روانشناسی پول خرج کردن ؛ ولخرج هستید یا صرفه جو؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

روانشناسی پول خرج کردن به چه معناست؟ ما طبق چه برنامه ای پول خرج می کنیم؟ بر اساس تحقیقات زمان هایی که تحت استرس هستیم، طبیعت انسانی ما بیشتر خودش را نشان می دهد در زمینه ی میزان خرج و پس انداز کردن نیز، این مورد صدق می کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی مبحث روانشناسی پول خرج کردن بپردازیم. با ما همراه باشید.

به طور مثال وقتی در دوران کرونا، در خانه هایمان مانده ایم، بعضی افراد، تمایلاشان به خرج کردن و بهره بردن از تخفیف های شب یلدا و بلک فرایدی، بیشتر می شود. برخی متخصصان می گویند که خرید از روی استرس، یکی از کارهایی است که برای داشتن حس کنترل بر روی زندگیمان انجام می دهیم.

اما برخی افراد ممکن است در این شرایط، بیشتر نگران وضعیت مالی و یا امنیت شغلی خود شوند.

حتی وقتی بیماری همه گیری وجود ندارد، روش خرج کردن و یا پس انداز افراد، اطلاعات زیادی راجع به توانایی فرد در کنترل خود، به ما می دهد.

اسکات ریک، استاد دانشگاه تجارت میشیگان، که تحقیقاتش متمرکز بر مبحث دلایل احساسی و نتایج تصمیمات مالی مصرف کننده است، می گوید: “متخصصان هنوز به درستی نمی دانند که چه چیزی باعث گرایش افراد به ولخرجی و یا پس انداز می شود اما بنظر می رسد نحوه ی تربیت در خانواده، یکی از عوامل آن باشد.”

این یکی از موضوعاتی است که محققان دارند بر روی کودکان آن را بررسی می کنند اما نتایج اولیه نشان می دهد که افراد بیشتر تمایل به داشتن عادت های خرج مادرانشان را دارند تا دیگر اعضای خانواده.

ریک می گوید: “تجربه های هر شخص از زندگی نیز تاثیر گذار هستند.”  برای مثال، اگر مقدار زیادی پول را موقعی که نیاز اساسی به آن داشتید، از دست داده باشید، ممکن است باعث خسیس شدن شما شود. و یا اگر دوران بی پولی را تجربه کرده باشید، ممکن است حتی وقتی شرایطتان بهتر می شود هم، عادت های قبلی خود را نگه داشته باشید.

ریک می گوید:”شاید برایتان جالب باشد بدانید که میزان درآمدتان بر میزان ولخرج پودنتان تاثیر ندارد.” (البته میزان تمایلتان به خرج کردن و یا پس انداز کردن، می تواند بر وضعیت میزان بدی های شما تاثیرگذار باشد.)

برد کلونتر، روانشانس و سازنده موسسه روانشناسی مالی می گوید: “همه ی این عوامل، نحوه استفاده از پول و باورها و احساسات شما در مورد پول را تشکیل خواهند داد. با گذر زمان و مشاهده رفتار بقیه ی مردم، همسایگانتان، دوستانتان و فرهنگ خودتان، این رفتارها در شما شکل می گیرد.”

سینتیا سریدر، استاد بازاریابی دانشگاه تجارت سن لوییز واشنگتون، بیان می کند: “به طور کلی، تمایل شما برای خرج کردن پول به نظر می رسد وابسته به یک عامل باشد: چقدر شما از نظر روانشناختی، در هنگام خرج پول، احساس سختی می کنید. با بررسی این عامل می توان پیشبینی کرد که یک شخص چه مقدار پس انداز می کند و چقدر بدهی دارد.”

نوع عادت شما به خرج کردن، چیزهای زیادی راجع به شما می گوید که در ادامه باهم بررسی می کنیم. البته سیندر می گوید که مهم نیست از نظر مالی در چه شرایطی هستید و همیشه امکان تغییر وجود دارد.

هم چنین بخوانید: چگونه برنامه ریزی روزانه ایده آل داشته باشیم؟

اگر خرج کردن پول باعث استرس شما می شود

 به گفته ی ریک، افرادی که با خرج کردن پول مشکل دارند، وقتی به خرج کردن فکر می کنند، استرس زیادی را متحمل می شوند. بنابراین چیزهایی که فکر می کنند نیاز است بخرند را نمی خرند. همچنین تمایل بیشتری به کنترل خود و رفتار منطقی تر و برنامه ریزی بیشتر دارند. همچنین به فکر کردن بیش از حد هم متمایل هستند و راجع به پول سردرگم هستند.

دکتر کلانتز می گوید: “برای این افراد، خرج کردن پول، کاری طاقت فرساست زیرا حس می کنند باعث آسیب پذیر بودن آن ها می شود.”

بعضی افراد که مشکل خرج کردن دارند، به خود اجازه لذت بردن از دارای شان را نمی دهند. این افراد ممکن است آن قدر نگران آینده باشند که به خود فرصت لذت بردن از زمان حال را ندهند. البته اگر اخیراً شغل خود را از دست داده اید و یا کسب و کار خود را به خاطر کرونا تعظیل کرده اید، ممکن است بر طرز دید شما بع مسائل مالی، اثر بدی بگذارد.

سریدر می گوید: “به همین دلایل، افرادی که با خرج کردن پول مشکل دارند، ممکن است کمی احساس شادی کمتری کنند زیرا از بعضی خریدها و تجربه هایی که باعث خوشحالی شان می شده، چشم پوشی کرده اند.

ریک می گوید: ” البته اینگونه نیست که از چیزهای غیرضروری چشم پوشی کرده باشند. بلکه برای چیزهای کاربردی مانند وسایل منزل، رفتن پیش مشاور و… خرج نکرده اند و بعضی از خساست هایشان، دیوانه وار است.”

داشتن مقداری پول بیشتر در حسابتان، مشکلی ایجاد نمی کند اما داشتن پول کم چرا.

اگر عاشق رفتن به خرید و خرج کردن هستید

ریک می گوید: “از طرفی دیگر، افرادی که در محدود کردن خرج هایشان مشکل دارند، بی خیال تر هستند و بیشتر به زمان حال همیت می دهند بنابراین در زمانی که تصمیم بر خرید می شود، نمی توانند جلوی خودشان را بگیرند. از خرید کردن حس بدی دریافت نمی کنند و بنابراین اکثر اوقات، بیش تر از چیزی که نیاز دارند، خرید می کنند.”

سریدر توضیح می دهد: “به نظر می رسد بین ولخرجی و بی حوصلگی و همچنین مادی گرایی، ارتباط وجود داشته باشد.

دکتر کلنتز می گوید: ” اما تمایل افراد به خرج کردن، فراتر از چشم و هم چشمی است. خرید چیزهای جالب، می تواند باعث ارتباط بهتر با دیگران شود. با گذر زمان ممکن است با خرید اجناس مختلف، به دلیل نیاز به مقبولیت عمومی که در ما وجود دارد، حس غرور به شما دست دهد.

اگر در صرفه جویی سخت گیر هستید

در مبحث روانشناسی پول خرج کردن ، ریک می گوید: “افراد صرفه جو، عاشق پس انداز هستند و فکر می کنند کار درستی است. بین صرفه جو بودن و مشکل داشتن در خرج کردن، تفاوت وجود دارد. افراد صرفه جو می توانند برای مدت زمان زیادی با صرفه جویی و عدم ولخرجی، به راحتی به زندگی ادامه دهد. ممکن است جای خرید لباس های جدید، لباس های قدیمی خود را رفو کنند و یا از مغازه های دست دوم فروشی خرید کنند. افرادی که نگران خرج کردن بی مورد هستند نیز همین رفتار را دارند. فقط دوست ندارند خرج کنند. همین. صرفه جو بودن خوب است.”

اگر صرفه جو هستید اما خرج کردن باعث استرس شما می شود، سیندر بیان می کند: ” چنین فردی ترجیح می دهد مقدار زیادی پول را پس انداز کند وهیچ بدهی نداشته باشد. در حالی که اگر فردی هم ولخرج باشد و از پس انداز کردن پول نیز لذتی نبرد، تمایلش به خرج کردن، افزایش می یابد.”

دکتر کنتز می گوید: “یکی از شرایطی که می تواند باعث از بین رفتن برخی از مزایای صرفه جو بودن شود، رقابتی شدن آن است.”

همیشه فکر می کنیم صرفه جویی مربوط به بیش از حد خرج نکردن و نخریدن ساعت های گران قیمت است. اما افزادی وجود دارند که در صرفه جویی، با همدیگر رقابت می کنند!”

در این مطلب با روانشناسی پول خرج کردن آشنا شدیم. شما چگونه هستید؟ صرفه جویی می کنید یا جزو افراد ولخرج محسوب می شوید؟

منبع: CNBC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *