نه گفتن به افراد خودشیفته چگونه است؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

افراد دارای شخصیت خودشیفته در راهنمای تشخیصی DSM-5 با لیستی از خصوصیات مانند متکبر بودن ، نیاز به تحسین بیش از حد و داشتن احساس بزرگواری از اهمیت خود و موارد دیگر مشخص شده اند. افراد خودشیفته همچنین بسیار نازک نارنجی هستند و نمی توانند به راحتی رد یا انتقاد را تحمل کنند.

بنابراین ، هنگام نه گفتن به افراد خودشیفته ، توجه به سه نکته زیر کمک کننده است:


آماده باشید

پیش بینی کنید که نه شما مورد انتقاد یا به چالش کشیدن قرار می گیرد و ممکن است افراد خودشیفته در صورتی که کاری را که آن ها می خواهند را انجام ندهید، به شما توهین کنند. سعی کنید همه دلایلی را که فرد خودشیفته زمان بحث با شما در نظر می گیرد تا شما را مجبور به تغییر نظر یا تصمیم خود کند بررسی کنید. گاهی اوقات نقش آفرینی گفتگوی مورد انتظار خود با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده کمک می کند. از آنها بخواهید آنچه را که شما انتظار دارید فرد خودشیفته به شما بگوید ، بیان کنند ، سپس توضیح دهید که پاسخ شما هنوز نه است. اگر دلیل روشنی دارید که برای خودشیفته شخصی نیست ، دلیل خود را نیز بیان کنید. (“من باید در آن روز فلان کار را انجام دهم ، بنابراین نمی توانم به شما کمک کنم.” یا: “من مهارت یا دانش لازم برای انجام آن کار را ندارم.” یا هر چیز دیگر.) اگر دلیل شما به این دلیل است که خودشیفته فرد سختی است ، این را نگویید! فقط بگویید بدون توضیح نمی توانید این کار را انجام دهید. اشاره به نقص های شخصیتی آنها بسیار بدتر از این است که چیزی نگویند. وقتی به کسی نه می گویید نیازی به توضیح ندارید.

هم چنین بخوانید: چگونه به راحتی نه بگوییم؟

واقع بین باشید

خونسرد بودن و واقع گرا بودن به افراد خودشیفته کمک می کند تا کمتر عصبانی شوند. احساسات مسری هستند ، از جمله احساسات مثبت و آرام. شما می توانید این کار را در یک نقش آفرینی نیز انجام دهید ، مانند آنچه در بالا توضیح داده شد. افراد خودشیفته عموماً از نظر احساسی هدایت می شوند و می خواهند شما را نیز با احساس مشترک احساس کنند. با واقع گرایی، شما می گویید که هیچ پاسخی به شما ایرادی ندارد و این برای آنها یا دیگران ناراحت کننده نیست. لحن صدا و زبان بدن شما می تواند این را به خوبی یا بهتر از هر کلمه خاصی که استفاده می کنید بیان کند. این نشان می دهد که شما اعتقاد ندارید که نه گفتن شما اشکالی دارد و این فقط یک بخش معمولی از زندگی است.

احترام بگذارید

خودشیفته ها به شدت می خواهند برایشان احترام قائل شوند. (آنچه DSM-5 می گوید را به خاطر بسپارید: “افراد خودشیفته نیاز به تحسین بیش از حد دارند”). آن ها آن را “تغذیه یک خودشیفته” می نامند. به عنوان مثال عباراتی مانند: “من به تلاش های شما برای انجام این کار احترام می گذارم.” “به ارتقاء شما تبریک می گویم.” “من به تلاش های شما برای حل این مشکل احترام می گذارم.” بسیار کاربردی هستند. مراقب باشید که مبالغه نکنید یا دروغ نگویید. در کل فقط کلمه “احترام” را در مکالمه خود ذکر کنید. (“من به زمانی که برای بحث در مورد این موضوع اختصاص داده اید احترام می گذارم.” “من احترام می گذارم و قدردانی می کنم که از من خواسته اید در این زمینه کمک کنم. متأسفانه به دلیل قول قبلی در دسترس نخواهم بود.”) این کار به شما در مقاومت در برابر تمایل به توهین به فرد خودشیفته و پاسخ منفی به توهین های شما هنگام نه گفتن کمک می کند.

پشتکار داشته باشید

اغلب فرد خودشیفته شما را مجبور می کند تا نظر خود را تغییر دهید. با تکرار آرام یک یا دوبار نه خود، به صورت واقعی ، راحت باشید ، سپس سعی کنید مکالمه را به پایان برسانید یا موضوع را تغییر دهید. درنگ نکنید و به آنها فرصتی بدهید تا با شما بحث کنند یا شما را متقاعد کنند که نظر خود را تغییر دهید. اگر لحن صدا و زبان بدن شما تدافعی نیست ، اعتماد به نفس نشان دهید و نشان دهید که در حال تغییر پاسخ خود نیستید ، فرد خودشیفته در نهایت تسلیم می شود. از این گذشته ، شما حق دارید نه بگویید. اما بدانید که ممکن است انتخاب ها و عواقبی برای مقابله با آن ها وجود داشته باشد. اگر نه گفتن ایمن نیست ، کمک بگیرید یا از این وضعیت به طور کامل اجتناب کنید.

شما حق دارید به یک خودشیفته یا هر شخص دیگری نه بگویید. با این حال ، شیوه نه گفتن شما می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. این چهار نکته می تواند به ناراحتی یک فرد خودشیفته در شنیدن اینکه شما آنچه را که می خواهید انجام ندهید ، به حداقل برساند. با آمادگی ، این امر به شما کمک می کند تا خونسرد و واقع بین باشید ، این امر معمولاً به فرد خودشیفته کمک می کند بدون این که در صورت توهین یا عصبانی شدن به آنها خشمگین شوید نه شما را قبول کند و با احترام و پشتکار ، شما باید بتواند بدون تغییر نظر و تسلیم شدن ، مکالمه را به پایان برساند و ادامه دهد.

البته ، اگر نه گفتن به افراد خودشیفته باعث می شود فرد خودشیفته به رفتارهای خطرناک از نظر جسمی ، مالی ، معتبر یا غیره دست بزند ، از شخص دیگری مانند درمانگر ، وکیل و واسطه مشاوره یا کمک بگیرید. افراد خودشیفته دارای شخصیت هایی هستند که نسبت به طرد و انتقاد بسیار حساس هستند. در مواجهه با این افراد، فقط بهترین کار را انجام دهید و آماده باشید.

منبع: PSYCHOLOGYTODAY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *