به جای “آرام باش” به فرد عصبانی چه بگوییم؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که به جای «آرام باش» به فرد عصبانی چه بگوییم؟ گفتن عبارت آرام باش باعث خشمگین تر شدن فرد عصبانی می شود. خشم یک حالت طعنه آمیز است و در حالت ناامیدی یا عصبانیت، آخرین چیزی که به کسی می خواهد گفته شود این است که “آرام” باشد. وقتی کسی جوش میاورد، این بدترین نصیحت است. حتی اگر این تنها کاری باشد که برای پردازش واضح تر مسائل باید انجام دهد.

تیراندازی «آرامش» اغلب باعث می شود که فرد ناامید احساس کند در حال هیستریک است یا احساساتش بیش از حد است. اگرچه همه افراد معمولاً برای رسیدن به یک راه‌حل باید آرام باشند، راه‌های بسیار مؤثرتری وجود دارد تا به کسی بگوییم عصبانیت او کمکی نمی‌کند. باور کنید برای کسی سخت است که وقتی به او گفته می شود آرام شود.

وقتی فردی احساسات زیادی را تجربه می کند، نمی تواند کاملا منطقی باقی بماند. در طول رویدادهای محرک عاطفی، مراکز عاطفی روی مغز تسلط دارند؛ بنابراین تا زمانی که این احساسات فروکش نکند، دسترسی به مراکز استدلال مغز برای انجام یک مکالمه منطقی عملا غیرممکن است.

در پاسخ به این سوال که به فرد عصبانی چه بگوییم باید ذکر کنیم که گفتن «آرام باش» به یک کارمند، همکار یا مشتری که از نظر عاطفی آشفته و ناراحت است، فقط به شکل شرمندگی به وضعیت عاطفی آن شخص می افزاید. این عبارت نه تنها گستاخانه است، بلکه یک شکل ظریف از سرکوفت است. ممکن است به نظر برسد که به این فکر کنید که فرد آسیب دیده می تواند این سخن را بپذیرد اگر بخواهد. در حالی که به خوبی می دانید که اینطور نیست.

هم چنین بخوانید: گریه هنگام عصبانیت؛ دلیل این موضوع چیست؟

سعی کنید احساسات را بدون قضاوت تأیید کنید

عبارات “آرام باش” یا ” خونسرد باش” احساسات فرد را تصدیق می کند و در عین حال آنها را باطل خواهد کرد. بخشی از رسیدن به یک راه حل شامل تقسیم بندی دشوار است: از یک طرف، کسی باید تشدید خود را کنار بگذارد تا بتواند به وضوح ارتباط برقرار کند، در حالی که هنوز مشخص نیست که چرا آنها عصبانی هستند.

از آنجایی که افراد در «آرامش» اغلب می‌توانند کارهای بیشتری راانجام دهند تا طرف مقابل احساس کند به او تحمیل می‌شود، بهتر است سعی کنید این را بیان کنید که می‌دانید چرا ممکن است آن شخص عصبانی است. بسیاری از متخصصان روابط، موافق هستند که اعتبار بخشیدن به شریک زندگی خود چه در گفتگوهای پیش پا افتاده ای که در روز برایش اتفاق افتاده باشد و چه در معضلات وجودی بزرگتر که ممکن است با آنها روبرو شوند، می تواند برای طول عمر و خوشبختی حیاتی باشد.

این در حل تعارض نیز صدق می کند. خوبی این کار است که شما می توانید بفهمید که یک نفر عصبانی است و در عین حال به او اعتبار می دهید. به جای استفاده از کلمات جنگی مانند «آرام باش» یا «خونسرد باش» رویکردی بهتر را انتخاب کن و با گفتن این جمله: «می‌بینم که ناراحتی، متاسفم که چنین احساسی داری. آیا می توانیم چند نفس عمیق بکشیم و سعی کنیم با هم این مشکل را حل کنیم؟ یا، «شما کاملاً حق دارید که ناراحت باشید، اما بیایید زمانی که هر دو در فضای روشن تری قرار گرفتیم، سعی کنیم در این مورد صحبت کنیم.

اساساً، تا زمانی که به دو چیز اذعان داشته باشید، می‌توانید آنچه را که دوست دارید بیان کنید. احساسات طرف مقابل و این واقعیت که دوست دارید مناقشه را به صورت مسالمت آمیز حل کنید.

به فرد عصبانی چه بگوییم

راهکارهای زیادی برای آرام کردن افراد وجود دارد که در واقع شامل گفتن کلمات «آرام باش» نیست؛ اگرچه ممکن است تا حدودی طعنه آمیز باشد، دلایل زیادی وجود دارد که باید آن عبارت را از واژگان استدلالی خود کاملا حذف کنید.

منبع: LIFEHACKER

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *