معرفی کتاب چگونه عاقل بمانیم از سری مدرسه زندگی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اهمیت سلامت جسمانی بر همه‌ی ما روشن است اما آیا تلاش برای دستیابی به تعادل روانی هم تا همین اندازه اهمیت دارد؟ در این مطلب با معرفی کتاب چگونه عاقل بمانیم از مجموعه ی مدرسه‌ی زندگی با ما همراه باشید…

درباره کتاب چگونه عاقل بمانیم

فیلیپا‌پری معتقد است که آدم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته‌ی اول کسانی که در زندگی ‌شان افراد آشفته‌ای هستند و مدام با بحران روبرو می‌شوند.
  • دسته ی دوم افرادی که زندگی یکنواختی دارند و در مواجهه با مشکلات به یک سبک انعطاف‌ناپذیر و واحد عمل می‌کنند.

البته که ممکن است رفتار ما در هر دو دسته قرار‌بگیرد.

مسئله‌ی اصلی اینست که چه‌ باید بکنیم تا بتوانیم، با اتفاقاتی که می افتند برخورد درست و غیر‌سخت‌گیرانه ای داشته باشیم و از سمتی حالمان بد نباشد و مدام آشفته نباشیم؟

در‌واقع چگونه عاقل بمانیم؟

نویسنده کتاب چگونه عاقل بمانیم تاکید می‌کند که با دادن چند دستورالعمل و لیست باید‌ها و نباید‌ها، نمی‌شود نسخه‌ی واحدی برای همه‌ی انسان ها پیچید، چون هریک از ما آدم‌های متفاوتی هستیم و  در شرایط متفاوتی رشد ‌کرده و بزرگ شده‌ایم.

اما راهکار چیست؟ فیلیپا‌پری می‌گوید: هر‌کدام از ما باید بفهمیم، در مغزمان چه می‌گذرد؟ چه الگوها و طرح‌هایی در ذهن ما هست که به مرور زمان به‌وجود آمده و ما خواسته یا ناخواسته به‌وجودمدکه براساس آن‌ها زندگی می‌کنیم؟ما می‌توانیم این الگو‌ها را بشناسیم تا شاد‌تر باشیم و از لحاظ روانی سالم‌تر زندگی کنیم!

طبق نظر او تغییر در ۴ حوزه رخ می‌دهد:« خودنگری، ارتباط، استرس و داستان خود»

بخش های کتاب

هریک از موارد بالا یک بخش از کتاب را تشکیل می دهند:

۱. خود‌نگری

در این بخش نویسنده به ما یاد ‌می‌دهد که چطور از بیرون، افکار و احساسات و عواطف خود را ببینیم آن‌ها را تجربه کنیم و  در عین حال هیچ‌کدام را قضاوت نکنیم. این کار منطق و احساس ما را در کنار هم قرار می دهد و به ما می آموزد، تا به جای تبدیل شدن به یک احساس فقط آن را مشاهده کنیم!

۲. ارتباط با دیگران

روابطی که ما در کودکی داشته‌ایم و کیفیت آنها مقدار سلامت روانی ما را مشخص می‌کنند. و حالا هر رابطه ای که ما با انسا‌نی دیگر داشته و یا داریم میتواند ساختار زندگیمان را تغییر دهد. فیلیپاپری در این بخش به ما یاد می دهد، چطور با دیگران تعامل و گفت‌و‌گو کنیم.

هم چنین بخوانید: معرفی مجموعه کتاب مدرسه زندگی اثر آلن دوباتن(قسمت اول)

۳. استرس

استرس دو نوع دارد: نوع اول، استرس مخرب است که باعث حملات اضطرابی شده و مانع این می شود که ما به درستی فکر کنیم یا تصمیم بگیریم اما استرس، همیشه بد نیست اگر مغز ما حد متعادلی از استرس را داشته باشد به ما کمک می کند تا سالم بمانیم و علاوه برآن به ما انگیزه داده و حس کنجکاوی را در ما بیدار می کند! در این فصل خانم پری با ما در مورد این استرس صحبت می کند و در پایان به ما یاد میدهد، که چطور منطقه ی امن خودمان را گسترش دهیم.

۴.داستان چیست؟

همه ی ما با الگو‌ها و باورهایی زندگی می‌کنیم و گاهی، خودمان هم حواسمان به آن ها نیست و اصلا متوجه وجودشان نیستیم. در این بخش ما داستان هایی از الگوهای موجود در زندگی انسان های دیگر را می‌خوانیم، که می‌تواند به ما در پیدا‌کردن داستان‌های خودمان و تغییر آن‌ها کمک کند.

۵. تمرین

خواندن یک کتاب خودیاریگر می تواند دریچه های جدیدی به مغز ما باز کند و مطالب زیادی را به ما بیاموزد! اما یادگیری به تنهایی کافی نیست. تا وقتی که تمرین نکنیم نمی‌توانیم این دانسته‌ها را به کار ببندیم و در زندگی به صورت عملی از آن‌ها استفاده کنیم.

پس فیلیپا پری، در این بخش به ما تمریناتی می‌دهد تا به کمک آن ها آموخته هایمان از این کتاب را در زندگی به کار بسته و به سلامت روانی خود کمک کنیم.

 در پایان ممنونم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید! اگر کتاب را خوانده اید و یا نظری درباره‌ی این مطلب دارید نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *