معرفی کتاب خودشناسی اثر آلن دوباتن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

«خودت را بشناس»؛ سقراط در جواب به  تمام سوال‌هایی که در بابِ کاربرد همه فرامین فلسفی ختم می‌شود، این‌گونه پاسخ می‌دهد. کتاب خودشناسی اثر آلن دوباتن در باب شناخت خویشتن و پاسخ به سوالات فلسفی در همین باب می‌باشد.

 از نظر من خودشناسی، بهترین، ژرف‌ترین و تنها راه رسیدن به خوشبختی است. تکاپوی شیرینِ قرار گرفتن در مسیری که با مبداِ “من” شروع، و نهایتاً به شناخت کلِ جهان هستی منتهی می‌گردد. چه سفر جذاب و دلنشینی و چه کسی بهتر از آلن دوباتن که راهنمای ما در این مسیر باشد. او مثل همیشه با کلام دل‌چسب فلسفه و مثال‌های نغز کاربردی و همیشه تازه‌اش ما را به سفر شگرف درون دعوت می‌کند و از ما می‌خواهد که هرچه دقیق‌تر و ریزبینانه‌تر، خودمان را رصد کنیم و اعمال، رفتار و احساساتمان را در هر لحظه و موقعیت، زیر ذره‌بینِ خودشناسی، بازبینی کنیم. همه ما گاهی درگیر حسادت می‌شویم، با کوچک‌ترین اتفاقی از کوره در می‌رویم، برای جلب توجه کردن پیش معشوقمان، اعمال عجیب و غریب از خود بروز می‌دهیم، مقابل دیگران گیج کننده و غیر قابل فهم می‌شویم و به علت الگوهای نادرستی که از کودکی در ذهنمان شکل گرفته، بابت همه این احساسات  خجالت‌زده و شرمگین می‌شویم، اما نمی‌دانیم پس پرده هر کدام از این احساسات رازهایی نهفته اند به مثابه گنج. گنج هایی پر از آگاهی و شناخت از ریشه درد و رنج های ما در گذشته و حال که هرکدام اگر حلاجی شود استعدادی کشف نشده است که خاموش و بی‌جان به حال خود رها شده؛ آنچه که می‌توانسته راه‌گشای گره همان مسئله ای باشد که کل زندگی‌مان به آن فکر می‌کرده‌ایم. دو باتن همچنین به موانع خودشناسی و بالتبع، رسیدن به یک زندگی پر ثمر و شکوفا، یعنی روراست نبودن با خود و طفره روی اشاره می‌کند. ما در مورد چیزهایی که لازم است در زندگیمان تغییر دهیم، چیزهایی که ممکن است تصورمان را از خویشتن مشوش سازد، چیزهایی که واقعا خواهان آن هستیم اما نمی توانیم داشته باشیم و چیزهایی که بابت آن از دیگران عصبانی هستیم، به خودمان دروغ می‌گوییم و به شیوه های مختلف مثل زودرنجی، بی توجهی و نادیده گرفتن، اعتیاد و … سرکوبشان می‌کنیم و نمی‌دانیم با این کار فرصت کلیدی برای رشد و یادگیری را از خود دریغ کرده‌ایم.

علائمی همچون فراموشی، ناتوانی جنسی، پریدن‌ پلک، جیغ کشیدن در خواب و افسردگی، همان درون ریزی‌ها، خودخوری‌ها و دروغ‌هایی هستند که به خود می‌گفتیم و هیچ‌گاه تلاش نکردیم به آن‌ها توجهی نشان دهیم و کمی موشکافانه‌تر بررسی‌شان کنیم. دوباتن آزمون کوتاهی تحت عنوان آزمون روراستی تدارک دیده که با  صادقانه جواب دادن به آن، مشخصاً در می‌یابیم که کجای کاریم.

بخش‌های مختلف کتاب خودشناسی اثر آلن دوباتن

کتاب خودشناسی اثر آلن دوباتن  در شش بخش با عنوان‌های زیر گرد آمده که پس از مطالعه هر بخش، نسبت به خودمان آشناتر و آگاه تر می‌شویم.

بخش‌های کتاب:

  • از خود بی‌خبری
  • تعمق فلسفی
  • هویت عاطفی
  • روراستی و طفره روی
  • قضاوت در باب خویشتن
  • شک گراییِ عاطفی   

این کتاب حجم مختصری دارد و می‌تواند حتی در طول یک روز خوانده شود، اما رهنمودهایش قابل تعمیم به همه جنبه‌های وجودمان در طول زندگی است.

هم‌چنین بخوانید: معرفی کتاب شغل مورد علاقه اثر آلن دوباتن

گفتارهایی از متن کتاب

  • ما به این دلیل به خودمان دروغ می‌گوییم که نیاز داریم تصور خوبی از خودمان داشته باشیم و انرژی بسیاری صرف می‌کنیم که تصور کنیم اساسا آدم نرمالی هستیم.
  • گاه می‌کوشیم غم و اندوهی را که نتوانسته‌ایم صادقانه با آن رو به رو شویم، پشت حد اغراق آمیزی از سرخوشی دیوانه‌وار پنهان کنیم. در این حالت نه تنها شادمان نیستیم، بلکه به تمامی ناتوانیم از این که حتی کوچکترین اندوهی را احساس کنیم، زیرا در این صورت به کلی غرق غم‌های فروخورده‌مان می‌شویم.
  • میزان عشق ما به خودمان به طور مشخص، هنگامی معلوم می‌شود که با تهدید‌هایی از سوی دیگران رو به رو شویم.
  • ساختار هویت عاطفی ما حول چهار مضمون اصلی بنا شده است:

۱-عشق به خویشتن

۲-صداقت و راستی

۳-ارتباط

۴-توکل

  • خودشناسی تا حد زیادی یعنی این که ساختار‌بندی متمایز هویت عاطفی خودمان را درک کنیم.
  • احساسات و امیالی که واکاوی نشده‌اند، به سادگی ما را به حال خود نخواهند گذاشت؛ آنان در وجودمان لانه می‌کنند و انرژی خود را به شکلی تصادفی به دیگر مسائل مجاور خویش می‌گسترانند. جاه‌طلبی‌ای که خودش را نشناسد، به شکل اضطراب بروز می‌کند، حسادت به لباس کینه در می‌آید، عصبانیت به خشم تبدیل می‌شود و اندوه به تدریج به افسردگی می‌انجامد.
  • اگر می‌توانستید تغییراتی واقع‌گرایانه در زندگی‌تان ایجاد کنید، در پرتو این احساس هیجان چه چیزی را تغییر می‌دادید؟

آیا شما کتاب خودشناسی را مطالعه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *