ساعت در هفته کار کرده اند و کسانی که تظاهر به این کار می کنند را تشخیص دهند. اگر مهندس شما در حال کار بر روی یک مشکل است و شما قصد دارید به او کمک کنید حتی اگر قهوه هم در کنار شما باشد برای رفع خستگی تان شما وقت خود را تلف کرده اید، ممکن است به نظر مثمر ثمر برسید اما در واقع وقت خود را تلف کرده اید زیرا شما در آن کار مهارت ندارید.
هم چنین بخوانید: کاهش استرس شغلی ؛ چگونه با استرس شغلی مقابله کنیم؟
رون فریدمن(RON FRIDMAN) در تحقیقات خود در مورد ساعات طولانی کار کردن نتیجه گرفت کسانی که ساعات طولانی کار می کنند، تصمیمات نادرست و قضاوت های نا به جا دارند و در کنترل احساسات خود مشکل دارند. این موارد راهی سریع بر کاهش درآمد سود و رضایت مشتری است. بنابراین کار کردن بیشتر از ۱۰ ساعت در روز مقرون به صرفه نیست.
اما آنچا جالب توجه هست درک افراد در مورد ساعت کاری طولانی و تقاضای زمان است. انتخاب داوطلبانه کار در ساعت طولانی تر در مقابل فشار کار فرما می تواند به معنای اهمیت ندادن به سلامتی و رفاه باشد و این می تواند جواب سوالی باشد که می گویند: چرا افرادی که ساعات طولانی کار می کنند در مقایسه با دیگران رفاه جسمی و روانی ضعیف تری دارند؟
چگونه می توان ساعت کاری طولانی را متوقف کرد؟

در اینجا چند پیشنهاد در مورد کار هایی که باید انجام دهید و ساعت کاری طولانی را ترک کنید ذکر شده است. با این پیشنهادات می توانید اطمینان حاصل کنید که ساعت کاری طولانی به الگویی برای موفقیت شما تبدیل نمی شود.
برنامه ریزی
مهم این است وقتی کاری را انجام می دهید وقت کافی برای برنامه ریزی صحیح در نظر بگیرید در غیر این صورت نه تنها وقت خود را هدر می دهید بلکه برای تکمیل کار ها تلاش بیشتری می کنید. دقت گذاشتن برای برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه شما را به یک ساختار مورد نیاز با مسیری روشن می رساند تا سریع تر به اهداف تعیین شده ی خود برسید. از فناوری هایی که در اختیارتان هست استفاده کنید. ابزار های بسیاری وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. برای سازماندهی بهتر زمان خود برنامه ریزی، یاد آوری و نتیجه گیری کنید.
هنگامی که زمان خود را از قبل با تعهدات کاری پر کرده اید، تطابق آن با برنامه های مراقبت از خود دشوار خواهد بود. بنابراین با خود مراقبت های غیر قابل مذاکره که بقیه ی ذهن و بدن شما را برای شارژ مجدد و افزایش بهره وری شما فراهم می کند ، شروع کنید. با انجام این عادت به زودی متوجه خواهید شد که به دلیل شارژ و تمرکز خود می توانید به چیز بیشتری برسید.
کارهای های خود را اولویت بندی کنید
اینکه همه چیز مهم است اهمیتی ندارد. یک لیست عالی برای انجام وظایف ابزاری بسیار خوب است. برای یادآوری وظایفی است که به توجه بیشتر شما نیاز دارند، در حالی که می تواند به راحتی از کنترل خارج شود و باعث احساس شکست شما شود زیرا به نظر تمام نشدنی می رسد. دو الی سه وظیفه ی اولویت دار را شناسایی کنید که باید امروز انجام شود این وظایف اساسی هستند و بقیه وظایف می توانند صبر کنند فراموش نکنید که این وظایف را در اندازه ی قابل کنترل قرار دهید. اگر این وظایف بزرگ باشند، ممکن است انجام آن زمان ببرد در این موقعیت شما می توانید با برنامه ریزی برای آن، آن را برای خود دشوار تر کنید.
نه بگویید
کمک به همکاران خود عالی است اما مطمئن شوید که هزینه ی آن را پرداخت نمی کنید. اگر کار شما به خاطر او در خطر است موضع بگیرید و از او دوری کنید. خواهید دید که نه تنها به خود بلکه به همکاران خود نیز کمک می کنید تا مستقل تر باشند.
زمان بندی داشته باشید
هنگاهی که تصمیم گرفتید کار خود را در یک زمان مشخص شروع کنید و آن را در یک زمان مشخص به پایان برسانید، خود را مسئول نگه دارید و به خاطر خود به این زمان بندی پایبند باشید. زود بیدار شدن ممکن است لذت بخش ترین کار نباشد اما ممکن است بسیار سودمند باشد. بیشتر افراد می بینند که صبح زود می توانند تمرکز بسیار بهتری داشته باشند که به مقابله با اولویت های اصلی قبل از شروع سطح انرژی کمک می کند. مهم است که به خود کمک دهید تا به موقع کار را ترک کنید در حالی که در محل کار خود هستید صد درصد تلاش کنید و در مورد ترک به موقع احساس گناه نخواهید کرد.
کمال گرایی را از بین ببرید

تلاش برای رسیدن به کمال می تواند واقعا مضر باشد. در عوض نقض های خود را در آغوش بگیرید، بهترین تلاش خود را بکنید و خیالتان راحت باشد که به اندازه ی کافی خوب هستید. اگر ساعت های طولانی کار می کنید زیرا احساس می کنید کار شما همیشه می تواند کمی بهتر باشد، وقت آن است که کمال گرایی را از بین ببرید. تصمیم بگیرید که یک کار به طور منطقی چه مدت طول بکشد و به آن پایبند باشید. در این مدت تمام تلاش خود را بکنید و مطمئن خواهید شد این کار به اندازه ی کافی خوب هست.
نوتیفیکیشن ها و اعلان ها را بی صدا کنید
این بزرگ ترین زمان اتلاف شده است که به راحتی از بین می رود و برای تمرکز بیشتر برای انجام کار های مهم وقت تمرکز بیشتری دارید.
باز گذاشتن ایمیل در تمام طول روز عادت بسیار بدی است که شما را از مسیرتان منحرف می کند. تحقیقات نشان می دهد که کنترل مداوم صندوق ورودی شما بدون بهبود کارایی باعث افزایش استرس می شود. شاید دلیلش را بپرسید به سادگی به این دلیل است که اعلان ایمیل شما را وسوسه می کند تا بررسی کنید چه اتفاقی می افتد تا شما را از امتحانی که انجام می دهید دور کند این امر هنگامی که نیاز به بازگشت به وظیفه ی قبلی خود را دارید، مغز شما را مجبور به کار بیشتر می کند.
مصرف را متوقف کنید
اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که برای همگام شدن با همه ی کار ها، کار زیادی لازم است. می خواهید از چه منابعی استفاده کنید؟ و کدام یک را حذف کنید؟
به زمانی که برای هر منبع اختصاص می دهید نیاز دارید تا فقط اطلاعات کافی را کسب کنید و سپس به اولویت های خود برگردید.
از انجام چند کار همزمان خودداری کنید

انجام همزمان چند کار با هم به میزان زیادی به تولید و سلامت روان شما آسیب می رساند. چند وظیفه ای در واقع تغییر کار است، هر چقدر وظایف بیشتری را در مدت زمان کوتاه خود تغییر دهید ذهن شما بیشتر خسته می شود و منجر به اشتباهات بیشتری می شود. سرپرستی گزارش می دهد که انجام این کار باعث افزایش کورتیزول و آدرنالین می شود که منجر به آسیب رساندن به سلامتی و بهره وری شما می شود.
کار ها را دسته بندی کنید
اگر منتظر بمانید تا وظایف یکسانی را که باید برای انجام آنها انجام دهید و نه تکمیل وظایف هنگام انجام، زمان بیشتری را ذخیره خواهید کرد. این یک روش کار آمد است که اجازه می دهد زمان کمتری را برای افزایش بهره وری مصرف کنید.
جمع بندی ساعت کاری طولانی
ساعات طولانی کار ممکن است برای کسانی که واقعا علاقه مند به کار خود هستند طبیعی باشد. اگر کار شما مثل یک سرگرمی باشد از انجام هر دقیقه از آن لذت می برید. ساعات طولانی کار کردن بعضا بد نیست مخصوصا وقتی وظایف فوری دارید که باید آنها را انجام دهید. مشکل زمانی است که به الگویی تکرار شونده تبدیل می شود. شغل، موفقیت، پول و شهرت ممکن است مهم باشد اما هر چیزی قیمت دارد. ساعات طولانی کار کردن همیشه به معنای موفقیت بیشتر نیست و پیامد های طولانی مدت آن ممکن است بسیار بیشتر از سود کوتاه مدت آن باشد. دنبال کردن درک بهره وری خود به دستیابی بیشتر زمان شما برای تعادل زندگی کاری کمک می کند و برنامه ریزی زمان برای خودتان، به شما یک افزایش بهره وری ضروری می بخشد و باعث سلامتی و شادی شما می شود.
منبع: LIFEHACK