فواید چرت زدن در روز چیست؟

زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بسیاری از ما عادت به چرت زدن در روز داریم، این کار به سرحال شدن مان کمک می کند و پر انرژی تر می شویم. اما فواید چرت زدن در روز چیست؟ در ادامه با ما با بررسی این موضوع همراه باشید.

چرت بعد از ظهر ممکن است آرزوی بیشتر بزرگسالان شاغل و والدینی باشد که بچه های خود را می خوابانند و امیدوارند که خودشان هم بتوانند بخوابند! اما در حالی که کودکان خردسال باید بیشتر روزهای خود را در خواب بگذرانند ، یک چرت روزانه با افزایش سن ممکن است آن طور که به نظر می رسد بی ضرر هم نباشد.

آکادمی اطفال توصیه می کند نوزادان تازه متولد شده حداکثر ۱۶ ساعت در روز بخوابند که البته چرت زدن هم جز خواب حساب می شود، اما نوجوانان باید بین ۸ تا ۱۰ ساعت در شب بخوابند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش می دهد که یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده ۷ ساعت خواب توصیه شده در شب را ندارند.

به نظر می رسد خواب شبانه به یک رویای دست نیافتنی برای بزرگسالان تبدیل شده است. اغلب ما با تکیه بر نوشیدنی های کافئین دارسعی می کنیم در طول روز پرانرژی باشیم و ترجیح می دهیم چند دقیقه در دفتر کار خود چرت بزنیم. چرت زدن در جامعه پزشکی به طور شگفت انگیزی بحث برانگیز است.

نیاز به چرت می تواند مشکلات سلامتی بزرگتری را نشان دهد. از جمله، این می تواند به این معنی باشد که شما در طول شب خواب کافی ندارید. همچنین می تواند علامت زوال عقل در افراد مسن باشد.

تحقیقات جدید منتشر شده در مورد فواید چرت زدن در روز نشان می دهد که چند بار چرت زدن در هفته می تواند به جلوگیری از حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی کمک کند.

اهمیت خواب

هر متخصص پزشکی به سرعت اهمیت استراحت شبانه خوب را به شما می گوید. بدن و ذهن ما طوری پیکربندی شده است که باید حدود یک سوم از عمر خود را بخوابیم. عدم انجام این کار ارتباط زیادی با بسیاری از مشکلات سلامتی، روحی و جسمی دارد.

فواید چرت زدن کوتاه

خواب به ما کمک می کند تا استرس خود را جبران کنیم و به اندام های حیاتی بدن زمان استراحت می دهد. به همین دلیل است که عدم خواب کافی می تواند تأثیرات مخربی داشته باشد.

به عنوان مثال، تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی با استعداد ژنتیکی به بیماری های قلبی می توانند با داشتن خواب مناسب، این خطرات را کاهش دهند. با این حال ، خواب زیاد یا کم می تواند افراد را در معرض حمله قلبی قرار دهد.

هم چنین بخوانید: چگونه خواب راحت داشته باشیم؟

وقتی صحبت از چرت زدن و سلامتی می شود، محققان هم چنان در ابهام هستند.

فواید چرت زدن در روز و سلامت قلب

یو لنگ و کریستین یافه، استادان روانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا و سانفرانسیسکو ، اخیراً مقاله ای را منتشر کردند که در BMJ’s Heart منتشر شده است و به این واقعیت می پردازد که محققان هنوزسوالاتی در زمینه چرت زدن دارند! به گفته آن ها بزرگترین چالش، نحوه تعریف و اندازه گیری این دوره های استراحت است.

از جمله این سوالات: “آیا چرت های روزانه برنامه ریزی شده اند یا برنامه ریزی نشده اند؟ هدف از چرت زدن چیست؟ آیا برای جبران کمبود یا خواب ناکافی شبانه یا نشانگر بیماری زمینه ای هستند؟”

آن ها هم چنین به دنبال این سوال هستند که آیا “چرت زدن ۵ دقیقه ای” به عنوان یک چرت محسوب می شود؟

به گفته آن ها تا زمانی که به پاسخ برخی از این سوالات نرسیم، نمی توان به طور کامل به مفاهیم چرت زدن پرداخت.”

در مطالعه ای، محققان بیمارستان دانشگاهی لوزان در سوئیس از داده های ۳۴۶۲ نفر بدون سابقه بیماری قلبی عروقی ثبت شده در یک مطالعه مبتنی بر جمعیت سوئیس استفاده کردند. آن ها بررسی کردند که شرکت کنندگان هر هفته چقدر چرت می زنند و پس از آن قلب آن ها در چه وضعیتی است.

طی ۵ سال آینده ، محققان ۱۵۵ واقعه مرگبار و غیر مرگبار پزشکی مرتبط با قلب را در میان شرکت کنندگان مشاهده کردند. آن ها دریافتند که در افرادی که هفته ای یک یا دو بار چرت می زنند، در مقایسه با افرادی که اصلا چرت نمی زنند ، خطر وقوع آن به طور قابل توجهی کمتر است. این حتی افراد مبتلا به آپنه خواب یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز را شامل می شود.

محققان نشان دادند که هیچ ارتباطی بین طول مدت آن چرت زدن و رویدادهای پزشکی مرتبط با قلب پیدا نکردند.

تحقیقات آنها براساس متاآنالیز سال ۲۰۱۵ منتشر شده توسط انجمن تحقیقات خواب است.

محققان دانشگاه توکیو در ژاپن؛ فرهنگی که در آن چرت زدن در محل کار به عنوان نشانه ای از کار سخت تلقی می شود در ۱۱ مطالعه نشان دادند که به نظر می رسد چرت زدن و سلامت قلب از یک منحنی J شکل پیروی می کند. این بدان معناست که خطرات در یک نقطه خاص فرو می روند اما بعداً افزایش پیدا می کنند.

خواص چرت زدن

محققان اظهار داشتند که چرت زدن در مدت زمان کمتر از ۳۰ دقیقه که معمولاً “چرت زدن قدرت” نامیده می شود برای جلوگیری از بیماری عروق کرونر قلب مفید است، اما به نظر می رسد اگر افراد بیشتر از ۳۰ دقیقه چرت بزنند ، نتیجه عکس می گیرند. البته این به این معنی نیست که چرت زدن برای قلب شما مضر است. محققان اعلام کردند برای بررسی کامل ارتباط چرت زدن با قلب نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.

یک نکته کلیدی این است که آیا خواب شبانه فرد کافی، با کیفیت و عاری از مواردی مانند تحریک، بیدار شدن از خواب، اختلال در تنفس و سایر مواردی است که مانع از استراحت واقعی فرد می شود، مهم این نیست که فقط در تخت خواب باشید.

ما می دانیم که خواب برای حفظ سلامت کلی بدن حیاتی است. فشار خون و ضربان قلب در هنگام خواب به طور کلی کمتر از زمانی است که شما بیدار هستید ، بنابراین [احتمالاً] در ترمیم قلب نقش دارد. “

محققان می گویند تا زمانی که فرد با بی خوابی مشکلی نداشته باشد ، چرت زدن مشکلی ندارد. وی به افراد توصیه می کند بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چرت بزنند یا چرت را تا ۹۰ دقیقه ادامه دهند.

اگر خواب کافی و کافی در طول شب دارید ، دیگر نیازی به چرت زدن در روز نخواهید داشت. همانطور که گفته شد، احترام به نیازهای بدن مهم است و خستگی می تواند بر بسیاری از عملکردهای بدن از جمله سلامت قلب و عروق شما اثر سو بگذارد.

  • محققان می گویند افراد بالای ۶۰ سال که بعدظهر چرت می زنند، در آزمایش های شناختی عملکرد بهتری نسبت به افرادی که چرت نمی زنند ، دارند.
  • کارشناسان می گویند چرت بعد از ظهر با استراحت مغز و پاکسازی عقاید روزمره ، به سود افراد در همه سنین است.
  • به گفته یک متخصص بهترین مدت زمان چرت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است که بین ساعت ۱۳ تا ۳ بعد از ظهر انجام شود.
  • یک متخصص دیگر هشدار داد که چرت های طولانی تر ممکن است نشانه این باشد که فرد خواب شبانه کافی ندارد.

برخی چرت بعدظهر را نشانه تنبلی، کمبود انرژی یا حتی بیماری می دانند.

اما یک مطالعه جدید نشان می دهد اگر بالای ۶۰ سال دارید خواب بعد از ظهر ممکن است شما را از نظر ذهنی تیزتر کند.

به گفته محققان ، افراد مسن که بعدظهر چرت می زنند، در آزمون شناختی نمره بالاتری نسبت به افرادی که چرت نزده اند ، کسب می کنند.

این مطالعه که در مجله General Psychiatry منتشر شده است ، سلامت جسمی و شناختی را در بین ۲۲۱۴ فرد بالای ۶۰ سال ساکن در شهرهای بزرگ چین بررسی کرده است.

از این تعداد ، ۱۵۳۴ چرت بعد از ظهر به طور منظم داشته اند، در حالی که ۶۸۰ نفراز آن ها چرت نمی زدند.

این مطالعه مشاهده ای نشان داد که نمرات افراد “در آزمون Mini Mental State (MMSE)” ، یک آزمایش استاندارد غربالگری زوال عقل که شامل ارزیابی مهارت های فضایی ، میزان توجه ، حل مسئله ، حافظه کاری ، آگاهی از موقعیت و تسلط کلامی است ، “به طور قابل توجهی بالاتر” است. .

طبق مطالعه ای که دکتر لین سان از مرکز بیماری های آلزایمر و اختلالات مرتبط با آن در مرکز بهداشت روان شانگهای و دانشگاه جیائو تانگ شانگهای انجام داده است ، در سه گروه اخیرعملکرد ویژه ای داشته است.

داوینا رامکیسون می گوید: “خواب ارتباط زیادی با ظرفیت یادگیری شما دارد.” “چرت زدن به مغز شما کمک می کند تا از فرسودگی شغلی یا اضافه بار اطلاعات بهبود پیدا کند. هنگام چرت زدن ، مغز شما اطلاعات غیرضروری را از مناطق ذخیره موقت مغز شما پاک می کند تا آنها را برای جذب اطلاعات جدید آماده کند. “

گروه مورد مطالعه به طور متوسط ​​۶٫۵ ساعت شبانه می خوابند. چرت بعد از ظهر به این معنی است که حداقل ۵ دقیقه و حداکثر ۲ ساعت بعد از نهار بخوابید.

یکی از نقاط ضعف این مطالعه این بود که محققان از شرکت کنندگان نپرسیدند که چه مدت چرت می زنند یا در چه ساعت خاصی از روز هستند.

“یک چرت ایده آل باید بین ساعت ۱ تا ۳ بعدظهرباشد. علاوه بر این مدت زمان آن ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است. شواهد نشان می دهد که چرت زدن برای بهبود خلق و خو ، انرژی و بهره وری در عین کاهش اضطراب و تنش جسمی و روحی عالی است.” یک چرت کوتاه بعد از ظهر می تواند احساس هوشیاری و آمادگی لازم برای مقابله با بقیه روز را بدون احساس سکون خواب؛ سردرگمی ، گمراهی و بی روحی که پس از بیدار شدن احساس می کنید را ایجاد کند.

هال گفت: “اگر شما می توانید برای مدت زمان کمی طولانی تر ، مثلا ۶۰ دقیقه چرت بزنید ، شواهد نشان می دهد که چرت زدن برای این مدت زمان می تواند در واقع به یادگیری شما کمک کند.” “همانطور که در طول این خواب طولانی تر ، مغز شما شروع به انتقال خاطرات از حافظه موقت شما؛ هیپوکامپ، به حافظه دائمی خود می کند.”

مضرات یا فواید چرت زدن در روز

براساس نظرسنجی سال ۲۰۰۹ مرکز تحقیقات پیو، از هر ۳ آمریکایی بیش از ۱ نفر هر روز چرت می زند. دکتر آبهیناو سینگ ، متخصص پزشکی خواب و عضو پنل بررسی پزشکی SleepFoundation.org ، به می گوید در حالی که سایر مطالعات نشان داده اند که چرت بعد از ظهر چابکی ذهنی را بهبود می بخشد ، اما هنوز مشخص نیست که چرت زدن می تواند با افزایش سن از کاهش شناخت ذهن جلوگیری کند.

علت چرت زدن زیاد چیست

سینگ می گوید: “هر شخصی می تواند از خواب کوتاه در اواسط بعد از ظهر بهره مند شود ، به خصوص وقتی که با سیکل طبیعی شبانه روزی خود همگام باشد. در تحقیقات نشان داده شده است که چرت کوتاه (کمتر از ۳۰ دقیقه یا بیشتر) باعث افزایش هوشیاری ، بهبود عملکرد شناختی و بهبود خلق و خوی برای بقیه روز می شود.”

با این حال ، چرت زدن طولانی تر ممکن است مشکل ساز باشد ، سینگ توضیح داد: چرت زدن بیش از دو ساعت باعث می شود خواب شما طولانی تر شود و بیشتر چرت بزنید.

“اگر مرتباً خود را بیش از ۱ ساعت در حال چرت زدن می بینید ، این می تواند نشانه ای از کمبود و یا کیفیت خواب شبانه شما باشد. بسیاری از اختلالات خواب می تواند کمیت و یا کیفیت خواب شما را با مشکل مواجه کنند. عادات نامناسب خواب نیز در افت کیفیت خواب تاثیر گذارند.

سینگ گفت: “در افراد مسن ، شرایط پزشکی و یا داروهای مورد استفاده برای درمان آن ها نیز می تواند کیفیت و کمیت خواب را تحت تأثیر قرار دهد.” “برخی از داروهای فشار خون ، داروهای آرتروز ، شل کننده عضلات و برخی داروهای بهداشت روان می توانند بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارند.”

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا نیاز به خواب بیشتر در افراد مسن از جمله چرت زدن بیشتر نشانه بدن در تلاش برای جبران افزایش التهاب مربوط به کاهش شناختی و زوال عقل است یا خیر، مورد نیاز است.

به نظر شما فواید چرت زدن در روز چه موارد دیگری می توانند باشند؟ آیا شما عادت به چرت زدن دارید؟

منبع: HEALTHLINE و HEALTHLINE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *