استرس چیست و چگونه می توانیم آن را مدیریت کنیم؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هر فردی در زندگی خود استرس را تجربه کرده است. استرس بر همه ما تأثیر می گذارد. نکته قابل توجه این است که تنها فردی که می تواند استرس را در زندگیتان کنترل کند، خود شما هستید. در ادامه با weloveit همراه باشید تا روش های مدیریت استرس برای جلوگیری از تاثیر گذاری منفی آن بر زندگی را بررسی کنیم.

استرس چیست ؟

استرس حالتی تنشی و بخشی طبیعی از زندگی است. متداول ترین منابع خارجی که می توانند باعث ایجاد استرس در زندگی ما شوند ، امور مالی ، خواسته های کار و روابط هستند. منابع درونی استرس از درون ما ناشی می شود و فشاری که ما به دلیل استانداردهای شخصی بالا ، اعتقادات ، ارزش ها ، نگرش ، اهداف ، نیازها و خواسته های خود به خود وارد می کنیم. برخی از نمونه های منابع داخلی استرس می تواند این باشد در هر کاری که انجام می دهیم به دنبال کمال باشیم یا به دلیل ترس درونی خود از صحبت کردن با مخاطب امتناع ورزیم. همچنین آنچه را که “پچ پچ داخلی” می نامیم ، هم می تواند استرس زیادی در زندگی ما ایجاد کند. این پچ پچ داخلی از الگوی تفکر منفی ، تجربیات منفی و عادات بد ما ناشی می شود. گفتگوی درونی می تواند کاملاً مخرب باشد و ما را به سمت زندگی بسیار استرس و اضطراب سوق دهد.

بدن با واکنش های جسمی ، روحی و عاطفی به این تغییرات و خواسته ها واکنش نشان می دهد. استرس های داخلی و خارجی می توانند اثرات جسمی و روحی یکسانی داشته باشند. ممکن است در خواب مشکل داشته باشید ، اشتهای خود را از دست داده یا علاقه خود را به فعالیت های روزمره از دست دهید. ممکن است تحریک پذیر باشید ، دچار سردرد یا درد معده شوید یا متوجه شوید که به راحتی گریه می کنید. در صورت عدم برخورد ، استرس بیش از حد می تواند تأثیر مخربی بر سلامت جسمی و روحی شما بگذارد.

روش های مدیریت استرس

استرس همیشه هم مضر نیست وگاهی اوقات می تواند به عنوان کاتالیزور عمل کند زیرا انسان در مواقعی که فشار بیشتری تحمل کند، کارهای بیشتر و بهتری را انجام می دهد.

برای مدیریت اضطراب های بیش از حد و منفی چند روش را در ادامه معرفی می کنیم:

۱. ۵ مزیتی که با کنترل استرس خود به دست می آورید را یادداشت کنید

با شناسایی مزایای کنترل استرس، انگیزه بیشتری برای انجام این کار پیدا می کنید. پس از یافتن این موارد دو سوال اساسی از خودتان بپرسید:

  • هدف من چیست؟
  • انتظار دارم با رسیدن به این هدف به چه مزایایی دسا پیدا کنم؟
  • پاسخ این سوالات را بنویسید و در جایی نصب کنید که هر روز صبح آن ها را ببینید.

۲. زمانی را به شناخت خودتان و نقاط قوت و ضعفتان اختصاص دهید

با شناخت خودتان و نقاط قوت و ضعفتان متوجه خواهید شد علایق شما چه مواردی هستند و اینکه چه چیزهایی به شما استرس وارد می کنند و می توانید متوجه شوید چگونه می توانید این فعالیت ها را مدیریت کنید که تاثیر منفی بر زندگی شما نداشته باشند.

ما می توانیم سرسخت ترین دشمن خودمان باشیم و به خودمان بسیار سخت بگیریم. برای مدیریت استرس این کار بسیار مضر است. کمال گرایی در هر کاری و مقایسه خود با دیگران، زمانی که نقاط قوت خود و راه های شاد بودن خودتان را بشناسید دیگر اهمیتی نخواهند داشت.

استرس

۳. به صورت منظم ورزش کنید

این یک استراتژی کاربردی و بسیار مهم است. ورزش منظم در زندگی قدرت کنترل استرس را برای شما به ارمغان می آورد. بدن شما وقتی متناسب باشد بسیار بهتر با انرژی های منفی مبارزه می کند.همگام با ورزش منظم، تغذیه سالم هم بسیار مهم است.

۴. تکنیک های آرامش بخش را بشناسید و آن ها را تمرین کنید

تحقیقات نشان داده اند مدیتیشن روزانه مسیر عصبی مغز را تغییر می دهد و شما را در برابر استرس بسیار مقاوم تر می سازد. خواب و استراحت کافی داشته باشید. بدن شما نیاز دارد که زمانی را برای بازیابی خود از رویدادهای استرس زا داشته باشد. تکنیک های آرامش بخشی که می توانید برای مدیریت اظطراب استفاده کنید: مدیتیشن ، یوگا و تایچی هستند.

۵. زمانی را با افرادی که شاد هستند بگذرانید

هرچقدر اضطراب بیشتری داشته باشیم، به احتمال بیشتری از حلقه دوستان و فامیل جدا می شویم. سعی کنید با اطراف شاد، با انگیزه و پر انرژی زمان خود را بگذرانید. با صدای بلند بخندید و همیشه لبخند به لب داشته باشید. با این روش بهتر می توانید استرس خود را کنترل کنید.

۶. شکرگزار باشید

به صورت روزانه لیستی از دارایی های خود را که به خاطر آن ها شکرگزار هستید را یادداشت کنید. این کار باعث می شود مثبت نگری و دید خوب در شما تقویت شود. بنابراین میزان استرس شما راحتتر کنترل می شود.

برای مدیریت موفق اضطراب و نگرانی در زندگی، خوش بینی و امیدواری دو نکته کلیدی هستند که به آن ها نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *