خستگی تصمیم گیری چیست؟
خستگی تصمیم گیری چیست؟ آیا تصمیم گیری باعث خستگی می شود؟ آیا تا به حال تجربه دشوار تصمیم گیری داشته اید؟ تجربه ای که پس از فکر کردن بسیار، در پایان ، یا سکه ای می چرخانید یا یک تصمیم سریع می گیرید زیرا دیگر خیلی خسته اید و دیگر نمی توانید فکر کنید. یا شاید ، هم تصمیم گیری را به زمانی نامعلوم موکول می کنید این کار ساده تر از گرفتن تصمیم دشوار است.
آیا این مسائل برای شما آشنا هستند؟ اگر چنین است ، پس احتمالاً از خستگی تصمیم گیری رنج می برید. دشواری تصکیک گیری بین چند مورد باعث می شوند انرژی زیادی از ما گرفته شود و گاهی این امر منجر به اتخاذ تصمیمات ضعیف می شود.
اکنون که با مفهوم خستگی تصمیم گیری آشنا شدیم، بیایید روش های اصلی مبارزه با آن را بررسی کنیم تا حالت ذهنی قوی تر همراه با تصمیم گیری بهتربرایمان فراهم شود.
۱. در ابتدا مهم ترین تصمیم را شناسایی و اتخاذ کنید
اگر شما هم جزو افرادی هستید که زندگی کاری یا شخصی پر مشغله ای دارید و هر روز باید تصمیمات مهمی بگیرید، به زودی از این مساله خسته خواهید شد. در این حالت، ایجاد کردن فضای ذهنی بسیار کمک کننده است به این صورت که در ابتدا همه موقعیت ها و چالش هایی که نیاز به تصمیم گیری دارند را شناسایی کنید. برای یادداشت کردن آن ها می توانید از یک اپلیکیشن یا کاغذ یا فایل ورد استفاده کنید.
زمانی که لیست خود را تکمیل کردید، مهم ترین موردی که نیاز به تصمیم گیری دارد را با دقت انتخاب کنید. در این موقعیت باید توجه داشته باشید که نمی توانید همه کارها را مهم تلقی کنید، قعطا یکی از کارها بسیار ضروری تر از سایر کارهاست همان مورد را انتخاب کنید.

۲. موارد را با ترتیب مناسب اولویت بندی کنید
حال مواردی که نیاز به تصمیم گیری دارند را اولویت بندی کنید. نتیجه این کار به شما اجازه می دهد به ترتیب کارهای مهم و ضروری خود را بدون تداخل اولویت هایشان، اولویت بندی کنید.
بخض پایانی کار هایلایت کردن همه مواردی است که برای مهم ترین تصمیم خود در نظر گرفته اید وانجام مورد به مورد آن ها است. با نمایش تصویری گزینه ها و مشخص کردن ضروری ترین تصمیم، می توانید شفاف تر فکر کنید و از خستگی تصمیم گیری جلوگیری کنید.
۲. با داشتن روتین روزانه، تصمیمات غیرمهم را به صورت خودکار اتخاذ کنید
آیا باید فردا زودتر بیدار شوم؟ امشب چه ساعتی باید شام بخورم؟ آیا می توانیم امروز نهار سالم بخورم؟
با وجود این که این سوالات جزئی و بی اهمیت هستند، هرکدام از آن ها نیاز به تصمیم گیری دارند. تصمیمات کوچک یا بی اهمیت زمان زیادی را به خود اختصاص می دهند و از آن جایی که باید تصمیمات دیگری هم موازی با آن ها بگیریم، همین موضوع منجر به خستگی تصمیم گیری می شود. البته راهکاری برای رهایی از این موضوع وجود دارد اینکه با خودکار سازی روند اتخاذ تصمیمات تکراری، به صورت کلی تصمیمات بهتری بگیرید.
روتین خود را کنترل کنید یا برای سایر برنامه ها هم زمان بگذارید
به جای اینکه چندین بار در هفته تصمیم بگیرید که باید وعده غذایی سالم داشته باشید، با داشتن یک برنامه روتین روزانه و تعیین غذاهای سالم برای وعده غذایی، در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد. با انجام این کار، تصمیمات را روی حالت خودکار قرار می دهید و برنامه از پیش تعیین شده شما را وادار به اتخاذ سریع و بدون تعلل تصمیم خواهد کرد.
همه تصمیم های جزئی و کم اهمیتی که باید هرروز بگیرید و موقعیت های تکراری ای که نیاز به اتخاذ تصمیم روزانه دارند را یادداشت کنید و یک روتین که نیاز به تصمیم گیری و فکر کردن زیاد برای این موارد را کاهش دهد تنظیم کنید.
۳. برای جلوگیری از خستگی تصمیم گیری برای هر تصمیم محدودیت زمانی بگذارید
تصمیم گیری های سخت و پیچیده، باعث کاهش انرژی می شوند. این موضوع در صورتی که از تصمیم گیری اشتباه بترسید بیشتر هم می شود. شک و نگرانی دو عامل کافی و مهم برای خستگی بیش از حد هستند.

برای تصمیم گیری خوب، باید در موقعیت مناسب برای عملکرد باشید. یک تکنیک برای انجام این کار این است که خود را مجبور کنید که برای فرایند تصمیم گیریتان محدودیت زمانی داشته باشید. شاید فکر کنید محدودیت زمانی باعث فشار بیشتر می شود اما به صورت واضح برای شما مشخص می شود که چه زمانی باید این کار را به پایان برسانید.
برای کاهش تعلل در تصمیم گیری اعتماد به نفس خود را افزایش دهید
پس از اتخاذ تصمیم، زمان حرکت و ادامه است. باید مطمئن باشید و بدانید که لحظه ای تعلل و درنگ نخواهید کرد.تنها در صورتی که یک مساله غیرمنتظره اتفاق افتاد که بر تصمیمی که گرفتید اثرگذار بود، آن را مجددا بررسی کنید و سپس مطمئن شوید که تصمیمی که نیاز به بازبینی دارد را قبل از مهلت تعیین شده اتخاذ کنید.
۴. برای تصمیم گیری از دیگران هم کمک بگیرید
در برخی موارد باید به تنهایی تصمیم بگیرید، اما بعضی وقت ها بهتر است از دیگران هم کمک بخواهید. اگر کشمکشی در رسیدن به تصمیم نهایی وجود دارد، کمک خواستن از دیگران می تواند فشار تصمیم گیری و عدم قاطعیت را کمتر کند. آیا در کمک خواستن از دیگران برای تصمیم گیری راحت هستید؟ اطمینان و احساس امنیت در روابط برای جواب مثبت به این سوال اساسی و ضروری هستند.
نظرات دیگران را بپرسید و به دیدگاه متفاوتی برسید
یک مدیر تجاری غیرمطمئن به اعضای تیمش برای کمک کردن در تصمیم گیری اطمینان نمی کند. از سوی دیگر، یک مدیر مطمئن می داند که همه چیز را نمی داند و به جای تصمیم گیری تنهایی در مورد موارد مربوط به کار، سعی می کند به اعضای تیمش اعتماد کند و برای رسیدن به بهترین تصمیم ممکن پشتیبانی و حمایت لازم را به آن ها می دهد.
توانایی اتخاذ تصمیم عالی به داشتن اطلاعات مرتبط با آن بستگی دارد. هنگام مواجه شدن با یک انتخاب سخت، از افراد مرتبط و دانا در آن حوزه مشورت بگیرید. آن ها می توانند راهکارهای جایگزین معتبری که به سادگی بررسی می شوند یا نکات کلیدی برای اتخاذ تصمیم آگاهانه را دارند ارائه دهند.

۵. تعداد انتخاب های موجود را کاهش دهید
فرض کنید در یک مغازه ایستاده اید و قفسه مقابل شما بیش از ۲۰ نوع کره بادام زمینی مختلف دارد. شما هیچ ایده ای برای انتخاب کره بادام زمینی ندارید و اگرچه تفاوت های جزئی ای با هم دارند، اما کاملا مشابه هم هستند. این یک مثال کلاسیک در مورد انتخاب های بسیار زیاد است که شما را وادار می کنید که هیچ کدام را انتخاب نکنید یا این که وقت زیادی را برای انتخاب از میان آن ها سپری کنید.
بنابر یک مفهوم روانشناسی به نام ازدیاد انتخاب ها، داشتن گزینه های زیاد برای تصمیم گیری و انتخاب باعث فشار بیش از حد و خستگی تصمیم گیری می شود. با توجه به مثال بالا، ساده ترین انتخاب که نیازی به فکر کردن نداشته باشد، می تواند منجر به خرید مورد اشتباه شود.
اطلاعات معنی دار استخراج کنید و گزینه ها را با یک خروجی دوتایی ارزیابی کنید
برای ساده سازی و کاهش تعداد گزینه های انتخاب، از میان اطلاعات موجود، موارد مهم برای تصمیم گیری را استخراج کنید. آیا این اطلاعات مهم شامل قیمت است؟ یا میزان پروتئین یا بسته بندی مناسب یا موارد دیگر.
از استخراج جزئیات و موارد زیاد خودداری کنید. در صورت نیاز آن ها را اولویت بندی کنید و یک خروجی دوتایی برای اینکه زودتر به تصمیم برسید بسازید (بله یا خیر / درست یا غلط) به عنوان مثال؛ یک محدوده قیمت برای محصول مورد نظر تعیین کنید که حتما قیمتش در آن محدوده باشد.
۶. عوامل حواس پرتی غیرضروری را حذف کنید
توانایی تمرکز بالا برای موفقیت در تصمیم گیری لازم است. اما چگونه می توانیم تمرکز خود را برای اتخاذ تصمیمات بهتر و جلوگیری از خستگی تصمیم گیری بالا ببریم؟ استراتژی های زیادی برای این کار وجود دارد و یکی از بهینه ترین راه ها، حذف عوامل حواس پرتی است. امروزه یکی از عوامل اصلی حواس پرتی وسایل دیجیتال مانند گوشی است.
هم چنین بخوانید: رابطه شبکه های اجتماعی با افسردگی
برای افزایش تمرکز بازه های زمانی طولانی تری در نظر بگیرید
عوامل حواس پرتی می توانند جزئی یا اساسی باشند، اما مساله مهم تر تکرار آن ها است که باعث از بین رفتن تمرکز می شود. درگیری با این موضوع هنگام تلاش برای اتخاذ تصمیم درست می تواند از نظر ذهنی توانایی ما را کاهش دهند.
عوامل حواس پرتی مربوط به تکنولوژی معمولا به ایمیل، پیام ها، نوتیفیکیشن های اپلیکیشن های موبایل و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی مربوط می شود. برای دسترسی به این موارد باید یک برنامه زمان بندی شده داشته باشید.
هم چنین بخوانید: چگونه تمرکز و دقت بیشتر داشته باشیم؟
زمانی که نباید از آن ها استفاده کنید، نوتیفیکیشن ها را به صورت کامل خاموش و غیر فعال کنید. این کار به شما کمک می کند عمیق تر فکر کنید و مدت زمان طولانی تری تمرکز داشته باشید و در نهایت شانس اتخاذ تصمیم بهتر را افزایش می دهد.
جمع بندی خستگی تصمیم گیری
خستگی تصمیم گیری یک پدیده واقعی است که می تواند سطح انرژی را کاهش و استرس را افزایش دهد. این مساله می تواند هر فردی که باید تصمیم بگیرد را تحت تاثیر قرار دهد.
غلبه بر خستگی تصمیم گیری به صبوری نیاز دارد. با اجرای موارد گفته شده در این مقاله، در مسیر پیاده سازی تغییرات ارزشمندی قرار خواهید گرفت که بهره وری، سازگاری و قابلیت اتخاذ تصمیمات صحیح را در شما تقویت می کنند.
منبع: LIFEHACK