عجیب ترین رفتارهای ارثی که از آن ها اطلاع ندارید

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برخی از رفتارهای ارثی وجود دارند که علی رغم اینکه ما فکر می کنیم از محیط یاد می گیریم، کاملا ارثی هستند و به ما منتقل شده اند.

رفتارهای ارثی

تحمل درد

در یک سری مطالعات ، محققان دانمارکی در دانشگاه آلبورگ به افراد داروی کپسایسین ، ماده فعال چیلی ، تزریق کردند و دریافتند حساسیت مو قرمزها به این نوع درد کمتر است. به همین دلیل ، آن ها می توانند غذاهای پرادویه و همچنین ناراحتی ناشی از عصاره سوزنی را تحمل کنند. با این حال ، تحقیقات دیگر نشان می دهد که دو درصد از مو قرمزها در جهان نسبت به سرما حساس ترند.

حالات متمایز صورت

این مطمئناً یکی از شگفت آورترین رفتارهای ارثی بود که در مورد آن اطلاعات کسب کردیم. شما از “نگاه جدی” خود که مشابه مادرتان است، اطلاع دارید؟ ممکن است فکر کنید که این نتیجه صرف وقت زیاد با هم و تقلید ناخودآگاه از بیان او از کودکی است. در این مورد اشتباه می کنید، همانطور که ساینس آمریکن گزارش داد ، مطالعه روی افراد نابینا و نزدیکان بینای آن ها نشان داد که آن ها حالت های چهره کاملاً مشابه دارند. این حتی برای اقوامی که از بدو تولد از هم جدا شده بودند و تا سال ها بعد هم همدیگر را ملاقات نکرده بودند صدق می کرد.

عشق به ورزش یا تنفر از آن

آیا شما احساسی عالی را که با اتمام یک تمرین احساس می کنید می دانید؟ ممکن است ژنی داشته باشید که در ترشح دوپامین ، انتقال دهنده عصبی احساسی که مراکز لذت و پاداش مغز شما را تنظیم می کند ، تداخل ایجاد کند. به گفته محققان دانشگاه جورجیا ، این ژن به علاوه شخصیت یک فرد بر “اصرار طبیعی” فرد برای فعال بودن تأثیر می گذارد. اما این بهانه ای برای کنارگذاشتن سورزش به شما نمی دهد. حتی اگر ویژگی های ارثی را نداشته باشید که زمینه ساز علاقه شما به ورزش می شود ، باز هم می توانید عشق به ورزش را تجربه کنید.

زود خوابیدن و بیدار شدن

“زود به رختخواب رفتن ، زود بیدار شدن” به نظر عاقلانه می رسد ، اما اگر ژن های شما علیه شما کار کنند اینطور نیست. مطالعه ۲۰۱۶ توسط شرکت ژنتیک ۲۳andMe نشان داد که افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد صبح زود بیدار شدن یا شب دیر خوابیدن باشند. آن ها کشف کردند که ۱۵ منطقه از ژنوم انسان وجود دارد که با صبح زود بیدار شدن ارتباط دارد و داشتن حتی یکی از آن ها احتمال سحر خیز بودن فرد را تا ۲۵ درصد افزایش می دهد. علاوه بر این ، هفت منطقه از آن مربوط به ژن های تنظیم کننده ریتم شبانه روزی است.

عرق کردن دست ها

ممکن است فقط اعصاب شما نباشد. اگر عرق کردن دست ها مزمن و بیش از حد باشد ، احتمالاً DNA شماست و روشی است که عصب سمپاتیک شما رگ های خونی در دستان شما (و احتمالاً پاها) را منقبض می کند. محققان UCLA دریافتند که دو سوم بیمارانی که از هایپرهیدروز یا همان سندرم عرق کف دست رنج می برند ، سابقه خانوادگی آن را دارند. با این حال ، درصورتیکه یکی از والدین فرد به این اختلال مبتلا باشد ، فرد فقط ۲۸ درصد احتمال دارد که این ویژگی را به ارث ببرد ، این نشان می دهد که ژن های دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشند.

بیخوابی

شب های بی خوابی شما ممکن است فقط نشانه ای از روزهای پرتنش شما نباشد. بی خوابی غالباً در خانواده ها وجود دارد و در حقیقت ، یک تیم بین المللی از محققان به تازگی هفت ژن را شناسایی کرده اند که افراد را در معرض خطر آن قرار می دهد. آن ها همچنین “همپوشانی ژنتیکی قوی” با اختلالات اضطرابی ، افسردگی و روان رنجوری پیدا کردند. بنابراین ، شاید این باعث شود که شما امشب بهتر بخوابید: همه چیز در ذهن شما نیست ، و روزی ممکن است روش های بیولوژیکی بیشتری وجود داشته باشد که به شما کمک می کند تا کمی راحت تر بخوابید.

رژیم غذایی مناسب

بر اساس مطالعه ای که بر روی موش ها توسط انجمن ژنتیک آمریکا انجام شده است ، احتمال تأثیر یک رژیم غذایی بیشتر از “جادوی” رژیم غذایی مربوط به ترکیب ژنتیکی شما است. محقق ، ویلیام بارینگتون می گوید: “از آنجا که رژیم های بهینه مختلفی برای افراد مختلف وجود دارد ،” این امر بر نیاز به تغذیه دقیق تأکید می کند ، که می تواند الگوهای غذایی بهینه را برای هر فرد شناسایی کند. یک رژیم غذایی برای همه مناسب نیست و ممکن است هیچ ارتباطی با اراده شما نداشته باشد.

پرخاشگری در کودکی

اگر پرخاشگری شما کمی شدیدتر از حالت عادی بود ، ممکن است این تقصیر والدین شما باشد – اما این به دلیل مهارت نداشتن آن ها نیست. به گفته محققان دانشگاه مونترال ، رفتارهای ناامیدکننده پرخاشگرانه مانند ضربه زدن ، گاز گرفتن و لگد زدن در اوایل کودکی بیش از عوامل محیطی با ژنتیک ارتباط دارد. خوشبختانه ، این رفتار لزوماً ادامه نخواهد یافت ، تا زمانی که با دقت با آن برخورد شود. در حقیقت ، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که گرچه پرخاشگری زودرس ممکن است از جمله رفتارهای ارثی باشد ، اما بعد از ۶ سالگی ، این بیشتر مربوط به عوامل محیطی و والدین است.

قابل اعتماد بودن

آیا بهانه دوست خود برای لغو کردن برنامه های امشب را باور دارید؟ ژنتیک ممکن است تا حدی مسئول پاسخ شما به این سوال باشد. در مطالعه ای بر روی دوقلوها ، محققان دانشگاه آریزونا دریافتند که اعتماد ۳۰ درصد وراثتی است. اگر ممشکوک هستید، این به خاطر تجربیات قبلی شما (و احتمالاً تجربیات منفی) است. طبق این مطالعه ، بی اعتمادی جزو رفتارهای ارثی نیست و “به نظر می رسد در درجه اول اجتماعی است.”

خوش بین بودن یا بدبین بودن

اگر هرگز نکات مثبت را نبینید، لزوماً به این دلیل نیست که زندگی شما را شکست داده است. ژن OXTR شما که گیرنده عشق و هورمون پیوند دهنده اکسی توسین را تحت تأثیر قرار می دهد ، می تواند مسئول باشد. بر اساس مطالعه ای که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است ، افرادی که تغییرات خاصی در آن ژن دارند “نسبت به افرادی که مجموعه متفاوتی از آن ها دارند ،” خوش بینی کمتری داشتند ، از عزت نفس پایین تری برخوردار بودند و تسلط شخصی کمتری داشتند. اگرچه این خوش بینی یا بدبینی ارثی ممکن است بر دیدگاه شما در زندگی تأثیر بگذارد ، اما این تنها عامل تعیین کننده نیست.

منبع: READERSDIGEST

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *