دلیل وجود خاطرات مزاحم چیست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چرا خاطرات خاصی از تجربیات آسیب زا بیشتر از خاطرات دیگر به عنوان خاطرات مزاحم ظاهر می شوند. به گفته محققان ، پاسخ ممکن است به تفاوت در نحوه رمزگذاری خاطرات مزاحم در حافظه بلند مدت مربوط شود.

محققان در تحقیقی به سرپرستی الساندرو ماسازا از دانشگاه کالج دانشگاه لندن می گویند: “نظریه های شناختی اختلال استرس پس از سانحه نشان می دهد که خاطرات مزاحم بعدی یک رویداد آسیب زا تا حدی ناشی از تغییرات خاص در احساسات ، اندیشه و رفتار افراد در طول رویداد است.” لحظات خاص حادثه آسیب زا بعداً به عنوان خاطرات مزاحم تجربه می شوند.

خاطرات مزاحم

به گفته محققان ، یک واکنش صدمه ای ، افکار ، احساسات و رفتارهایی را که افراد در طول یا بلافاصله پس از یک حادثه آسیب زا دارند ، توصیف می کند. برخی از آنها می توانند شدید باشند ، مانند جداسازی (برای مثال ، تصور اینکه آنچه در حال تجربه آن هستید واقعی نیست یا یک رویا است) ، ناراحتی (تجربه ترس ، وحشت و/یا درماندگی در طول رویداد) و بی حرکتی تونیک (عدم توانایی حرکت در طول رویداد).

هم چنین بخوانید: چگونه عذاب وجدان را کنار بگذاریم و از گذشته عبور کنیم؟

برای آزمایش اینکه آیا خاطرات مزاحم در مورد تجربیات آسیب زا بیشتر ناشی از انواع خاصی از واکنش های صدمه ای است ، محققان ۱۰۴ بازمانده از زمین لرزه های ۲۰۱۶-۲۰۱۷ ایتالیا مرکزی را برای شرکت در یک مطالعه کوتاه حضوری به کار گرفتند. آن ها از بازماندگان پرسیدند که آیا خاطرات مزاحمی را در مورد ضربه تجربه کرده اند یا خیر و اگر چنین است ، حافظه را بر اساس پنج بعد زیر واکنش های صدمه ای ارزیابی می کنند: شکست ذهنی ، تفکیک بدن ، افزایش بار شناختی ، بی حرکتی و پریشانی.

ماسازا می گوید: “خاطرات مزاحم فقط می توانند به طور غیر ارادی به خاطر سپرده شوند و توسط چیزهای داخلی (به عنوان مثال ، افکار یا احساسات) یا خارجی (به عنوان مثال ، اشیاء) که ارتباطی با رویداد آسیب زا دارند ، ایجاد می شوند.” به عنوان مثال ، یک بازمانده از زلزله ممکن است هنگام عبور از یک محل ساخت و ساز ، خاطره سرزده ای از خانه فرو ریخته خود را تجربه کند. “

محققان همچنین از بازماندگان خواستند تا سایر خاطرات زمین لرزه ها را که به اندازه خاطرات مزاحم ناراحت کننده بودند اما هرگز خود به درونشان نفوذ نکرده اند ، شناسایی و توصیف کنند. به این ترتیب ، آن ها می توانند واکنش های ترومایی خاطرات آسیب زای مزاحم و غیر مزاحم را مقایسه کنند.

آن ها دریافتند که واکنش های شدید صرع در خاطرات مزاحم بیشتر از خاطرات غیر مزاحم ظاهر می شود.

محققان می گویند: “بر اساس فرضیه ها ، لحظاتی که به عنوان خاطره های مزاحم تجربه می شوند ، با سطوح بالاتری از همه واکنش های صرع ، به جز شکست روحی ، در مقایسه با لحظاتی از همان ضربه ای که توسط شرکت کنندگان یکسان ناراحت کننده ، اما غیر مزاحم مقایسه شده است ، همراه است.”

محققان بر این باورند که این یافته ها نویدبخش شکل های جدید و موثر درمان PTSD است.

ماسازا می گوید: “نتایج ما پیامدهای کاربردی مختلفی برای پزشکان و افرادی که تجربه زندگی PTSD یا تروما را دارند ، دارد.” “آن ها پیشنهاد می کنند که واکنش های ترومایی ممکن است نقش مهمی در ایجاد خاطرات مزاحم داشته باشند ، که یکی از علائم بارز PTSD است. بنابراین ، مداخله هایی که با هدف کاهش واکنش های منفی صرع در حین یا بلافاصله پس از یک حادثه آسیب زا (به عنوان مثال ، کمک های اولیه روانی) انجام می شود ، احتمالاً می تواند از ایجاد خاطره های مزاحم جلوگیری کند. “

منبع: PSYCHOLOGYTODAY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *