معرفی کتاب هنر خوب زندگی کردن

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

کتاب هنر خوب زندگی کردن آخرین اثر رولف دوبلی، نویسنده کتاب “هنر شفاف اندیشیدن” می باشد و یکی از برترین کتاب ها در زمینه روانشناسی و موفقیت در زندگی به شمار می رود.

کتاب هنر خوب زندگی کردن، پنجاه و دو میان بُر ذهنی را معرفی می کند تا با کمک آن‏ها تصمیمات بهتر و هوشمندانه ‏تری بگیرید. شناخت این ابزارها شاید نتواند یک زندگی خوب را برای‏تان تضمین کند، اما مسیرتان را برای رسیدن به آن هموارتر می‏کنند.

کتاب هنر خوب زندگی کردن

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم عادل فردوسی پور آمده است: “هنر خوب زندگی کردن مجوعه ای از روش های عملی و کاربردی است که به تاکید نویسنده حاصل سال ها تحقیق و گردآوری مطالب گوناگون در حوزه روانشناسی، فلسفه،اقتصاد، ریاضی و تجارت است. در این کتاب با جعبه ای شگفت انگیز از ابزارهای ذهنی آشنا می شوید که با بهره گیری از آن ها بسیاری از انگاره های ذهنی شما دگرگون می شود. اگرچه آشنایی با این ابزارها به تنهایی تجربه یک زندگی خوب را تضمین نمی دهد اما دست کم کمک می کند در زندگی عملکرد بهتری داشته باشیم. “

هم چنین بخوانید: معرفی کتاب زندگی دومت زمانی آغاز می‌شود که می‌فهمی فقط یک زندگی داری

در بخشی از کتاب هنر خوب زیستن می‌خوانیم:

هر هفته، پانزده دقیقه از وقت خود را صرف تمرکز بر روی خطرات فاجعه‌بار احتمالی کنید که ممکن است در زندگی‌تان پیش بیاید. سپس همه‌چیز را فراموش کنید و در بقیۀ هفته، خوش‌حال باشید و به چیزی فکر نکنید. به آن کاری که در آن پانزده دقیقه انجام می‌دهید، در اصطلاح پیش‌مرگ می‌گویند. برای مثال تصور کنید که ازدواجتان به وضعیت بحرانی رسیده، ورشکسته شده‌اید و حتی یک سکتۀ قلبی هم کرده‌اید. حال باید برگردید به تحلیل فرآیندی بپردازید که باعث بروز چنین فجایع (خیالی) شده‌است. باید دقیقاً عاملان اصلی را پیدا کنید. در گام نهایی باید این مشکلات را شناسایی کنید. به این ترتیب بدترین حالت فجایع دیگر هیچ‌وقت در زندگی شما رخ نمی‌دهند.

فهرست مطالب کتاب هنر خوب زندگی کردن

پیش‌گفتار
۱٫ حسابداری ذهنی
۲٫ هنر ظریف تصحیح
۳٫ میثاق
۴٫ تفکر جعبه سیاه
۵٫ ضدبهره وری
۶٫ هنر منفی خوب زیستن
۷٫ لاتاری تخمدانی
۸٫ توهم خوداندیشی
۹٫ خطر روراست بودن
۱۰٫ پاسخ منفیِ پنج ثانیه ای
۱۱٫ فریبِ تمرکز
۱۲٫ از چیزهایی که می‌خرید اثری باقی نمی‌ماند
۱۳٫ پولِ گورِ بابات
۱۴٫ دایرۀ شایستگی
۱۵٫ راز ایستادگی
۱۶٫ سرکوب‌ کردن ندای درون
۱۷٫ زندان خوش‌نامی
۱۸٫ توهم “پایان تاریخ”
۱۹٫ معنای کوچک‌تر زندگی
۲۰٫ دو خودِ شما
۲۱٫ بانک خاطره
۲۲٫ داستان‌های زندگی دروغ اند
۲۳٫ مغالطۀ “مرگ نیکو”
۲۴٫ گرداب ترحم به خود
۲۵٫ لذت جویی یا خوش‌روانی
۲۶٫ دایرۀ کرامت/ قسمت اول
۲۷٫ دایرۀ کرامت/ قسمت دوم
۲۸٫ دایرۀ کرامت/ قسمت سوم
۲۹٫ کتاب نگرانی‌ها
۳۰٫ آتشفشان نظرات
۳۱٫ سنگر ذهنی شما
۳۲٫ حسادت
۳۳٫ پیش‌گیری
۳۴٫ فرآیند آرامش ذهنی
۳۵٫ دام تمرکز
۳۶٫ طبق قاعده؛ کمتر بخوانید، اما دو بار بخوانید
۳۷٫ دام تعصب
۳۸٫ تفریق ذهنی
۳۹٫ نقطۀ حداکثر تأمل
۴۰٫ پا در کفش دیگران
۴۱٫ توهم تغییر دنیا/قسمت اول
۴۲٫ توهم تغییر دنیا/قسمت دوم
۴۳٫ مغالطۀ “جهان عادل”
۴۴٫ آیین بارپرستی
۴۵٫ اگر فقط با خودتان مسابقه بدهید، امکان ندارد شکست بخورید
۴۶٫ مسابقۀ تسلیحاتی
۴۷٫ دوست شدن با بیگانه‌ها
۴۸٫ مسئلۀ منشی
۴۹٫ انتظارات مدیریتی
۵۰٫ قانون استرجن
۵۱٫ در ستایش فروتنی
۵۲٫ موفقیت درونی

هنر خوب زندگی کردن نوشته رولف دوبلی مجموعه ای از مدل های ذهنی یا کاربردی برای پاسخ به این سوال قدیمی است که “معنای خوب زندگی کردن چیست”.

در این کتاب بیش از پنجاه مدل اکتشافی یا ذهنی وجود دارد که برای تصمیم گیری بهتر به شما کمک کنند و احتمال زندگی خوب زندگی کردن را افزایش دهند. این کتاب بسیار ساده و روان است.

این کتاب، کتابی نیست که در یک جلسه بررسی شود. هر یک از میانبرهای ذهنی یک فصل را به خود اختصاص می دهد که باعث می شود هر از گاهی به راحتی در فکر آن فرو بروید، کاربردهای آن را در زندگی خود درک کرده و آنها را پیاده سازی کنید.‌

‌‌‌‌‌‌‌• ما راهکار ها را بیش از حد ارزیابی می کنیم و قدرت اصلاح دوره را دست کم می گیریم.‌ به منظور سازگاری مداوم، برای هر یک از کارهای خود از جمله عشق برنامه ریزی کنید.

• انعطاف پذیری یک دام است. تعهداتی را انتخاب کنید که فارغ از هر مسئله ایی بدان پایبند باشید. انعطاف ناپذیری می تواند یک استراتژی عالی برای دستیابی به اهداف بلند مدت باشد.

• یک همراه پیدا کنید تا به شما در تجزیه و تحلیل رفتارهایتان کمک کند.

• تمام جزئیات را هنگام تصمیم گیری، ثبت کنید و از این روش برای بهبود تصمیمات آینده خود استفاده کنید (تفکر جعبه سیاه).

• مقابله با بهره وری: اگر موردی ارزش مشخصی نداشته باشد مخصوصا تکنولوژی، می توانید آن را درنظر نگیرید.

• نکات منفی زندگی خود را برطرف کنید. روی اشتباه نکردن تمرکز کنید. بر روی حذف موارد منفی تمرکز کنید.

• شما چیزی بدست نیاورده اید. بیشتر زندگی شما طبق شانس پیش می رود.

• احساسات خود را – فقط احساس خودتان نیست – جدی بگیرید. نسبت به صدای درونی خود بدبین باشید. (توهم درون نگری)

• اصالت درونی خودتان را به انجام مسئولیت های خود محدود کنید و طبق اصول خود عمل کنید. بقیه موارد را برای خودتان نگه دارید.

• در پنج ثانیه تصمیم بگیرید. اگر جواب آن “معلومه که بله” نیست، پس باید منفی باشد.

• هیچ چیز در زندگی به اندازه آنچه که شما فکر می کنید، مهم نیست. حرکت به کارائیب باعث خوشحالی شما نخواهد شد. پول بیشتر (تا حدی بیشتر) شما را خوشحال نخواهد کرد.

• کمتر بخرید و بیشتر تجربه کنید.

• هزینه های ثابت خود را پایین نگه دارید تا زمانی که پول کافی برای بازنشستگی در هر زمان داشته باشید. به نوسانات جزئی در درآمد یا دارایی خود واکنش نشان ندهید. خود را با ثروتمندان مقایسه نکنید. متواضعانه زندگی کنید.

• بر روی شایستگی های خود کاملاً تمرکز کنید.

• هرچه زندگی آرامتر باشد، بازدهی بیشتری نیز دارد. اهداف بلند مدت را دنبال کنید. • از مهارتهایی که قبلاً داشته اید، استفاده کنید.

• نگران اعتبار خود و دیگران نباشید. بر اعتبارسنجی داخلی تمرکز کنید.

• از موقعیت هایی که باید دیگران را تغییر دهید، اجتناب کنید. شما نمی توانید این کار را انجام دهید. شما می توانید خودتان را تغییر دهید، اما نمی توانید دیگران را تغییر دهید.

• برای رضایت از زندگی، به هدف هایی‌ نیاز دارید. ماهیت مبهم بودن آن ها را کمی حفظ کنید. اهداف غیرواقعی، شادی را از بین می برند.

• میان خود خاطره سازی و خود تجربه کردن شما، تفاوت زیادی وجود دارد. ما تمایل داریم که بر روی لذت های کوتاه و شدید در مقایسه با لذت های آرام و ماندگار، بیش از حد ارزش گذاری کنیم. تعادل هر دو مورد را حفظ کنید.

• از تجربه کنونی خود نهایت استفاده را ببرید، اما از برنامه های بلند مدت غافل نشوید.

• هدف خود را واقع بینانه ببینید. از دوستان یا همراه خودتان سوال بپرسید. یک دفترچه یادداشت داشته باشید تا تکامل خود را به مرور ببینید.

• بپذیرید که زندگی کامل نیست و اجازه ندهید که خودتان به خودتان ترحم کنید.

• تعادل بین لذت و مقصود را حفظ کنید. لذت از مزایای حاشیه ای کمی برخوردار بوده و رنج بی وقفه ناسالم است.

• یک “محدوده عزت نفس” حفظ کنید، در داخل آن ارزشهایی را حفظ کنید که غیر قابل تخریب بوده و قابل بحث نیستند. آن را کوچک نگه دارید و عمیقاً به آن موارد متعهد باشید.

• نگرانی تان درمورد چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید، کاهش دهید. نگرانی های روزانه خود را دفترچه ایی یادداشت کنید تا آنها از ذهن شما فرار کنند. موارد مهم را بیمه کنید. با تمرکز بر انجام کار،وحواس خود را پرت کنید.

• نظرات کمتری بیان کنید و راحت بگویید “من نظری در این مورد ندارم” یا “من در مورد این موضوع نظر مناسبی ندارم”. وقتی می خواهید یک نظر یا ایده ایی را تشکیل دهید، برای آن وقت بگذارید، در مورد آن بنویسید و دیدگاه های خارجی کسب کنید. سعی کنید نارسایی هایی در آن ایجاد کنید، و بفهمیم که مانع ای نارسایی می شود یا خیر .

• هر آنچه که شما دارید، از ارزش و عشق را دارید گرفته تا غیره زودگذر است. به این ایده عادت کنید و آن را بپذیرید. افکار شما فقط از درون شما نشات می گیرد.

سخن پایانی

آیا شما این کتاب را مطالعه کرده اید؟ تا چه اندازه در تغییر و بهبود زندگی تان موثر بوده است؟ کتاب های خوبی که مطالعه کرده اید را به ما معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *