عصبانیت از خود را چگونه مدیریت کنیم؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

عصبانیت از خود زمانی اتفاق می‌افتد که اشتباهی میکنید و به سرعت تمام موفقیت ها و و چیزهایی که تاکنون به خاطرشان تحسین شده اید را فراموش میکنید. کافیست یک اشتباه بکنید تا آن اشتباه به تمام چیزی تبدیل شود که درباره آن فکر میکنید و متاسفانه ممکن است آن را دائما با خود در طول زندگیتان به همراه داشته باشید. این کار شاید عادی باشد ولی اصلا  کار سالمی نیست.

اشتباهات ممکن است اتفاق بیفتند و عقلا همواره معتقدند که انسان اینگونه یادمیگیرد، با زمین خوردن و بلند شدن و این چرخه زندگی انسان از کودکی او است. ولی این تجربه های ناشی از اشتباهات نیز ممکن است از یاد بروند. احتمالا اولین واکنشتان این باشد که به خودتان گویید «من از خودم عصبانی هستم» و حتی ممکن است این عبارت را در اینترنت سرچ کنید با اینکار شما اولا متوجه می شوید که در این باره تنها نیستید و سپس میفهمید راه های زیادی برای فرونشاندن این خشم و برگشتن به زندگی عادی وجود دارد.

به صندلیتان تکیه دهید، یک نفس عمیق بکشید و ده کاری را که میتوانید برای فرونشاندن خشمتان در زمان عصبانیت از خود انجام دهید در نظر بگیرید.

انسان جایزالخطاست

همه مردم اشتباه میکنند و شما نیز از این قاعده مستثنی نیستید. زمانی که متوجه شوید که شما هم عضو یک گروه پر عیب و ایراد به اسم انسان ها هستید درباره اشتباهاتتان احساس بهتری خواهید داشت. میتوانید زمانی که به خاطر اشتباه کردن خشمگین هستید، اشتباه کردن را به نوعی یکی از ملزومات و تشریفات مسیر زندگی در نظر بگیرید. شکست خوردن شما به دفعات در طول عمرتان اجتناب ناپذیر است. ممکن چیز هایی را بگویید که نباید میگفتید یا نتوانید انتظاراتی که دیگران دارند را براورده سازید. صادقانه به شما میگویم که زندگی و انسان بودن همین است. پس هر اشتباهی که در گذشته کرده اید و هر اشتباهی که در آینده خواهید کرد به رشد شما به عنوان یک انسان و به عنوان یک متخصص کمک خواهد کرد.

 خشمتان را کنترل کنید

عصبانیت میتواند باعث دردسر شود زیرا باعث مختل شدن قدرت قضاوت و تصمیم گیری منطقی می شود. این حس همچنین میتواند برای شما مضر باشد زیرا باعث افزایش ناگهانی فشار خون، افزایش استرس، سرکوب سیستم ایمنی و همچنین افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود. علاوه بر این ها عصبانیت و خشم کنترل نشده میتواند نتایج تلخی از قبیل خشونت و اعتیاد به برخی رفتار ها داشته باشد.

یادگرفتن کنترل خشم کاملا ضروری است. با قبول کردن اینکه از خودتان عصبانی هستید در حقیقت وضعیت ذهنی خود را در دست دارید و میتوانید آن را کنترل کنید و نگذارید خشم و عصبانیت در آن گسترش یابد و شاخ و برگ بگیرد. از یاد نبرید که اشتباهات قابل مدیریت هستند ولی عصبانیت لجام گسیخته اینطور نیست، و میتوان گفت که اگر عصبانیتتان را کنترل نکنید ممکن است در باقی طول عمرتان اثرات مخرب آن را ببینید.

خشمتان را تخلیه کنید

یکی از راه های خنثی کردن عصبانیت، خالی کردن احساسات است. هیچ چیز مثل به اشتراک گذاشتن احساساتتان با دنیای پیرامون باعث احساس آزادی نمی دهد. البته یادتان باشد که خالی کردن خودتان در شبکه های اجتماعی کار عاقلانه ای نیست زیرا ممکن است باعث مشکلی در زندگی شخصی و اجتماعیتان شود چون ممکن است با غز زدن و ابراز عصبانیت باعث رنجیدن افراد شوید. پس بجای آن از یک منبع قابل اعتماد برای این کار استفاده کنید که میتواند از حیوان خانگیتان تا یک دوست خوب متغیر باشد. به آنها بگویید که از خودتان عصبانی هستید و تمام احساسات نهفته در سینه تان را خالی کنید تا سبک شوید. جمع دوستان مورد اعتماد یا یک گروه پشتیبانی میتواند جای خوبی برای این کار باشد زیرا آنها برای گوش کردم به هر چیزی که باعث اذیت شدنتان می شود ساخته شده اند.

ممکن است برای شما بهترین روش برای تخلیه خشم نوشتن احساساتتان در یک دفترچه باشد. نوشتن اینکه چه احساسی دارید و اینکه چه چیزی از این تجربه یادگرفته اید نه تنها یک راه بسیار عالی برای تخلیه خشم است بلکه باعث میشود فضایی برای نگه داشتن افکارتان داشته باشید تا بعدا بتوانید به آنها مراجعه کنید.

هم چنین بخوانید: گریه هنگام عصبانیت؛ دلیل این موضوع چیست؟

ورزش و فعالیت کنید

ورزش و فعالیت از بهترین راه ها برای کمرنگ کردن  احساس “خشمگین بودن از خود” می باشد. یک پیاده روی با سرعت متوسط، مشت زدن به کیسه بوکس، تمیز کردن گاراژ یا کمد لباستان میتواند از مثال های این فعالیت ها باشد.مشغول کردن ذهن و بدنتان با فعالیت های فیزیکی مفید از دیگر راه های منطقی رها کردن خودتان از این بار سنگین است.

هیچ چیز مثل ورزش و عرق ریختن نمیتواند باعث احساس آزادی شود. به مرور متوجه خواهید شد که فعالیت فیزیکی به سرعت باعث کاهش شدت خشم و به خاطر ترشح هورمون اندورفین باعث بهتر تفکر روشن تر درباره موضوعات میشود. پس از اینکه میزان هورمون آدرنالین در خونتان بوسیله ورزش کاهش پیدا کرد شما آماده قدم گذاشتن در حیطه منطق و تفکر درباره این هستید که چه چیزی اشتباه پیش رفته چگونه میتوانید دفعه بعد اوضاع را بهتر کنترل کنید.

از دیگران مشاوره بگیرید

وقتی درحال سر و کله زدن با خشم و احساسات برانگیخته خود هستید قدرت قضاوت شما مختل می شود و پیدا کردن راه خروج از این اوضاع ممکن است برایتان دشوار باشد. در این زمان دنبال کسی بگردید که به شما مشاوره بدهد، این فرد ممکن است دوست، خانواده یا یک متخصص باشد آن ها به حرف هایتان گوش میدهند و کمکتان میکنند که افکار و احساساتتان را جمع و جور کنید و حتی ممکن است توصیه هایی برای تغییر خودتان در آینده و همچنین برای سرزنش نکردن بیش از حد خودتان ارائه کنند. تایید این افراد به عنوان منابعی قابل اعتماد و تمایلشان به گوش دادن به شما بهترین پادزهر برای خشمتان خواهد بود.

صدای منتقد درونتان را آرام کنید

نگذارید اشتباهاتتان باعث افزایش خودگویی های منفی مثل “من به اندازه کافی خوب نیستم” شود. زمانی که دارید به این فکر میکنید که آیا حرف این ندای درونی را درست است یا نه باید جلوی خود را بگیرید تا به سراشیبی که به قربانی بودنتان ختم میشود دچار نشوید. دادن فرصت به این ندای درونی جلوی پیشرفتتان را میگیرد و باعث می شود در نهایت تسلیم این تردید می شوید که “آیا اگر دوباره امتحان میکردم نتیجه یکسانی میگرفتم؟”. این ترس فلج کننده‌تان راه به جایی نمی‎‌برد و بی فایده است پس به جای آن به یاد حرف های مشاور یا خرد درونی خود بیفتید. اشتباهات اجتناب ناپذیر هستند پس با خودتان بگویید “من مرتکب یک اشتباه شدم و از خودم عصبانی هستم” این احساس را در همان مکان و زمان باقی بگذارید، خودتان را آرام کنید و بروید. روز بعد از خواب بیدار شوید و به زندگی عادی خود برگردید و اجازه ندهید گفتگوی درونی منفی بی‌فایده، نادرست و خودتخریبگر باعث کند شدن حرکتتان شوند.

هم چنین بخوانید: چگونه گفتگوی درونی منفی را ساکت کنیم؟

از اشتباهاتتان درس بگیرید

دوست دارم دوباره این نکته را یاداوری کنم که اشتباهات گریز ناپذیرند و اتفاق افتادن آنها دلیلی دارد و دلیل آن این است که بدانید چه کار هایی را انجام ندهید. گفتن اینکه “من از خودم عصبانی هستم” باید محرکی برای درک درست عصبانیتتان باشد تا درک کنید که چه درسی باید از آن بگیرید و چه کاریست که در آینده دیگر نباید انجام دهید. ممکن است برای آرام کردن خودتان نیاز داشته باشید با افرادی صحبت کنید، یا اینکه اصلاحاتی را در مسیر زندگیتان انجام دهید تا بتوانید در آینده در مسیر بهتری حرکت کنید.

اخیر من در یک گفتگوی شغلی مهم شرکت کردم که اصلا خوب پیش نرفت، با خودم گفتم: “من از خودم عصبانی هستم”. به خاطر حرف زدن بیش از حد و تلاش برای درست کردن اوضاع در شرایطی که ساکت ماندن بهترین گزینه بود. من از این اشتباه یادگرفتم که گاهی به جای زیاد حرف زدن بهتر است گاهی فقط مکث کرد و به هر چیزی که نیاز است گوش داد. با گذشت زمان و با خودداری بیشتر از صحبت کردن از گفتگو ها و جلسات شغلیم را با نتایج بهتر و اعتماد به نفس بیشتری ترک کرده ام.

برای خودتان وقت بگذارید

به عقیده من گفتن جمله “من از خودم عصبانی هستم” بهترین مشوق برای بهتر کردن دوباره رابطه‌تان با خود است. میپرسید چطور؟ ورزش، استراحت، آرامش و راه های سالم پرت کردن حواس فقط بعضی از روش ها برای رسیدن به یک فضای ذهنی بهتر هستند. بسیاری از اوقات خیلی از مردم فکر میکنند بهترین راه عبور کردن از آن اشتباه یا مشکل بازگشت دوباره به آن است. با اینکه این روش واقعا برای بسیاری از مردم کارا است، هیچ عیبی ندارد که مدتی خودتان را از آن مشکل جدا کنید و کمی به ذهنتتان استراحت دهید. استراحت میتواند برای آرام کردن روح و روانتان خیلی مفید باشد و همچنین باعث روشن تر و واضح شدن افکارتان می شود.

همین الان ممکن است برای بدست آوردن یک نگاه واضح نسبت به یک اشتباه بیش از حد به آن نزدیک باشید، پس به یاد داشته باشید: عیبی ندارد که مدتی از یک مشکل فاصله بگیرید و ذهنتان را آرام کنید بدون اینکه به خاطر وقت گذاشتن برای خودتان احساس گناه کنید. این تنظیم مجدد ذهنتان بین شما و اشتباهاتتان فاصله می اندازد و باعث میشود وقتی دوباره با آنها دست و پنجه نرم کنید و از آن ها عبور کنید.

تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید

تنفس عمیق، یوگا و مدیتیشن کمک زیادی به آرامشتان و آرام کردن احساسات شدیدتان بکنند. دقیقا مثل ورزش کردن پس از مدتی خواهید فهمید این نوع تجدید قوا و رها سازی خود، نه تنها باعث گذر کردن از خشم می شود بلکه باعث میشود بتوانید ذهنتان را پاک کنید و اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورید. حتی میتوانید تکنیک های آرامش و تمدد اعصاب مخصوص خودتان را بسازید و دفعه بعدی که مرتکب اشتباهی می شوید به این فضای ذهنی قدم بگذارید و از آن برای آرام کردن روح، بدن و ذهنتان استفاده کنید.

خودتان را ببخشید

همه ما ضرب المثل معروف “خطا کردن انسانی و بخشش الهیست” را شنیده ایم و آن را قبول داریم ولی همیشه هم به آن عمل  نمیکنیم. بخشش راه حقیقی بهبود یافتن است. حتما شما هم داستان های زیادی درباره این فرایند و اینکه چگونه به مردم کمک کرده که از شرایط وخیمی مثل بیماری نجات پیدا کنند. بخشش قدرتمند و تنها راه برای حرکت رو به جلو است. پس شما را با یک چالش تنها میگذارم: چطور از جمله : “من از خودم عصبانی هستم” به جمله “من خودم را میبخشم” برسیم؟

سخن پایانی

اگر در حالی که از خود عصبانی هستید خود را در حال مرور کردن کار هایی که میتوانستید یا باید میکردید یافتید، دیگر بهانه ای برای برای غلت خوردن در ورطه تخریبگر خشم ندارید. امتحان کردن یکی یا همه راهکار های بالا میتواند به شما در کوتاه کردن  فاصله بین مرتکب شدن یک اشتباه و رسیدن به لحظه درک کردن و روشن شدن درباره آن را کوتاه کند. فهمیدن اینکه انسان هستید، افرادی را دارید که شما را باور دارند، کسانی را دارید که پشتیبانیتان میکنند و اینکه یک فرصت طلایی برای یادگیری و حرکت رو به جلو دارید باید تمام چیزی باشد که برای بهتر کردن فردا و بهتر کردن آینده تان نیاز دارید.    

منبع: LIFEHACK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *