شخصیت خوب از نظر علمی به چه معنا است؟
بیشتر ما آرزو داریم شخصیت خود را بهبود ببخشیم ، اما دانستن اینکه چه معیاری میزان خوب بودن یک فرد را تعیین می کند ، دشوار است. کارشناسان در مورد چگونگی خوب بودن و داشتن یک زندگی اخلاقی ، نکاتی را به اشتراک گذاشته اند. در ادامه با ما همراه باشید .
فهرست مطالب
انسان خوب بودن، چه معنایی دارد؟
دو نفر – یک مأمور آتش نشانی خارج از منزل و یک شهروند مسن که از عصا استفاده می کنند – در خیابان قدم می زنند. ناگهان ، به خانه ای می رسند که آتش گرفته است. شخصی از طبقه دوم سر خود را بیرون می کند و فریاد می زند : کمکم کنید! کمک کنید!
پل بلومفیلد ، استاد فلسفه در دانشگاه کانکتیکات ، می گوید: در حالی که دو رهگذر با همان مشکل روبرو هستند ، اما آنها به احتمال زیاد دو تصمیم متفاوت ، به همان اندازه اخلاقی خواهند گرفت. بلومفلید می گوید: به نظر من ، بهترین کار برای آتش نشان این است که به طرف خانه بدود و کمک کند؛ و کار درست برای فرد مسن این است که ، به ۹۱۱ زنگ بزند.
اکثر ما به مراتب از کنار خانه ای که آتش گرفته است ، رد می شویم. اما با این حال ما با تصمیمات اخلاقی دیگری روبه رو هستیم. آیا باید در باغ وحشی که برای افراد زیر ۸ سال رایگان هست ، نوه ۹ ساله خود را به طور دزدکی وارد کنیم؟ اگر خواهر ما رابطه عاشقانه دارد ، باید به برادرمان بگوییم؟ بلومفلید می گوید: چگونه جواب دادن شما به سوالات نشان می دهد که شما فرد خوبی هستید یا نه؟!
خوب بودن ، به تنهایی هدف داشتن شخصیت خوب نیست
به عنوان یک فیلسوف ، بلومفیلد از حسن اخلاق دفاع می کند ، رویکردی که از یونانیان باستان الهام گرفته شده است و بر شخصیت اخلاقی متمرکز است. در اینجا ، فضیلت های کاردینال ، شجاعت ، عدالت ، خلق و خوی (اعتدال یا خویشتن داری) و خرد به معنای راهنمایی فرایندهای تصمیم گیری ما هستند. آنها همچنین مجموعه ای از معیارها را ارائه می دهند: فردی که این خصوصیات را دارد می تواند به عین “خوب” قلمداد شود.
برای بلومفیلد ، خوب بودن به تنهایی هدف نیست. او می گوید: یونانیان باستان ، مفهوم خوشبختی و موجود شکوفا را مطرح می کنند و طبق این مفهوم مانع بدبختی و غم می شوند؛ پس بنابراین باعث بوجود آمدن شادی و خوشبختی می شوند. او معتقد است ، اگر می خواهیم بهترین زندگی خود را بگدرانیم ، خوب بودن یک مولفه ضروری است.
اگر برای رسیدن به آن هدف تلاش می کنید ، برخی از راهکارهای ساده می توانند به طور واضح برای رسیدن به مسیر کمک کنند.
انگیزه و علایق خود را برای رسیدن به شخصیت خوب درک کنید
درک این مسئله بسیار مهم است که چرا کارهایی را انجام می دهیم و نیز کارهای دیگری را برحسب عادتی انجام می دهیم که دوست داریم آن ها را عوض کنیم.
ویکتوریا تالوار ، استادیار روانشناسی آموزشی و مشاوره در دانشگاه مک گیل مونترال ، فریب کلامی را در کودکان مورد مطالعه قرار می دهد و خاطر نشان می کند بچه هایی که همدل تر هستند ، بیشتر احتمال دارد دروغ های اجتماعی بگویند ، و باعث می شوند احساسات کسی را نادیده بگیرند یا از روابط اجتماعی راحت تری برخودار باشند. او حتی معتقد است که چیز سیاه و سفیدی نیست: دروغ گفتن می تواند راهی برای نشان دادن مراقبت از شخص دیگر باشد.
به طور مشابه ، هنگامی که رفتارهای ما به صورت ضد اجتماعی “بد” هستند ، درک این مسئله که پشت آنها چه چیزی وجود دارد ، مهم است. رواندرمانگر مستقر در نیوجرسی ، مریدیت اشتراوس توضیح می دهد: ما ممکن است کاری ” بد ” را انجام دهیم. مانند ناامید شدن در هنگام عصبانیت یا روی آوردن به مواد مخدر یا الکل. اما ، وی اضافه می کند ، این اقدامات می توانند به یک هدف خدمت کنند. او تلاش می کند تا به بیمارانش کمک کند تا درک کنند که این جنبه های منفی از چه چیزی محافظت می کنند. به عنوان مثال ، فردی که دارای ضربان ضعف ضعیفی است ، ممکن است فضای مورد نیاز خود را به عنوان یک کودک برای برقراری نیازهای خود به دست نیاورد. یا کسی که به سمت مواد مخدر یا الکل می رود ، ممکن است که می خواهد حقیقت دردناکی را پنهان کند.
استراوس که کارش ادغام کردن فلسفه شرقی با روان شناسی غربی است، معتقد است که همه ما خوب به دنیا آمده ایم. ایجاد دلسوزی برای رفتارهای به ظاهر “بد” ما را در مسیر بهبودی آغاز می کند: اگر این جنبه ها را در درک خودمان ادغام کنیم ، می توانیم کاری کنیم تا آنها را رها کنیم.
هم چنین بخوانید: تعیین هدف در زندگی، می تواند باعث شود بیشتر زندگی کنید
برای بهبود دنیا کار کنید
لیزا گروشووا ، ارشد یهودی در معبدگاه Emanu-El-Beth Sholom در مونترال می گوید: در یهودیت ، معمولا ما را با کارهایی که انجام می دهیم ، تعریف می کنند. شما در واقعیت نمی توانید یک اصلاح گر ساده لوح واقعی باشید. این جمله نظریه یهودیان tikkun olam به معنای تعمیر جهان است. او می گوید: وظیفه ما به عنوان یک انسان ، ” تعمیر کردن هر آنچه شکسته” ، است. این وظیفه ماست که نه تنها از خود و همدیگر مراقبت کنیم بلکه یک دنیای بهتر نیز در اطراف خود بسازیم.
این فلسفه ، اندیشه خوبی را به عنوان زیر بنا سازی چیزهای دیگر ، مفهوم سازی می کند.به طور مثال، به جای پرسیدن آیا من انسان خوبی هستم؟ ممکن است بپرسید ، من در دنیا چه کاری را انجام می دهم؟
معبد گرشکو این اعتقادات را در داخل و خارج از اجتماع خود عملی می کند. در دهه ۱۹۷۰ ، آنها از دو خانواده پناهنده از ویتنام حمایت کردند تا به کانادا بیایند. اخیراً ، آنها به دو خانواده پناهنده سوری نیز کمک کردند تا در اینجا مستقر شوند. آنها همچنین Caring Cooks را اجرا می کنند ، برنامه ای که در آن برای افرادی که در مناطق کم آب مونترال زندگی می کنند ، وعده های غذایی تهیه می کنند و روزهای میتسوا را برگزار می کنند ، جایی که لباس ها را جمع می کنند ، گلدان ها را تزئین می کنند و گیاهان را به سالمندان تحویل می دهند.
فکر کنید که مردم در مراسم تشییع جنازه شما چه چیزی را خواهند گفت
گروشوکو می گوید: من فکر می کنم یهودیت و دین به طور کلی برای کمک به ما در درک این واقعیت است که زندگی در مورد جمع آوری چیزها یا لیست دستاوردها نیست. او به مفهوم نویسنده دیوید بروکس در مورد تفاوت بین “فضیلت های تسلیم” و “فضایل مداح” اشاره می کند. به جای میزان و ارزش مادی ، دسته ای از مردم در مراسم تشییع جنازه شما می گویند: چگونه عمل کردید ، چگونه تفاوت ها را ساختید، چه روابطی را ایجاد و گرامی داشتید؟!
این تمایز می تواند به هدایت آرزوهای با فضیلت ما کمک کند ، خصوصاً وقتی احساس مشغله یا غرق شدن می کنیم. آیا ما دنبال چیزهایی هستیم که برای ما ارزشمند و مهم هستند؟ اگر اینگونه نباشد ، چه کارهایی می توانیم انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که زندگی های خوبی را تجربه می کنید.
برای حل مشکلات زمان بگذارید
همانطور که استراوس در تمرین روان درمانی خود اظهار داشت ، بعضی اوقات انجام دادن کار خوب همراه با قدر دانی ، پذیرفتن و مسئولیت خطاهای قبلی خود شروع به کار کنیم تا ما بتوانیم به جلو حرکت کنیم و تلاش کنیم تا کار بهتری را انجام دهیم و شخصیت بهتری داشته باشیم.
گرووشکو می افزاید: یهودیت گامهای بسیار مشخصی را برای مواردی مثل توبه نوشته شده است. برای مبتدیان ، تصدیق کنید که کار اشتباهی انجام داده اید. به شخصی که اسیب رساندید خود را اصلاح کنید؛ و اگر دوباره خود را در همان وضعیت پیدا کردید ، حتماً به گونه دیگری عمل کنید.
گروچوکو می گوید ، یک فرد با فضیلت به معنای این نیست که شما هرگز به هم ریخته نباشید ، بلکه به این معنی است که می دانید در هنگام انجام کار چگونه می توانید به بهترین وجه پاسخ دهید. نیکی کردن یک ویژگی ثابت و ذاتی نیست بلکه چیزی است که می تواند با گذشت زمان مورد ارزیابی ، ارزیابی مجدد و پرورش قرار گیرد. و فهم اینکه خطای پذیری یک بخش اساسی برای انسان بودن است ممکن است یکی از مهمترین ابزارهای ما برای بهتر شدن افراد باشد.
منبع: READERSDIGEST