غذاهای مضر برای دندان که از شکلات هم بدتر هستند!

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

زمانی که به غذاهای مضر برای دندان فکر می کنیم، شاید به نظر برسد شکلات مضرترین ماده برای دندان ها است، اما اینگونه نیست. در این پست قصد داریم غذاهایی که آسیب بیشتری به دندان ها می زنند را معرفی کنیم.

غذاهای مضر برای دندان

۱. میوه خشک شده

استفان جی استفاناک، استاد داروی خوراکی و پریودنتیکس در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه میشیگان می گوید: “خوردن میوه خشک واقعاً مانند خوردن آب نبات است زیرا چسبندگی و محتوای قندی زیادی دارد.” این بدان معنی است که قند بین دندان های شما گیر می کند و این همان فرمول مناسب برای ایجاد حفره است. بنابراین میوه های تازه را انتخاب کنید و از انواع خشک شده آن ها صرف نظر کنید.

هم چنین بخوانید: ۹ روش جلوگیری از پوسیدگی دندان

۲. نوشابه

احتمالاً تعجب آور نیست که نوشابه برای دندان های شما مناسب نباشد. یک قوطی نوشابه ۱۲ اونسی ۳۹ گرم قند دارد که تقریبا معادل ۱۰ قاشق چای خوری است! اما این تنها مشکل نیست. تریسیا کوارتی، دندانپزشکی در بروکلین ، نیویورک ، می گوید: “نوشابه بسیار اسیدی است و اسید می تواند مینا را از بین ببرد.” بدترین حالت این است که نوشابه را در طول روز میل کنید، زیرا باعث می شود دندان شما در معرض قند و اسید قرار بگیرد.

نوشیدنی مضر برای دندان

۳.آب میوه

آبمیوه هم مانند نوشابه، می تواند اسیدی باشد و اغلب حاوی قندهای افزودنی است، جالب توجه است که میزان قند آن گاهی اوقات به ۱۰ قاشق چای خوری در هر وعده هم می رسد. این قند باکتری هایی را در دهان شما تغذیه می کند که باعث پوسیدگی دندان می شوند.

	چه چیزهایی برای دندان مضر است

هم چنین بخوانید : ۵ عادتی که موجب خراب شدن دندان ها می شود

۴. سس پاستا

گوجه فرنگی سالم است، اما همچنین اسیدی است: دکتر کوارتی می گوید: “خوردن سس گوجه فرنگی با اسپاگتی آسیب مینای دندان را دو برابر می کند.” سس اسیدی می تواند مینای دندان را از بین ببرد و کربوهیدرات موجود در ماکارونی به تغذیه باکتری های ایجاد کننده حفره کمک می کند.

مضرات سس پاستا برای دندان

۵. آب بطری

حتی آب ساده ممکن است حاوی مواد معدنی اضافه شده برای عطر و طعم باشد و همین موضوع باعث افزایش اسیدیته می شود. در واقع ، این آب ها می توانند به اندازه قهوه یا چای اسیدی باشند. تشخیص اینکه کدام مارک ها اسیدی هستند دشوار است. اگر به دنبال کلمه تقطیر شده روی بطری باشید ، آب هایی با خاصیت اسیدی کمتری پیدا خواهید کرد (تقطیر تعادل pH را به حالت خنثی تر کاهش می دهد). یا از یک بطری قابل تعویض با آب شیر آب استفاده کنید.

آب معدنی

هم چنین بخوانید: معرفی بهترین وبدترین مواد غذایی برای سلامت دندان ‌ها

۶. سرکه سیب

این سرکه به دلیل خاصیت سم زدایی مورد توجه قرار گرفته است، اما ممکن است متوجه نشوید که اسیدیته بالای آن می تواند مینای دندان را به سرعت از بین ببرد. افرادی که دندان آسیب دیده دارند، پوسیدگی دندان آن ها با نوشیدن سرکه سیب افزایش یافته است. اگر سرکه سیب بخشی از رژیم غذایی شما است ، همیشه آن را با آب رقیق کنید بعد بنوشید و بعد از آن دندان هایتان را خوب بشویید.

۷. قهوه و چای

قهوه و چای ممکن است شما را سرحال کنند و خواب را از سرتان بپرانند، اما به هیچ عنوان رابطه خوبی با دندان های شما ندارند. هر دو اسیدی و مدر هستند، به این معنی که می توانند دهان شما را خشک کنند. دکتر رودریگز توضیح می دهد: “بزاق سیستم طبیعی برای شستشوی همه چیز است.” “وقتی بزاق دهان کم شده و دهانتان خشک می شود، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و بیماری لثه هستید.”

قهوه برای دندان مضر است؟

۸. چیپس های طعم دار

اول ، چیپس های سخت می توانند به لثه های شما آسیب بزنند و به عنوان کربوهیدرات های تصفیه شده، در اصل غذایی برای تغذیه باکتری های دهان هستند. دکتر رودریگز می گوید، طعم دهنده ها که اغلب اسیدی هستند ، مانند کاغذ سنباده روی دندان های شما عمل می کنند. و هرچه طعم دهنده بیشتر باشد، بدتر است. به جای آن ، پاپ کورن های ساده یا آجیل را امتحان کنید.

چیپس مضر برای دندان

۹. یخ

سختی یخ در اینجا مقصر است، زیرا جویدن یخ به راحتی باعث ترک دندان می شود. اگر عادت به جویدن یا گاز زدن یخ دارید، اکنون زمان ترک این عادت است.

یخ مضر برای دندان

۱۰. نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا، مملو از قند و اسید هستند، که برای دندان های شما بسیار مضر است. به علاوه، بسیاری از آن ها دارای ماده چسبنده خاصی هستند که رنگ را به طور مساوی در نوشیدنی پخش می کند. در نتیجه، قند و اسید مدت بیشتری روی دندان های شما می ماند. به جای آن ها سعی کنید آب بنوشید.

۱۱. ماست

چگونه ماست می تواند برای دندان شما مضر باشد؟ ماست ساده مشکلی برای دندان ندارد. از این گذشته ، این ماده حاوی پروبیوتیک و کلسیم است که برای سلامت دهان مفید است. اما بسیاری از ماست ها، حتی در ماست یونانی همراه با پوره های میوه های شیرین، مقادیر زیادی از شکر و اسید را به مخلوط اضافه می کنند که تقریبا مزایای ماست برای دندان را از بین می برد. بنابراین در عوض میوه های تازه را به ماست ساده اضافه کنید.

ماست

به نظر شما کدام غذاهای مضر برای دندان آسیب بیشتری برای سلامت دهان و دندان به همراه دارند؟

منبع: READERSDIGEST

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *