حسادت در رابطه زناشویی به چه معنا است؟

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

حسادت یک احساس عادی است. در واقع، هر کس در دوره ای از زندگی خود حسادت را تجربه می کند. اما ، مشکلات زمانی اتفاق می افتند که حسادت در رابطه زناشویی از یک احساس سالم به احساس ناسالم و غیر منطقی تبدیل شود. خواه شما حسود باشید یا همسرتان حسود باشد ، حسادت غیر منطقی و بیش از حد می تواند در نهایت ازدواج شما را از بین ببرد. در این مطلب مروری بر موضوع حسادت وجود دارد که شامل قدم هایی است که می توانید برای غلبه بر این احساسات منفی در ازدواج خود بردارید.

بررسی اجمالی حسادت در رابطه زناشویی

حسادت واکنشی در برابر تهدید درک شده واقعی یا خیالی نسبت به یک رابطه ارزشمند است و البته بسیار معمول است. طبق نظرسنجی سراسری مشاوران ازدواج ، حسادت مسئله ای است که در یک سوم کل زوجین وجود داردد و در مورد آن مشاوره ازدواج دریافت می کنند.

کمی حسادت می تواند در یک رابطه اطمینان بخش باشد و حتی ممکن است در ذات ما وجود داشته باشد. اما، حسادت زیاد از حد، بسیار طاقت فرسا و ترسناک است ، خصوصاً به این دلیل که می تواند منجر به رفتارهای خطرناکی مانند تعقیب ، خشونت و آزار جسمی شود.

هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنید حسادت با گذشت زمان یا ازدواج بهتر می شود. حسادت احساسی است که درست به هسته خود می رود و ریشه های عمیقی دارد. برای غلبه بر احساس حسادت ، آگاهی و تلاش لازم است.

حسادت در رابطه عاشقانه

حسادت عادی در مقابل حسادت ناسالم

حسادت گاه به گاه طبیعی است و می تواند رابطه را زنده نگه دارد. اما وقتی شدید یا غیر منطقی شود، می تواند به طور جدی به رابطه آسیب برساند. توانایی تشخیص حسادت سالم و حسادت ناسالم برای موفقیت رابطه مهم است.

هم چنین بخوانید: ۸ مورد از اشتباهات رابطه عاطفی

حسادت عادی و سالم

در روابطی که احساس حسادت ملایم و گاه به گاه است ، به زوجین یادآوری می کند که یکدیگر را نادیده نگیرند. حسادت همچنین می تواند باعث شود زوجین از یکدیگر قدردانی کنند و تلاش آگاهانه ای داشته باشند تا مطمئن شوند همسرشان احساس ارزشمندی می کند.

حسادت همچنین احساسات را افزایش می دهد ، باعث می شود احساس عشق قوی تر شود. در مقادیر کوچک و قابل کنترل ، حسادت می تواند یک نیروی مثبت در ازدواج باشد.

وقتی یک رابطه سالم حسادت را تجربه می کند، رابطه محافظت می شود. یکی از طرفین تهدیدی بالقوه برای ازدواج می بیند و ابراز نگرانی یا حسادت می کند. زن و شوهر موضوعی را به صورت منطقی بحث می کنند و در مورد چگونگی حرکت به جلو و ادامه مسیر به توافق می رسند. آن ها هر دو به این رابطه متعهد هستند و نسبت به شخصیت و فردیت خودشان اطمینان ندارند.

حسادت ناسالم

وقتی حسادت شدید یا غیر منطقی باشد، داستان بسیار متفاوت است. در نهایت افراد حسود احساسات و ناامنی های خود را چنان تحت تأثیر قرار می دهند که شروع به اعمال کنترل بر شریک عاطفی خود می کنند. حتی ممکن است برای حفظ کنترل و کاهش یا حسادت حسادت خود به خشونت ، سواستفاده مالی و خشونت کلامی متوسل شوند.

ریشه حسادت ناسالم بیشتر در ترس از رها شدن و نگرانی از این است که مورد محبت واقع نشوند.

حسادت ناسالم شامل:

  • نسبت به آنچه شریک زندگی انجام می دهد یا احساس می کند ، پارانوئید و بدگمان باشید
  • درخواست حساب های شریک زندگی
  • ابراز ناامنی و ترس غیرمعمول
  • اشتغال به داستان سرایی و اتهاماتی که درست نیستند
  • زیر سوال بردن بیش از حد رفتارها و انگیزه های شریک زندگی
  • تعقیب شریک زندگی
  • نقض آزادی شریک زندگی یا منع کردن وی از دیدن دوستان یا خانواده
  • خواندن ایمیل ها و پیام ها یا گوش دادن به پیام های صوتی در انتظار کشف خیانت یا دروغ
  • ارسال بی وقفه پیام کوتاه به طرف مقابل هنگام جدایی از یکدیگر
حسادت در رابطه عاطفی

دلایل حسادت در رابطه زناشویی

افرادی که با حسادت دست و پنجه نرم می کنند اغلب احساسات زیادی را تجربه می کنند از جمله ترس ، عصبانیت ، اندوه ، نگرانی ، غم ، شک ، درد ، ترحم به خود و تحقیر. آن ها همچنین ممکن است با احساس شکست ، شک یا خطر هم مواجه شوند.

حسادت می تواند توسط عوامل زیادی ایجاد شود اما برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

  • ناامن بودن یا داشتن تصویر ضعیف از خود
  • ترس از رها شدن یا خیانت
  • احساس تملک شدید یا تمایل به کنترل
  • داشتن احساس مالکیت غلط بر همسر
  • انتظارات غیرواقعی در مورد ازدواج
  • حفظ انتظارات غیر واقعی از همسر
  • داشتن یک تجربه آسیب زا از رها شدن در گذشته
  • نگران از دست دادن شخصی یا چیز مهم بودن

هم چنین بخوانید: احساس تنهایی در رابطه ؛ ۶ دلیل که در رابطه تنها هستید

عواقب حسادت در رابطه زناشویی

غیر عادی نیست که زوجین حسادت نسبت به عشق را اشتباه تعبیرمی کنند. اما به نمایش گذاشتن حسادت غیر عادی چیزی جدا از عشق ورزیدن است. در صورت عدم رسیدگی ، با گذشت زمان ، شخص حسود هراس ، عصبانیت و کنترل بیشتری پیدا می کند ، حسادت ویرانی در رابطه ایجاد می کند.

در نهایت ، حسادت می تواند به کینه و دفاع منجر شود. همچنین اعتماد به یک رابطه را از بین می برد و به بحث و جدال بیشتری منجر می شود ، خصوصاً اگر فرد حسود خواسته های خود را مطرح کند و دائماً فرد مقابل را زیر سوال ببرد.

تجارب عاطفی شدید همچنین می تواند منجر به علائم جسمی شود. بعضی اوقات افراد حسود نیز با واکنش های جسمی مانند لرزیدن ، احساس سرگیجه ، افسردگی و مشکل خواب روبرو می شوند. عصبانیت مداوم و نیاز آنها به اطمینان خاطر همچنین می تواند منجر به پایان ازدواج یا رابطه شود ، به خصوص اگر آنها بد دهن شوند و با حسادت خود از راه های سالم برخورد نکنند.

حسادت در رابطه دوستانه

مدیریت

اگر ازدواج شما دچار مشکلات حسادت است، مهم است که قبل از اینکه از کنترل خارج شود ، به آن رسیدگی کنید. در اینجا چند پیشنهاد برای کنترل حسادت به روشی سالم آورده شده است.

بدانید که بعضی از حسادت ها عادی است

افراد و شرایطی وجود خواهد داشت که امنیت ازدواج شما را تهدید می کنند. خواه یک همکاری که به او علاقه مند باشید یا شغلی که به مسافرت زیادی نیاز دارد، تجربه کمی حسادت طبیعی است. نکته مهم این است که باید وقت بگذارید و در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و در مورد برخی از مرزها که از ازدواج و قلب شما محافظت می کند ، توافق کنید.

به عنوان مثال ، هر دو ممکن است توافق کنید که محدود کردن تماس با یک همکار برای سلامتی ازدواج مهم است یا ممکن است تصمیم بگیرید که صحبت کردن پیش از خواب، هنگامی که همسر در سفر است ممکن است نگرانی ها را برطرف کند. نکته اصلی این است که شما با آرامش در مورد موضوعات بحث می کنید و با هم راه حل ارائه می دهید.

ریشه حسادت را پیدا کنید

وقتی یکی از شرکا به طور مداوم احساس حسادت می کند، مهم است که بدانید چرا این اتفاق می افتد. به عنوان مثال ، آیا شریک زندگی حسود احساس ناامنی می کند زیرا شما به عنوان زن و شوهر وقت زیادی را با هم نمی گذرانید؟ یا، آیا این ازدواج به دلیل خیانت دارای مشکلات اعتماد است؟ سوال بپرسید. سعی کنید درک کنید که حسادت از کجا ناشی می شود و برای رفع آن چه کاری می توان انجام داد.

اعتماد ایجاد کنید

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از حسادت، ایجاد فضای اعتماد است. این روند با قابل اعتماد بودن هر دو شریک آغاز می شود. به عبارت دیگر، طرفین وفادار، متعهد و صادق هستند. افراد معتمد درباره اینکه چگونه وقت خود را می گذرانند دروغ نمی گویند وهمچنین به همسر خود خیانت نمی کنند. اگر هر دو طرف از این دام ها محافظت کنند، اعتماد به رابطه افزایش یافته و حسادت از بین می رود.

ارتباط سالم ایجاد کنید

راه هایی برای گذراندن وقت با هم و ارتباط برقرار کنید ازدواج فراتر از زندگی مشترک و تختخواب مشترک است. این روش ها شامل نشان دادن محبت، گذراندن وقت با هم و ایجاد دلبستگی به یکدیگر است. علاوه بر این، هر گونه تهدید در مورد ارتباط شما باید باعث نگرانی شود. حسادت زمانی مناسب است که نشانه ای از خطر ازدواج مشاهده شود.

چه زمانی حسادت رابطه زناشویی نامربوط است؟

حسادت در پاسخ به تهدید واقعی برای رابطه، امری طبیعی است. اما، اگر یکی از شرکای عاطفی بدون دلیل حسادت می کند، این می تواند یک علامت قرمز و هشدار دهنده باشد به خصوص اگر این حسادت شامل عصبانیت شدید، انتظارات غیرواقعی و اتهامات بی اساس باشد. مخصوصا زمانی که این یک الگوی رفتاری است که بارها و بارها تکرار شوند.

مشخصه دیگر حسادت توهین آمیز یا ناسالم، تلاش برای اعمال کنترل بر شخص دیگر و همچنین ایجاد اتهامات عجیب است. اگر متوجه شدید که به طور منظم با س سوالات “من فقط … بودم” یا “فقط … بودم” پاسخ می دهید ، این یک پرچم قرمز است. قبل از اینکه از کنترل خارج شود ، باید فوراً کمک بگیرید.

کنار آمدن با حسادت رابطه زناشویی

اگر شما فردی هستید که در روابط خود با حسادت دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است بخواهید به این فکر کنید که چرا احساس حسادت می کنید. به عنوان مثال ، آیا با عزت نفس مبارزه می کنید یا می ترسید شریک زندگی تان شما را ترک کند؟ یا آیا شریک زندگی شما در گذشته خیانت نکرده و شما نگران هستید که این اتفاق دوباره تکرار شود؟

در هر صورت ، باید با احساس حسادتان کنار بیایید. بهترین راه برای این کار یافتن یک مشاور یا درمانگر است که بتواند به شما کمک کند یاد بگیرید حسادت خود را از راه های سالم مدیریت کنید.

مانند بسیاری دیگر از تجربیات عاطفی دشوار، در صورت برخورد صحیح ، حسادت می تواند محرک رشد باشد. پرداختن به حسادت می تواند اولین قدم در افزایش خودآگاهی و درک بیشتر هم برای شما و هم برای همسرتان باشد. در اینجا چند مرحله برای غلبه بر احساس حسادت خود آورده شده است.

  • بپذیرید که حسادت به ازدواج شما آسیب می زند
  • اعتراف کنید که حسادت می کنید
  • توافق کنید که از همسرتان جاسوسی نکنید
  • درباره ریشه های احساسات حسادت خود بحث کنید
  • برای تغییر رفتار خود تصمیم بگیرید
  • درک کنید که نمی توانید شخص دیگری را کنترل کنید ، اما می توانید واکنش خود را کنترل کنید
  • در صورت لزوم به عنوان زوج به دنبال کمک حرفه ای باشید
  • قوانین پایه عادلانه ای تنظیم کنید که هر دو می توانید با آنها موافقت کنید

وقتی حسادت ناسالم شود ، کنار آمدن با آن دشوار است و می تواند روابط را از بین ببرد و ازدواج های سمی ایجاد کند. به همین دلیل ، اگر حسادت زیادی را تجربه می کنید که در سلامتی ازدواج تداخل ایجاد می کند ، مهم است که یک فرد بی طرف پیدا کنید تا به شما در درک دلیل حسادت کمک کند. این فرد می تواند به شما ابزاری برای کنار آمدن با حسادت به روشی سالم بدهد.

منبع: VERYWELLMIND

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *